صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






دانشنامه انقلاب اسلامی در دست تدوین است

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از تدوین دانشنامه انقلاب خبر داد و گفت: جلد نخست این دانشنامه با نام «الف» در سال ‌جاری منتشر می‌شود. حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه اسلامی اظهار داشت: هدف اصلی این بنیاد تدوین تاریخ انقلاب […]

کد خبر : 3099 | 8:37 ق.ظ | ۲۳ خرداد , ۱۳۹۲

9

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از تدوین دانشنامه انقلاب خبر داد و گفت: جلد نخست این دانشنامه با نام «الف» در سال ‌جاری منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه اسلامی اظهار داشت: هدف اصلی این بنیاد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است.

خاطرات تاریخ عظیم انقلاب اسلامی ثبت می‌شود

وی افزود: در زمینه تاریخ انقلاب تاکنون کتاب «نهضت امام خمینی(ره) منتشر شده و برنامه دیگر بنیادپژوهی نیز جمع‌آوری اسناد و مدارک و ثبت خاطرات و گزارش‌هایی که ملت ایران در طول سال‌های قبل و پس از انقلاب دارند، است.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: این خاطرات برای تدوین تاریخ عظیم انقلاب اسلامی جمع‌آوری و ثبت می‌شود.

تدوین دانشنامه انقلاب اسلامی

وی از تدوین دانشنامه انقلاب اسلامی در بنیاد مذکور خبر داد و گفت: در این زمینه و نخستین گام حدود 50 هزار اسم کسانی که در انقلاب نامی از آن‌ها مطرح شده بود و پای اعلامیه امضا کرده بودند و سخنرانی و یا در تظاهراتی شرکت کرده بودند را استخراج کردیم.

روحانی تصریح کرد: در بین اسامی‌های مذکور، نیروهای مؤثر را که از آغاز نهضت امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب و تاکنون در صحنه حضور داشتند را جدا کردیم و روی آن‌ها کار می‌کنیم و امیدواریم در سال 92 نخستین جلد دانشنامه که حرف «الف» است را منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه جلدهای دیگر دانشنامه در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: دانشنامه کاری بسیار عظیم و سنگینی است و اگر به ثمر برسد می‌تواند در ثبت تاریخ انقلاب و حوادث و مسایلی که گذشته و چهره‌ها و نیروهایی که در انقلاب حضور داشته‌اند، نقش مهمی ایفا کند.

این مسئول با تصریح بر اینکه این دانشنامه سه مرحله است، یادآور شد: اماکن، اشخاص و جریان‌ها یا رخدادها از مراحل دانشنامه است.

وی ادامه داد: اشخاص در این دانشنامه مشخص هستند و اماکنی مانند حسینیه‌ها، مسجد گوهرشاد، فیضیه، دانشگاه، مسجد قبا و … که نقش مهمی در انقلاب داشته‌اند جزو محورهای دانشنامه است.

روحانی، جریان‌ها را نظیر 15 خرداد، 22 بهمن و … عنوان کرد و افزود: دانشنامه روی سه محور مذکور کار می‌شود.

انتشار فصلنامه‌ای که خاطرات دروغ را نقد می‌کند 

وی انتشار دوره سوم فصلنامه 15 خرداد را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و متذکر شد: دوره نخست آن به صورت ماهنامه بود که در نجف منتشر می‌شد و در سال 54 شاه با صدام در الجزایر قرارداد امضا کرده بود و این ماهنامه را توقیف کردند.

این مسئول عنوان کرد: دوره دوم این فصلنامه از سال 60 تا سال 76 در مرکز اسناد کشور ادامه یافت و پس از اینکه مسئولیت مرکز اسناد به دیگری واگذار شد از انتشار آن جلوگیری شد و مرحله سوم فصلنامه نیز از سال 80 تاکنون ادامه دارد.

وی درباره اهداف انتشار فصلنامه 15 خرداد تصریح کرد: اهداف این فصلنامه پاسخ به شبهات در زمینه انقلاب و سیاست و نیز نقد تحریف‌گری‌ها و دروغ‌پردازی‌های خاطراتی که در کشور ما به انواع مختلف و خلاف‌گونه نوشته و تنظیم می‌شود و می‌تواند تاریخ را در آینده زیر سئوال ببرد، است.

نقد نادرستی‌های خاطرات منتظری و رفسنجانی در فصلنامه 15 خرداد

رئیس بنیادپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان این‌که این فصلنامه تاکنون خاطرات شیخ حسینعلی‌ منتظری را در 20 شماره نقد کرد، افزود: فصلنامه مذکور دروغ‌پردازی‌ها و خلاف‌گویی‌هایی که در این خاطرات آمده بود را منعکس کرد.

وی ادامه داد: این فصلنامه در چند شماره نیز نادرستی‌های خاطرات هاشمی رفسنجانی را نقد و بازگو کرد و دروغ‌پردازی‌های خاطرات صادق طباطبایی نیز با دلیل و منطق و مستند نقد شد.

روحانی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی دیگر اکنون در دست نقد است، خاطرنشان کرد: این کتاب‌ها در آینده منعکس می‌شود.

جلد ششم و هفتم اسناد انقلاب منتشر می‌شود

وی انتشار اسناد انقلاب را از دیگر برنامه‌های بنیادپژوهی عنوان کرد و متذکر شد: تاکنون پنج جلد از این اسناد منتشر شده و جلد ششم و هفتم آن در دست تدوین است که منتشر می‌شود.

این مسئول افزود: کتاب‌های دیگری نیز در دست انتشار است که در فرصت‌های دیگر اعلام می‌شود.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد