صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مداحان زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت هستند

حاج مهدی سماواتی، مداح برجسته کشوری در جمع مداحان گیلان با اشاره به ورود برخی آفات و آسیب ها به حوزه مداحی، گفت: مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند. حاج مهدی سماواتی در اجتماع بزرگ مداحان استان گیلان در کانون بسیج جوانان شهر رشت با اشاره […]

کد خبر : 35952 | 10:07 ق.ظ | ۱۰ اردیبهشت , ۱۳۹۸

حاج مهدی سماواتی، مداح برجسته کشوری در جمع مداحان گیلان با اشاره به ورود برخی آفات و آسیب ها به حوزه مداحی، گفت: مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند.

حاج مهدی سماواتی در اجتماع بزرگ مداحان استان گیلان در کانون بسیج جوانان شهر رشت با اشاره به اهمیت اخلاق مداحی و مناجات خوانی، اظهار کرد: مداحی، یاری کردن اهل بیت (ع) است.

مداح برجسته کشوری با بیان اینکه مداحی مجموعه‌ای از امر به معروف، نهی از منکر، بشارت به خلق و عبادت است، افزود: مداح باید برای تمام رفتار و کردار خود از قرآن و یا کلام اهل بیت سند داشته باشد.

وی با تاکید بر عبادت همراه با اخلاص گفت: قرآن بزرگترین دستورالعمل زندگی مادی و معنوی انسان است و خداوند برای کسانی که با مداحی پیام خداوند و نبی اکرم (ص) را به مردم می‌رسانند کفایت می‌کند.

سماواتی با اشاره به ورود آفات و آسیب‌های مختلف در مداحی و دعاخوانی گفت: برخی از مداحان به صورت سطحی و بدون شناخت کافی وارد عرصه مداحی شده‌اند و رسالت مداحی بسیار با اهمیت و مداحان پیام آور، پیام رسان و زبان گویای قرآن کریم و اهل بیت (ع) هستند.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری اصول مداحی را بر چهار پایه اصلی صدای خوش، آهنگ درست، لفظ خوب و مضمون متناسب با نیاز کامل عنوان کرده‌اند، گفت: مداحی با چنین ویژگی بهترین وسیله تبیین است و تأثیر آن از منبع و درس فقهی که گفته می‌شود بیشتر است.

مداح برجسته کشوری با بیان اینکه امام راحل مداحی را احیاگر مکتب نجات بخش عاشورا در عصر حاضر می‌دانستند، بیان کرد: در عرصه مداحی بیش از هرچیزی نیاز به اخلاص، تقوا، تواضع، صبر و شکیبایی و ادب است.

وی با اشاره به اینکه رعایت ادب، دارو و درمان و عامل پیشگیری تمام آفات و مشکلات است‌، تصریح کرد: ادب به معنای نرفتن به هر جایی، نگفتن هر حرفی، نخواندن هر شعر و آهنگی و درشتی نکردن به مردم است.

سماواتی با تاکید بر اینکه دعا سپر مؤمن و کلاس خداشناسی است، بیان کرد: دعا سبک زندگی را به انسان نشان می‌دهد و به معنای کامل شعور است.

وی با بیان اینکه دعا گاهی به صورت سوال، اصرار بر خواسته، واگذار کردن به پروردگار، نجوا و مناجات است، افزود: مداح باید توانایی تشخیص نوع دعا را داشته باشد و سپس از لفظ و آهنگ مناسب با دعای مورد نظر استفاده کند.

مداح برجسته کشوری با اشاره بر اهمیت، ارزش، حال و هوای دعا، تصریح کرد: مداح باید توانایی کامل در صحیح خواندن، روان، بدون لکنت و آگاه از معنای متن عربی که می‌خواند، باشد.

سماواتی با تاکید بر اینکه جامعه ما امروز نیازمند دعا و دعاخوان است، افزود: مداح باید دارای دو بال دعا (شعور) و مرثیه (شور) باشد و شعور و شور سبب اوج و رسیدن به مقصود است./ بسیج






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد