صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا





























مقاله/ لحظه شناسی سیاسی با تاکید بر تبیین نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

لحظه شناسی سیاسی با تاکید بر تبیین نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی محمود رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه گیلان   برای تحلیل معرفت‌شناسانه هر موضوعی نیازمند بحث در سه محور عمده هستیم. این سه محور می تواند وجوه مختلفی از کارآمدی یا ناتوانی موضوع مورد بحث یا سازمان را به ما نشان دهد. موضوع نگرش […]

کد خبر : 3658 | ۱۱:۵۰ ق.ظ | ۹ مرداد , ۱۳۹۶

محمود رنجبر2

لحظه شناسی سیاسی با تاکید بر تبیین نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

محمود رنجبر

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

  برای تحلیل معرفت‌شناسانه هر موضوعی نیازمند بحث در سه محور عمده هستیم. این سه محور می تواند وجوه مختلفی از کارآمدی یا ناتوانی موضوع مورد بحث یا سازمان را به ما نشان دهد. موضوع نگرش یک مجموعه یا تعریفی مشخص در باره کارآمدی یک سیستم از جمله موضوعاتی است که می توان در باره آن بر اساس شاخص­های سه گانه شامل: چگونگی شکل گیری، اهداف، و روشها سخن گفت.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان «یکى از کهن‌ترین و پرسابقه‌ترین نهادهاى نظام جمهورى اسلامى[۱]» از جمله سازمان­های موضوع محور و مأموریت دار نظام جمهوری اسلامی است که در چند ساله اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در عبارتی می فرمایند:

«این مجموعه در طول این سالها همچنان در خط درست و در صراط مستقیمى حرکت کرده، لحظه‌ها را شناخته و کار مناسبِ آن لحظه را انجام داده[۲]». هدف اصلی این نوشتار بررسی لحظه شناسی  شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  و عوامل کارآمدی آن است. همانگونه که گفته شد، بر پایه سه محور عمده می توان در باره موضوع مورد بحث به بررسی پرداخت، از سویی دیگر این سه محور به گونه­ای بنلاد هر نظام یا سازمانی را نیز تشکیل می‌دهد که عبارتند از :۱- منشور یا اساس شکل گیری آن، ۲- اهداف مترتب بر بنیان‌های نظام که موجب حرکت به سمت جلو می‌شود. ۳- سیاست­هایی که آن نظام برای تحقق اهداف خود دنبال می‌کند.

این سه محور جهت بخش آینده و مصون کننده نظام یا سازمان از انحراف و موجب پویایی آن خواهد بود. برای بررسی کارامدی یک نظام یا سازمان می‌توان از روش‌ها به سازه‌ها رسید. به عبارتی اگر سازه‌ها را در پایه هرم شکل­گیری یک سازمان بدانیم، در رأس هرم اهداف تحقق یافته و محقق نشده را می‌توان دریافت نمود. در این روش­گفتمان نقد شکل عینی به خود می‌گیرد و چارچوب تحلیل وضعیت امروز برای حرکت پر شتاب به آینده مشخص می­گردد. در این نوشتار موضوع مورد بحث لحظه شناسی است. بنابراین برای درک مفهوم لحظه­شناسی نیازمند درک درست مناسبات پیش رو هستیم.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان گفتمان جدید در یک صد ساله اخیر توانسته است تمامی آرمان‌ها و اهداف استعماری برای تحقق دهکده کوچک جهانی را به هم بزند و نظریه حاکمیت توحید را به ملل جهان ارایه دهد. هم­دستی دستگاه‌های تبلیغی و گستره فعالیت آنان برای احاطه بر افکار مردم بیش از آنکه محصول سال و ماه باشد،مدیون لحظه‌هاست. برای همین است که تعداد خبرگزاری‌های وابسته به نظام استعماری غرب چند برابر دانشگاه‌های آن‌هاست و تعداد صفحات خبری و تحلیل‌های استعماری آنان بر روی وبگاه ها چندین برابر کتاب‌های چاپ شده در آن نظام می‌باشد.آنان برای دستیابی به منابع و غارت ملل مختلف جهان از سه شیوه مرسوم استفاده می­کنند.

۱- دروغ و تهمت

در نظام استعماری، دروغ هر چقدر بزرگ‌تر باشد،پذیرش آن راحت‌تر است.این گفتمان معاون هیتلر است که در تبلیغات جنگ جهانی دوم بر آن تأکید داشته است. دستگاه‌های دروغ پراکنی غربی این شیوه فاشیستی را در دستگاه‌ها و بنگاه­های خبری خود استفاده می‌کنند. امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: «بوق‌های تبلیغاتی در سراسر جهان تمام توان خود را صرف شایعه‌ها و دروغ‌های تفرقه افکن نموده و میلیاردها دلار به این منظور هزینه می‌کنند تا دست استعمارگران دوباره به کشور ما باز گردد[۳]». و یا در عبارتی دیگر همین رویکرد غربی‌ها را این‌گونه برمی‌شمارند: «ما اکنون که دست ابرقدرت‌ها را از کشور کوتاه کرده‌ایم، مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانه­های گروهی وابسته به قدرت‌های بزرگ هستیم چه دروغ‌ها و تهمت‌ها که گویندگان و نویسندگان رسانه­های وابسته به ابرقدرت‌ها به این جمهوری اسلامی نمی‌زنند[۴].

۲- ترساندن

هدف نخست دستگاه‌های تبلیغی غرب ترساندن مردم از آینده و انفعال آنان از حرکت‌هایی است که آغاز نموده­اند. از این رو تمام تلاش خود را مصروف همین کار می‌کنند.«ابرقدرت‌ها، چنان ملت‌های ستمدیده را ترسانیده­اند که جرأت هیچ ابتکاری را ندارند»[۵]. اما آن‌ها غافلند که  «جمهوری اسلامی با خواست و ایمان مردم شکل گرفته و تاکنون بر اساس همین خواست و ایمان با کمال اقتدار و احساس عزت و بی نیازی پیش رفته و از این پس نیز با اقتدار و عزت کامل بر همه دشمنان پیروز خواهد شد.[۶]».

۳- اغفال

غفلت­ورزی یا فراموش نمودن آمال و اهداف یکی دیگر از رویکردهای دستگاه‌های خبری غرب برای استحاله ملل است.  انان از بیداری ملت در هراسند چون می­دانند که« ملت وقتى بیدار بود، آگاه بود، عازم بود، ایمان خودش را حفظ کرد، زنده بود، رویش داشت، با همه‌ى این معارضه‌ها با آسانى – که روزبه‌روز آسانتر هم خواهد شد – ایستادگى میکند، دست و پنجه نرم می­کند، بر همه‌ى این معارضه‌ها هم فائق مى‌آید.[۷]» یکی از مهمترین اهداف این رویکردالبته جوانان است. بنابراین آن‌ها سعی دارند با ترویج فحشا و فساد، ایجاد تفرقه و روحیه یأس موجب ایجاد غفلت شوند. دو وجه عمده استعمارگران برای رسیدن به اهداف حاصل از ترویج غفلت عبارت است از : الف- گسترش غفلت از آرمان‌ها ،مبانی و سازه­های بنیادین حاکمیت و حتی دین برای ترویج روحیه لاابالی­گری و بی حیایی؛ دوم بهره‌مندی از خوش­باشی‌های روزگار و تهییج جوانان برای تغییر بنیادین؛ امام خمینی(ره) در این زمینه می‌فرمایند: «غرب و عمّال آن‌ها جز تباهی جوانان و اغفال آنان از سرنوشت کشورشان و چاپیدن ذخائر آن‌ها و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدنشان و مصرفی نمودن آن‌ها به چیزی فکر نمی­کنند[۸]» . چنین روشی البته پس از گذشتن سال‌ها همچنان شیوه رایجی است. اما نکته اساسی این است که دشمنان از حقیقت ساخت معنوی جوانان ایران اسلامی- حتی نسل‌هایی که امروز با ظاهری خاص و در فضایی جدید و مملو از عناصر هجمه غرب به سر می‌برند- مطلع نیستند. نسل امروز خود را پرچمدار معنویت و آموزه­های نسل پیشین می‌داند زیرا «این نسل در واقع از تلاش نسل پدیده آورنده انقلاب و تداوم دهنده انقلاب تا امروز بهره‌مند است. کشور ما هم کشور جوانی است. ما امروز یک مجموعه عظیم جوان پرنشاط، پر انرژی و پراستعداد داریم و این نعمت و ثروت بزرگی است، به شرط این که این نسل گسترده با هویت صحیحی ساخته شود. اولین چیزی که در مجموعه آموزش و پرورش باید به این نسل اعطا شود، عبارت است از امید به آینده و شوق نسبت به بنای آینده و بهره‌گیری از فضایی که انقلاب در اختیار انسان‌ها و بخصوص نسل جوان گذاشته است. تربیت را نباید با سخت گیری اشتباه کرد. تربیت هدایت است؛ دمیدن روح انضباط اخلاقی در نسل جوان است … این مسأله برنامه‌ریزی برای تربیت و تحول اخلاقی یک نسل، کار بسیار مهمی است.[۹]».

رویکردهای شورای هماهنگی در لحظه شناسی

«حضورهاى میلیونىِ عظیم مثل قضیه‌ى ۹ دى سال  ۱۳۸۸ و امثال آن، بلکه اگر چنانچه هزار نفر آدم هم بخواهند یک جا جمع شوند، یک مدیریتى لازم است؛ این مدیریت را شوراى عالى تبلیغات انصافاً خوب انجام داده. ما هم همین را گواهى می‌کنیم و تشکر هم می‌کنیم از دوستانى که دست‌اندرکار این قضایا هستند».[۱۰]

شورای  هماهنگی تبلیغات اسلامی حسب وظیفه ذاتی خود مدیریت برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی را بر عهده دارد. روند برنامه­های اتاق جنگ دشمنان در طول سی و دو سال گذشته به ویژه در غائله سال ۸۸ نشان داد، که مهم‌ترین خواست و تأکید آنان انشقاق مردم و جدایی آنان از فرهنگ اصیل اسلامی است. از این رو تأکید در بزرگداشت‌ها از سوی نظام جمهوری اسلامی ، بر همین وجه وحدت بخش است؛ که بر پایه فرهنگ و تاریخ ایران، اسلامی شکل می‌گیرد. شهید مطهری با اشاره­ای دقیق در این باره می‌نویسند: «رهبری توانست با آشنا ساختن مردم با فرهنگ و تاریخ خود این فکر تحقیر شده را از مردم دور کرده و استقلال و شخصیت بدهد. یعنی توانست به مردم بگوید، شما خود یک مکتب و یک فکر مستقل دارید،خود می‌توانید بر روی پای خود بایستید. همانا ابا عبدالله الحسین(ع) مردم را آگاهی بخشید و به خودشان مطمئن نمود. در پی این آگاهی مردم بود که نهضت به پیروزی رسید[۱۱].». با طرح موضوع فوق می‌توان مهم‌ترین رویکرد شورای هماهنگی را در موارد زیر برشمرد:

    ۱-آگاهی بخشی

به زعم بسیاری از اندیشمندان، انقلاب اسلامی ایران تفاوتی اساسی با سایر انقلاب‌ها دارد. زیرا بر خلاف تحولات اجتماعی در طول یک صد ساله اخیر، با شعار بازگشت به آموزه­های اسلام و گسترش معنویت در مجاری حکومت و سیاست خارجی نه شرقی و نه غربی، پا به عرصه جهان نهاد. اگر چه در بادی امر، ساختار انقلاب ایران، نظریه تئورسین­های غربی برای پیدایی انقلاب‌ها را تأیید می‌نمود؛ اما هر چقدر که از عمر انقلاب اسلامی گذشت، نهادها و سازمان‌های انقلابی با اهدافی برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، تئوری­های جامعه­شناسان غربی در باره روند انقلاب­ها را زیر سؤال بردند، تا جایی که نظریه­های جامعه شناسان در باره «تنوّع و تضاد فرهنگ»، «ابزارمندی فرهنگ» و در نهایت نظریه «غلبه فرودست بر فرادست»در شکل گیری انقلاب­ها، دچار چالشی اساسی شد.

 انقلاب اسلامی با دیدگاه‌های نوین خود برای حضور در گستره جهان، برنامه­هایی مدون ارایه داده بود.این برنامه‌ها اگرچه برای جهان اسلام تازگی نداشت،اما چون در طول قرن­ها پس از حکومت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(علیهم السلام) به دلیل نداشتن نیروی انسانی و ابزارهای سازمانی مغفول مانده بود،برای بسیاری از حکومت‌ها نوعی جدید از حاکمیت دینی به شمار می‌رفت.در حالی که دولت‌های به ظاهر اسلامی با فراموشی آموزه­های پیامبر(ص) وعلی بن ابیطالب(ع) پوسته­ای از دین را به جهان نشان دادند و عملاً دین را از عرصه اجتماع به حاشیه رانده بودند، انقلاب اسلامی، با بهره­گیری از نقطه ضعف بزرگ حاکمان اسلامی و نقد دیدگاه‌های حکومتی آنان،در عدم رجعت به قرآن کریم،برای جان بخشی جامعه از حیات قرآن،چارچوبی سازمان یافته بر پایه «ولایت فقیه» را نه تنها به کشورهای اسلامی ، بلکه به جهان مدرن ارایه داد. بنا بر چنین دیدگاهی، انقلاب اسلامی، یکی از اساسی‌ترین شاخصه­های حضور معنویت در حکومت اسلامی را حضور آحاد مردم در جریان تصمیم سازی و تصمیم­گیری می‌داند. نهادهایی مثل شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و… از جمله نهادهایی هستند که به حضور مردم در تار و پود انقلاب اسلامی هویت می‌بخشند.

پیدایی چنین نهادهایی در فرآیندی کوتاه مدت صورت گرفته است. اگر چه سابقه نهادهایی مثل مجلس شورا و مجلس­خبرگان به دوره مشروطیت می‌رسد، اما نهادی مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که وظیفه ساماندهی و مدیریت برنامه­های مناسبت‌های انقلاب اسلامی را بر عهده دارد، بنا به مقتضیات زمان و با هدف گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی پا جای پای تفاوت و تمایز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌ها می‌گذارد. مهم‌ترین کارکرد آگاهی بخشی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آن است که با یادآوری مداوم ایام انقلاب اسلامی وحدت برخاسته از قرآن کریم و منویات پیامبر اکرم(ص) را همچنان زنده نگه دارد. زیرا «اصلاح دین و مکتب ما و صلاح مملکت ما این است که همه با هم یک کار را دنبال کنیم[۱۲]»

۲-چابکی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مجموعه تأثیر گذار چابکی سازمانی است. چابکی با آمادگی،آگاهی و هدفمند بودن محقق می­گردد.سازمانی را می‌توان چابک قلمداد نمود که از سه عنصر اصلی برخوردار باشد. نخست دارای هدف باشد دوم دارای ابزارهای کارامد انسانی و عملیاتی باشد، سوم اینکه بتواند بر مشکلات پیش رو غلبه یابد.

۳- دانش سیاسی،اجتماعی و فرهنگی

  سازمان‌ها بدون اطلاع از پیرامون خود نمی‌توانند حرکت رو به جلو داشته باشند. به گواه فعالیت‌های انجام شده در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شناخت لحظه­ها بر پایه دانش سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی وجهه همت این نهاد بوده است.از نظر این نهاد لحظه­ها بر اساس نیازها شکل می­گیرد. رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست». به عبارتی اگر چنین نباشد پشیمانی پدید می­آید و باعث کدورت دل انسان می­شود. « کسانى در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل‌بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند[۱۳]» «لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند.[۱۴]» «عدّه‌ی توّابین، چند برابر عدّه شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به خاطر این که در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند[۱۵].»

در باره ابعاد سیاسی،اجتماعی شناخت این حساسیت باید اذعان داشت که تأسیس شورای هماهنگی محصول یک نیاز تاریخی در برهه سیاسی خاصی بوده است. غائله سخنرانی بنی صدر در هفدهم شهریور سال ۵۹ بستر ساز  ایجاد این نهاد تأثیر گذار بود. در این روز که مصادف با روز عاشورای حسینی بوده است، بنی صدر در میدان آزادی تهران و در حضور نیروهای سازمان مجاهدین خلق و کمونیست‌ها با اهانت به امام خمینی (ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی به شدت مورد تشویق طرفداران گروهک‌ها قرار می‌گیرد، آن‌ها با سوت و کف به شعار علیه انقلاب اسلامی می‌پردازند.( مقایسه نمایید با عاشورای سال ۸۸ ). هرج و مرج حاصل از جنگ تمام عیار زیاده‌خواهان و گروهک‌های وابسته باعث شده بود، تا نیروهای انقلابی نتوانند به تبیین معارف اسلامی بپردازند، با جمع شدن هسته اولیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از سوی مجموعه شورای عالی تبلیغات اسلامی که پیش‌تر به صلاحدید حضرت امام (ره) برای ساماندهی نظام فرهنگی تبلیغی انقلاب نوپای ایران ایجاد شده بود، شکل جدی‌تری به خود گرفت. نخستین جلسات هدفمندسازی و ساماندهی برنامه‌ها در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار می‌شد. در این دوران عمده مباحث پیرامون مناسبت‌های روزمره و برنامه های کوتاه مدت پیش رو بود.« تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این اهمیت را دارد که یک دستگاهى بر اساس یک نیاز واقعى و صادقانه در کشور به وجود بیاید و در طول سالیان متمادى، با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا بیاورد. شوراى هماهنگى تبلیغات، از این قبیل مجموعه‌هاست.[۱۶]» در واقع آنچه که مهم بود عمل نمودن به وظیفه­ای بود که اگر صورت نمی­گرفت زیان­های زیادی به بار داشت.  در واقع  امام خمینی(ره) با آینده­نگری فضای متشنج آن روزها را رصد می­نمایند، زیرا ایشان با دانش سیاسی ، اجتماعی خود تجربه تاریخی در دوران مشروطه را به یاد داشتند. مقام معظم رهبری با اشاره به چنین اقدامی که در دوره مشروطه صورت گرفته، می‌فرمایند: «در صدر مشروطه علماى بزرگى بودند -که من اسم نمى‌آورم، معروفند- که این‌ها ندیدند توطئه‌اى را که آن روز غرب‌زدگان طراحى می‌کردند؛ توجه نکردند که حرف‌هایی که این‌ها دارند در مجلس شوراى ملىِ آن زمان می‌زنند، یا در مطبوعاتشان می‌نویسند، مبارزه‌ى با اسلام است؛ مماشات کردند. نتیجه این شد که کسى که می­دانست و می‌فهمید – مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نورى – جلوى چشم آن‌ها به دار زده شد و این‌ها حساسیتى پیدا نکردند؛ این اشتباهى است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.»[۱۷]

«اگر آن روزى که بعضى از علما در مقابل خودکامگى‌هاى رضاخان ایستادند، همه با آن‌ها همراهى می‌کردند، اگر آحاد ملت آگاهانه می‌فهمیدند که چه اتفاقى دارد در این کشور مى‌افتد و مى‌ایستادند، شاید ملت ما پنجاه سال جلوتر بود و خسارت‌های پنجاه سال دوران انحطاط رژیم طاغوتى و وابسته‌ى پهلوى را تحمل نمی‌کرد. غفلت موجب می‌شود که انسان این خسارت‌ها را تحمل کند. غفلت نبایستى به خرج داد[۱۸].»

 از این روست که رهبر معظم انقلاب کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را لحظه شناسی می‌دانند و در باره ویژگی‌های آن می‌فرمایند:« شناسایى لحظه‌ها و انجام کار در لحظه نیاز، خیلى چیز مهمى است.شوراى شما(شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی) بحمدالله این­خصوصیت را داشته است. دلائل زیادى هم براى این هست؛ آخرى‌اش همین نهم دى است؛ قبلش – ده سال قبل از این – ۲۳ تیر است ؛ آن روز هم نیاز لحظه‌ها بود؛ این یک کار متعارف و معمولى نبود. راهپیمایى مردم در بیست و دوى بهمن با همه عظمتى که دارد – که حالا عرض خواهم کرد – یک کار متعارف است، یک کار روان‌شده است، شناخته‌شده است، متوقع است که انجام بگیرد و انجام می‌گیرد؛ اما بیست و سه تیر در سال ۷۸، یک کار متعارف نبود، یک کار متوقع نبود؛ اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که این کار در آن شرائط، لازم است و آن را انجام بدهد. کار نهم دى ماهِ امسال هم همین جور بود. شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛ آن کارى را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد[۱۹]». ایشان در  سخنانی با بیان رویدادهای فتنه سال ۷۸ و ۸۸ می‌فرمایند: «راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه‌ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز به خوبی این نیاز را تشخیص دادند و ۹ دی به یکی از قله های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد[۲۰]».

 نتیجه گیری:

لحظه شناسی از ویژگی­های سازمانهای چابک و آشنا به مقتضیات زمانه است. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی با سابقه کهن در صدد توسعه کیفی برنامه­های بزرگداشت انقلاب اسلامی به همراه درک مناسبات و موقعیت­های خاص می­باشد.بنابراین با درک فضای فراهم شده از سوی استعمارگران برای غارت منابع کشور؛ مشارکت آحاد مردم در صحنه­ها را راه مناسب مقابله با توطئه­ها بر می­شمارد. حسب فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان ستادهای دهه فجر برای آنکه برنامه‌ها و مناسبت‌های منسوب به انقلاب اسلامی دچار تکرار و یکدستی و کم مایگی نشود، باید از بهترین ابزارها ،شیوه و دیدگاه‌ها در جهت تنوّع و گسترش آن بهره جست. این رویکرد موجب چالاکی سازمان می­شود. این مهم را  باید شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که محصول لحظه­­ای حساس در تاریخ انقلاب اسلامی است در دهه چهارم پیروزی نهضت به شیوه­ای نظام­مند و با درک درست از لحظه­ها به اجرا بگذارد.

[۱] –  تعبیر مقام معظم رهبری از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در دیدار با اعضای این نهاد ۱۳۸۸/۱۰/۲۹  منبع: www.leader.ir

[۲] – همان

[۳] – امام خمینی(ره)، روح الله(۱۳۶۹)آخرین پیام وصیت نامه سیاسی الهی ،انتشارات سازمان اوقاف، صفحه ۲۰

[۴] – همان، ص ۶۲

[۵] -همان ص ۳۹

[۶] – مقام معظم رهبری در دیدار با  مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رؤسای ستادهای دهه فجر سراسر کشور۱۳۸۸/۱۰/۲۹

[۷] – همان

[۸] – امام خمینی(ره)، روح الله(۱۳۶۹)آخرین پیام وصیت نامه سیاسی الهی ،انتشارات سازمان اوقاف، صفحه ۴۴

[۹] – ماهنامه نگاه، وزارت آموزش و پرورش، سال ۱۲، شماره ۲۱۱٫ص ۲

 [۱۰] – بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی۱۳۹۰/۰۹/۲۱

[۱۱] – مطهری، مرتضی(۱۳۷۱)پیرامون انقلاب اسلامی، تهران ،صدرا ص۹۳

[۱۲] – امام خمینی ، صحیفه نور، جلد سوم ۲۴/۸/۱۳۶۰

[۱۳] – بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى‌ ۲۹/۱۰/۸۸

[۱۴] – همان

[۱۵] – بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) ۲۰/۳/۷۵

[۱۶] –  مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى‌ ۱۳۸۸/۱۰/۲۹

[۱۷] – مقام معظم رهبری در دیدار با  اعضای مجلس خبرگان رهبری ۶/۱۲/۸۸

[۱۸] – بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان شرقی ۲۸/۱۱/۸۸

[۱۹] – مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى‌ ۱۳۸۸/۱۰/۲۹

[۲۰] – مقام معظم رهبری در دیدار با  مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رؤسای ستادهای دهه فجر سراسر کشور۱۳۸۸/۱۰/۲۹

 








تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد