صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






دستاوردها و شاخصه‌های حماسه نهم دی

در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی روزهای مهم و به یاد ماندنی زیادی ثبت شده است. یکی از روزهای به یاد ماندنی که در آن حماسه ای بزرگ توسط ملت ایران خلق شد، ۹ دی سال ۱۳۸۸ است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، وقایع سال ۸۸ در زمره رویدادهای حساس و مهم […]

کد خبر : 28083 | 9:38 ب.ظ | ۴ دی , ۱۳۹۶

در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی روزهای مهم و به یاد ماندنی زیادی ثبت شده است. یکی از روزهای به یاد ماندنی که در آن حماسه ای بزرگ توسط ملت ایران خلق شد، ۹ دی سال ۱۳۸۸ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، وقایع سال ۸۸ در زمره رویدادهای حساس و مهم تاریخ انقلاب اسلامی است، که از یک سو حماسه حضور ملت در انتخابات بی سابقه ریاست جمهوری به تلخی کشیده شد و از سوی دیگر بحران پدید آمده در پی اغتشاشات و ناآرامی های فتنه ­گران و بخصوص برخی حرمت شکنی ها در روز عاشورا که از ناحیه مخالفان صورت گرفت، خروش میلیونی ملت در ۹ دی نقطه پایانی بر این بحران گذاشت. البته می توان گفت تحولات بعد از انتخابات تا حد زیادی می تواند در نوع بازخوانی حوادث این سال یاری رسان باش .

اکنون بعد از گذشت ۸ سال از فتنه ۸۸ ابعاد تازه ای از این رویداد قابل بررسی است. از یک طرف جریان بازنده انتخابات پذیرفته است که در سازوکارها و نهادهای مستقر فعالیت کند و به نوعی عملا به نادرستی سیاست خود در زیر سوال بردن نتیجه انتخابات سال ۸۸ اعتراف کرده است. از سوی دیگر مدیریت بحران رهبر معظم انقلاب در سال های پس از فتنه جلوگیری از دو قطبی شدن فضای سیاسی کشور و بازگرداندن همگان بر مسیر و مدار قانون بوده است که این اگرچه تجربه گران سنگ و پرهزینه ای بود، اما به هر حال در مسیر تداوم و پویایی انقلاب اسلامی حایز اهمیت است.

رهبر انقلاب در تحلیل ابعاد حماسه نه دی می­ گویند:”فتنه‌ى سال گذشته جلوه‌اى از توطئه‌ى دشمنان بود؛ فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند براى فریب دادن مردم. اما ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. شما ملاحظه کنید؛ مردم ما در مقابله‌ى با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت – همان طورى که گویندگان و بزرگان و همه بارها گفته‌اند – یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلى معنا دارد؛ این نشانه‌ى این است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند. آن کسانى که خیال می کنند می توانند میان نظام و میان مردم جدائى بیندازند، ببینند و بفهمند که این نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است. امتیاز نظام ما به این است که متعلق به مردم است. آن کسانى که با همه‌ى وجود نظام جمهورى اسلامى را و اسلام را و این پرچم برافراشته را در این کشور نگه داشته‌اند، در درجه‌ى اول خود مردمند؛ دشمنان ما این را بفهمند. سردمداران دولت هاى مستکبر – و در رأس آنها آمریکا – علیه ملت ما حرف می زنند، توطئه می کنند، گاهى شعار می دهند، گاهى اظهارات مزوّرانه می کنند، گاهى صریحاً دشمنى می کنند، گاهى در لفافه می برند؛ اینها همه براى این است که تحلیل درستى از مسائل ایران و شناخت درستى از ملت ایران ندارند. ملت ما ملت بیدارى است، ملت هشیارى است.(۸/دی/ ۱۳۸۹).

* رویکرد غرب نسبت به اغتشاشات سال ۸۸

چارچوب گذاری رسانه ­ها و دولتمردان غربی نسبت به تحولات بعد از انتخابات ایران در سال ۸۸ به نحوی بود که کوشیدند این حرکت را اقدامی بر ضد نظام و در چارچوب دموکراسی خواهی قلمداد کرده و آن را آغازگر سلسله رویدادهایی با عنوان بهار عربی نامگذاری کردند.

حال آنکه ماهیت مردمی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نادرستی این شبیه سازی را نشان داد بخصوص که غربی ها بعد از موج اول بیداری اسلامی که به عمد آن را بهار عربی کردند نشان داد که یکی بعد از دیگری دولتمردان غربگرا بر خلاف اراده اول مردم برای اسلام گرایی در این کشورها به قدرت رسیدند که کمتر نشانی از دموکراسی دارند. کودتا در مصر، سرکوب قیام مردم بحرین با حمایت غرب و نیز بازگذاشتن دست عربستان برای سرکوب مردم یمن نشان داد که دموکراسی خواهی غرب سراب و فریبی بیش نیست و تنها منافع و همسویی دولتمردان برای آنان اصل است

* نقض برجام تکرار خصومت امریکا

عهد شکنی امریکا در برجام باردیگر دشمنی امریکا و غیر قابل اعتماد بودن این کشور را ثابت کرد. امری که در سال ۸۸ نیز رخ داده بود.

رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ دی ماه در جمع مردم قم فرمودند:«رئیس‌جمهور آمریکا اندکی قبل از آن قضایا به بنده نامه نوشته بود – نامه دوّم- و کلّی اظهارات موافقانه با بنده حقیر و با نظام جمهوری اسلامی (کرده بود)؛ بنده هم قصد داشتم جواب بدهم و نمی‌خواستم جواب ندهم؛ بعد که این قضایا اتّفاق افتاد، سریعاً موضع‌گیری کرد به نفع همان کسانی که علیه نظام، علیه انقلاب، علیه اسم اسلام در جمهوری اسلامی در خیابان‌های تهران ظاهر شدند و تمام کارهایی را که مخالفین کردند، مورد تأیید این‌ها قرار گرفت؛ البتّه بیشتر از این می‌خواستند بکنند، نتوانستند. حالا هم یک عدّه از مخالفین رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌گویند شما در سال ۸۸ حمایت کامل نکردید از آن کسانی که علیه جمهوری اسلامی بودند؛ ولی چرا، حمایت کردند؛ منتها خب ملّت ایران به موقع حرکت کرد، به موقع وارد صحنه شد، کار درست را انجام داد.»

برخی نشریات و رسانه ها ی امریکا نیز از این حمایت علنی امریکا از اعتراضات که در مغایرت آشکار با روح حاکم بر نامه نگاری اوباما با رهبر انقلاب بوده است سخن گفتند به طور مثال نشریه واشنگتن پست می نویسد :
دولتمردان آمریکا به شدت نگران هستند که پشتیبانی مستقیم و آشکار از جنبش سبز باعث آسیب رسیدن به آن شود. اما اکنون که اوباما به‌طور آشکار از این جنبش حمایت کرده و حمایت آشکار وی مورد انتقاد قرار گرفته است، وقت آن رسیده که آمریکا هر کاری که از دستش برمی آید، چه به‌طور آشکار و چه پنهان برای این کمک به این جریان انجام دهد. دولت اوباما و دیگر دولت‌های غربی باید سیاست‌های خود را هم راستا و موازی جریان سبز کنند و حرکات این جریان را به خوبی انعکاس و سیاست‌های خود را بر آن بیشتر متمرکز کنند… لازم نیست این کشورهای غربی تعاملات دیپلماتیک خود را با ایران به‌طور کامل قطع کنند ولی باید طوری رفتار کنند که حاصلش این شود که ایران یک کشور دیکتاتور متزلزل در حال سقوط است و با رفتارشان این موضوع را القا کنند… دولت اوباما و دیگر دولت‌های غربی باید سیاست‌های خود را نسبت به ایران بیشتر از هر زمان دیگر به گونه ای متناسب و هماهنگ کنند که نشان دهنده و انعکاس دهنده مرکزیت جریان سبز در نبرد برای آزادی باشد‏… برای کمک به جریان سبز باز هم کارهای بیشتری می‌توان انجام داد‏.‏ برای مثال باید به روسیه و کشورهای غیرغربی برای محکوم کردن خشونت رژیم ایران فشار آورد و تحریم‌های سپاه پاسداران و شبکه گسترده تجاری و مالی آن باید افزایش یابد‏.‏ اقدام در این مورد نباید با ماه‌ها بحث و چانه‌زنی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تأخیر بیفتد (۹ دی).

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت امریکا نیز می­ گوید:

ما نمی‌خواستیم بین اعتراض‌های قانونی و تظاهرات مردم ایران و رهبری قرار گیریم‏.‏ ما می­ دانستیم که اگر خیلی زود و شدید ورود کنیم‏، حکومت ایران سعی می کند از ما برای متحد کردن کشور علیه معترضان استفاده کند‏. بدین ترتیب ما پشت پرده کار می کردیم‏. ما کارهای زیادی می­ کردیم تا بدون اینکه سر راه واقع شویم، واقعاً به معترضان قدرت ببخشیم، ما به حمایت لفظی و پشتیبانی از مخالفان ادامه می­ دهیم‏.( گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌‌ان‌‌ان، ۱۹ مرداد ۸۸).

* درس­ ها و عبرت­ های فتنه سال ۸۸

۱- مدیریت بحران رهبر انقلاب و نیز اهمیت حفظ و حراست از جایگاه رهبری بخصوص در وضعیت غبار آلود با روشن شدن بیشتر ابعاد حادثه درسال­ های بعد مشخص شد و به ثبوت رسید.

۲- نهم دی نشان داد که بهترین راهبرد امنیت سازی در جمهوری اسلامی ایران امنیت مردم محور است .حضور میلیونی مردم در نهم دی به بحران ۸ ماهه در کشور پایان داد.

۳- بحران سال ۸۸ تلاش پنهانی در جهت تضعیف توان دولت و نظام برای تحقق برنامه­ های اداره کشور بوده است. نگاهی به شاخص های اقتصادی سال های بعد از ۸۸ نشان می دهد که با وجود درامدهای سرشار نفتی تاثیرات منفی بحران سال ۸۸ در اقتصاد کشور نیز قابل توجه بوده است. این امر مورد توجه رهبر انقلاب برای نامگذاری سال ۸۹ به همت مضاعف و کار مضاعف قرار گرفت در واقع زیان ناشی از آثار فتنه سال ۸۸ حتی نیازمند کار و تلاش مضاعف چند ساله داشت.

* مهم ترین دستاوردهای حماسه ۹ دی

الف- در عرصه داخلی:

حماسه ۹ دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و اعلام کردند اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای این حماسه بزرگ پرداخته می­ شود .

۱- افزایش جایگاه مردمی، اقتدار و استحکام نظام
۲- تقویت باور به وجود جنگ نرم و فتنه های پیچیده
۳- کنار رفتن نقاب‌ها از چهره نفاق آلود سران فتنه
۴- رفراندوم ملی در دفاع از نظام و رهبری
۵- ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی در بین ملت
۶- موضع گیری اکثر قریب به اتفاق شخصیت ها و جریانات سیاسی علیه فتنه گران
۷- شفاف سازی فضای سیاسی و اجتماعی
۸- عمق بخشی و بصیرت افزایی
۹- غربالگری انقلابیون واقعی از مدعیان دروغین، عافیت طلبان و مصلحت اندیشان
۱۰- منفعل شدن جریان فتنه و افول حیات سیاسی آنها

ب- در عرصه خارجی:

۱- آشکار شدن خطر نفوذ دشمن
۲- آشکار شدن دشمنی گسترده غرب با نظام و پیوند فتنه با خارج
۳- اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگی نظام اسلامی
۴- تحرک بخشی به بیداری اسلامی منطقه
۵- حمایت ملی از حکومت های مردمی
۶- حفظ استقلال سیاسی
۷- شکست تئوری‌های غربی در کپی برداری از انقلاب‌های مخملی
۸- رسوا کردن سطح و حجم مداخلات خارجی‌ و کمک‌های مالی آمریکا و غرب به فتنه‌گران
۹- مطالبه اخراج برخی از اعضای سفارتخانه های فعال در اغتشاشات فتنه
۱۰- آشکار شدن نقش رسانه‌های غربی با ایجاد شبکه‌های اجتماعی در کمک به فتنه‌گران و چالش فعال سازی مجدد آنها






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد