صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






روزشمار انقلاب اسلامی در گیلان؛ مهرماه ۱۳۵۷

  پنج‌شنبه ۶ مهر ۵۷ – در ساعت ۱۹:۳۰، ۳۵ نفر از جوانان لاهیجان درحالی‌که عکس‌هایی از امام در دست داشتند در میدان چهار پادشاهان شهر اجتماع کردند و شعار «زنده‌باد خمینی، ما حکومت اسلامی می‌خواهیم» سر دادند. تظاهرکنندگان با حمله پلیس پراکنده و ۸ نفر از آن‌ها دستگیر شدند. سه‌شنبه ۱۱ مهر ۵۷ – […]

کد خبر : 32880 | 1:00 ب.ظ | ۱ مهر , ۱۳۹۷

 

پنج‌شنبه ۶ مهر ۵۷

– در ساعت ۱۹:۳۰، ۳۵ نفر از جوانان لاهیجان درحالی‌که عکس‌هایی از امام در دست داشتند در میدان چهار پادشاهان شهر اجتماع کردند و شعار «زنده‌باد خمینی، ما حکومت اسلامی می‌خواهیم» سر دادند. تظاهرکنندگان با حمله پلیس پراکنده و ۸ نفر از آن‌ها دستگیر شدند.

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۵۷

– در ساعت ۱۰ تعدادی از دانش آموزان کلاس چهارم فرهنگ و ادب دبیرستان عظمت ماسالی واقع در ماسال آستارا به دعوت آقای جهان سوز مهر بخش (دبیر مدرسه) که دارای سابقه سیاسی بود، کلاس درس را ترک کردند. ترک کلاس توسط دانش آموزان موجب درگیری رئیس دبیرستان با آقای جهان سوز مهر بخش شد. همچنین ۷ نفر از دیگر دبیران نیز به حمایت از آقای مهر بخش مدرسه را ترک کرده و به رشت بازگشتند. درنتیجه کلاس‌های دبیرستان ماسالی به دلیل نداشتن دبیر به‌طور کامل تعطیل شد.

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۵۷

– در پی اعتصاب آموزگاران رودسر در اعتراض به کمی حقوق، مدارس این شهرستان تعطیل شد.

شنبه ۱۵ مهر ۵۷

– در ساعت ۱۱:۳۰ تظاهراتی با شرکت ۴۰۰ نفر از دانش آموزان دبیرستان‌های رشت برپا شد.

– ۱۵۰ نفر از دانش آموزان و دبیران لاهیجان پس از اجتماع در مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان، آزادی دستگیرشدگان اخیر و زندانیان سیاسی لاهیجان را خواستار شدند.

– اعتصاب کارمندان سازمان تعاون و امور روستایی گیلان و کارمندان اداره کل پست این استان همچنان ادامه داشت.

– کارگران مجتمع چوب و کاغذ گیلان (چوکا) و کارکنان اداره دادگستری لاهیجان دست به اعتصاب زدند.

– از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸، ۱۵۰ نفر از دانشجویان رشته اتومکانیک رشت با اعلام خواسته‌های خود در محوطه انستیتو تکنولوژی لاکان اجتماع کردند.

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۵۷

– از ساعت ۹ الی ۱۱، ۸۰۰ نفر از معلمان و دانش آموزان لنگرود در مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان تجمع کردند و پس از اقدامات مأموران نسبت به پراکنده کردن تجمع‌کنندگان، این عده تعدادی از شیشه‌های اداره را شکستند و درنهایت شماری از معلمان به دست پلیس دستگیر شدند.

– صبح امروز تظاهراتی در رشت با شرکت حدود هزار نفر از دانش آموزان دبیرستان شاهپور در محوطه مدرسه بر پا گردید.

– ۴ نفر از آموزگاران و دانش آموزان آستانه‌اشرفیه پس از اجتماع در مقابل راهپیمایی کردند. اداره آموزش‌وپرورش خواسته‌های خود را مطرح و پس‌ازآن اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.

– کارمندان و کارگران بیمارستان امینی لنگرود، کارکنان صنایع چوب و کاغذ، کارکنان بهداری و ریشه‌کنی مالاریا و کلیه کارکنان اداره‌های دارایی و امور اقتصادی و بهداری و بهزیستی گیلان و کارکنان اداره بهداری و بهزیستی بندر انزلی در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

– بنا بر گزارش روزنامه آیندگان حدود ۳ هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی رشت اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. اکثر دبیرستان‌ها و مراکز آموزشی این شهر تعطیل بود و دانش آموزان از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

– دانش آموزان هنرستان صنعتی رودسر در اعتراض به کمبود کتاب درسی از حضور در کلاس خودداری کردند. این عده برکناری رئیس هنرستان را خواستار شدند.

– از صبح امروز تا ساعت ۱۲:۱۵ تظاهراتی در لنگرود با شرکت جمعی حدود ۴ هزار نفر به همراه شماری از روحانیان برپا شد.

– ۷۶ نفر از دبیران دبیرستان‌های صومعه‌سرا از شرکت در کلاس درس خودداری کردند.

– در پی تعطیلی مدارس لاهیجان و حومه، فرهنگیان و دانش آموزان این شهر در مقابل اداره آموزش‌وپرورش اجتماع کردند. همچنین جمعی حدود ۵ هزار نفر با در دست داشتن پلاکارد اقدام به برپایی راهپیمایی نمودند.

دوشنبه ۱۷ مهر ۵۷

– در ساعت ۹:۳۰ عده‌ای از فرهنگیان و دانش آموزان لنگرود در مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهر اجتماع کردند و پس از اعلام خواسته‌های خود اقدام به برپایی تظاهرات و شکستن تعدادی از شیشه‌های این اداره نمودند. تظاهرکنندگان با حمله پلیس پراکنده و ۴ نفر دستگیر شدند.

– صبح امروز دبیرستان‌های رشت به حالت نیمه تعطیل در آمد و شماری از دانش آموزان دبیرستانی به‌صورت گروهی دست به تظاهرات زدند. دانشگاه گیلان نیز تعطیل بود و دانشجویان با سردادن شعار، در محوطه دانشکده علوم پایه تجمع کردند.

– صبح امروز دانش آموزان دبیرستان‌های پسرانه فردوسی و محمدرضا شاه فومن از رفتن به کلاس خودداری و در ساعت ۱۱ اقدام به برپایی تظاهرات کردند.

– از ساعت ۱۱ الی ۱۱:۳۰ تظاهراتی با شرکت ۷۰۰ نفر از معلمان، دانش آموزان و عده‌ای از اهالی لاهیجان در مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان برپا گردید. تظاهرکنندگان درحالی‌که عکس‌هایی از امام در دست داشتند و علیه رژیم شعار می‌دادند خواسته‌های خود را مبنی بر آزادی فرهنگیان کرمانشاه، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت امام به ایران و… اعلام کردند. همچنین کلیه رده‌های درس این شهر تعطیل بود.

– در ساعت ۱۴:۳۰، ۳۰۰ نفر از دانش آموزان دبیرستان پسرانه ابوالمعالی بخش کوچصفهان – از توابع رشت – پس از تجمع در محوطه دبیرستان خواسته‌های خود را اعلام کردند.

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۵۷

– حدود ساعت ۱۲، ۴ نفر از دانش آموزان خمام در دیدار با رئیس آموزش‌وپرورش از او خواستند به‌منظور پشتیبانی از معلمان و دانش آموزان سراسر کشور به مدت سه روز مدارس را تعطیل کند.

– دانشجویان دانشگاه گیلان همچنان از حضور در کلاس درس خودداری کردند. این عده در داخل دانشکده علوم پایه اقدام به برپایی تظاهرات و سردادن شعار علیه دولت نمودند.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی سازمان آب و برق منطقه‌ای شمال، سازمان تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی، دادگستری و بیمارستان پورسینای رشت، دادگستری فومن، صومعه‌سرا، رودبار و جمعیت شیر و خورشید سرخ بندر پهلوی در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

– عصر امروز ۲۰۰ نفر از دانش آموزان و کارگران رشت پس از اجتماع در مقابل باشگاه دانشجویان این شهر اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.

– در ساعت ۱۷:۳۰ تظاهراتی با شرکت ۳۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی در مقابل اداره آموزش‌وپرورش تجمع کردند. این عده با اعلام خواسته‌های خود مبنی بر منطقه‌ای شدن آموزش‌وپرورش املش، اعزام دبیر علوم و آزادی آقای کاظم ربانی، با فرماندار وارد مذاکره شدند.

– در ساعت ۱۸:۳۰ تظاهراتی با شرکت ۲۰ نفر در بندر پهلوی (بندر انزلی) در مقابل سینما گل سرخ بر پا گردید. تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ به سمت سینما، شعارهایی در حمایت از امام سر دادند. روزنامه آیندگان در گزارشی شمار تظاهرکنندگان را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرد.

چهارشنبه ۱۹ مهر ۵۷

– از ساعت ۹ الی ۱۳ حدود هزار نفر از فرهنگیان، دانش آموزان و سایر اهالی بخش شفت – از توابع فومن- اقدام به برپایی تظاهرات کردند و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند و در پایان در مقابل اداره آموزش‌وپرورش تجمع کردند.

– در ساعت ۹:۳۰، ۲۰۰ نفر از فرهنگیان و دانش آموزان املش- از توابع رودسر۔در مقابل اداره آموزش‌وپرورش تجمع کردند. این عده با اعلام خواسته‌های خود مبنی بر منطقه‌ای شدن آموزش‌وپرورش املش، اعزام دبیر علوم و آزادی آقای کاظم ربانی، با فرماندار وارد مذاکره شدند.

– از ساعت ۱۰ الی ۱۳:۳۰ تظاهراتی در سیاهکل از توابع شهرستان رشت – با شرکت ۵۰۰ نفر از فرهنگیان و دانش آموزان برپا گردید.

– حدود ساعت ۱۱ پس از پایان مجلس ختمی در مسجد بالا محله فومن، تظاهراتی با شرکت ۱۵۰ نفر بر پا گردید. تظاهرکنندگان به سمت قبرستان حرکت کردند و در مسیرشان شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.

– از ساعت ۱۰ الی ۱۳:۳۰ تظاهراتی در سیاهکل با شرکت ۵۰۰ نفر از فرهنگیان و دانش آموزان برپا گردید.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی سازمان آب و برق منطقه‌ای شمال، سازمان تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی، دادگستری و بیمارستان پورسینای رشت، دادگستری فومن، صومعه‌سرا و رودبار، جمعیت شیر و خورشید سرخ بندر پهلوی (بندر انزلی) و شیلات شمال در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

– در پی اعتصاب دبیران و معلمان تالش مدارس این شهرستان تعطیل شد. ساواک در گزارشی با ذکر نام آقایان احمد شکوری، محمدتقی طه و سید رحیم اژگان، این افراد را به‌عنوان «محرکین اصلی معلمین تالش» نام برد.

– در ساعت ۱۲ تظاهراتی در دو نقطه از رشت با شرکت ۱۰۰ نفر از دانش آموزان بر پا گردید. تظاهرکنندگان پس از سردادن شعار علیه رژیم با حمله پلیس پراکنده شدند. همچنین تلفن‌های تهدیدآمیزی به کسبه این شهر شد که چنانچه مغازه‌های خود را تعطیل نکنند شیشه‌های مغازه‌ها را شکسته و مغازه‌ها را به آتش خواهند کشید.

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۵۷

– از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰، ۳۰۰ نفر از دبیران، آموزگاران و دانش آموزان رشت در مقابل اداره آموزش‌وپرورش خمام تجمع کردند.

– در ساعت ۱۰، ۵۰۰ نفر از فرهنگیان و دانش آموزان صومعه‌سرا پس از اجتماع در محوطه دبیرستان شمس، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. ۲۰ نفر از تظاهرکنندگان با حمل پلاکارد و سردادن شعار علیه رژیم به سمت مأموران حمله کردند و درنتیجه با تیراندازی هوایی مأموران و دستگیری آقای حسن سرابی جمعیت پراکنده شدند. ساواک در گزارش خود اعلام کرد که آقای حسن سرابی رهبری این تظاهرات را به عهده داشت.

– در ساعت ۱۰ تظاهراتی با شرکت جمعی حدود ۲ هزار نفر در سیاهکل در حمایت از رژیم بر پا گردید. تظاهرکنندگان درحالی‌که پرچم ایران در دست داشتند، شعارهای «زنده‌باد شاه و مرگ بر خائنین» سر دادند.

– از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱:۲۰ جمعی حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از مردم لاهیجان اقدام به برپایی تظاهرات کردند. این عده پلاکاردهایی در دست داشتند و شعارهای «یا مرگ یا خمینی؛ هر زمینی کربلا است، هر روز عاشورا است؛ استقلال، آزادی، حکومت اسلامی؛ ما خواهان حکومت اسلامی هستیم به رهبری امام خمینی؛ ما شیشه شکن نیستیم و ما بت‌شکنیم و…» سر دادند. تظاهرکنندگان پس از سخنرانی دو نفر از معلمان به نام آقایان یعقوب محمدپور و نصیری پراکنده شدند.

– در پی عدم حضور آموزگاران رشت در کلاس درس، دبستان‌های این شهر تعطیل شد و دبیرستان‌های رودبار، لوشان و تنکابن نیمه تعطیل و اکثر دبیرستان‌های کوچصفهان تعطیل بود.

– برخی از مراکز آموزشی شهرهای لاهیجان، لنگرود و صومعه‌سرا تعطیل بود و برخی دیگر حالت نیمه تعطیل داشتند.

– ۱۰۰ نفر از اهالی قاسم‌آباد علیا- از توابع رودسر – در اعتراض به معلمان اعتصابی، به مدرسه راهنمایی تحصیلی این دهستان هجوم بردند و معلمان را مورد هتاکی و ضرب و شتم قرار دادند.

– ۵۲ نفر از فرهنگیان فومن با امضای قطعنامه‌ای در ۲۴ ماده خواسته‌های خود را مبنی بر لغو حکومت‌نظامی و ایجاد فضای باز سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی آقای محمد درخشش، عدم‌مداخله پلیس در مدارس و دانشگاه‌ها، آزادی قلم و بیان و اعلام کردند.

– پرویز ثابتی رئیس اداره کل سوم، در تلگرافی به رؤسای ساواک گیلان و مازندران یادآور شد: «قبلاً به‌دفعات تأکید شده که وقایع مهم منطقه به‌ویژه در مورد آموزش در وضع حاضر، در حداقل زمان ممکن به‌صورت تلفن‌گرام به مرکز منعکس شود.» ثابتی با اشاره به تظاهرات و تعطیلی مدارس شهرستان‌های تابعه، از آنان خواست تا شرح وقایع را حداقل تا ساعت ۱۳ همان روز به مرکز اعلام کنند.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی آب و برق منطقه‌ای شمال، سازمان تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی، دادگستری، بانک ایران و ژاپن و بیمارستان پورسینای رشت، دادگستری و شیلات بندر پهلوی، کارمندان و کارگران شیلات بندر فرحناز (بندر کیاشهر) در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

 – ۸۰ نفر از کارگران کارخانه لوله‌سازی شمال – واقع در جاده رشت- قزوین – بدون اعلام خواسته‌هایشان دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه اجتماع کردند.

‌شنبه ۲۲ مهر ۵۷

– در ساعت ۲۲، ۵۵۰ نفر از کارگران گروه صنعتی ریسندگی خاور واقع در جاده رشت پس از اعلام خواسته‌های خود در محوطه کارخانه اجتماع کردند.

یک‌‌شنبه ۲۳ مهر ۵۷

– بنا بر گزارش ناحیه ژاندارمری گیلان در ساعت ۶، ۲۵۰ نفر از کارگران شرکت صنایع پوشش واقع در جاده رشت- خمام با سردادن شعار «جاوید شاه» و همراه داشتن عکس‌های محمدرضا پهلوی، در اعتراض به کمی حقوق و مزایا داخل کارخانه اجتماع نمودند.

– اعلامیه‌ای مبنی بر دعوت از مردم به‌منظور شرکت در تظاهرات روز ۵۷/۷/۲۴ در املش توسط دانش‌آموز آقای محسن علوی توزیع گردید.

– ۸۰۰ نفر از کارگران کارخانه پوشش واقع در جاده رشت- بندر پهلوی دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه اجتماع کردند.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی آب و برق منطقه‌ای شمال، تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی، دادگستری، بیمارستان پورسینای رشت، شیلات بندر پهلوی و بیمارستان سرپرستاری رشت در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

– پس از پایان نماز مغرب و عشاء آقای صادق احسان‌بخش سخنانی را در حمایت از امام خمینی در مسجد کاسه فروشان رشت ایراد کرد. در پایان این مراسم اعلامیه‌هایی در میان جمعیت توزیع گردید که در آن از مردم خواسته‌شده بود تا در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت سید مصطفی خمینی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دو‌‌شنبه ۲۴ مهر ۵۷

– در ساعت ۱۰ تظاهراتی در لاهیجان با شرکت ۶۰۰ نفر از مقابل مسجد الهادی بر پا گردید. روزنامه خراسان در گزارش خود شمار تظاهرکنندگان را حدود ۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود که پیشاپیش تظاهرکنندگان، گروهی از بانوان درحالی‌که شعارهای پارچه‌ای در دست داشتند در خیابان‌های این شهر به حرکت درآمدند.

– مغازه‌های شهرستان لنگرود و بازار شهرهای رشت، هشتپر، آستارا، فومن و صومعه‌سرا به‌صورت نیمه تعطیل در آمدند و حدود ۲ هزار نفر از گروه‌های مختلف مردم رشت در مسجد کاسه فروشان این شهر اجتماع کردند.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی آب و برق منطقه‌ای شمال، تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی، بیمارستان پورسینا، جمعیت شیر و خورشید سرخ و بیمارستان کوروش کبیر رشت و شیلات بندر پهلوی (بندر انزلی) در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

– کلیه انستیتوها، هنرستان‌ها، دانشسرای راهنمایی تحصیلی، دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی آستانه‌اشرفیه، خمام، رشت، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا، فومن، کوچصفهان، لنگرود و لوشان به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمدند.

– در پی اعتصاب فرهنگیان و اجتماع در مقابل اداره آموزش‌وپرورش املش- از توابع رودسر – ۴۰۰ نفر از دانش آموزان و طبقات مختلف مردم به پشتیبانی از فرهنگیان و قطعنامه ۱۱ ماده‌ای آن‌ها، تظاهرات آرامی بر پا کردند.

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۵۷

– کلیه مدارس رودسر و مدارس راهنمایی و دبستان‌های سیاهکل تعطیل و در بخش‌های آستانه‌اشرفیه و چابکسر مدارس نیمه تعطیل بود.

– کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیمه‌دولتی آب و برق منطقه‌ای شمال، تعاون روستایی، امور اقتصادی و دارایی، پست، کار و امور اجتماعی و بیمارستان پورسینای رشت و شیلات بندر پهلوی (بندر انزلی) در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

چهارشنبه ۲۶ مهر ۵۷

– کلیه تاکسیرانان لاهیجان دست به اعتصاب زدند و تعداد کارگران اعتصاب‌کننده در رشت به حدود ۱۵ هزار نفر رسید.

– کارگران کارخانه شهباف و زایشگاه رشت، کارکنان و کارمندان کارخانه شیر پاستوریزه و حدود ۳ هزار نفر از کارگران و صنایع پوشش گیلان دست به اعتصاب زدند.

شنبه ۲۹ مهر ۵۷

– در پی عدم حضور معلمان دبیرستان‌ها و دبستان‌های لاهیجان، کلیه مدارس شهر به‌صورت نیمه تعطیل درآمد.

– ۳۵ نفر از خدمه آموزش‌وپرورش رشت دست به اعتصاب زدند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد