صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مردم نقش اصلی را در تداوم انقلاب اسلامی دارند

گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی اشجری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان: گیل شورا: لطفا درباره نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری مناسبت های انقلاب اسلامی و فراهم کردن زمینه های حضور مردم در مراسم توضیح بفرمایید. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، متولی برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی […]

کد خبر : 17909 | 9:55 ق.ظ | ۱۲ مرداد , ۱۳۹۴

مجتبی اشجری ۶۴

گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی اشجری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان:

گیل شورا: لطفا درباره نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری مناسبت های انقلاب اسلامی و فراهم کردن زمینه های حضور مردم در مراسم توضیح بفرمایید.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، متولی برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی است. هدایت، سازماندهی، نظارت و برنامه‌ریزی اساسی‌ترین وظیفه این نهاد مولود انقلاب است که از سال ۱۳۵۹ با تایید معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «قدس الله نفسه الزکیه» شکل گرفت و سال‌های متوالی و متمادی را با نشیب و فرازهای فراوان پشت‌سر گذاشت و الحمدالله که امروز جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است. کمتر کسی است که از نقش و اثرگذاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بی‌اطلاع باشد. حماسه‌هایی که در صحنه انقلاب اسلامی اتفاق می افتد نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی غیرقابل انکار است. یکی از اساسی‌ترین وظایف این شورا تشکیل ستادهایی است که حسب  اساسنامه‌ باید در مناسبت‌های انقلاب اسلامی شکل ‌گیرد؛ همانند ستاد گرامیداشت یوم الله دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی، چهاردهم خرداد، ستاد بزرگداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی، ستاد بزرگداشت قیام خونین پانزدهم خرداد، ستاد بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ستاد بزرگداشت روز جهانی قدس، ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» و ستاد دهه فجر که در حقیقت می‌توان گفت اعظم ستادهای مناسبت های انقلاب اسلامی است. با تشکیل این ستادها سعی می‌شود که حلقه‌های دولتی و مردمی در کنار هم قرار گیرند. دولت به عنوان پشتیبان و مردم نیز به عنوان مجری وارد صحنه اجرا می‌شوند و برنامه‌هایی را در حوزه مناسبت‌های انقلاب اسلامی اجرا می‌کنند. الحمدالله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی توانسته در سال‌های متوالی خدمتگزاری، جایگاه خود را در نظام و بین مردم پیدا کند. به نظر می‌رسد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از موثرترین نهادهای مولود انقلاب اسلامی بوده که رسالت خود را تاکنون به درستی ایفا کرده است و خشنودی و رضایت مقام معظم رهبری حفظه‌الله خود دلیلی ست بر بزرگی کار و موفقیت این نهاد. خوشبختانه محوریت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با شخصیت فقیه و مجاهدی همچون آیت‌الله جنتی است که با درایت و هوشیاری، آگاهی و بصیرت وارد کارها می‌شوند و با داشتن چنین پشتوانه ای معنوی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می تواند اثرگذاری دوچندانی داشته باشد. این شورا تلاش می‌کند که از ظرفیت سازمان‌ها، نهادها، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی بهره‌ ببرد. در واقع مخاطب اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مردم هستند و هر مقدار این شورا بتواند ارتباط خود را با مردم بیشتر کند و از رموز رفتاری آن‌ها آگاه باشد و زبان آن‌ها را درک کند و در موقع حساس آن‌ها را به صحنه فرابخواند، توانسته است کار خود را به نحو احسن انجام دهد. نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش ابراهیمی است یعنی همان‌گونه که خدای تبارک و تعالی به ابراهیم و اسماعیل پیغمبر خطاب می‌کند که شما خانه ام را آب و جارو ‌کنید تا بندگان من در آن طاعت و عبادت انجام دهند «أَنْ طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»، نقش شورای هماهنگی نیز همان نقش است، زمینه‌ حضور مردم را مهیّا می‌کند. زمان، مکان، سخنران و سایر عوامل مربوط را مهیا می‌کند تا مردم از یک مراسم به نحو شایسته بهره ببرند.

به عنوان مثال برای برگزاری یک مناسبت مثل روز جهانی قدس، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی جلسات ستادی متعددی را باید برگزار کند تا نتیجه لازم حاصل شود. ستادهای شهرستانی باید فعال شوند، برنامه‌هایی که در مرکز استان انجام می‌شود نیز قطعاً نیاز به هماهنگی دارد؛ باید در جلسات فرمانداری، کمیته‌ها و مجمع نمایندگان حضور پیدا کرد. همچنین رایزنی ها برای انتخاب مسیرهای راهپیمایی باید انجام شود. سمن‌ها و سازمان های مردم نهاد باید فعال شوند تا از آنها برای حضور مردم به نحو شایسته و بایسته استفاده شود. تلاش بنده و همکاران من در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان بر این است که اگر مراسمی در استان برگزار می‌شود، در کشور الگو شود. اگر قرار است گروه سرودی برنامه اجرا کند باید بهترین باشد، اگر قاری قرآن بخواهد قرآن را قرائت کند باید بهترین قاری باشد و اگر یک سخنران برای سخنرانی دعوت می‌شود حتماً باید اشراف کامل به موضوع داشته باشد و حول موضوع بتواند برای مردم سخن بگوید به گونه‌ای که مردم حین سخنرانی احساس خستگی نکنند. وقتی همه این جاذبه‌ها در کنار هم قرار بگیرد یک مراسم الگو به وجود می‌آید که سایرین می‌توانند از این مراسم الگوبرداری کنند و الحمدالله تا به امروز موفقیت‌های خوبی را در این زمینه بدست آمده است.

گیل شورا: لطفا در خصوص ویژگی فعالیت ها در استان گیلان و میزان همراهی مردم توضیح بفرمایید.

مسئولیت ما در برگزاری مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی با توجه فرهیختگی گیلانیان و داشتن جوانانی فرهیخته، اهل قلم و ذوق، بیشتر می‌شود. این‌که مردم گیلان در حماسه ۹ دی یک روز زودتر به صحنه‌ می‌آیند نشان‌ از فرهیختگی، بصیرت و قدرت تشخیص آنان دارد. گیلانیان هر گاه احساس کردند که باید هر چه زودتر دشمن را پس بزنند و پیام خود را به دشمن برسانند، حضور یافته اند. طبعاً کار در استانی که از مردم آگاه و فرهیخته برخوردار است، سخت‌ است و ما سعی کردیم پاسخ‌گوی این مردم باشیم و خواسته‌های شان را در مناسبت‌های انقلاب اسلامی اجابت کنیم.

تلاش ما بر این است که یک مراسم و مناسبت از جاذبه‌های ویژه‌ای برخوردار باشد؛ مثلاً در راهپیمایی ۲۲ بهمن، در کنار راهپیمایی باید برنامه‌ها، ایستگاه‌ها و جاذبه‌هایی را قرار دهیم تا در مردم شور و شعف به وجود آید و کمک کند تا امواج بیداری مردم به گوش جهانیان برسد. در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن مرکز استان زمینه‌های حضور مردم برای شرکت در یک برنامه شاد کاملاً محسوس است. وقتی مردم توسط چرخبال‌ها، گلباران می شوند و ایستگاه‌هایی که برای شادی فرزندانشان فراهم شده است و یا حضور و همراهی هنرمندان و گروه سرود ۱۳۵۷ نفره را با چینش خاص در میدان اصلی شهر مشاهده می کنند، مسرور می‌ شوند و این جاذبه ها شور و شعف وصف ناشدنی به آن‌ها می‌بخشد. معتقدیم مردم نقش اصلی را در انقلاب اسلامی ما دارند، عامل پیروزی و علت موجده انقلاب بودند و همین مردم علت مبقیه انقلاب‌اند. در نتیجه ما نمی‌توانیم نقش مردم را نادیده بگیریم. بخشی از کارها را به جوانان می‌سپاریم، بخشی را به دانش‌آموزان و بخشی را نیز به باتجربه ها. در واقع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش نظارتی دارد و برخی سازمان‌ها هم نقش پشتیبان که از مجموعه عوامل اجرایی پشتیبانی می‌کنند.

IMG_7293

گیل شورا: در زمان ریاست حضرتعالی و پیگیری های شما ساختمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان احداث شد؛ توضیح می فرمایید؟

خدا را شاکر و سپاسگزارم که توانستیم مکان مناسبی برای برگزاری جلسات و تمهید برگزاری مراسم فراهم کنیم. عمده کار ما برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم است و خوشبختانه امروز ساختمانی بنا شده است که خواسته‌های ما تامین می‌شود؛ می‌توانیم در این ساختمان ارتباط مان را با مردم بیشتر کنیم، جلسات را برگزار کنیم و از شخصیت‌هایی که برای سخنرانی مراسم دعوت می‌شوند پذیرایی کنیم. احداث ساختمان شورا کارها را راحت کرده و سختی ها را هموار نموده است.

گیل شورا: لطفا درباره برگزاری مراسم و همچنین دعوت از سخنران های برجسته در استان گیلان توضیح بفرمایید.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تنها به برگزاری مراسم در مرکز استان اکتفا نمی کند و همواره  تلاش کرده است در شهرستان‌ها، بخش‌ها و حتی در روستا‌ها نیز برنامه‌هایی اجرا شود. در دهه فجر سال گذشته ما توانستیم بیش از ۲۰۰۰ ستاد روستایی تشکیل دهیم تا برنامه‌ها از مرکز استان به سمت شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستا‌ها ساری و جاری شود و از ظرفیت همه نقاط استان استفاده شود و این یکی از نقاط قوت استان گیلان در برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی است.

برای مردم گیلان مشاهده و دیدار چهره‌های ملی و کشوری بسیار شیرین است و ما تلاش می‌کنیم در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت این شخصیت‌ها به درستی استفاده کنیم. اینکه شخصیت‌های ملی می‌آیند و در کنار مردم قرار می‌گیرند و با آنان سخن می گویند، برای مردم بسیار خوشحال کننده است. ما در سال گذشته چهره‌های بسیار زیادی را به استان دعوت کردیم و البته دعوت از شخصیت‌ها، سختی‌های خاص خود را دارد؛ باید مستمر پیگیری شود و هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا بتوانیم از ظرفیت این شخصیت‌ها در استان‌ استفاده شود.

گیل شورا: تا چه اندازه نوآوری و خلاقیت در برگزاری مناسبت های انقلاب اسلامی را مهم می دانید و آیا به نظر حضرتعالی استان گیلان در این زمینه موفق بوده است؟

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان توانسته است در سال‌های گذشته به عنوان شورای نمونه و ممتاز معرفی شود و این‌ نتیجه پایبندی به قانون و تلاش برای طرح ایده‌های نو و اجرای آنها است. همانگونه که ایده‌ نو مهم است، چگونگی اجرای آن ایده نیز دارای اهمیت است. الحمدالله در سال‌های گذشته و حتی در سال جاری و در مناسبت اخیرمان یعنی روز جهانی قدس توانستیم نوآوری‌هایی داشته باشیم که برای مردم جذاب باشد. یکی از کارهای بسیار خوبی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان انجام داده ایجاد یک بانک اطلاعاتی است. اگر ما بانک اطلاعاتی مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته را در شورا ‌داشتیم دستمان پر بود، متاسفانه بانک اطلاعاتی کاملی از فیلم‌ها و تصاویر مناسبت های انقلاب اسلامی بیست سال گذشته استان دسترس نداریم. الحمدالله توانستیم مستندسازی بسیار خوبی از مناسیت های حدود ۱۰ سال اخیر انجام دهیم و بانک اطلاعاتی کاملی از مراسم مرکز استان و شهرستان‌ها تهیه کنیم.

گیل شورا: شما به عنوان متولی برگزاری مناسبت های انقلابی در استان، حضور مردم گیلان را در اینگونه مراسم چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از ویژگی‌های استان گیلان بارانی بودن آن است شهر رشت به شهر باران شهره است. اعتقاد من بر این است همانگونه که مردم در سال‌های متوالی در زیر بارش شدید باران در صحنه حضور داشته اند، باران بصیرت مردم نیز در مناسبت‌های انقلاب اسلامی به وضوح مشهود است. این مردم در همه مناسبت های انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن و زیر بارش باران و برف، و در گرمای طاقت فرسای روز جهانی قدس با زبان روزه و عطش بسیار، نغمه عاشقی خود را سر داده اند. مردم گیلان وفادارترین، آگاه‌ترین، هوشیارترین و انقلابی‌ترین مردم‌اند. لذا خدمتگزاری این مردم برای همه مدیران باید مایه افتخار باشد. همه ساله در اردیبهشت ماه همایش رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد مقدس شکل می‌گیرد و در آنجا کارگروه‌های متعددی ایجاد می‌شود و استان‌ها، ایده‌های نو، مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خودشان را مطرح می‌کنند. در همایش مشهد مقدس وقتی که بحث درباره ایده‌های نو است و کلیپ‌های تهیه شده استانی حاوی حضور مردم همراه با گزارش عملکرد به نمایش گذاشته می‌شود، استان گیلان درخشش ویژه‌ای دارد و قطعاً این نشان از همدلی و همراهی همه مدیران و مسئولان استان دارد و بنده به نوبه خود از تک تک اعضای ستاد های مختلف، ممنون و سپاسگزارم.

IMG_5469

گیل شورا: به نظر شما شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ایجاد ارتباط بین دولت و ملت و ایجاد همدلی و هم زبانی چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را سال «دولت ملت، همدلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری کردند رسالت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولیت آن دوچندان است. به هر حال سلیقه های متفاوتی از گروه‌های سیاسی در کشور وجود دارد و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که وابسته به هیچ حزب و گروه خاصی نیست، باید تدابیری اتخاذ کند تا در مناسبت‌ها همه تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی انقلاب اسلامی حضور پیدا کنند. در سال جاری نیز نیاز است که حضور مردم نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر باشد به ویژه اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در پیش است و ما باید از مناسبت‌های قبل از انتخابات به درستی استفاده کنیم و زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنیم. دوربین‌های دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی بر حضور مردم زوم شده است؛ دوستان می‌خواهند بدانند که مردم تا چه اندازه همراهند و دشمنان هم رصد می‌کنند که آیا مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفته و یا خسته‌ شده‌اند؟ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌تواند با تنویر افکار عمومی و تبیین آرمان های انقلاب اسلامی در مناسبت‌های انقلاب اسلامی پیش‌زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کند.

گیل شورا: در گذشته برخی مناسبت‌های انقلاب اسلامی آنگونه که باید برگزار نمی شد اما خوشبختانه در سالهای اخیر شایسته تر و پررنگ تر برگزار شده است، در این باره توضیح می فرمایید؟

ما و همکارانمان تلاش کردیم تا برخی از مناسبت‌ها که به فراموشی سپرده شده بود یا اینکه کمرنگ برگزار می‌ گردید را احیا کنیم. به لطف خداوند توانستیم مناسبت‌هایی را که در سال‌های گذشته جزء برنامه‌های فراموش شده بود همانند ۱۲ فروردین و حتی برخی از شهدای انقلاب اسلامی که تقریباً نزد جوانان از یاد رفته‌ بود را احیا کنیم. متاسفانه بسیاری از جوانان استان‌ گیلان شخصیتی همچون شهید دکتر حسن عضدی را که مقام معظم رهبری از ایشان بارها در سفرهای خود به گیلان و حتی در هشتم دی‌ماه سال ۱۳۸۹ که تعدادی از گیلانیان خدمت ایشان شرفیاب شده بودند، به نیکی یاد کرده اند، نمی‌شناختند. این نیاز احساس می شد که برای این شهید که از شهدای شاخص استان‌مان در حادثه هفتم تیر است کار فاخری انجام دهیم. یک‌ سال وقت گذاشتیم و با ارتباط با خانواده شهید و جمع آوری مستندات و تصاویر ایشان و مصاحبه با دوستان شهید مستندی تصویری از زندگی ایشان تهیه شود و همچنین کتاب زندگی‌نامه ایشان نیز در سال جاری رونمایی شد. به نظر می رسد توانستیم در احیای برخی از مناسبت‌های انقلاب اسلامی و برخی شخصیت‌های انقلاب اسلامی در استان که به‌ آن‌ها مدیونیم و فراموش شده اند کارهای خوبی انجام دهیم اگر چه تا نقطه مطلوب و عالی فاصله داریم و باید تلاشمان را بیشتر کنیم. قطعاً نیاز است که مدیران فرهنگی با انگیزه بیشتر وارد کار شوند تا بتوانیم شهدای شاخص استان‌ به ویژه شهدای انقلاب‌ اسلامی گیلان را بهتر به مردم به ویژه جوانان و نوجوانان معرفی کنیم.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد