صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شیوه های پیشگیری و مقابله با فتنه های احتمالی پیش رو

نویسنده: حافظ ستوده فتنه از جمله موضوعاتی است که در بازه های مختلف تاریخی، گریبان گیر جوامع مختلف از صدر اسلام تا به الان بوده است. اهمیت این قضیه سبب شد تا قرآن به شکل ویژه ای به این موضوع بپردازد و این موضوع حیاتی، بخشی از زندگانی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) را […]

کد خبر : 24187 | 8:17 ق.ظ | ۱۲ دی , ۱۳۹۵

نویسنده: حافظ ستوده

فتنه از جمله موضوعاتی است که در بازه های مختلف تاریخی، گریبان گیر جوامع مختلف از صدر اسلام تا به الان بوده است. اهمیت این قضیه سبب شد تا قرآن به شکل ویژه ای به این موضوع بپردازد و این موضوع حیاتی، بخشی از زندگانی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) را به خود اختصاص داد و پس از حیات آن دو بزرگوار نیز به انحای مختلف در جوامع اسلامی مشاهد شده است. گذشت زمان موجب فرسایش فتنه نشد بلکه به همراه فعالیت های بشری، پیچیده تر شد. در این میان، مرور حوادث سی ساله پس از انقلاب اسلامی موجب پدید آمدن رهیافتی واقعی از رویدادهایی می شود که هر یک اثر و نشانی از فتنه را در خود دارد که با دسیسه دشمنان داخلی و خارجی در سال ۸۸ فتنه ای شرربار عارض موجودیت انقلاب اسلامی کرد که به لطف الهی و با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم، مهار گردید. یادداشت حاضر حاوی مجموعه اطلاعاتی از کلام گهربار مولای متقیان امام علی (ع) و قرآن کریم و هم چنین راهکارهای مقام معظم رهبری برای مهار فتنه است. شیوه های پیشگیری از فتنه های احتمالی در نهج البلاغه به شرح زیر می باشد:

۱- فًاتّقوٌا سًکًراتِ النّعمًه. «پس بپرهیزید از فساد در نعمت ها و مست شدن از آنچه دارید».

در این جا امام علی (ع) می فرماید: از مغرور شدن به مال و منال و مقام و حتی سلامتی و غرق شدن درآنها باید پرهیز کرد که هر قدر انسان در خوشیها فرو رود و به عوامل دنیایی وابسته شود به همان میزان امکان لغزش و فریبش بیشتر خواهد بود. شهید آیت الله مدرس، آن روحانی مبارز که رضاخان را به لرزه انداخته بود می گفت: چیزی ندارم که از دست دادنش هراسی به دلم بیاندازد و چیزی نمی خواهم که برای به دست آوردنش ناچار به کٌرنش شوم و این راز مقاومت شگرف ِانبیاء و اولیاء خدا در برابر تمامی قدرت های شیطانی است.

۲- وَاحذَرٌوا بَوائِقَ النَّقِمَهِ. «و دوری کنید از بلای کینه و کارهای ناپسند».

بایستی از هر واکنش و هر عملی که اسباب کدورت و کینه می شود خودداری کرد، چرا که وحدت مسلمین که ضامن پیروزی بر کفر و شیطان است، با ایجاد الفت و محبت و صمیمیت امکان دارد.

۳- وَالزَموُا ما عُقِدَ عَلَیهِ حَبلُ جَماعَهِ. «و ملزم باشید به آنچه پیوند جماعت با آن استوار می شود».

این جا علی(ع) دستور می دهد که برای حفظ وحدت و یکپارچگی و مقاومت در برابر نفوذ شیطان، به پیمان ها و آنچه زمینه ساز پیوستگی مردم است عمل کنید و امروز، آنچه موجب پیروزی ما شد سه چیز بود: اسلام، وحدت کلمه و رهبری.(ولایت فقیه) و محور وحدت، رهبری است که مظهر اسلام است وگرنه هرکس اسلام را به گونه ای بیان میکند و عمل میکند ولی رهبری با عملش وگفتارش اسلام واقعی را عرضه میکند. حضرت امام علی (ع) جمله عجیبی در این باره دارند که بسیار هشدار دهنده است. حضرت تاکید می کنند که هرکس شما را به تفرقه بخواند وعملا باعث از هم گسستن اتصال مردم با یکدیگر شود او را باید کشت اگرچه علی باشد!! اطاعت از رهبری، رمز ماندگاری وحدت و ناکامی فتنه و فتنه گران است.

لذا در جمع بندی ، راههای مبارزه با فتنه دو بُعد را بررسی می کنیم. بُعد فردی، بُعد اجتماعی یا به سخن دیگر، خودسازی و جامعه سازی.

الف: خودسازی

در این زمینه دو اصل وجود دارد:

۱- تقوا:

تقوی از لغت وقایه به معنی ترمز است و می تواند آن را خود نگهداری، پروا داری ترجمه و معنی کرد. وَ اعلَمُوا أَنَّهُ مَن یَتَّقِ اللّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً مِن الفِتَنِ  «آگاه باشید هرکه تقوای خدا را بدارد ، خدا برای او راه خروجی از فتنه قرار می دهد». تقوا حصار محکم ایمان و یقین است که تیرهای فتنه گران را بر آن کارگر نیست. با چنین سلاحی چگونه فتنه گران توان مقابله دارند؟ این است که تقوا پیشه گان، رستگارند و در دامن فتنه قرار نمی گیرند.

۲- صبر

صبر، درون انسان را در برابر حوادث و رویدادهای بیرون محفوظ نگاه میدارد و اجازه نمیدهد که انسان راه شتاب را، چه در قضاوتها، چه در برداشتها و چه در تصمیم گیری در پیش گیرد. آنها که تا بادی می وزد میشکنند و تا فتنه ای برپا میشود خود را می بازند و به سوی فتنه گر جذب می شوند، فاقد ایمان استوارند. عدم استقامت و عدم صبر از کمبود ایمان آنان ناشی می شود.

ب: برون نگری و جامعه سازی

۱-اطاعت از رهبری و دعوت مردم به حق

رهبری در اسلام یعنی امامت و ولایت یک مسئولیت شرعی و الهی است لذا، اوّلا: دارای جنبه تقدس و رابطه با وحی خداوندی- به طور مستقیم یا غیر مستقیم-است که این رابطه در پیامبران دارای ولایت مستقیم است و در امام معصوم غیر مستقیم و در ولایت فقیه رابطه با امام زمان(عج) است. ثانیا: دارای ویژگی هایی است مثل عصمت در معصومین و تقوا و عدالت در ولایت فقیه؛ لذا هر کسی نمی تواند ادعای رهبری کند. ثالثاً: معصومین، رهبریشان با نصب و تأیید خداوندی بوده است، و در ولایت فقیه، نصب عمومی و با تعیین صفات انجام شده و مصداق رهبری در عمل و حرکت برجسته می شود و از سوی مردم با واسطه خبرگان یقین و طِیب خاطر حاصل شود. در فتنه سال ۸۸ که برخی جریانات سیاسی داخل کشور دچار مرگ سیاسی شده بودند و برخی از نظریه پردازان این جریانات مردود، در قالب مانیفست جمهوری خواهی فرآیند سکولاریزاسیون و حذف اسلامیت از جمهوریت را دنبال می کردند و از طرفی دیگر نظام استکباری غرب نیز به دنبال تحقق سیاست های تجاوز طلبانه خود و براندازی جمهوری اسلامی ایران بود، این اهداف مشترک به تدریج به «وحدت رویه ای شوم» مبدل گشت و سناریوی براندازی نظام سیاسی و کودتای مخملی در قالب فتنه سبز منعقد گردید. استکبار جهانی با تمام توان به میدان آمدند تا از فرصت حاصل آمده، نهایت استفاده را ببرند و به خیال خام خود، کار انقلاب اسلامی را یکسره کنند. در این شرایط مقام معظم رهبری، مسیر عمومی حرکت جامعه را مشخص میکند، جهت مبارزه را معلوم می کند و نیروهای امّت را در آن جهت بسیج می نماید، و هشدار های لازم را در اختیار امّت می گذارد و می فرماید:

«در شرایطی که دشمن با همه وجود، با همه امکانات خود در صدد طراحی یک فتنه است و میخواهد یک بازی خطرناکی را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازی کمک نکرد. خیلی باید با احتیاط و تدبیر و در وقت خودش با قاطعیت وارد شد. قانون وجود دارد؛ و بر طبق قانون، بدون هیچ گونه تخطی از قانون، بایستی مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگیرد؛ خدای متعال به ما دستور داده است؛ « ولا یجر منّکم شنئان قوم علی ان لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوی ». بله، یک عده ای خباثت به خرج می دهند، یک عده ای از خباثت کنندگان پشتیبانی می کنند-این ها هست-اما باید مراقب بود. من بر حذر می دارم جوان های عزیز را، فرزندان عزیز انقلابی خودم را از این که یک حرکتی را خود سرانه انجام بدهند؛ نه، همه چیز بر روال قانون.

معظم له از سوی دیگر به وظایف مسئولان اشاره کردند: «مسئولان کشور بحمدللّه چشمشان هم باز است، می بینند؛ می بینند مردم چه جهتی دارند. حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظیم روز چهارشنبه نهم دی ماه حجت را بر همه تمام کرد. دستگاه ها باید وظایفشان را انجام بدهند؛ هم وظایفشان در مقابل ادم اغتشاش گر و ضد انقلاب، هم وظایفشان در زمینه اداره کشور». بدون شک،کنترل خشم انقلابی و پرهیز از افراطی گری از یک سو و عمل قاطع به وظایف قانونی از سوی دیگر، راهکاری بود که در آن مقطع برای پایان دادن به فتنه، مورد توجه همه شخصیت ها و مسئولان قرار گرقت.

۲_مبارزه قاطع با فتنه گران و فریب خوردگان فتنه ها

پس جنگ کنید با آنها (منافقان) و بکشید آنها را هرجا یافتید و از شهرتان آنها را برانید چنانچه شما را راندند و فتنه شدید تر از قتل است. در فتنه سال ۸۸ که بحث «خودی»ها و «غیر خودی» ها توسط رهبر معظّم انقلاب اسلامی مطرح شده بود، توجه به آن بسیار ضروری است. چرا که دشمن با نفوذ و القاء توسط ایادی خود و رسانه هایی که دارد، در حال سرباز گیری از جبهه «خودی» است. دشمن به گونه ای عمل می کند که تا با ایجاد اختلاف بین «خودیها»، آنان را به صف آرایی، مناقشه و اختلاف نسبت به یکدیگر بکشاند و توجه آنان را نیز از دشمن اصلی و نفوذیها معطوف به «خودیها» نماید. در برابر این ترفند، رهبری بیدار و صدیق، توصیه های موکّدی به جناحهای سیاسی، شخصیتها و مردم دارند که عمل به آن ها نقشه راه پیروزی بر فتنه گران بود. در هر حال در این بازه زمانی و پس از مهار فتنه سال ۸۸ به لطف الهی و درایت رهبری، برخورد با فتنه گران و به تعبیر امام راحل عظیم الشأن (رض)، نا اهلان و نامحرمان و جلوگیری از نفوذ آنان در پستهای کلیدی و امکان ترویج افکار فاسد و نفاق گونه شان، لازم است و ادامه دارد…






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد