صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شهیدان رجایی و باهنر در پرتو ولایت پذیری، غیرت دینی و ملی داشتند

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) فقیه جامع الشرایط را صاحب کل اختیارات حضرت رسول(ص) در عصر غیبت دانست و اضافه کرد: شهیدان رجایی و باهنر در پرتو ولایت پذیری به یک غیرت دینی و ملی رسیده بودند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین معتمد، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و […]

کد خبر : 26595 | 9:37 ق.ظ | ۸ شهریور , ۱۳۹۶

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) فقیه جامع الشرایط را صاحب کل اختیارات حضرت رسول(ص) در عصر غیبت دانست و اضافه کرد: شهیدان رجایی و باهنر در پرتو ولایت پذیری به یک غیرت دینی و ملی رسیده بودند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین معتمد، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که در حسینیه حضرت اباالفضل(ع) شهدای گمنام رشت برگزار شد، هشت هزار شهید استان گیلان را ستارگان آسمان شهادت، ایثار و از خودگذشتگی دانست و اظهار کرد: استان گیلان فرزانگان، عالمان دینی و فرهیختگان صاحب نامی را در خود پرورش داده که در راس آنان عارف زاهد و عبد صالح، آیت الله العظمی بهجت(ره) است.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک خان جنگلی متعلق به گیلان است، اما منحصر به گیلان نیست، افزود: آیت الله احسانبخش مجاهد، جانباز و شهید گیلانی است که در طول عمرش یک لحظه از انقلاب، امام، رهبری و مردم غفلت نکرد.

حجت الاسلام معتمد راز و رمز ماندگاری شهیدان رجایی و باهنر را نعمت ولایت دانست و تصریح کرد: خداوند بزرگ ولایت را نعمت تامه می داند و امر الهی با نعمت ولایت کامل و تمام می شود لذا شهید رجایی و شهید باهنر نعمت ولایت را برترین نعمت می دانستند.

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) با اشاره به بیان شهید رجایی مبنی بر اینکه «خدمت و خدمتگزاری جز در پرتو ولایت معنا پیدا نمی کند و مرضی خداوند سبحان نیست»، گفت: بیان شهید رجایی برگرفته از کلام دلنشین حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد که فرمود «هر حکومت، هر دولت و هر قانونی بدون ولایت شکل نمی گیرد و اگر شکل بگیرد، طاغوت است» و شیعه این واقعیت را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در مبانی شیعی هر صاحب حکم و فرمانی باید از طرف خدا منصوب شود و بدون اذن الهی نمی تواند فرمان دهد، عنوان کرد: بنا بر دلایل عقلی و شرعی، فقیه عصر غیبت را باید امام زمان(عج) تعیین و نصب کند و اگر این کار را نکند، ولایت خودش را تفریط کرده است، زیرا امام می تواند در جامعه غیبت کند، اما امامت نمی تواند در جامعه غیبت داشته باشد. در واقع اگر امامت غیبت داشته باشد، یعنی خداوند در جامعه غیبت دارد که محال است خداوند حتی یک لحظه غایب بر جهان باشد.

حجت الاسلام معتمد فقیه جامع الشرایط را صاحب کل اختیارات حضرت رسول(ص) در عصر غیبت دانست و اضافه کرد: شهیدان رجایی و باهنر در پرتو ولایت پذیری به یک غیرت دینی و ملی رسیده بودند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه خداوند غیرتمند است و انسان های غیور را دوست دارد، متذکر شد: خداوند به خاطر این غیرتمندی تلالوهای مجاز و غیر مجاز زندگی بشریت را مشخص و حدودالله و خطوط قرمز را وضع کرده است. واجب بودن اموری مانند قصاص، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، حجاب و… در جامعه نشات گرفته از غیرتمندی خداست و شهیدان رجایی و باهنر از این ویژگی برخوردار بودند.

وی غیرت را به معنی نگهبانی و پاسداری از حریم دینی دانست و خاطرنشان کرد: از مردم عادی گرفته تا یک مسئول نظام همه باید غیرت داشته باشند لذا علامه طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن بیان می کند «اگر دین، ناموس و مرزهای جغرافیایی کشور اسلامی مورد هجمه و تعرض قرار گرفتند، باید دفاع و جهاد کرد و اگر کسی در دفاع و جهاد قایل به اعتدال باشد، مصداق بی غیرتی است».

حجت الاسلام معتمد ایمان را سرمنشاء غیرت دانست و افزود: ایمان غیرت می سازد و بی غیرتی از نفاق است. اگر کسی خود را مومن، متدین و مسلمان نامید، اما از مرزهای اعتقادی، آرمانی و جغرافیایی خویش دفاع نکرد، غیرت ندارد. شهید رجایی بر این باور بود که جهاد به معنی دفاع از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی بر شخص رئیس جمهور مانند همه مردم واجب است.

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) شهید انصاری، استاندار شهید گیلان را الگوی غیرت دینی و ملی برای دولتمردان جامعه اسلامی دانست و گفت: غیرت شهید انصاری برای دفاع از دین و جامعه اسلامی آنچنان بالا بود که سینه خود را مقابل جریان نفاق و بی غیرتی سپر کرد و یازده گلوله در بدن ایشان جای گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید با تجزیه، تحلیل و بررسی ملاک و معیارهای غیرت شهیدان رجایی و باهنر به این بزرگواران اقتدا کنند، یادآور شد: اولین ملاک شخصیت وجودی شهیدان رجایی و باهنر «حریم شناسی» است. شهید رجایی و شهید باهنر حریم دین، ولایت، قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، اقتصاد، فرهنگ، جهاد و مجاهدین را می دانستند. متاسفانه امروز برخی بر منصب های دولتی نشسته اند، اما حریم جهاد و مجاهدین را نمی دانند لذا اگر کسی بخواهند یک کارگزار با غیرت باشد باید حریم شناس باشد.

مسئول سابق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان ادامه داد: مهمترین حریمی که شهیدان رجایی و باهنر رعایت می کردند، حریم ولایت بود. بنا بر فرمایش امام علی(ع)، کارگزار نظام اسلامی باید حافظ حریم ولایت باشد، از حریم ولایت سرپیچی و نافرمانی نکند، تسلیم کلام امام جبهه حق باشد و در این مسیر بماند؛ در غیر این صورت امام تنها خواهد ماند.

این کارشناس دینی نافرمانی کردن از حریم ولایت را به معنای تنها گذاشتن ولی فقیه دانست و عنوان کرد: همه دولت های اسلامی وظیفه دارند که حریم شناس باشند. البته ممکن است برخی نزدیک به ولی فقیه باشند و دائما نام و کلام ایشان را بر زبان بیاورند، اما در عمل حریم شناس نباشند.

وی احیای قرآن و زنده نگه داشتن قرآن در زندگی شخصی و سازمانی و لایه های حکومتی را یکی دیگر از ویژگی های شهیدان رجایی و باهنر دانست و گفت: امام علی(ع) می فرمایند «قرآن را زنده نگه دارید، از فرامین قرآن پیروی کنید و دستورات قرآن را در زندگی تحقق ببخشید» لذا اگر امام براساس قرآن جامعه اسلامی را به سمتی فراخواند، همه باید تبعیت کنند.

حجت الاسلام معتمد با بیان اینکه غیرزدایی دومین ملاک و معیار شخصیت وجودی شهیدان رجایی و باهنر است، متذکر شد: آیه «لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ» نشان دهنده غیرزدایی قرآن در جهت نفی نفوذ و سلطه دشمن است لذا غیرزدایی یک اصل در اسلام می باشد و یهودی، مسیحی، مسلمان منافق و مسلمان فتنه گر ندارد. شهیدان رجایی و باهنر اجازه دخالت به غیر را نمی دانند.

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در آیین ما غیرزدایی نوعی آتش به اختیار است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد». همچنین امام راحل در وصیتنامه سیاسی – الهی شان یادآور شدند که اگر مسئولان در پاسداری از ارزش ها و آرمان های نظام کوتاهی کردند، ملت وظیفه جلوگیری و حفاظت دارد. امام در حوزه خارجی نیز بر قطع ایادی استکبار تاکید داشتند و فرمودند «سینما، صدا و سیما، دانشگاه و آموزش و پرورش را خودتان اداره کنید و مستقل باشید». امروز فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سند ۲۰۳۰ همان اصل غیرزدایی است.

وی با اشاره به شاخص های غیرزدایی در کلام امام علی(ع)، افزود: افشای مواضع متضاد و سابقه ننگین دشمن، منکوب کردن عناصر نفوذی، برخورد با دشمن و مبارزه با انحرافات فکری عناصر حزبی و جریانی از جمله این شاخص هاست. این غیرزدایی در میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان افتخار گیلان و ایران وجود داشت و ایشان وقتی دخالت ایادی روس را دید، اجازه نداد که جریان استکباری برای کشور تعیین تکلیف کند و لذا این حس باید در وجود همه مسئولان باشد.

حجت الاسلام معتمد با اشاره به کارکردهای دولت اسلامی در اندیشه امام و رهبری، خاطرنشان کرد: دولت اسلامی با «نفی سلطه پذیری» و «ظلم ستیزی» دولت مقاومت می شود. قرآن با قاعده نفی سبیل در آیه «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» به انسداد همه طرق سلطه اشاره می کند و این نفی ابد باید در همه اعصار و زمان ها وجود داشته باشد.

مسئول سابق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان معبر اقتصاد را دومین معبر ورود دشمن برای سلطه بعد از مقوله فرهنگ دانست و اظهار کرد: دولتمردان باید مراقب باشند، زیرا دشمن به دنبال نفوذ از طریق صنعت و تجارت است و لذا معاملات تجاری قدرت سلطه را تثبیت و تقویت می کند.

وی با تاکید بر لزوم ظلم ستیزی و عدالت خواهی، گفت: در اندیشه امام و رهبری نه تنها نباید سلطه دشمن را پذیرفت، بلکه باید در مقابل دشمن جهاد کرد، زیرا براساس فرمایش امام علی(ع)، ظالم و سلطه گر به دنبال فساد و تعطیلی حدود الهی است.

رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) مستکبر را رکن فتنه در جامعه بشری دانست و تاکید کرد: متاسقانه برخی از سیاسیون به بهانه محبت و مهربانی دین اسلام و به نام اعتدال به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با دشمن هستند. اگرچه اسلام دین مهربانی و پیامبر اسلام(ع) رحمتی برای عالمیان است، اما به شرط اینکه مبانی دینی و انقلابی ما را بپذیرند و اصول عزت و اقتدار ما را قبول کنند. زیر پا گذاشتن ارزش ها و آرمان های اسلامی توسط دشمن به بهانه همزیستی مسالمت آمیز با اصول اولیه دین مبین اسلام سازگار نیست.

حجت الاسلام معتمد با بیان اینکه امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران منادی مبارزه با سطله هستند، متذکر شد: دولت و ملت براساس اصول قرآنی و ایمانی باید از محرومین، مستضعفین، سازمان های آزادی بخش و محور مقاومت حمایت کنند، زیرا تنها کشوری هستیم که می توانیم مقابل استکبار بایستیم.

وی اضافه کرد: امروز استکبار جهانی از شکست جریان های تکفیری و وهابی و کشورهای مترجع عربی نمی ترسد، بلکه ترس استکبار از شکست ایالات متحده و رژیم غاصب اسرائیل به واسطه قدرت موشکی ایران است، زیرا یکی از مولفه های مهم قدرت هم از لحاظ جهانی و هم از لحاظ استانداردهای بین المللی قدرت دفاعی است و قدرت موشکی یکی از نشانه های برجسته قدرت دفاعی می باشد.

این کارشناس دینی صنعت موشکی ایران در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری را متکی به دانش و فناوری بومی دانست که به پشتوانه جوانان متعهد رقم خورده است و خاطرنشان کرد: امروز دشمن ۸۵۰ پایگاه نظامی، دریایی و جاسوسی در ۵ قاره جهان دارد که ۷۳۷ پایگاه در ۱۳۰ کشور در تیررس موشک های ماست لذا دولتمردان با غیرت ما با این پشتوانه دفاعی در سایه قدرت و حمایت ملت، باید مقابل هر دشمنی ایستادگی کنند.

حجت الاسلام معتمد رای مردم به کارگزاران نظام را به اعتبار ولایت پذیری آنان دانست و یادآور شد: از اول انقلاب تاکنون، برخی از کارگزاران رای بالایی از مردم دریافت کردند، اما چون حریم شناس ولایت نبودند، مردم نیز حریم آنان را حفظ نکردند، زیرا مردم با کسی عقد اخوت ندارند لذا دولت اسلامی غیرتمندی شهیدان رجایی و باهنر را الگوی خود قرار دهد.

 






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد