صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان به مهمترين سوالات درباره انتخابات رياست‌ جمهوري

سخنگوي شوراي نگهبان درباره مسئله تعدد كانديداها، اقدامات تبليغاتي شبهه‌ناك دولت در سفرهاي استاني، مصاديق رجل سياسي، كانديداتوري خاتمي، برگزاري انتخابات رايانه‌اي و… توضيحاتي را ارائه كرد. عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان درباره مهمترين سوالات راجع به انتخابات رياست‌جمهوري 92 در خبرگزاري تسنيم به گفت‌وگو نشست. آنچه در ذيل مي‌آيد، متن كامل گفت‌وگوي با عباسعلي […]

کد خبر : 2066 | 7:16 ق.ظ | ۱۲ اردیبهشت , ۱۳۹۲

کدخدایی

سخنگوي شوراي نگهبان درباره مسئله تعدد كانديداها، اقدامات تبليغاتي شبهه‌ناك دولت در سفرهاي استاني، مصاديق رجل سياسي، كانديداتوري خاتمي، برگزاري انتخابات رايانه‌اي و… توضيحاتي را ارائه كرد.

عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان درباره مهمترين سوالات راجع به انتخابات رياست‌جمهوري 92 در خبرگزاري تسنيم به گفت‌وگو نشست.

آنچه در ذيل مي‌آيد، متن كامل گفت‌وگوي با عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان است:

سوال: در بحث انتخابات رياست جمهوري، با يك پديده‌اي كه البته نمونه‌اي از آن را در ابتداي انقلاب داشتيم، تحت عنوان تعداد بالاي كانديداها روبرو هستيم. قطعا اين تعدد بالاي كانديداهاي فعلي خيلي هم مثبت نيست؛ مي‌خواستيم در مورد بحث شرايط رجل سياسي و مؤلفه‌هاي آن و اينكه اصولاً چه كساني مي‌توانند در انتخابات رياست جمهوري كانديدا باشند و از فيلتر شوراي نگهبان عبور كنند، توضيحاتي را بفرمائيد.

كدخدايي: بسم‌الله الرحمن‌ الرحيم، ما فراتر از قانون اساسي و قانون موضوعه‌اي كه شرايط را تعيين كرده است، طبعا نمي‌توانيم مطلبي را داشته باشيم، شوراي نگهبان هم تابع قانون است و اين شرايط در قانون اساسي و در اصل 115 ذكر شده است كه همه دوستان با متن آن آشنا هستند. درباره رجال مذهبي- سياسي، شرايطي نظير ايراني‌الاصل، داشتن تابعيت جمهوري اسلامي ايران، مدير، مدبر و معتقد بودن به مباني نظام جمهوري اسلامي ايران از جمله شرايط است، اما اين شرايط شايد يك مقداري شرايط كلي و كيفي به نظر برسد كه ما نيازمند اين بوديم و هستيم كه معيارهايي كمي را در اين چارچوب تعيين كرده و براساس اين معيارها بتوانيم دقيق‌تر براي نامزدهاي انتخابات، احراز شرايط داشته باشيم.

شوراي نگهبان هم تنها كاري كه توانسته انجام دهد تا الان، اين بوده كه تلاش كرده يك همفكري را در بين اعضا داشته باشد كه در خبرها هم منتشر شد كه در قالب يك آيين‌نامه و يا دستورالعملي اين شرايط را مقداري براي خودمان تبيين كنيم و ببينيم كه به عنوان مثال مقصود از مديريت چيست، زيرا ممكن است در رابطه با بحث مديريت، اين بحث مطرح باشد كه فرد بايد سابقه يك كار اجرايي كلان مثل وزارت و يا معاونت وزير داشته باشد، يا اينكه نه، مديركل هم در اين بخش حضور داشته باشد، البته فرمايشات مقام معظم رهبري نيز بايد در اين زمينه مدنظر قرار گيرد.

اين سوالات همانطور كه براي شما مطرح مي‌شود، براي ما هم مطرح است كه آيا سوابق اجرايي خاصي نياز است يا خير و آيا اينكه اين سوابق اجرايي بايد سوابق اجرايي مثبت باشد و يا اينكه هر سابقه اجرايي مطرح است؟

به عنوان مثال اگر كانديدايي سابقه وزارت داشته و استيضاح شده باشد، سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا وزيري كه استيضاح شده، مي‌تواند به عنوان يك مدير موفق سابقه‌اي براي او لحاظ كنيم يا خير؟ اين‌ها بحث‌هايي است كه امكان دارد در مباحث حقوقي شوراي نگهبان مورد توجه واقع شود، اما واقعيت اين است كه ما همين اصل را به اضافه فرمايشات حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي)، به خصوص در اين چند ماه اخير كه شرايط را به نوعي تبيين فرمودند، در نظر داريم؛ در همين جا از طرف اعضاي شوراي نگهبان از مقام معظم رهبري كه لطف و عنايت را مثل هميشه نسبت به اعضا و اقدامات شوراي نگهبان داشته‌اند، تشكر مي‌كنم.

در مباحث عمومي مثال‌هايي را مقام معظم رهبري فرمودند؛ يكي اينكه توانايي اجرايي در صدر قوه مجريه با توانايي اجرايي در پست‌هاي ديگر متفاوت است و اين براي ما يك الگو محسوب مي‌شود. البته طبيعي بوده و حكم عقل هم همين است كه بايد بين وضعيت مديريت كلان كشور با يك اداره كل تفكيك قائل شويم.

فرمايش اخير ايشان در مورد اينكه نامزدهاي رياست جمهوري بايد برنامه‌محور باشند و برنامه‌اي را ارائه كنند و وعده‌هاي توخالي به مردم ندهد، نيز براي ما ملاك قرار داده شده است.

نگاه ديگري كه در كلام گهربار رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت اين بود كه ايشان بحث اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي ايران را به نوعي ديگر تبيين فرمودند كه كانديداها بايد هم به قانون اساسي اعتقاد داشته باشند و هم وابسته و دلبسته به اين قانون باشند، اين تعبيرِ بسيار دقيقي بود، يعني كسي نبايد بگويد كه من قانون اساسي را فقط چون قانون است مي‌خواهم اجرا كنم، بلكه بايد يك اعتقاد دروني به قانون اساسي داشته باشد.

در شرايط اصل 115 قانون اساسي لفظ صريح اين است كه كانديداهاي رياست جمهوري بايد معتقد و مؤمن به نظام جمهوري اسلامي ايران باشند. اين اعتقاد و ايمان دو واژه متفاوت هستند كه بخشي از آن قلبي و بخش ديگري از آن نيز بروز بيروني دارد. يعني كانديداها بايد به مباني جمهوري اسلامي مؤمن باشند و علاوه بر مؤمن بودن، معتقد هم باشند كه اين موارد البته كار شوراي نگهبان را مقداري دشوار مي‌كند و ما بايد دقت بيشتري داشته باشيم و تلاش خواهيم كرد كه انشاء‌الله اين بار تا جايي كه امكان‌پذير است اين شرايط را يك بار ديگر براي خودمان مرور كنيم تا برايمان تبيين شود و بتوانيم براساس واقعيت‌هاي موجود اعلام نظر كنيم.

*** اميدواريم آئين‌نامه داخلي شوراي نگهبان بزودي نهايي شود

در مورد آيين‌نامه چندين بار در شوراي نگهبان بحث‌هاي خوبي شده و وقت‌هايي نيز براي رسيدگي به آن صرف شده است و اميدواريم كه انشاءالله به زودي نهايي شود؛ برحسب ظاهر اين، يك آيين‌نامه داخلي و به وظايف داخلي شوراي نگهبان مربوط است ولي اگر اعضاي شوراي نگهبان نظر داشتند، آنرا منتشر خواهيم كرد.

سوال: با توجه به اينكه مقام معظم رهبري ملاك‌هايي را از جمله برنامه محور بودن كانديداها را مطرح كرده‌اند، آيا شما اين برنامه‌ها را از كانديداها درخواست خواهيد كرد و آيا در تأييد يا رد صلاحيتها، اين برنامه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت يا خير؟

كدخدايي: تا الان ما در رويه جاري در شوراي نگهبان نداشتيم كه برنامه‌اي را از نامزدهاي انتخابات اخذ كنيم، ولي پيشنهادات زيادي را در اين زمينه داشته‌ايم كه از نامزدهاي انتخابات دعوت كنيم تا در شوراي نگهبان حضور پيدا كرده و درباره برنامه‌هايشان را توضيح دهند و احيانا ويژگي‌هايي را كه براي تيم‌هاي كاري خود مدنظر دارند را توضيح دهند، اما هنوز در اين زمينه به جمع‌بندي نرسيديم كه اگر به جمع‌بندي برسيم احتمال دارد كه ما برنامه‌هاي نامزدها را دريافت كنيم.

*** اگر به جمع بندي برسيم از كانديداها درخواست برنامه مي‌كنيم

سوال: برنامه محوري كانديداها در قالب آيين‌نامه تدوين مي‌شود و يا سازوكار ديگري دارد؟

كدخدايي: ما به هر حال در چارچوب اصل 115 قانون اساسي بايد حركت كنيم و اين اصل شرايطي مانند مديريت و مدبر بودن را بيان كرده كه در قالب مديريت و يا مدبر بودن ما مي‌توانيم بحث برنامه را مطرح كنيم كه اين شرط جديدي نيست ولي به هر حال يك رويكرد جديد مي‌تواند باشد كه اگر بخواهيم از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ارزيابي داشته باشيم بايد ببينيم كه سوابق و برنامه‌هاي او چيست كه با اين دو فاكتور مي‌توانيم ارزيابي دقيق‌تري از صلاحيت‌هاي نامزدها داشته باشيم.

من معتقدم كه نامزدها بايد برنامه‌هايشان را ارائه كنند ولي اينكه اعضاي شوراي نگهبان قبول كنند كه چنين وضعيتي را اجرايي بكنيم، منوط به تصميم اعضا است.

سوال: برخي در عرصه سياست مطرح مي‌كنند كه شوراي نگهبان اگر به عنوان مثال در سال 84 و يا سال 88 بهتر عمل مي‌كرد، وضعيت امروز اينگونه نبود، نظر شما به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان چيست؟

كدخدايي: من اين موضوع را بارها گفتم كه اعضاي محترم شوراي نگهبان انسان هستند و انسان ممكن است جايز‌الخطا باشد، بهتر است بگوييم جايزا‌لخطاست و ممكن است خطايي مرتكب شود؛ ممكن است روشي را كه در يك مقطعي شوراي نگهبان اتخاذ كرده كه البته نمي‌خواهم ان را تخطئه كنم، در آن زمان روش درستي اجرا شده و الان ما به اين نتيجه رسيديم كه آن روش نمي‌تواند پاسخگو باشد؛ طبيعي است كه اشكالاتي ممكن است به رويه شوراي نگهبان در گذشته وجود داشته باشند كما اينكه آيندگان هم رويه فعلي ما را ممكن است كه نقد كنند، نبايد ما از اين مطلب هراس داشته باشيم ولي تلاش مي‌كنيم كه هر چه امكانپذير باشد، روش‌هاي بهتري را براي بررسي صلاحيت‌ها و احراز شرايط داشته باشيم.

سوال: نظر رسمي شوراي نگهبان درباره صلاحيت‌ها كي اعلام مي‌شود؟

كدخدايي: ما فرجه‌هاي قانوني‌اي داريم كه فقط مي‌توانيم براساس آن اظهارنظر كنيم. به عنوان مثال در مورد انتخابات رياست جمهوري طبق قانون، مقرر شده كه بعد از ثبت نام در فاصله پنج روز اول ما در شوراي نگهبان اظهار نظر كنيم و پنج روز ديگر هم مي‌توانيم اين فرصت را تمديد كنيم؛ در اين فاصله ما مي‌توانيم اعلام نظر داشته باشيم ولي همفكري و مشورت با اعضاي شوراي نگهبان مانند شكل‌گيري آيين‌نامه مي‌تواند از قبل نيز صورت گيرد.

سوال: شوراي نگهبان نقش فوق‌العاده كليدي در سپهر سياسي ايران تاكنون ايفا كرده است. از آغاز دوره اصلاحات يك هجمه و فشارسنگيني به شوراي نگهبان وارد شد و يك بازي در مقابله با نقش و كاركرد شوراي نگهبان طراحي شد كه به طور مشخص توليد شبهات متعدد و تهاجم‌هاي گوناگون و هدايت آن به سطوح مختلف افكار عمومي بود؛ با توجه به اينكه نگاه قالب تحليل‌گران و سياست‌مداران بر اين است كه انتخابات 92 از پيچيدگي‌هاي بسيار خاصي برخوردار است، شوراي نگهبان چه سازوكار و طرحي براي مقابله با بازي رواني دشمن دارد؟

كدخدايي: در درجه اول بايد بگوييم آنچه كه واقعا مي‌تواند حلال مشكلات بوده و كمك كند به همه ما در همه مقاطع، توكل به خداي بزرگ است و همانطور كه خداوند در گذشته واقعا عنايت ويژه‌اي داشته است، در آينده هم به اميد خدا به همين صورت خواهد بود ولي در بحث راهكارها، به هر حال شوراي نگهبان مورد هجمه‌هاي مختلف است، زيرا افرادي كه به نوعي در بحث انتخابات با شوراي نگهبان در ارتباط هستند، بعضاً ناراضي مي‌شوند اين هم، به دليل اين است كه شوراي نگهبان وظيفه قانوني خود را انجام داده و نمي‌تواند خلاف نظر قانوني خود عمل كند.

دشمن هم اين وضعيت و جايگاه را به خوبي دريافته و هجمه‌هاي زيادي دارد. ما بايد در درجه اول سعي كنيم در مرز قانون حركت كنيم. شوراي نگهبان تنها ابزاري كه دارد، قانون است و اگر در مسير قانون حركت كنيم، همانطور كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري هم بوده، ما هيچ نگراني‌اي از هيچ‌كس و هيچ‌ فردي نداريم؛ در انتخابات 88 هم صحبت ما اين بود و اعلام كرديم كه ما براساس قانون تصميم‌گيري و نظارت كرده‌ايم و هيچ نگراني از هيچ‌كدام از نامزدها و طرفداران آن‌ها نداريم، زيرا وظيفه قانوني خود را انجام داده‌ايم.

فكر مي‌كنم كه اگر شوراي نگهبان در درجه اول بتواند با اجراي صحيح قانون وظايف خودش را در مرحله اول انجام دهد و در بخش بعد هم بتواند در بخش رسانه‌اي اقدامات خودش را براي مردم شريف تشريح كند، فكر مي‌كنم مشكلي وجود ندارد. ما اين را قبول داريم كه در بحث رسانه و اطلاع‌رساني ضعف‌هايي داشتيم كه تلاش داريم انشاءالله اين موضوع جبران شود، اما مهم‌تر از آن، اجراي قانون است كه همه اعضاي شوراي نگهبان مدنظرشان بوده و هست و اين بار هم بر همين اساس حركت مي‌كنيم.

سوال: اعضاي شوراي نگهبان براي كانديداهاي تأييد صلاحيت شده سقفي قائل خواهند بود و يا اگر تا يكصد نفر هم فاكتورها را داشته باشند مي‌توانند كانديد شودند؟

كدخدايي: طبق قانون هيچ‌گونه محدوديتي براي تعداد نامزدها نمي‌توانيم داشته باشيم و طبعا اين حق به همه شهروندان ما داده شده كه چنانچه حائز شرايط باشند اقدام به ثبت نام بكنند، بنابراين ما هيچ‌گونه محدوديتي در تعداد و افراد نداريم و تنها محدوديت، انطباق شرايط با مصاديق است.

*** شوراي نگهبان هنوز وارد بررسي بررسي مقدماتي صلاحيت‌ها نشده است

سوال: با توجه به اينكه تعداد كانديداها زياد است و به 20 نفر هم رسيده، شوراي نگهبان در اين مرحله وارد بررسي مقدماتي صلاحيت‌ها شده يا خير؟

كدخدايي: خير، زيرا طبق قانون نمي‌توانيم وارد شويم. در بررسي صلاحيت‌ها ما ناچاريم كه منتظر بمانيم تا ثبت نام‌ها انجام شود، ممكن است برخي از اين افرادي كه اعلام كانديداتوري كرده‌اند، ثبت نام نكنند، بنابراين ضرورتي ندارد كه ما وارد شويم، البته اين انتقاد را ما هميشه از قانون انتخابات چه در مجلس و چه در رياست جمهوري داشته‌ايم كه فرصتي را كه براي بررسي صلاحيت‌ها به ما داده‌اند، بسيار كم است. هم فرصت بررسي صلاحيت‌ها و هم فرصت بررسي شكايات بسيار محدود است، اما ما خودمان را با همين فرصت كم تطبيق داده‌ايم و انشاءالله اين بار هم در بازه زماني كه قانون براي ما در نظر گرفته است، نظر شوراي نگهبان اعلام خواهد شد.

سوال: تبليغات پيش از موعد قطعا تخلف انتخاباتي است و همچنين استفاده از بيت‌المال براي تبليغات نيز تخلف محسوب مي‌شود. اما در حال حاضر در سفرهاي استاني يا برخي برنامه‌هايي كه دولت برگزار مي كند، چنين موردي به وضوح قابل مشاهده است و كارهايي با شائبه تبليغ براي آقاي مشايي در سفرهاي استاني و از بودجه بيت‌المال ديده مي‌شود، آيا در اين زمينه تذكري به دولت داده شده است يا خير و اگر دولت كانديدايي داشته باشد، اين موضوع در بررسي صلاحيت‌ها لحاظ خواهد شد؟

كدخدايي: واقعيت اين است‌كه قانون شفاف و روشن نيست و مقصود از تبليغات روشن نشده است، بنابراين شوراي نگهبان خيلي نمي‌تواند در اين جهت اقدام موثري را انجام دهد.

*** قانون در مورد مقصود از تبليغات انتخاباتي روشن نيست

يكي از مواردي كه هميشه در رابطه با اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري پيشنهاد ما بوده، بحث تبليغات است، يعني تبليغات تعريف شود چرا كه تعريف مشخصي از تبليغات وجود ندارد. طبيعتا بعضي از نامزدها چنين وضعيتي دارند و اختصاصي به يك گروه هم ندارد. تقريبا تمامي افرادي كه در حال حاضر در معرض ورود به گردونه انتخابات هستند، به نوعي تبليغات را شروع كرده‌اند. از يك طرف ما منع قانوني در اين زمينه نداريم و از طرف ديگر ماهيت اين اقدامات، اقدامات تبليغاتي است و هيچ مرجعي هم نمي‌تواند برخوردي را داشته باشد.

در ادوار گذشته و در انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان رهبري در مواردي تبليغات غيرواقعي انجام گرفت كه نسبت به بررسي صلاحيت آنها تجديدنظر شد. ما در رابطه با انتخابات رياست جمهوري تاكنون چنين رويه‌اي را نداشته‌ايم. ممكن است كه اينها در بررسي صلاحيت‌ها مدنظر قرار بگيرد، اما فراتر از آن، استفاده از اموال دولتي منع قانوني دارد و در ماده 68 قانون انتخابات رياست جمهوري صراحتا استفاده از اموال دولتي و عمومي را منع كرده و اين كار نقض قانون است و اگر كسي خلاف آن را عمل كند، شرعا و قانونا اشكال دارد.

طبيعي است كه مردم انتظار دارند، افرادي‌كه مدعي يك پست عالي كشور هستند، مرتكب خلاف نشوند. اگر‌چنين كاري انجام شود هم دادگستري مي‌تواند بررسي كند و فكر مي‌كنم مهمترين ضمانت اجرايي آن راي مردم است كه مردم به اين افرادي كه مرتكب تخلف مي‌شوند، راي ندهند.

*** تذكر كتبي شوراي نگهبان به مقامات اجرايي برخي استان‌ها

سوال: آيا شوراي نگهبان مي‌تواند شكايت انجام دهد؟

كدخدايي: ما مي‌توانيم گزارش دهيم و اگر گزارش‌هايي به دست ما برسد رسيدگي مي‌كنيم. برخي موارد را هم تذكر داده‌ايم. البته در برخي از استان‌ها افرادي كه در معرض نامزدي بوده‌اند، با هماهنگي دفاتر نظارتي ما به آنها تذكر دادند و به مقامات اجرايي برخي استان‌ها تذكر داده شد و به صورت مكتوب اعلام شد كه اين‌ها خلاف است و در پرونده‌هاي آنها ثبت شده است.

سوال: آيا موردي به دادگستري ارجاع شده است؟

كدخدايي: قوه قضائيه ستاد پيشگيري از جرايم انتخاباتي را تشكيل داده و هفته‌اي يك بار نشستي با حضور دادستان كل كشور و نماينده شوراي نگهبان برگزار و گزارش‌ها در آنجا مطرح مي‌شود.

سوال: آيا در بحث احراز صلاحيت‌ها، نسبت‌هاي خانوادگي لحاظ مي‌شود؟ مثلاً اگر كانديدايي يكي از بستگان نسبي‌اش جزو كساني باشد كه ضدانقلاب باشد يا با نظام جمهوري اسلامي زاويه داشته باشد، آن را ملاك قرار مي‌دهيد؟

كدخدايي: به هر حال عرض كردم، آن شرايط، شرايطي كلي و كيفي است و مي‌تواند مدنظر قرار بگيرد، ولي اينكه نتيجه چه مي‌شود معلوم نيست. ممكن است در يك مورد با توجه به وضعيت‌هاي آن فرد و توانمندي‌ها و خدماتي كه داشته است، آقايان (اعضاي شوراي نگهبان) نظر مثبتي داشته باشند، ولي در جاي ديگر ممكن است نظر منفي داشته باشند و اين مي‌تواند موثر باشد ولي الزاما اين نيست كه منجر به نفي صلاحيت شود.

سوال: در خصوص بحث فتنه و انحراف نظر شوراي نگهبان چيست؟ به خصوص اخيرا تبليغاتي در جبهه موسوم به اصلاح‌طلبان بر روي آقاي خاتمي انجام مي‌شود.با توجه به اينكه حمايت وي از فتنه، بعد از انتخابات سال 88 محرز بود، ولي در حال حاضر روي وي مانور داده مي‌شود؛ فكر مي‌كنيد چرا اين كار انجام مي‌شود و ثانيا شوراي نگهبان علنا و رسما چه نظري درباره آقاي خاتمي دارد؟ با توجه به اينكه  سوابق وي روشن است و اعضاي شوراي نگهبان كارنامه آقاي خاتمي در فتنه را به وضوح مشاهده كردند.

كدخدايي: البته حالا نمي‌توانم نسبت به اشخاص نظري بدهم. اشخاص زماني كه ثبت‌نام كردند، نسبت به آنها اعلام نظر مي‌شود، اما آن چيزي كه مهم است، كساني كه براساس اصل 115 قانون اساسي فاقد اين شرايط باشند و به نوعي مقابل نظام قرار گرفته باشند، فرقي هم نمي‌كند چه قبل و چه بعد، حتما در شوراي نگهبان مدنظر قرار خواهد گرفت. ما نمي‌توانيم نسبت به كساني كه خدشه‌اي به نظام جمهوري اسلامي وارد كردند، بي‌تفاوت باشيم. اما اينكه چگونه باشد و چه كساني باشند و با چه درجه‌اي باشند‌، بايد در شوراي نگهبان مطرح شود و براساس نظر جمعي اعلام نظر شود.

*** نمي‌توانيم نسبت به كساني كه خدشه‌اي به نظام وارد كردند، بي‌تفاوت باشيم

شوراي نگهبان بر اساس قانون از همه گروه‌ها و جناح‌هايي كه در چارچوب نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت دارند و اقداماتي انجام مي دهند و در مسير نظام جمهوري اسلامي ايران هستند، استقبال مي‌كند. اما قطعا شوراي نگهبان براي كساني كه خدشه‌اي به نظام وارد كردند، فرش قرمز پهن نخواهد كرد.

سوال: در خصوص راي‌ گيري رايانه‌اي در انتخابات رياست جمهوري، آخرين وضعيت چيست و شوراي نگهبان چه مذاكراتي با وزارت كشور انجام داده است؟

كدخدايي: البته دوستان وزارت كشور بايد در اين زمينه اطلاع‌رساني كنند، چرا كه بحث اجرايي است. اما من فكر نمي‌كنم بيش از آن چيزي كه در انتخابات مجلس نهم داشتيم كه به صورت آزمايشي در برخي حوزه‌ها انتخابات رايانه‌اي برگزار شد، چيز ديگري داشته باشيم. چرا كه ظاهرا دوستان در وزارت كشور مشكلاتي داشتند و اميدواريم در دوره‌هاي بعد شاهد باشيم كه انتخابات به صورت كامل رايانه‌ اي برگزار شود، ولي فكر نمي‌كنم فراتر از آن چيزي كه در مجلس نهم بود، انجام شود.

*** احتمالا ميزان برگزاري انتخابات رايانه‌اي به همان ميزان انتخابات مجلس خواهد بود

سوال: ظاهرا مجوز برگزاري رايانه‌اي انتخابات به لحاظ امنيتي بايد از سوي شوراي نگهبان صادر شود؟

كدخدايي: بحث‌هاي امنيتي و امكان نظارت و اينكه اطمينان حاصل شود كه مشكلات فني وجود نداشته باشد، توسط شوراي نگهبان انجام مي‌شود و كارشناسان ما جلسات متعددي داشتند، ولي نتوانستند به يك جمع‌بندي نهايي برسند و به همين دليل اين بار نيز مانند مجلس نهم كه در چند حوزه به صورت آزمايشي در برخي از حوزه‌ ها برگزار شد، اين بار هم در همان حد و اندازه خواهد بود.

سوال: در سال 88 كانديداهايي با اين عنوان كه قانون را قبول داريم وارد عرصه انتخابات شدند اما بعد از اينكه شكست خوردند اعلام كردند كه قانون را قبول نداريم، آيا تدبيري انديشيده شده كه چنين اتفاقي در انتخابات 92 نيفتد يا به طور مثال تعهدي از كانديداها گرفته شود؟

كدخدايي: البته اين بي‌تعهدي برخي از نامزدها بود‌ كه خود را طوري جلوه مي‌دهند و بعد خلاف آن عمل مي‌كنند. ما راهكار خاصي نداريم مگر اينكه به سوابق افراد رجوع كنيم تا بررسي دقيق‌تري انجام شود. اگر كسي تعهدي بدهد و بعد تعهد خود را نقض كند، چه ضمانت اجرايي وجود دارد؟ ضمانت اجرايي آن، اين مي‌شود كه مردم او را عقب خواهند زد. مانند قضيه فتنه كه مشاهده كرديم مردم در 9دي به ميدان آمدند و پاسخ آنها را دادند و اين در عرصه سياسي و اجتماعي بهترين ضمانت اجرا است.

تا زماني كه خود مردم در صحنه باشند، مشكلي به وجود نخواهد آمد. البته ما تلاش خواهيم كرد كه دقت‌ بيشتري را در اين جهت داشته باشيم كه افراد چنين مشكلاتي را بوجود نياورند، اما انسان است و انسان نيز در معرض خطا و تغيير و تحول است كه آن نيز از دست ما خارج است.

سوال: انتخابات شوراها آيا با قانون جديد برگزار مي‌شود؟

كدخدايي: قانون، ابلاغ شده است و براي اجرا رفته است و حتما لازم‌الاجراست.

*** شوراي نگهبان برخي اعضاي هيئت اجرايي مركزي انتخابات را تاييد كرد

سوال: هيئت اجرايي مركزي انتخابات رياست‌جمهوري چه زمان تشكيل مي‌شود؟

كدخدايي: در حال حاضر مشغول رايزني هستيم و وزارت كشور اسامي را در سه مرتبه اعلام كرده و ما بررسي كرديم. برخي از آنها مورد موافقت قرار گرفت و بقيه هم در حال تبادل اسامي است و انشاءالله زماني كه تكميل شد هيئت شكل خواهد گرفت.

سوال: آيا زمان تشكيل هيئت اجرايي مركزي انتخابات دير نشده است؟ چرا كه در قانون آمده است حداقل چهار ماه قبل از انتخابات بايد اين هيئت تشكيل بشود؟

كدخدايي: خير، در قانون آمده كه بايد حداقل پنج ماه قبل از انتخابات اقدام شود كه اين اقدام صورت گرفته است، ولي در اين فاصله بين شوراي نگهبان و وزارت كشور مذاكراتي صورت گرفت و جلساتي برگزار شد تا به يك جمع‌بندي نهايي برسيم، آنچه براي شوراي نگهبان مهم است، اين است كه استقلال و بي‌طرفي اين هيئت تضمين شود و افرادي در آن باشند كه اعتبار استقلال و بي‌طرفي آنها زيرسوال نباشد. لذا اينكه زمان طول كشيده به دليل بررسي‌هاي دقيق‌تر ما بوده است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد