صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






آیت الله العظمی بهجت (ره) به روایت تصویر

حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت در سال ١٢٩۵ خورشیدی در شهر فومن (از شهرستان های استان گیلان) به دنیا آمد. پدر ایشان کربلایی محمود کشاورزی ساده و مومنی بود که برای اهل بیت علیهم السلام هم شعر میسرود و مادرشان هم زن مومنه ای بود که در ١۶ ماهگی آیت الله بهجت در سن […]

کد خبر : 1608 | 10:04 ق.ظ | ۲۸ فروردین , ۱۳۹۲

bahjat10

حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت در سال ١٢٩۵ خورشیدی در شهر فومن (از شهرستان های استان گیلان) به دنیا آمد. پدر ایشان کربلایی محمود کشاورزی ساده و مومنی بود که برای اهل بیت علیهم السلام هم شعر میسرود و مادرشان هم زن مومنه ای بود که در ١۶ ماهگی آیت الله بهجت در سن ٢٨ سالگی درگذشت و حضرت آیت الله بهجت بدین صورت از داشتن مادر محروم شد و تحت تربیت پدر قرار گرفت.

خانه ی پدری ایشان

کربلایی محمود بهجت پدر آیت الله بهجت

ایشان چون در نزدیکی شهادت امام محمدتقی علیه سلام پا به عرصه ی وجود گذاشت به همین خاطر پدرشان(کربلایی محمود) نام ایشان را محمدتقی گذاشت.

(البته در مورد ولادت ایشان قیل از تولد نقل قول هایی هست که پدر ایشان خوابی در نوجوانی میبینند ولی من به خاطر اختصار این نوشتار از نوشتن این نقل قول ها خودداری میکنم و فقط سعی در مصور بودن زندگی نامه ایشان دارم.)

ایشان از سن ٧ سالگی به تحصیل در مکتب خانه مشغول میشوند و درسن ١۴ سالگی به صلاحدید پدر برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه و پس از خواندن مقدمات عربی به کربلا سفر کرده تا در آنجا ادامه تحصیل کنند.

آیت الله بهجت در سنین نوجوانی

۴ سال در کربلا به تحصیل مقدمات و سطح مشغول میشوند و پس از آن برای خواندن دروس خارج فقه و اصول به حوزه نجف اشرف وارد میشوند و در مدت ١٠ سال از اساتید به نام و مشهور آنجا کسب فیض میکنند.

آیت الله بهجت در سنین جوانی

آیت الله بهجت در سنین جوانی

اساتید ایشان در حوزه های کربلا و نجف آیات اعظام حاج شیخ مرتضی طالقانی، حاج سید هادی میلانی، حاج شیخ ابوالقاسم خویی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، میرزای نائینی، حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی و حاج شیخ محمد کاظم شیرازی رحمه الله علیهم بودند. ایشان از همان سال های اولیه طلبگی به ریاضت نفس هم میپردازند و در همین راستا از درس استاد خویش جناب آیت الله سید علی آقا قاضی استفاده میکنند.

آیت الله سید علی آقا قاضی استاد عرفان آیت الله بهجت

ایشان پس از حدود ١۶ سال دوری از وطن در سن ٣٠ سالگی که به درجه ی اجتهاد رسیده اند به شهر خودشان برمیگردند و ازدواج کرده و حاصل ازدواج ایشان ٣ فرزند پسر است. در همان سال ها در حوزه علمیه قم احساس نیاز میکنند و برای تربیت شاگرد و تدریس به شهر مقدس قم سفر کرده و تا آخر عمر شریفشان در آنجا سکونت کردند.

آیت الله بهجت در کنار فرزندشان حجت الاسلام علی بهجت

ایشان از همان ابتدای ورود به حوزه علمیه قم به تدریس دروس سطح و سپس خارج فقه میپردازند و امام جماعت مسجد فاطمیه سلام الله علیها (واقع در بازار گذر خان در خیابان ارم) بودند که هم اکنون آیت الله محفوظی رییس دفترشان در آنجا به امامت جماعت مشغولند.

آیت الله بهجت در حال تدریس درس خارج فقه (مسجد فاطمیه)

آیت الله بهجت درکنار آیت الله محفوظی

حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت در روز یکشنبه ٢۶ اردیبهشت سال ١٣٨٨ در شهر قم درگذشت و در روز ٢٨ اردیبهشت با تشییع جنازه میلیونی در حرم حضرت فاطمه معصومه در مسجد بالاسر به خاک سپرده میشوند.

شب وداع با آیت الله بهجت قم حرم حضرت معصومه ایوان آینه

نماز میت آیت الله بهجت به امامت آیت الله جوادی آملی

آخرین عکس از آیت الله بهجت در قبر






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد