صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مشارکت حداکثری رکن مقبولیت نظام است

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات رکن مقبولیت نظام و تضمین‌کننده ثبات و اقتدار سیاسی و مدیریتی کشور است. برگزاری انتخابات مهم‌ترین رویداد سیاسی هر کشور محسوب می‌شود و انتخابات ریاست جمهوری در این راستا دارای اهمیت بیشتری است زیرا عنان یک کشور باید به دست‌هایی سپرده شود […]

کد خبر : 2634 | 6:30 ق.ظ | ۳۱ اردیبهشت , ۱۳۹۲

رمضانی رضا

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات رکن مقبولیت نظام و تضمین‌کننده ثبات و اقتدار سیاسی و مدیریتی کشور است.

برگزاری انتخابات مهم‌ترین رویداد سیاسی هر کشور محسوب می‌شود و انتخابات ریاست جمهوری در این راستا دارای اهمیت بیشتری است زیرا عنان یک کشور باید به دست‌هایی سپرده شود که بتواند با شجاعت و درایت و بصیرت کامل کشور را به سرمنزل موفقیت و پیشرفت در داخل و جوامع بین‌المللی برساند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز از این امر مستثنی نیست و با در پیش بودن یازدهمین انتخابات آن شاهد حضور افرادی هستیم که هر یک با هدف و نیاتی خاص پا بر این عرصه گذاشته‌اند.

حضور گسترده مردم در انتخابات همواره کفه سنگین این رویداد را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل و با توجه به اهمیت قانون‌مداری کاندیداهای ریاست جمهوری و جایگاه مهم نهاد شورای نگهبان، مصاحبه‌ای تفصیلی با آیت‌الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانیم:

*فارس: مشارکت مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید و چرا این حضور مهم است؟

-حضور و مشارکت مردم رکن مقبولیت نظام است و مشارکت مردم در هر انتخابات ضامن ثبات، عزت و اقتدار سیاسی و مدیریتی کشور بوده و بدیهی است که این حضور گسترده در نظام مردم‌سالاری دینی نقشی اساسی و بنیادین ایفا می‌کند.

اکنون ملت فهیم و انقلابی ایران اسلامی در آزمونی بسیار مهم قرار گرفته و یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو بوده که پس از انقلاب به خاطر شرایط خاص و ویژه‌ای که دارد، بسیار مهم و حیاتی است.

فارس: سلامت یک انتخابات به چه چیزهایی بستگی دارد؟

حفظ نظام از اوجب واجبات است و سلامت انتخابات به اجرای دقیق قانون است و این مهم شیوه‌ای مقبول در مجامع بین‌الملل محسوب می‌شود.

همانگونه که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری به صورت مکرر بر آن تأکید دارند، همه باید قانون را فصل‌الخطاب خود بدانند و همه کسانی که برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند باید قانون را مورد توجه قرار دهند و در تمام مراحل انتخابات طبق قانون عمل کنند زیرا در غیر این صورت، چیزی جز هرج و مرج به دست نمی‌آید.

در همه کشورها برای ورود افراد به صحنه انتخابات قوانینی برای احراز صلاحیت اشخاص وجود دارد، به طور مثال در برخی از کشورها رجال سیاسی هر ایالت و استانی باید صلاحیت کاندیداتوری فرد برای ریاست جمهوری را تأیید کنند و سپس او می‌تواند برای این مسئولیت ثبت‌نام کند.

در برخی از کشورها کاندیداها از طریق احزاب معرفی می‌شوند و در برخی از کشورها نیز مدیر اجرایی کشور توسط احزابی که بیشترین آرای مردم را به خود اختصاص داده‌اند انتخاب می‌شوند.

فارس: احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط چه نهادی انجام می‌شود؟

-در نظام جمهوری اسلامی ایران احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری که خواستار به دست گرفتن بالاترین مقام اجرایی کشور است، توسط شورای نگهبان که متشکل از شش نفر فقیه و شش نفر حقوقدان است، انجام می‌شود.

بدیهی است وجود چنین نهادی برای احراز بالاترین مسئولیت اجرایی کشور بسیار لازم و ضروری بوده و این در تمام دنیا، امری طبیعی و قانونی است.

شورای نگهبان مرجع قانونی تشخیص صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است که پس از مشخص کردن افراد واجد شرایط، آنها را در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهد و مردم بر اساس حق انتخاب و تکلیف دینی و سیاسی خود فرد اصلح را برای این مسئولیت مهم انتخاب می‌کنند و این امانت بزرگ یعنی مدیریت اجرایی کشور را به مدت چهار سال به او می‌سپارند.

البته مطابق قانون اساسی مشروعیت مسئولیت او زمانی تحقق می‌گیرد که ولی‌فقیه این مقام را به او تنفیذ کند و از سوی دیگر او نیز متعهد است که بر اساس قانون و شرع مقدس اسلام به وظیفه خود عمل کند. بنابراین رئیس جمهور منتخب مردم، قسم یاد می‌کند که پایبند به اصول و ارزش‌های دینی، انقلابی بوده و هرگز از وظایف قانونی خود تخطی نداشته باشد.

فارس: عدم احراز صلاحیت نامزدها چه تعاریفی دارد؟

-بدیهی است عدم احراز صلاحیت کاندیداها برای این مسئولیت مهم به معنای صلاحیت نداشتن آنها در تصدی دیگر مناصب نیست زیرا رئیس جمهور که در واقع مدیریت کلان اجرایی کشور را به‌عهده دارد و پس از رهبری نظام به عنوان مهم‌ترین جایگاه رسمی کشور به شمار می‌رود باید تمام ابعاد و شرایط لازم برای تصدی این مسئولیت بزرگ، مانند صلاحیت دینی و صلاحیت مدیریتی و سیاسی را داشته باشد از این‌رو بسیار روشن است که هرکسی نمی‌تواند در این امر خطیر ایفای نقش کند بلکه افرادی که توانمندی لازم برای مدیریت کشور را دارا هستند و ویژگی‌هایی مانند امانت‌داری، شجاعت، وارستگی و تدین، قانون‌محوری و از همه مهم‌تر داشتن برنامه و … در آنها وجود دارد، می‌توانند در این جایگاه قرار گیرند.

فارس: کاندیدای اصلح دارای چه خصوصیاتی است؟

-آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که ملت بزرگ ایران اسلامی باید با توجه به ملاک‌ها و معیارها و تطبیق آن با کسانی که کاندیدا شده‌اند، دقت‌های لازم در انتخاب فرد اصلح را داشته باشند و کسی را برگزینند که چرخه رشد و شکوفایی کشور را به صورت جهشی بالا ببرد زیرا نظام اسلامی ایران با توجه به تأثیراتش در خاورمیانه و بخش بین‌الملل، امروز در جایگاهی قرار گرفته که باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی در مسیر تعالی و بالندگی قرار گیرد تا نقش الگوپذیری برای تمام ملت‌های آزادیخواه و درحال توسعه و پیشرفت را داشته باشد بنابراین افرادی باید در این جایگاه قرار گیرند که توان مدیریتی آنها کاملاً محرز باشد.

فارس: آیا افرادی که تأیید می‌شوند برای تصدی پست ریاست جمهوری صالح هستند؟

– افرادی که شورای نگهبان صلاحیت آنها را تأیید می‌کند، کسانی هستند که در واقع برای تصدی این مسئولیت مهم صالح تشخیص داده شده‌اند از این‌رو شرعاً و قانوناً کسی حق ندارد آنها را مورد تخریب و یا اهانت قرار دهد.

البته این به معنای ممنوعیت نقد برنامه‌ها و بحث درباره چگونگی اداره کشور در عرصه‌های مختلف نیست زیرا این حق مردم است که سئوالات و مطالبات خود را نسبت به کسی که می‌خواهند به او رأی دهند، داشته باشند.

بدیهی است جامعه‌ای که در حوزه‌های مختلف با چشم‌انداز برنامه‌ای حرکت می‌کند، رشد و بالندگی لازم را به همراه دارد و رشد عقلانیت در تمام ابعاد اقتضا می‌کند که نقد و انتقاد سازنده و واقع‌بینانه به صورت نهادینه در موقعیت و جایگاه مناسب قرار گیرد تا عاملی برای ارتقای سطح علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه باشد.

فارس: انتظار عموم از یک کاندیدا چیست؟

– انتظار عمومی مردم این است که همه بر رفتار منطبق با آموزه‌های دینی التزام داشته باشند و در این راستا باید توجه داشت که صرف ادعای دینداری و پایبندی لفظی به آموزه‌های دینی کفایت نمی‌کند بلکه میزان پایبندی دینی کاندیداها را، التزام عملی آنها به اخلاق انتخاباتی مشخص می‌کند که امیدواریم در این آزمون و امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون آیند.

فارس: التزام عملی کاندیداها به ولایت فقیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

-ولایت فقیه رکن و حصن حصین نظام اسلامی است که همه به ویژه قوه مجریه باید پایبندی خود به ولایت فقیه را در مقام عمل بیش از همه نشان دهد و تلاش کند طبق چشم‌انداز برنامه‌ای نظام که به تأیید رهبری معظم انقلاب نیز رسیده، حرکت کند و کشور اسلامی ما را در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با همیاری و همکاری دیگر قوا در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار دهد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد