صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






تقدیر از ۱۰ سال تلاش آیت‌الله رمضانی در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان +تصاویر

مراسم جشن عید سعید غدیر و نیز معارفهء مدیر جدید مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح توسط آیت الله دکتر قمی نمایندهء مرجعیت اعلای شیعه و با حضور روحانیون و مسئولان مساجد و مراکز اسلامی از شهرهای مختلف آلمان ، نمایندگان شورای مسلمانان هامبورگ، مدیران دفاتر ایرانی و عدهء کثیری […]

کد خبر : 32563 | 10:09 ق.ظ | ۱۲ شهریور , ۱۳۹۷

مراسم جشن عید سعید غدیر و نیز معارفهء مدیر جدید مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح توسط آیت الله دکتر قمی نمایندهء مرجعیت اعلای شیعه و با حضور روحانیون و مسئولان مساجد و مراکز اسلامی از شهرهای مختلف آلمان ، نمایندگان شورای مسلمانان هامبورگ، مدیران دفاتر ایرانی و عدهء کثیری از مسلمانان از ملیتهای مختلف در روز پنجشنبه ۳۰/۸/۲۰۱۸ در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

این مراسم شامل برنامه های قرائت دعای کمیل، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح و سخنرانی بود.

یکی از سخنرانان این مراسم آیت الله دکتر رمضانی بودند. ایشان در بخشی از سخنان خویش، با تبریک عید غدیر، ترویج عدالت خواهی، عقلانیت و معنویت را از آموزهای مهم غدیر دانسته و افزودند: از مهم ترین آموزه های غدیر ترویج عدالت خواهی، عقلانیت و معنویت می باشد. از درس های مهم دیگر غدیر این است که بهترین ها باید مسئولیت را عهده دار شوند و مردم باید در رابطه با سرنوشت خود تصمیم گیری نمایند. عید غدیر مربوط به یک دین، مذهب و یا گروه خاصی نیست، بلکه مربوط به همه کسانی است که می خواهند به سمت عقلانیت، معنویت، عدالت و حکمت حرکت کنند. عید غدیر جلوه حق مداری، حق محوری و قرآن مداری و قرآن محوری است، چه اینکه در کتب روایی شیعه و سنی آمده است که « علی مع الحقّ والحقّ مع علی» «علی مع القرآن والقرآن مع علی» پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «أنا مدینه العلم وعلیّ بابها» اگر کسی بخواهد وارد حقیقت علم و حکمت بشود باید از در آن وارد شود.

رئیس اتحادیه علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش ضمن تقدیر و تشکر از حضور همه شرکت کنندگان در این مراسم، ترویج اسلام اعتدالی مبتنی بر عقلانیت را یکی از کارهای مهم مرکز در چند سال اخیر بیان نموده و افزودند: در این چند سال همواره تلاش بر این بوده است که اسلام عقلانی و رحمانی به دور از هر گونه افراط و تفریط، اسلام با وصف بیداری، علم و اندیشه و حکمت معرفی شود. این اندیشه، اندیشه جنگ و جدال نیست، اما اندیشه لیبرال هم نیست و اندیشه جدایی از شریعت هم نیست بلکه اندیشه ناب قرآنی است که از غدیر آموختیم.

ایشان درپایان با ابراز خوشوقتی و رضایت قلبی از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح بهعنوان ریاست مرکز اسلامی هامبورگ اظهار داشتند: هر کار نیکی که در این چند سال در این مرکز صورت پذیرفت با خرد جمعی و کار تیمی بوده است و امیدواریم که این خدمات مورد قبول درگاه الهی قرار بگیرد . این مرکز با مرجعیت علمی و معنوی همواره مانند نگینی در اروپا بوده است و امید آن است که روز به روز درخشنده تر از گذشته باشد. ان شاء الله دهمین امام مرکز حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح که از خانواده وزین علم و معرفت و اجتهاد هستند و همین تفکر اسلام عقلانی و دیالوگ و تقریب را دارند، این توفیق را داشته باشند که این سنگر مهم هدایت را در این عصر که در رسانه در رابطه با اسلام بی مهری می شود به شایستگی مدیریت نمایند.

سخنران دیگر این مراسم آیت الله دکتر قمی نمایندهء مرجعیت اعلای شیعه بودند. ایشان ضمن تبریک عید سعید غدیر و تقدیر و تشکر از حضور با شکوه مسلمانان از ملیتهای مختلف در این مراسم، به جایگاه مساجد به عنوان یک مکان مقدس در فرهنگ اسلامی اشاره نموده و افزودند: ما در اعتقاد دینی خود برای مسجد یک اعتبار و قداست خاصی را قائل هستیم. اصولا یکی از تفاوتهایی ادیان ابراهیمی با گروههای الحادی دارند، این است که در تفکر الحادی همه مکانها و زمانها یکسان هستند. هیچ مکانی با مکان دیگر تفاوت ندارد و مکان یا زمان مقدس و غیر مقدس وجود ندارد. نتیجه این فرایند الحادی چند مساله است از جمله احساس اضطراب، احساس تنهایی و غربت، احساس ناامیدی و بی معنا بودن زندگی برای انسانها می باشد. بر اساس اعلام یونسکو در سال ۲۰۵۰ دومین بیماری رایج میان بشر اضطراب و نگرانی خواهد بود و برخی نتایج انکار منجی نشان می دهد که ۸۰ درصد مردم مهم ترین مشکل خود را تنهای دانسته اند.

مسجد امام علی (ع) با بیش از ۵۰ سال قدمت از قداست برخوردار است و هدف تاسیس آن نیز این بوده است که مسجد تقوا باشد. مسجدی، مسجد تقوا است که اولا انگیزه بانیانش از بنای آن انگیزه الهی باشد. در تاسیس و بنای این مسجد نیز از مراجع عالیقدری همچون حضرت آیت الله العظمی بروجردی تا هیئت امنای مسجد و نیز امامانی که یکی پس از دیگری مدیریت آن را به عهده داشته اند، همه انگیزه شان اقامه شعائر الهی بوده است. ثانیا رفتار امامان و مؤمنان نیز رفتار مبتنی بر تقوا باشد مانند آیت الله شهید دکتر بهشتی، حجج اسلام انصاری، مقدم و سایرین و اخیرا آیت الله دکتر رمضانی که در این ده سال در سخنرانیها و خطبه های نماز جمعه به بیان ارزشهای اخلاقی می پرداختند و در رفتار و کردار خویش نیز چه در ارتباط با مسلمانان، برادران اهل سنت و پیروان سایر ادیان نیز این ارزشها را عملا نشان می دادند.

ایشان در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاشهای ۱۰ ساله آیت الله دکتر رمضانی، از دهمین امام مرکز حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح به عنوان فاضلی برجسته با سوابقعلمی قابل توجه یاد کرده و افزودند: بنده به نمایندگی از مرجعیت اعلای شیعه از تلاشها و زحمات ارزشمند آیت الله دکتر رمضانی در طول این ده سال در این مرکز تقدیر و تشکر می کنم گرچه فراق ایشان برای همه مؤمنین در این مرکز سخت است اما این بشارت را هم دارم که برای تداوم این مسیر الهی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مفتح به عنوان دهمین امام مدیریت این مرکز را به عهده خواهند گرفت. ایشان فرزند شهید بزرگوار آیت اله دکتر مفتح هستند و خود نیز شخصیتی هستند که فرزند حوزه بوده و از درس مراجع بزرگی همچون آیت الله فاضل، آیت الله زنجانی و در درس خصوصی فلسفه آیت الله جوادی آملی سالیان سال بهره برده اند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح دکترای رشته قرآن و حدیث را دارند. ایشان تجربه انباشته ای در خصوص مسائل رسانه ای دارند و راه اندازی و مدیریت رادیو معارف را در پیشینه فعالیت های خود دارند. از سوی دیگر حضور متعدد در همایش ها و کنفرانس های علمی و فرهنگی در کشورهای مختلف تجربه ارزشمندی برای ایشان در جهت مدیریت مسائل فرهنگی بین المللی فراهم آورده است.

بر اساس حکم صادره برای ایشان از سوی مرجعیت اعلای شیعه مهم ترین وظیفه ایشان، تبیین نظری و عقلانی اندیشه اسلام ناب و نیز تلاش برای اعتلای فرهنگی و معنوی جامعه مسلمانان و هم چنین ارتباط با برادران اهل سنت و تقریب مذاهب و نیز گفتگوی ادیان برای تعامل در حوزه ارزشهای مشترک انسانی و یافتن راه حل برای دردهای مشترک بشریت معاصر مانند تحکیم خانواده، برقراری عدالت در جامعه، دوری از افراط و تفریط، رعایت نظم و همزیستی مسالمت آمیز انسانها می باشد. امید است با همکاری شما مؤمنان بالاخص علماء و دانشگاهیان و هیئت امناء مسجد موفق و مؤید باشند.

آیت الله دکتر قمی در پایان با توجه به جایگاه فلسفه در آلمان و ایران و با توجه به اینکه فلسفه و عقل زبان مشترک بشریت است بر ضرورت فراهم آمدن زمینه لازم برای تفاهم و درک متقابل فلسفه و ادبیات اسلام و غرب تاکید نموده و اظهار داشتند: وظائف روزمره مراکز اسلامی در غرب نباید آنان را از پرداختن به این مساله حیاتی غافل سازد.

سخنران دیگر این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح امام و مدیر جدید مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان در بخشی از سخنان خویش با گرامیداشت یاد مراجع عالیقدر و نیز امامانی که در بنا و تاسیس مرکز اسلامی هامبورگ تا به امروز نقش داشته اند اظهار داشتند: ابتدا تشکر می کنم از حضور همه شما عزیزان در این مراسم بالاخص آیت الله دکتر قمی و همچنین تشکر میکنم از آیت اللّه دکتر رمضانی که این مرکز را طی سالهای اخیر به شایستگی تا به امروز مدیریت نمودند. برای من افتخار و توفیق بزرگی است که دهمین امام مسجدی باشم و مسئولیتی را عهده دار شوم که قبل از من بزرگانی همچون آیت الله شهید بهشتی، حجّت الاسلام و المسلمین محقّقی و سایر امامان این مرکز این مسئولیت را عهده دار بودند و در سالهای اخیر هم سکان این امر به دست با کفایت آیت الله رمضانی بوده است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به فعالیت های مرکز اسلامی هامبورگ در ترویج اسلام اعتدالی مبتنی بر اخلاق، گمشده بشر امروز را اخلاق دانسته و افزودند: گمشده بشریت امروز اخلاق است. دین اسلام پرچمدار اخلاق است و پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:« انما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق » عصاره دین اسلام اخلاق است. این گمشده بشریت در دین اسلام قابل دستیابی است و این مرکز تا به حال مروج چنین قرائتی از اسلام بوده است.

حضرت امام علی (ع) که پیشوای همه ما هستند شخصیتی هستند که در جنگ صفین بواسطه پایبندی به مسائل اخلاقی شکست ظاهری را متقبل می شوند و می فرمایند: « ولو لا کراهیه الغدر لکنتادهی الناس» اگر حیله گری غیر اخلاقی نبود من از همه مردم زیرکتر بودم. یعنی می توانستم من هم با حیله گری پیروز جنگ باشم، لکن اخلاق دست و پایم را بسته بود و به حیله گری برای پیروز شدن متوسل نشدم.

جرج جرداق نویسنده و روشنفکر مسیحی شیفته عدالت امیرالمومنین بود، که چند سال پیش ملاقاتی را با ایشان در بیروت داشتم. جمله زیبایی را در رابطه با حضرت امام علی (ع) در کتاب « الإمام علی، صوت العداله الإنسانیه » دارد و می گوید: « و ماذا علیک یا دنیا لو حشدت قواک فأعطیت فی کل زمن علیا بعقله و قلبه و لسانه و ذی فقاره!» چه می شد ای دنیا اگر تمام نیروهایت را بسیج می کردی تا در هر عصری، همانند علی را در عقل و قلب و زبان و شمشیر تحویل جامعه می دادی.

این مسجد این افتخار را دارد که از ابتدا به نام امیرالمؤمنین (ع) نام گذاری شده است و سیری که تا به حال در آن طی شده است ترویج اسلام اخلاقی و اسلام اهل بیت (ع) بوده است، اسلامی که پرچمدار صلح است.

همان طور که این مسجد تاکنون پرچمدار و مبلغ چنین اسلامی بوده است ان شاءالله با استعانت از خدای متعال و توجهات حضرت ولی عصر (عج) و کمک و یاری همه شما عزیزان در همین مسیر گام بر خواهیم داشت.

شایان ذکر است در این مراسم آقای فرهادیان به نمایندگی از هیئت امنا و ایرانیان قدیمی هامبورگ،آقای دکتر پیتر شوت به نمایندگی از مسلمانان آلمانی و نیزآقای کنعان جوجیچ به نمایندگی از جوانان طی سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات و تلاشهای آیت الله دکتر رمضانی، برای امام و مدیر جدید مرکز حجت الاسلام و المسلمین دکتر مفتح آرزوی موفقیت نمودند.

.

.

.

.

.

.

.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد