صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مقاله/ اهمیت و ضرورت جایگاه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

اهمیت و ضرورت جایگاه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ساختار سیاسی، فرهنگی نویسنده: حمید پورعیسی (عضو هیات علمی دانشگاه گیلان) چکیده: مقاله حاضر با عنوان «نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در جریان سازی فرهنگی» به رشته تحریر در آمده است . در این نوشتار سعی برآن بوده است که ادب علمی نگارش مقاله رعایت گردد […]

کد خبر : 11106 | 8:49 ق.ظ | ۱۲ مرداد , ۱۳۹۶

پورعیسی11

اهمیت و ضرورت جایگاه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ساختار سیاسی، فرهنگی

نویسنده: حمید پورعیسی (عضو هیات علمی دانشگاه گیلان)

چکیده:

مقاله حاضر با عنوان «نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در جریان سازی فرهنگی» به رشته تحریر در آمده است . در این نوشتار سعی برآن بوده است که ادب علمی نگارش مقاله رعایت گردد لذا اگرنواقصی از سوی اندیشمندان و اساتید فن مشاهده می گردد پیشاپش پوزش نگارنده را به بزرگواری اغماض گر خود پذیرا باشید

این نوشتاربا مقدمه ای در خصوص توضیح مفهومی و معنائی فرهنگ آغاز و به تبیین کلید واژه‏های تحقیق می پردازد که عبارتند از :« شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» که به تاریخچه و اهداف آن در مقاله اشاره شده است. عناوین دیگری که به آن اشاره شده واژه «جریان، جریان شناسی چیست؟؛ مراداز جریان سازی  چیست؟ ضرورت شناخت جریان شناسی» می باشند. در ادامه به یک مبحث علمی یعنی« کنش اجتماعی و ارتباط آن با جریان سازی فرهنگی» اشاره شده است که در این مبحث از نظر علم جامعه شناسی ثابت شده است که‏کنش اجتماعی در برگیرنده برخوردهای اجتماعی است ، برخورد اجتماعی اولین اثری است که در قالب جسمی یا روحی توسط یک انسان یا گروه  بر انسان و یا گروه‏های دیگر بوجود می آید بر همین اساس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بعنوان یک کنشگر تاثیر گذار می تواند در مخاطب خود امور مهم را نهادینه کرده و به آن لباس تداوم بپوشاند. درادامه بحث به «نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در جریان سازی فرهنگی» و همچنین «نقش شورا درتوسعه فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی و جریان سازی آن»و «اهمیت و نقش حکومت و سیاست‏گذاری کلان آن در جامعه» و در نهایت پیشنهاداتی در خصوص اینکه شورای هماهنگی می‏تواند عامل موثر در جریان سازی فرهنگی باشد اشاره شده است و نتیجه‏گیری پائین بخش این نوشتار ومقاله می باشد. کلید واژه‏های تحقیق عبارتند از: «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ؛ جریان ؛ جریان شناسی چیست ؟ جریان سازی فرهنگی »

مقدمه :

 فرهنگ دژ حیات یک ملت است که بر فراز قله‏ی هستی یک ملت بنا می‏شود ، فرهنگ ماندگارترین وجه زندگی بشر است و در تعریف آن باید گفت : « فرهنگ عبارت است از : مجموعه ای از معارف ، اعتقادات ، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت .»

براین اساس فرهنگ ملّی و مذهبی هر کشور زیر بنای اعتقادات و موضعگیرهای اجتماعی ، سیاسی حاکمان آن کشور است . بنابراین مبارزه و تهاجم فرهنگی علیه یک نظام ، اگر چه مدت زمان طولانی‏تری را نیاز دارد ، اما اساسی‏ترین و مؤثرترین راه مبارزه می‏باشد . تغییر تدریجی فرهنگ هر ملت که به ناچار موجب تغییر سیاست‏های حکومت آن کشور نیز خواهد شد و نهایتاً منجر به تغییر حکومت نیز خواهد گردید .که اصطلاحا این تغییرو دگرگونی تدریجی را استحاله فرهنگی گویند. چرا که از یک سو این تهاجم کمتر حساسیت سردمداران حکومت‏ها را بر می انگیزد و از سوی دیگر ، این مبارزه با پوشش‏های مناسب و با روندی آرام انجام می‏شود . حال اگر دشمن بتواند در دژ حیاتی یک ملت یعنی فرهنگ یک کشور رخنه کند و یا به هر دلیل ، برج و باروی آن به تصرف معیارها و ارزش‏های مورد نظر آنان درآید ، بی شک آن ملت خودآگاه یا ناخودآگاه حیاتش همان گونه که صاحبان معیارهای بیگانه اراده کنند ، رقم خواهد خورد. در اسناد برخی از گروهک‏ها آمده است :

« اگر ویژگی‏های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی را از آن بگیرند ، حکومتی می شود مانند هر دار و دسته مسلح دیگر که روی یک کشور افتاده اند و آن را تا سر حد مرگ می‏دوشند و سرانجام ، هم آن را از بین می برند و هم خود را ، پیکار فرهنگی در واقع نفی جوهره و ماهیت نظام جمهوری اسلامی است .»[ راهنمای پیکار ، ص ۱۹]

 http://www.bashgah.net

سوروکین Sorokin ۱۹۴۹معتقد است جنبه فرهنگی جهان سوپر ارگانیک شامل معناها ، ارزش‏ها ، هنجارهاست که واکنش‏ها و روابط شان ، گروه‏ها همبسته و ناهمبسته‏ای است که در رفتارهای آشکار و دیگر امور آشکارگری در جهان فرهنگی اجتماعی پدیدار عینیت می یابد .

از دیدگاه ویلیامز جیمز ۱۹۷۶ – فرهنگ فرآیند کلی رشد فکری ، معنوی و زیبایی شناختی است . همچنین شیوه بخصوص زندگی یک ملت دوران یا گروه شیوه ای که در روح مشترک جامعه جلوه گر است .

بررسی و تبیین  کلید واژه‏های تحقیق

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از نهاد تاسیس شده بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران است این نهاد انقلابی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ به پیشنهاد جمعی از چهره‏های برجسته فرهنگی و مذهبی و با موافقت حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد. این شورا تحت نظارت نماینده ولی فقیه و با مشارکت نهادهای انقلاب اسلامی ودستگاه‏های مختلف که عمدتاً در حوزه های تبلیغی ، ارتباطی، فرهنگی و اطلاع رسانی فعالیت دارند مأموریت ها و وظایف خود را انجام می‏دهند.

اهداف و وظایف شورا

الف ) برنامه‏ریزی ، سازماندهی ، هدایت و هماهنگی در اجرای مراسم رسمی و عمومی کشور و نیز مراسم ضروری و فوریتی.

ب ) اعلان مواضع در موقعیت ها و شرایط خاص سیاسی، اجتماعی با هماهنگی مراجع ذی ربط

ج ) ایجاد ستادها و تشکل های مورد نیاز برای برگزاری مراسم رسمی و عمومی کشور با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دستگاه‏های دولتی و مردمی.

د ) ایجاد زمینه مناسب به منظور حضور گسترده کلیه اقشار مردم در راهپیمائی‏ها ، تظاهرات و مراسم مختلف

هـ ) اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی به منظور پایداری آن در بین اقشار جامعه .( سایت شورای هماهنگی تبلیغات انقلاب اسلامی)

جریان سازی فرهنگی (مراداز جریان سازی  چیست؟)

مراد از جریان‏سازی سازماندهی و برنامه ریزی تشکیلاتی و منظم در امور مختلف سیاسی ؛ فرهنگی ؛ اجتماعی ؛ اعتقادی و…. و رهبری و هدایت این تشکیلات جهت نیل به اهداف مورد نظر می باشد . برای تحقق موضع لزوما مسئله جریان شناسی از اساسی ترین مسائلی است که شناخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ زیرا اگر جریان شناسی صورت نگیرد و از زوایای مختلف شناسائی نشود هرگز جریان سازی محقق نمی‏شود.براین اساس در بررسی واژه های تحقق به تبیین و تشریح جریان و جریان شناسی و ضرورت و اهمیت آن می‏پردازیم

 جریان چیست؟

هر جا سخن از جریان به میان می آید منظور جمعیت و گروه اجتماعی است که هم از نظر مبانی فکری و هم از نظر نوع رفتار اجتماعی دیدگاه ویژه ای دارد.

جریان‌شناسی چیست؟

به شناخت مبانی وخاستگاه فکری، سیاسی، اعتقادی دسته‌ای از افراد، گروه‌ها که دارای دیدگاه‌ها، جهت‌گیری‌ها و مواضع و رفتار سیاسی مشابه و نزدیک به هم ‌باشند، اطلاق می‌گردد.

همچنین جریان شناسی شناخت منظومه و گفتمان، چگونگی شکل‌گیری، معرفی مؤسسان و چهره‌های فکری تأثیرگذار در گروه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی است.

ضرورت شناخت جریان شناسی

– مسئله جریان شناسی ارتباط مستقیمی با مدیریت فکری و مهندسی فرهنگی کشور دارد.

– اساسا حل هرگونه مشکلی بدون شناسایی عامل آن کاری دشوار و حتی شاید غیر ممکن باشد.

– رفع مشکلات فرهنگی و فکری کشور نیز نیاز به بررسی روند فکری جامعه و همچنین شناسایی معضلات مربوط به آن دارد.

ـ تعیین نوع مواجهه و موضع‌گیری مناسب در موقعیت های مختلف و مناسبتها بر اساس رسالت پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی.

ـ ظرفیت‌سازی و کارآمد سازی سازمان‏ها و نهادهای دولتی و مردمی  در مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم فراروی جمهوری اسلامی ایران.

ـ توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی و عمق‌بخشی داخلی با مهندسی فرهنگی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی.

جریان شناسی، به منزله دیدبانی جامعه است اگر درصد جریان سازی در جامعه هستیم ضرورتاً باید چشمان تیز بین ما به جریان‏های اجتماعی و فرهنگی  سیاسی جامعه باشد و بدون شناخت آنها امکان جریان‏سازی در مقوله‏های مختلف امکان پذیر نمی‏باشد.

جریان سازی فرهنگی

جریان‏سازی فرهنگی فرایند نهادینه کردن وفرهنگ سازی  مناسبت‏ها و حرکت‏ها و برنامه های انقلابی که بعنوان نماد و تجلی حرکت انقلاب و مردمی در نظام جمهوری اسلامی می باشد است . مراد از جریان سازی فرهنگی آن نیست که ما بدنبال توسعه و ترویج و یا اجرای برنامه های فرهنگی معمول که سازمان‏ها و نهادهای مختلف دولتی ومردمی عهده دار آن هستند باشیم چرا که این نوع فعالیت‏های فرهنگی اصولا جریان بردار نیستند بلکه بصورت سازمانی  بعنوان اساسی ترین فعالیت‏ها در جهت حفظ هویت و اصالت‏های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه به کار خود می‏پردازند.

کنش اجتماعی و ارتباط آن با جریان سازی فرهنگی

ساده‏ترین عنصر زندگی جمعی کنش اجتماعی است ، کنش اجتماعی مجموعه حرکات مشخصی است که یک فرد برای تحقق هدف نسبت به فرد دیگر نشان می‏دهد . کنش اجتماعی در برگیرنده برخوردهای اجتماعی است ، برخورد اجتماعی اولین اثری است که در قالب جسمی یا روحی توسط یک انسان بر انسان دیگر بوجود می‏آید . چنین کنشی کار تحریک صورت می‏گیرد . به دنبال هر تحریک انسان اول پاسخ یا واکنش انسان دوم بوجود می‏آید . چنین کنشی مداوم است ، لذا تحریک متقابل اجتماعی بوجود می‏آید ، که جریان دو سویه و مداومی است ، تحریک متقابل اجتماعی به ارتباط متقابل اجتماعی منجر می‏شود ، ارتباطی است که به شکل‏های مختلف مثل تقلید ، تلقین ، سخن گفتن و انتقال تجربه از انسانی به انسانی ، و از نسلی به نسلی بعد منتقل می‏شود ، و به تدریج نوعی هماهنگی در کنش های متقابل اجتماعی بوجود می‏آید .که سبب می‏شود ، آدمی از هنگام زادن ، از جامعه آموزش گرفته و متکی به آن گردد . و لذا خواسته یا ناخواسته به حفظ ارزش‏ها و تداوم رفتار اجتماعی مورد نظرجامعه و استقرار و استدامت آن کمک می‏کند  (نقش فرهنگ در تحول دین و دولت مسلمانان نوشته : آقای علی باقری ).

 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بعنوان نهاد کنشگری فعال می‏تواند در ایجاد جریان فرهنگی نهادینه کردن مولفه‏ها و مناسبت‏های انقلاب اسلامی این نقش را ایفا کند و کنشگران و مخاطبان خود را در این زمینه اقناع کند که این کنش مثبت و مرتبط تداوم داشته باشد.

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در جریان سازی فرهنگی

تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است که با رهبری پیامبر گونه حضرت امام (ره) و حضور گسترده و فداکارانه مردم ایران اسلامی به پیروزی رسید و امروز هم با رهبری حکیمانه و مدبرانه و شجاعانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‏ای به حرکت احیا گرانه و بیدارکننده خودش ادامه می‏دهد .از سوی هم برای حرکت و استمرار انقلاب اسلامی بدون تدبیر و تشکیل نهادها وسازمان‏ها وتشکیلاتی که بتواند رسالت آن را تبیین کند امکان‏پذیر نیست .
یکی از تشکیلات و نهاد نوپائی که به حق امتحان خود را در این عرصه پس داده و نمره ممتاز را در خصوص انجام رسالت و وظایف خود کسب نموده است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ایران بوده است .شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر اساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفته و برابر بخشنامه ریاست محترم جمهوری اسلامی وقت (۱۳۶۹) مسئولیت برنامه ریزی، هماهنگی، سیاستگذاری، نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبت‏های عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران را عهده دار می باشد.

این مسئولیت و وظایف خطیر با توجه به اهداف تعیین شده برای شورا می تواند نقش موثر در جهت فرهنگ سازی مناسبت‏ها و جریانات انقلابی ایفا نماید . چرا که به مرور زمان سازمان‏های دولتی و نهادهای اجرائی به وظایف ذاتی و سازمانی خود پرداخته و از فضای این مناسبت‏ها و شعائر انقلاب فاصله بگیرند . از سوی دیگر تعدد دستگاه‏ها ومراکز تبلیغی و تنوع هر یک در مواجهه با مناسبت‏ها و رخدادهای انقلاب لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین دستگاه‏ها را بیش از پیش بر همگان روش می‏سازد از اینجاست که باید به نقش هماهنگ نمودن و انسجام بخشیدن شورا در سیاست‏گذاری ؛ برنامه ریزی و اجرائی کردن این امور وتعیین مسئولیت‏ها و وظایف هریک از سازمان‏های نقش آفرین اشاره کرد نقشی که شورا در تنویر افکار عمومی ، ترغیب ، بسیج و فراخوان عمومی مردم برای حضور در صحنه‏های انقلاب ، هماهنگی برای انجام وظایف نهادها و دستگاه های عضو و برگزاری مراسم تجلیل و بزرگداشت مناسبت ها و رخدادها ایفا می کند از اتفاقات و حرکت‏های موثر وماندگاری است که از دوران تاسیس و فعالیت آن شاهد هستیم . در همی راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در ملاقات مسئولان شورا با ایشان در دوازدهم دی ماه ۱۳۶۹ با تجلیل از خدمات و عملکرد شورا فرمودند: »البته اگر ما این شورای هماهنگی را نداشتیم بی شک ناسازگاری‏ها و اشکالات فراوانی را درایجاد، اداره و راه اندازی مراسم مختلف شاهد بودیم. به حمدا… این شورا تشکیل شد وبه همین دلیل هم این شورا باید بماند«…

به هر حال شورا در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در جهت ایجاد همبستگی بین تشکل‏ها و جناح های مختلف سیاسی برای برگزاری مراسم و آیین‏های بزرگداشت و ایجاد تمهیدات لازم به منظور حضور مستمر مردم در صحنه و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزش های آن ونیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به سیاست‏های استکبار جهانی و بالاخره تعظیم شعائرانقلاب، نقش برجسته ای را ایفا کرد‏است.  این حرکت می تواند بعنوان یک امرنهادینه شده‏ی فرهنگی در زندگی مردم باشد همانند جریان عاشورا که بصورت یک فرهنگ در زندگی مردم و جامعه اسلامی در آمده است. مردم در برگزاری مراسم عاشورا و یا برنامه های مذهبی دیگر که متعلق به فرهنگ دین و اهل بیت(ع) است منتظر اقدامات دولتی نیستند بصورت خود جوش و با همت و تلاش و اعتقادی که به این مناسبت‏ها دارند اقدام به برگزاری مراسم و برنامه‏ها می نمایند . تلاش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و نقش آن می‏تواند در این نوع جریان‏سازی بسیار موثر باشد .مناسبت‏ها و رخدادهای گوناگونی که در طول انقلاب اسلامی بعنوان  نماد و آموزه های انقلابی تلقی می‏شود و درتحکیم وتثبیت و انتقال فرهنگ سیاسی ؛ اجتماعی و فرهنگی  انقلاب تاثیر گذار باشندباید از نسلی به نسل دیگر به صورت خود جوش و نهادینه شده منتقل شوند که در اصطلاح جامعه شناسی به آن انتقال فرهنگی اطلاق می‏شود.

انتقال فرهنگی در مقابل انحراف فرهنگی است در فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی مثلاًروز سیزده آبان بعنوان نماد حرکت مبارزه با استکبار جهانی نام‏گذاری شده است این حرکت در طول دوران انقلاب اسلامی و سال‏های متمادی حرکتی انقلابی و روز نماداعتراض به جنایت‏ها و اقدامات ضد بشری استکبار جهانی به سر کردگی آمریکا در ایران بوده و خواهد بود و از عناصر اصلی فرهنگ انقلاب اسلامی است . این حرکت اگر بصورت برنامه‏ریزی شده و سازماندهی مورد توجه قرار نگیرد با توجه به مرور زمان و کاهش حساسیت‏های مقابله با استکبار جهانی و از سوی دیگر انحراف در کنش‏های اجتماعی و روآوری جامعه به عدم حسایت‏های مقابله با حرکت‏های ظلم ستیزانه  جهانی دشت‏خوش فراموشی ویا کم توجهی قرار خواهد گرفت. چرا که در انحراف فرهنگی حوزه‏های مختلف جامعه؛ عناصری همانند ‘فراوانی، اولویت، دوام و شدت تماس’ تاثیر گذار می‏باشد . فراوانی توجه به آموزهای ضد استکباری و ترویج و اهمیت دادن به آن  و از سوی دیگر اولویت بخشیدن به حرکت‏های ضد استکباری از طریق برگزاری راهپیمائی و حضور دانش آموزان و دانشجویان و جوانان و اقشار مختلف مردم و تبیین این حرکت انقلابی برای نسل فعلی و آینده از سوی شخصیت‏ها و نهادها خصوصا تشریح علمی و انقلابی و استمرار آن در قالب آموزش‏های عمومی و درسی می تواند جریان مبارزه با استکبار جهانی را در اذهان و افکار مردم و اقشار مختلف مردم در راستای حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی و لزوم مبارزه با استکبار جهانی بعنوان اصل خدشه ناپذیر انقلاب درجامعه نهادینه کرده و فرایند آن تثبیت گردد. در یکی از نشریات ضد انقلاب آمده است : « یکی از راه های مؤثر ضعیف کردن رژیم ، سست کردن اعتقاد کسانی است که هنوز تحت تأثیر تبلیغات قرار دارند … باید … تخم تردید را در دل‏های کسانی که هنوز باقیمانده اعتقادی دارند کاشت.»[ راهنمای پیکار ،ص۱۹)

نقش شورا درتوسعه فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی و جریان سازی آن

فرهنگ سیاسی هر انقلاب یکی از حوزه مهم و اساسی آن  به شمار می آید. از وظایف و مسئولیت‏ها و فعالیت‏های شورای هماهنگی برنامه ریزی و هماهنگی نهادها و سازمان‏ها در هر چه با شکوه‏تر برگزاری مناسبت‏های مربوط به انقلاب اسلامی و رخدادهای تاثیر گذار است همان‏گونه که در بندهای از اهداف آن آمده است ((ایجاد زمینه مناسب به منظور حضور گسترده کلیه اقشار مردم در راهپیمائی‏ها ، تظاهرات و مراسم مختلف  -اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی به منظور پایداری آن در بین اقشار جامعه))مراسم مختلف همانند سالگردپیروزی انقلاب اسلامی (دهه فجرو راهپیمائی ۲۲ بهمن )؛ راهپیمائی روزقدس؛ ۱۳ آبان(روز استکبار جهانی)برگزاری مراسم روزهفت تیر(شهادت مظلومانه شهید دکتربهشتی و یاران امام(ره), راهپیمایی های مناسبتی بعد از نماز جمعه؛ برگزاری مراسم سالگرد ۸ شهریور ( شهادت یاران انقلاب شهید رجائی و دکتر باهنر) راهپیمائی حمایت از بیداری اسلامی و ده‏ها مناسبت دیگر.

در بحث توسعه فرهنگ سیاسی و نهادینه کردن آن  عوامل گوناگونی که هماننددولت یا حکومت اسلامی، مردم و عوامل ملی و فراملی و جهانی می باشد نقش دارند.

اهمیت و نقش حکومت و سیاست‏گذاری کلان آن در جامعه و کمک به جریان سازی فرهنگی.

اهمیت و نقش حکومت و سیاست‏گذاری کلان در جامعه در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ سیاسی و زنده نگه داشتن آن و استفاده از امکانات و ابزار موجود  بر هیچ اندیشمند و عالم آگاه و آشنا به مباحث سیاسی و اجتماعی  پوشیده نیست و همه ما می‏دانیم که در صورت عدم تعامل بین عوامل دولت و بکارگیری ابزار و امکانات موجود در جهت نهادینه کردن و توسعه فرهنگ سیاسی انقلاب و از سوی دیگر عدم تعامل با مردم، هرگز امر مهم توسعه فرهنگی تحقق نخواهد یافت.

استکبار جهانی امروز برای رسیدن به اهداف شوم و پلید خود از همه امکانات و ابزارهای موجود و در دسترس برای انحراف افکار و اندیشه های مردم انقلابی ایران خصوصا جوانان استفاده می کند امروز فتنه های بی شماری از هر سوی جهان به فرهنگ انقلاب اسلامی روی آور شده است که در صدد فاصله گذاری و دور کردن جوانان این مرز و بوم از مولفه‏ها و آموزه های انقلابی است . دشمنان زخم خورده این انقلاب هیچگاه از اقدام علیه جمهوری اسلامی باز نخواهند ایستاد و همواره در تلاش و توطئه می باشند . خصوصا اینکه دشمنان اسلام در آستانه حضور نسل سوم انقلاب در صحنه های اجتماعی و سیاسی متوجه فضای داخلی کشور شده اند. تنها راه نجات انسجام بخشی و برنامه ریزی درست و استفاده از همه امکانات موجود در جهت خنثی کردن توطئه ها و فتنه های دشمنان قسم خورده انقلاب و ملت شهید پرور و همیشه در صحنه و انقلابی ایران اسلامی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب به ویژه مقابله با توطئه‏های مختلف استکبار و عوامل داخلی آن می باشد و این محقق نخواهد شد مگر اینکه نهادی همچون شورای هماهنگی مورد توجه ؛ حمایت و پشتیبانی قرار گرفته و برنامه های آن لازم الاجرا برای سازمان‏ها و مرکز دولتی و مردمی باشد.زیرا این شورا با برجستگی‏های موجود فعالیت‏های ارزنده و در خور توجه و داشتن کارنامه عالی در ساماندهی این امور و اجرای کردن آنها به مراتب شایستگی و لیاقت و کاردانی خود را با داشتن شخصیت‏های برجسته در سطوح مختلف مدیریتی به نمایش گذاشته و امتحان خود را در مقایسه با سایر نهاد پس داده است. به یقین بدانیم  همان‏گونه که برگزاری روز سیزده آبان موجی از تنفر و ظلم ستیزی را در افکار و اندیشه‏های جوانان این کشور خصوصا دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کرده وآنان را در مقابله ومبارزه همه جانبه با استکبار جهانی آماده می سازد در نهادینه کردن این حرکت در زندگی مردم نقش بسزائی را ایفا می کند که این امر از سوی یک سازمان یا نهاد واحد دولتی یا مردمی امکان پذیر نسیت و شوار بستری برای تحقق این مهم است چرا که از اهداف شورا (( ایجاد ستادها و تشکل های مورد نیاز برای برگزاری مراسم رسمی و عمومی کشور با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دستگاه های دولتی و مردمی)) می باشد

در همین راستا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بعنوان نهاد جریان ساز می‏تواند عاملی برای:

 ۱-توسعه  و تثبیت آموزه ها ؛ مناسبت‏ها ؛ اتفاقات و رخداد که همه آنها را می‏توان بعنوان شعائر انقلاب نام برد باشد.

۲-ارائه الگوی مناسب برای استمرار این جریان در دوره‏های گوناگون انقلاب و حرکت‏های مردمی  آن.

۳)- فکر و اندیشه سازی جریان شعائر فرهنگی سیاسی انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل‏های آینده.

۴) توجه دادن همه نهادها و سازمان‏های دولتی و مردمی به اهمیت و ارزش مولفه ها و آموزه ها و مناسبت‏ها انقلاب.

۵) چاپ ونشر کتب گوناگون با بهره گیری ازاساتید و اندیشمندان متعهد و انقلابی در خصوص موضعات مرتبط.

۶)ایجاد مرکز علمی ؛ آموزشی(کاربردی) جهت تربیت نیروهای تخصصی فکری و فرهنگی و انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص رخدادهای انقلاب اسلامی با کمک سازمان‏های مربوطه.

۷) ارتباط مستمر و دائمی با دفاتر روابط عمومی سازمان‏ها و نهادهای دولتی و خصوصی در جهت تعامل ترویج و توسعه و ترویج آموزه ها و مناسبت‏های انقلاب و ارزیابی از میزان کارکرد و فعالیت‏های آنان در این خصوص.

۸) ارتباط مستقیم با مراکز فرهنگی و آموزشی همانند مدارس ؛ دانشگاه‏ها ؛ بسیج و موسسات مردم نهاد .

۹) تشکیل گروه‏ها و کمیته‏های دائمی و فعال در خصوص سیاست‏گذاری ؛ برنامه‏ریزی ؛ هماهنگی و اجرائی کردن برنامه های مورد نظر.

نتیجه گیری

توجه به فرهنگ و مولفه‏های که در حیات سیاسی؛ فرهنگی و اجتماعی یک ملت نقش اساسی دارند از مباحث مهمی است که افکار و اذهان بسیاری از اندیشمندان و متفکران علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است. در این میان نهاد ارزشمند و فعال و انقلابی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای حافظ و پاسدار ارزش‏های اسلامی و انقلابی جامعه اسلامی ایران  و همانند دیدبانی تیزبین و نگهبانی آگاه و برنامه ریزی دقیق در عرضه زنده نگه داشتن شعائر انقلاب مورد توجه می باشد . این نهاد انقلابی که بدستور رهبر فقید و بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران (امام خمینی«ره») تاسیس و توسط مقام عظمای ولایت  و رهبر فرزانه انقلاب (حضرت آیت الله خامنه‏ای) تثبیت و استدامت بخشیده شد امروز موثرترین نهاد در ترویج و توسعه و شناساندن مناسبت‏ها و رخدادهای انقلاب به نسل جوان و مردم و مشارکت دادن مردم (موثر در حضور مردم در مناسبت‏ها)و پیگیری برای برگزاری مراسم و برنامه های انقلاب اسلامی با همکاری سازمان‏ها ومراکز دولتی و مردمی  می باشد . این امر مقتضی آن است که حمایت و پشتیبانی  همه جانبه از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نسبت به فعالیت‏ها و تلاش‏ها و برنامه های این نهاد مقدس و انقلابی صورت پذیرد تا بتواند در زمان مقتضی نسبت به جریان سازی این فعالیت‏ها در جامعه به موفقیت‏های کامل نائل گردد.

منابع

۱-راهنمای پیکار ، ص ۱۹

۲-(نقش فرهنگ در تحول دین و دولت مسلمانان نوشته : آقای علی باقری ).

www.pajoohe.com/fa/index.php( مقاله در آمدی برجریان فرهنگی شنا سی)۳-

http://www.bashgah.net 4-

www.mums.ac.ir/shares/bmr/bmr 5-

ayali.parsiblog.com/Category/(محمد علی لیالی) ۶-

www.aqrfarhangi.ir › ۷-






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد