صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






نهضت جنگل، نماد مبارزه مقدس مردم گیلان با استبداد و استعمار است

پژوهشگر گیلانی وظیفه مسئولین در قبال میراث گرانبهای نهضت جنگل را سنگین دانست و افزود: هفت سال دفاع مقدس مردم گیلان با اجانب، استبداد و استعمار در ابتدای قرن حاضر ناگفته های فراوانی دارد. به گزارش ایسنا، مجید رحمانی در نشست تخصصی «جنبه های اسلام خواهی نهضت جنگل» با اشاره به خلاء پژوهش های ارزشی، انقلابی و مبارزاتی مردم […]

کد خبر : 23613 | 9:10 ق.ظ | ۱۱ آذر , ۱۳۹۵

u4kt0giz

پژوهشگر گیلانی وظیفه مسئولین در قبال میراث گرانبهای نهضت جنگل را سنگین دانست و افزود: هفت سال دفاع مقدس مردم گیلان با اجانب، استبداد و استعمار در ابتدای قرن حاضر ناگفته های فراوانی دارد.

به گزارش ایسنا، مجید رحمانی در نشست تخصصی «جنبه های اسلام خواهی نهضت جنگل» با اشاره به خلاء پژوهش های ارزشی، انقلابی و مبارزاتی مردم گیلان، اظهار کرد: خوشبختانه موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با ایمان راسخ در این مسیر قدم برمی دارد.

مولف کتاب «ابعاد بین المللی نهضت جنگل» وظیفه مسئولین در قبال میراث گرانبهای نهضت جنگل را سنگین دانست و افزود: هفت سال دفاع مقدس مردم گیلان با اجانب، استبداد و استعمار در ابتدای قرن حاضر ناگفته های فراوانی دارد.

پژوهشگر و تاریخ شناس گیلانی با بیان اینکه تاسیس بنیاد ملی میرزا کوچک خان در سال ۹۲ تصویب شد، تصریح کرد: اکنون در سال ۹۵ هستیم و هیچ خبری از اجرای این مصوبه نیست و به فراموشی سپرده شده است. اگر این بنیاد ملی شکل بگیرد، محلی برای پژوهشگران و نخبگان این حوزه می شود و شاهد اثرات خوب خواهیم بود.

وی برگزاری یادواره میرزا کوچک را محدود به ایام شهادت این روحانی مجاهد دانست و گفت: بررسی ابعاد بین المللی نهضت جنگل از شکل گیری، ایجاد، اقدامات، مراودات، معاهدات و… و اسرار و ناگفته های شگرف هفت سال دفاع مقدس گیلان به پر کردن خلاء پژوهشی در این حوزه کمک می کند.

رحمانی با اشاره به اثرات بین المللی نهضت جنگل، عنوان کرد: شخصیت ها و سران نهضت جنگل نیازمند بازشناسی هستند، زیرا هنوز اطلاعات کافی از شخصیت ها نداریم. همچنین مسائل دینی، عقیدتی، نظامی و اقتصادی نهضت جنگل جای تامل و پژوهش دارد.

فعال فرهنگی گیلان با بیان اینکه عدم حضور یک نسل از پژوهشگران گیلان شناس نهضت جنگل  شناسی را با خلاء مواجه ساخته است، اضافه کرد: شنیده ها و مکتوبات نشان می دهد که بسیاری از اسناد نهضت جنگل در کشورهای دیگر از جمله باکو، مسکو و تفلیس است و هنوز بسیاری از مکاتبات، معاهدات و گزارشات سفیران روس و انگلیس درباره نهضت جنگل را ندیده ایم لذا این مطالبه بزرگ را از مسئولین داریم.

وی با اشاره به گذشت یک قرن از قیام میرزا، گفت: محتوای اعتقادی، ارزشی و دینی به عنوان وجه تمایز، بیگانه ستیزی و مقابله با استعمار زمان(روس و انگلیس)، موقعیت تاریخی شکل گیری، برهه حساس بین المللی(جنگ جهانی اول و تقابل متحدین و متفقین) و مبارزات چریکی از منحصر بفردترین و مهمترین ویژگی های نهضت جنگل است.

مولف کتاب «ابعاد بین المللی نهضت جنگل» میرزا کوچک را دارای شخصیت بین المللی دانست و تصریح کرد: میرزا کوچک عضو هیئت اتحاد اسلام و با آیت الله مدرس در ارتباط بود. در واقع هیئت اتحاد اسلام با اهداف فرامرزی تشکیل شد و منحصر به گیلان نبود لذا می توان گفت که نهضت جنگل یک نهضت بین المللی بود و یاران غیر ایرانی داشت.

رحمانی با بیان اینکه جنگلی ها ۵ جنگ مستقیم و غیر مستقیم با روس های تزاری و یک جنگ با انگلیسی ها داشتند، خاطرنشان کرد: شمال ایران دست روس ها و جنوب دست انگلیسی ها بود، اما نهضت جنگل ابهت نظامی استعمار را در ایران زیر سوال برد و این هیمنه را شکست و در قالب هیئت اتحاد اسلام اولین جمهوری شورایی را در گیلان پایه گذاری کرد.

پژوهشگر و تاریخ شناس گیلانی جنگ جهانی اول را موجب رشد و رونق نهضت جنگل دانست و یادآور شد: یک توافق بین المللی میان روس، انگلیس و حکومت مرکزی قاجار در کنار خیانت داخلی نهضت جنگل را نابود کرد.

وی تدوین یک کتاب منبع نهضت جنگل را مطالبه جدی مردم گیلان دانست و عنوان کرد: نیاز به دانشنامه نهضت جنگل داریم تا ابعاد تخصصی این برگ زرین از تاریخ پرافتخار گیلان را بررسی کنیم.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد