صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






استکبار و استکبارستیزی از دیدگاه رهبر انقلاب

ایرانیان از گذشته های دور سابقه مبارزه با استعمار و استکبار را در کارنامه خود داشتند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر اهمیت ویژه ای یافت و مفهوم جدید استکبارستیزی وارد ادبیات سیاسی این مرز و بوم شد و همین مساله این نظام را از سایر حکومت ها متمایز ساخت. آیت الله خامنه […]

کد خبر : 23229 | 10:01 ق.ظ | ۴ آبان , ۱۳۹۵

رهبری41

ایرانیان از گذشته های دور سابقه مبارزه با استعمار و استکبار را در کارنامه خود داشتند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر اهمیت ویژه ای یافت و مفهوم جدید استکبارستیزی وارد ادبیات سیاسی این مرز و بوم شد و همین مساله این نظام را از سایر حکومت ها متمایز ساخت.

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مقوله ی استکبارستیزی تاکید ویژه ای دارند و این امر را یکی از اهداف و مبانی بزرگ انقلاب ارزیابی و به ملت ایران خطر استکبار و وابستگی را همواره گوشزد می کنند. گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به دیدار اخیر ایشان با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی و تاکیدشان بر لزوم استکبار ستیزی به مرور و محوریابی بخشی از سخنان ایشان در این زمینه در سال های مختلف اقدام کرده است.

**استکبار ستیزی؛ هدف و مبنای انقلاب
– آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری اسلام خواهی، استکبار ستیزی – حفظ استقلال کشور – کرامت بخشی به انسان، دفاع از مظلوم و پیشرفت و اعتلای همه جانبه ایران را از اهداف اصلی انقلاب خواندند و با تأکید بر اتکای انقلاب اسلامی بر ایمان، اعتقادات، انگیزه ها و عواطف مردم افزودند: «…این خط مستقیم، پس از ۳۲ سال همچنان بدون زاویه ادامه دارد و این حقیقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است…» ( دیدار با دانشجویان نوزدهم مرداد ۱۳۹۰)
– مقام معظم رهبری مساله مهم را فراموش نکردن اهداف و شاخص های اصلی انقلاب دانستند و تأکید کردند: «…استکبار ستیزی، ایستادگی قاطع در مقابل حرکت کفر و نفاق در سطح جهان و مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین، شاخص های اصلی هستند. ایشان درخصوص مرزبندی شفاف با دشمنان بیان داشتند: اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایره نظام خارج می شود…» (دیدار با اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاه ها دوم تیر ۱۳۸۹)
– رهبر انقلاب اسلامی در تبیین شاخص های اصلی انقلاب اسلامی تاکید کردند: «…عدالتخواهی، استقلال و آزادی به معنای حقیقی کلمه، استکبار ستیزی و منفعل نشدن در مقابل دشمن، مردم گرایی، مستضعف نوازی و گرایش به طبقات محروم و پرهیز از اسراف و زندگی اشرافی گری جزو مبانی انقلاب اسلامی هستند که به هیچ وجه نباید تغییر کنند…» این اعتبار و اصالت این مبانی را به دلیل بر گرفته شدن آنها از متن قرآن و منطق اسلام دانستند و افزودند: «…دشمنان نظام اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته همواره تلاش کرده اند تا مبانی انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند و علت برخی مشکلات کشور را تأکید بر این اصول بدانند…» (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور ۱۳۸۷)
**استکبار ستیزی پس از مذاکرات هسته ای
– رهبر معظم انقلاب در توضیح «وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته ای» تأکید کردند: «…علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه گر و سلطه پذیر است… مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست…» (دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی بیستم تیر ۱۳۹۴)
**مفهوم استکبار و استکبارستیزی
– آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره معنی استکبار فرمودند: «…استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملّت های دیگر را دارد، در همه ی کارهای آنها مداخله می کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملّت ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است. نقطه ی مقابل این جبهه ی ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند؛ مبارزه ی با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه ی اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ وخم دارِ پیچیده ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود؛ این معنای استکبارستیزی است. من البتّه ان شاءالله در آینده در یک فرصتی با شما جوان ها، دانشجوها، دانش آموزان درباره ی استکبار و استکبارستیزی یک صحبت مفصّلی باید بکنم که الان مجال آن نیست؛ اجمالاً این معنای استکبار و این معنای استکبارستیزی است…» (دیدار با دانش آموزان و دانشجویان دوازدهم آبان ۱۳۹۳)
**توفیق جمهوری اسلامی در ایستادگی مقابل استکبارستیزی
– آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درخصوص ایستادگی در برابر استکبار بیان داشتند: «…استکبارستیزی عدم تسلیم در مقابل فشارها است. در این زمینه هم ایستادیم. این کار، سخت بود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این کار سخت را با موفقیت انجام دهد…» (خطبه های نماز جمعه تهران پانزدهم بهمن ۱۳۸۹)
– رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اصل استکبار ستیزی و کوتاه نیامدن در مقابل دشمن در سخنانی یادآور شدند: «…در مقابل دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد بلکه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحکام و مصونیت برسد که دشمنان احساس کنند کاری از دست آنها برنمی آید…» (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور ۱۳۸۷)
– آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با اشاره به روح استکبار ستیزی در کشور فرمودند: «…بحمدالله امروز عزّت مردم در کشور ما، بر اثر همین روح استکبار ستیزی است و استکبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی شود…»(صحن مطهّر حضرت ثامن الحُجج، امام رضا (ع) اول فروردین ۱۳۷۷)
**فرهنگ استکبارستیزی؛ میل به داشتن استقلال
– آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ دوری از استکبار فرمودند: «…فرهنگ دوری از سلطه ی استکبار، استکبارستیزی، میل به استقلال و در دست داشتن سرنوشت خود، در دلهای این مردم رسوخ پیدا کرده است. آنها از این ناراحتند. آنها ملتی را می خواهند که مثل بره ی رامی آن جا قرار گیرد، اینها هم رژیمی را بر او تحمیل کنند، یا از آن سوی مرزها به او دیکته نمایند؛ آن ملت هم بی هیچ مقاومتی آنها را انجام دهد و آن راه را برود. ملت بیدار، ملت هوشیار، ملت آگاه به مسایل سیاسی، ملتی که اگر مسوولانش هم بخواهند برخلاف این خطّ مستقیم حرکتی بکنند، اعتراض خواهد کرد؛ این گونه ملتی را اینها دوست ندارند…»(دیدار با دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت یوم اللَّه سیزده آبان چهاردهم آبان ۱۳۷۶)
برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد