صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا

























وجود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است

گفتگو با بیژن نوباوه، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: گیل شورا: لطفا درباره اهمیت تبلیغات در عصر حاضر توضیحاتی بفرمایید؟ تبلیغات یکی از مهمترین مسائل جامعه بشری امروز است. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «قولوا» بگوئید و «قل» بگو، چه چیزی را بگویید؟ هر آنچه که رسالت‌ الهی است. اشارات قرآن […]

کد خبر : 17834 | ۱۰:۲۹ ق.ظ | ۱۰ مرداد , ۱۳۹۴

بیژن نوباوه ۰۱۶

گفتگو با بیژن نوباوه، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

گیل شورا: لطفا درباره اهمیت تبلیغات در عصر حاضر توضیحاتی بفرمایید؟

تبلیغات یکی از مهمترین مسائل جامعه بشری امروز است. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «قولوا» بگوئید و «قل» بگو، چه چیزی را بگویید؟ هر آنچه که رسالت‌ الهی است. اشارات قرآن کریم به اطلاع رسانی واقعیات می‌تواند نوعی تبلیغات باشد. تبلیغات روش آگاه کردن مخاطب از یک حقیقت است و همیشه در طول تاریخ بشریت وجود داشته است؛ از روزی که بشر سعی کرده تا با همنوع خود ارتباط برقرار کند و خواست حرفی بزند که دیگران بشنوند. ارزشهای تبلیغات نیز، وابسته به میزان رسالت‌، نوع و اهمیت پیام، تغییر می یابد که خود دارای مراتبی است. به عنوان مثال بحث های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به طور کلی همه امور زندگی به نحوی وابسته به نوع بیان است. در واقع می توان در اصطلاح عام، بیان و موشکافی حقیقت را تبلیغات نام‌گذاری نمود. شاید تصوری که جامعه از تبلیغات دارد، تبلیغات آگهی باشد؛ مثلاً تبلیغات غلوّآمیز درباره یک حقیقت، اما اصل تبلیغات یک مسئله انسانی و کاملا مرتبط با علوم و ارتباطات انسانی است که البته امر بسیار مهمی در ارتباطات بشری به حساب می‌آید.

گیل شورا: حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی انجام دادند که یکی از آن‌ها تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است لطفاً نظرتان را در خصوص با ضرورت تشکیل شورا و اهمیت آن بیان بفرمایید.

اگر ما از اهمیت تبلیغات که اهمیت مبرهنی است گذر کنیم، به ابعاد گسترده تبلیغات در جامعه‌ بشری می رسیم برای مثال در زمینه های اجتماعی هزاران مورد وجود دارد که نیاز به تبلیغات و تبیین دارند. قطعاً نظام، دولت و همه سیستم ها به یک هماهنگی ویژه در بیان نیاز دارند. در واقع این تبلیغات باید یک هماهنگی گسترده‌ای باشد برای بیان آن چه که ملت نیاز دارد. وظیفه اصلی سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها، جمع‌آوری این نیازها و به منصه ظهور رساندن آنهاست. هر چقدر این هماهنگی در نوع بیان در جامعه بیشتر باشد قطعاً دارای اثرگذاری بیشتری نیز خواهد بود. ما بیش از سایر مجموعه های اجتماعی و بشری در جهان، نیاز به تبلیغات داریم چون دائماً مورد تهاجم قرار گرفته ایم و دشمن همواره در تلاش بوده تا حقایق را از مردم ما مخفی نگه دارد یا واقعیات را کتمان کند. کشور ما بیش از سایر کشورها به این تبیین‌ها نیاز دارد و این از وظایف نهادهای مختلف همچون صدا و سیما و رسانه های دیگر مثل مطبوعات، فضای مجازی و نهادهای مسئولی که وظیفه اطلاع رسانی دارند، می باشد. مطمئنا این ها برای اینکه وظیفه خود را درست انجام دهند، نیاز به هماهنگی دارند. امروز در صدها و یا شاید هزاران شهر نماز جمعه برپا می شود، نیاز است شورایی باشد که مسائل و اطلاعات مورد نیاز ائمه جمعه را به آن‌ها اطلاع رسانی کند تا در بیان آن‌ها هماهنگی به وجود آید و مخاطب برداشت لازم و مورد نظر را داشته باشد. وجود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای ایجاد هماهنگی در ارائه تبلیغات مناسب و تبیین مسائل، ضروری و اجتناب ناپذیر است یعنی اگر  شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نباشد قطعاً تبلیغات نظام ابتر خواهد ماند و مشکلات بسیاری خواهیم داشت. به نظر من شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در کشور باید بیش از آنچه تاکنون انجام داده، انجام وظیفه کند. خوشبختانه این نهاد در برگزاری مناسبت های انقلاب اسلامی نقش اصلی را بر عهده داشته است و توانسته عملکرد خوبی در بسیج مردم، آگاهی بخشی و تهییج و شورآفرینی داشته باشد. آنچه که مشخص است اینکه وجود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از ضروریات است و تاکنون جزو سازمان‌های موفق کشور بوده است.

گیل شورا: نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خصوص فراخوان مردم برای خاموش کردن فتنه ۸۸ و نقش آفرینی مردم در حماسه ۸ و ۹ دی تا چه اندازه بوده است؟

در کشور ما آن هنگامی که برنامه ریزی و زمان وجود دارد کارها یه خوبی و بی نقص انجام می‌شود. متاسفانه با آنکه مردم کشور ما از آگاه ترین مردمان کشورهای دنیا هستند ولی گاهی دیرترین عکس العمل ها در کشور ما اتفاق می‌افتد. حتما نباید ما منحصر به نماز جمعه شویم که بعد اتمام آن عکس العمل یا تظاهراتی صورت گیرد. در برخی از کشورهای اسلامی و حتی در کشورهای همسایه ما همچون پاکستان، ترکیه و… عکس‌العمل‌های به موقعی نسبت به بسیاری از حوادث دنیا صورت می‌گیرد در حالی که ما بهتر از آن ها می دانیم و می توانیم. به نظر من در بزنگاه ها و شرایط ویژه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید امکانی را فراهم کند که سازمانهای مردم نهاد به اصطلاح سمن‌ها (ngo) هر وقت که نیاز حضور را احساس ‌کنند، وارد صحنه شوند و عکس‌العمل نشان دهند؛ شاید این یکی از آسیب‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باشد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید برای بهتر شدن تبلیغات زحمت بکشد. به نظر من این نهاد آنچه را که وظیفه‌اش است را انجام می‌دهد ولی آن بستر سازی که باید برای عکس العمل‌های مناسب و به موقع توسط مردم انجام شود، هنوز انجام نشده است. شاید قوانینی که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وجود دارد مانع این کار باشد و باید این آسیب شناسی شود. به لطف خدا  ۳۶ سال از انقلاب ما می‌گذرد و امروز باید شاهد رشد و شکوفایی این بستر باشیم که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سازمان‌های مردم‌نهاد و متعاقب آن مردم را به صحنه بیاورد و آنها را با هم هماهنگ کند.

IMG_2734

گیل شورا: با توجه به نقش آفرینی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در فراخوان مردم برای حضور در صحنه، شما ظرفیت مردم گیلان را در برگزاری اجتماعات و لبیک گفتن به این فراخوان ها چگونه ارزیابی می کنید؟

استان گیلان در بستر تاریخ سابقه بسیار مشعشع ای دارد. حرکت های اسلامی در زمان خفقان نظام‌های پادشاهی به خصوص در زمان پهلوی اول و کمی قبل از آن، که ماجرای نهضت جنگل اتفاق می‌افتد، نشان از اسلام خواهی و یک اسلامیت پرانرژی در گیلان دارد. اگر بخواهید تاریخ گیلان را بررسی کنید به شواهدی خواهید رسید که نشان دهنده تشکیل اولین حکومت های شیعه در این استان خواهد بود. یعنی استان گیلان مهد اسلام بوده است و این مسئله خیلی مهمی است که به لحاظ تاریخی کمتر بیان شده است. به نظر بنده اسلامیت و تدین به همراه رشد فکری در گیلان قابل توجه است. هر حرکتی که انجام می‌شود قبلش باید ضرورت وجود آن حرکت احساس شود. خداوند در سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَى مِنْهُمُ الْکُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللّهِ آمَنَّا بِاللّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» «چون عیسى از آنان احساس کفر کرد گفت‏ یاران من در راه خدا چه کسانند حواریون گفتند ما یاران [دین] خداییم به خدا ایمان آورده‏ایم و گواه باش که ما تسلیم [او] هستیم ». انسان اگر احساس گرسنی نکند غذا نمی خورد، بچه اگر گرسنه نباشد شیر نمی‌خورد؛ در واقع اگر انسان نسبت به وضعیت نابهنجار جامعه اعتراضی نداشته باشد کی فریاد اعتراض آمیز سر خواهد داد؟ به همین دلیل اگر در یک کشور، شهر، روستا و یا در یک قوم و قبیله‌ای فریاد تظلم خواهی علیه ظالم صورت بگیرد قطعا اطلاعات آن از قبل به وجود آمده است. یعنی مردم نسبت به آن ظلم آگاهی داشته‌اند. وقتی در نهضت جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی که یک روحانی در درجه اجتهاد بود، اینگونه مردانه می‌جنگد و در برابر قوم روس و خیانت‌ها ایستادگی می‌کند، این نشان از یک آگاهی وسیع دارد. آگاهی در این سطح به یکباره در فرد ایجاد نمی‌شود، قطعاً زمینه‌های تاریخی دارد و نشان می‌دهد که در این سرزمین زمینه‌های مذهبی و پیشینه اسلامی بسیار قوی بوده است. حتی آثار تاریخی، ابنیه و تعداد امام زادگان این‌ استان حکایت از امنیت منطقه و بستر اسلامی مناسب این منطقه دارد. وقتی در یک قائله براندازی، کودتای فرهنگی  سیاسی علیه نظام اتفاق می‌افتد، مردم عکس‌العمل نشان می‌دهند که این عکس العمل مردم حاکی از آگاهی آنهاست. یعنی هم انقلاب خودشان را می‌شناسند، هم دشمن انقلاب شان را و هم رخدادی که در حال وقوع است را درک می‌کنند و می فهمند که عمل براندازی است. همه این‌ها جمع می‌شوند و در یک امر اجتماعی تبلور پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که ما به آن تظاهرات مردمی می‌گوییم. وقتی حضور مردم گیلان در حماسه ۹ دی یک روز زودتر از مردم سراسری کشور یعنی در ۸ دی اتفاق می افتد، آگاهی مردم گیلان نسبت به توطئه و فرهیخته بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. قطعاً سازمان‌ها و نهادهایی نقش آفرینی کردند و توانستند جریان های متفرق را جمع کنند و به شکل یک دریا درآورند که بتواند ویرانگر باشد و اینجا قطعاً شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی جمع آوری همه اندیشه‌ها در کنار هم و سازمان دهی آنها. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همیشه باید یک قدم جلوتر از مردم باشد تا حوادث را رصد کند. حوادث می‌تواند اهانت به حضرت رسول اکرم(ص) و یا حتی قضیه سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی باشد. به  نظر بنده این نهادها باید آنتن‌های قوی برای رصد تحولات بین المللی داشته باشند و اطلاع رسانی به روز، به هنگام و بهینه برای آگاهی بخشی به مردم انجام دهند. رصد اتفاقات دنیا شاید مهمترین وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در کشور ما باشد.

گیل شورا: با توجه به حضور جنابعالی در مناسبت های متعدد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان را تا چه اندازه در انجام ماموریت های سازمانی اش موفق می‌دانید؟

من استان گیلان را به عنوان یک خطه اسلامی قبول دارم و متأسفانه باید بگویم که در عین حال یکی از مناطق محروم کشور نیز است. با همه زیبایی‌ها فقر در این استان زیاد است و ضرورت تبیین بعضی از ارزش‌ها و تربیت‌های اجتماعی در این‌جا وجود دارد. شاید وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گیلان سنگین‌تر باشد. استانی که فرهیخته زیاد دارد توقعات نیز در آن بسیار بالا خواهد بود و برای پاسخ‌گویی به این نیازها فعالیت بیشتری نیاز است. چندباری که برای سخنرانی به استان گیلان آمده ام در دانشگاه‌های مختلف، مساجد، حسینیه و حتی در مراسم بزرگی مثل ۱۳ آبان، احساس می کنم که هماهنگی برای ایجاد مشارکت خیلی خوب بوده است و قطعاً این هماهنگی‌ها به نهادهایی که مسئول هستند برمی‌گردد. این کار ارزشمند است و من همیشه از این نهاد‌ها تشکر می‌کنم. البته توقع من خیلی بیشتر از این است و فکر می‌کنم که باید همیشه حرکت رو به جلو داشته باشیم. همیشه باید جاری، پاک و زلال باشیم و چون جریان انقلاب جریانی رو به جلو است، سازمان‌های ما نیز باید هم‌سو با جریان انقلاب، سیال باشند و همیشه خود را به روز نگه دارند.








تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد