صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا





























مقاله/ توفیق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هماهنگی و انسجام‌بخشی امور تبلیغی نظام

توفیق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هماهنگی و انسجام‌بخشی امور تبلیغی نظام رسول جلایی فعال فرهنگی، سیاسی و مدیرکل سابق بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان انقلاب اسلامی ایران، اگر چه دارای اهداف مهم و متنوعی بوده و هست ،‌اما تحقق آرمانهای فرهنگی و انقلابی آن همیشه با حساسیت  بیشتری پیگیری […]

کد خبر : 3673 | ۱۱:۵۸ ق.ظ | ۸ مرداد , ۱۳۹۶

رسول جلایی2

توفیق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هماهنگی و انسجام‌بخشی امور تبلیغی نظام

رسول جلایی

فعال فرهنگی، سیاسی و مدیرکل سابق بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان

انقلاب اسلامی ایران، اگر چه دارای اهداف مهم و متنوعی بوده و هست ،‌اما تحقق آرمانهای فرهنگی و انقلابی آن همیشه با حساسیت  بیشتری پیگیری می شود،  این تلاش بلافاصله بعد از روزهای اول پیروزی توسط مسئولین و مردم صورت گرفته است. تحول و دگرگونی اساسی ، ساختار نظامی سیاسی ایران در بعد از انقلاب اسلامی باعث شد تا بسیاری از ارکان و سازمانهای متولی امور جامعه نتوانند همپای با این پالایش عظیم برای ادامه مسیر انقلاب به موفقیت برسند . وجود تشکلهای عموماً‌ انقلابی که با پیشتازی جوانان هویت یافته بود بار سنگین بسیاری از وظایف جامعه را بر دوش می کشید . تلاش فراگیر بعضی از نهادهای برآمده از انقلاب در عرصه های مختلف سیاسی ،‌اجتماعی ،‌امنیتی و حتی فرهنگی برای حفظ آرمانها و حرکتهای مردمی تا آنجا پیش رفت که کارکرد آنها از حیثیت وظایف چندان با فلسفه وجودی آنها همخوانی نداشت .

در چنین وضعیتی که پایه های انقلاب در حال استحکام بود و دشمنان داخلی و خارجی در صدد ضربه زدن به دستاوردهای نوپای نهضت اسلامی مردم ایران بودند، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام نهادها و تشکلهای همسو در عرصه تبلیغی و فرهنگی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود .

تولد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در چنین شرایطی حاکی از توجه جدی به ایجاد همبستگی تشکلها و مناسبت ها و مراسم پیش روی انقلاب اسلامی داشت.  اگر چه امروز بسیاری بر این باورند که برای تحقق اهداف عالیه و امور مهم بسیج امکانات نکته اساسی در نگاه مدیریتی جامعه است ،‌ولی باید اذعان نمود که حلقه موثر در این فرایند وجود هماهنگی و انسجام بخشی در استفاده از بسیج امکانات می باشد .

تلاش جمعی،‌ احساس مسئولیت در صحنه و آمادگی برای مقابله با دسیسه های دشمن در صورتی کار ساز است که به نقطه هماهنگی و الحاق برسد . شاید سخنی گزاف نباشد که بگوییم نهاد کهن و با سابقه جمهوری اسلامی – شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی – بیشترین توفیق را در هماهنگی و انسجام بخشی امور تبلیغی و مناسبتی نظام داشته است . راهبری و رویکرد صحیح و حرکت در خط درست ،‌شناخت لحظه ها و عملی در آنها ویژگی بزرگی است که توانسته شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را پس از گذشت سه دهه و اندی از پیروزی انقلاب در زمره ی نهادهایی قرار دهد که کار کردن آن با اهداف نظام منطبق است .

نمونه بارز و شاهد عینی آن ، اعتمادی است که ملت ایران در مناسبت های مختلف و مراسم اصلی کشور که با مسئولیت شورای هماهنگی  تبلیغات اسلامی برگزار می گردد ، با حضور یکپارچه و با سلایق مختلف و با تلقی خدمت به تقویت نظام و دستاوردهای آن از خود برجای گذاشته اند .

در بسیاری از حرکت های خودجوش تشکلها و نهادهای مردمی که در مواجهه و مقابله با ترفند های دشمنان ،‌طرفداری از مظلومان ، جانبداری از جبهه حق و آزادیخواهان کشور و سایر ملت ها بوجود می آید ،‌در عین اصالت عمل و درستی مواضع ،‌نمی توان هماوردی برای مناسبت هاو مراسمی که با اعلام و دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صورت می گیرد ، معرفی نمود . نقش شورای هماهنگی تبلیغات از این جهت بی بدیل است . مشابهی ندارد . در عین مشروعیت دارای مقبولیت گسترده است . به مواضع آن خدشه وارد نمی شود . عمل آن به خودسری تعبیر نمی شود و تلاش آن متهم به جانبداری از فرد ،‌گروه ،‌دسته و جناحی نیست . بلکه آن را یک نیاز واقعی و صادقانه تصور می کنند .

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ،‌علی رغم اینکه از لحاظ عده و عُده در کشور عریض و طویل نیست اما همه وظایف دستگاههای فرهنگی و تبلیغی را که برای تحقق بخش های متفاوتی از اهداف و آرمانهای نظام در سرلوحه کار و فلسفه وجودی آنها به صراحت بیان شده ،‌به صورت یکجا در افق مناسبت های خود طراحی و اجرا می نماید.

–    آیا ایجاد بستر مناسب جهت تعظیم شعائر و ایام ا… ،‌تعمیق باورها ،‌ارزشها و ترویج فرهنگ انقلابی جزو وظایف سازمانهای اصلی متولی فرهنگ کشور نیست ؟

–    زنده نگه داشتن و نکوداشت مناسبت های انقلاب اسلامی از رویکردهای اساسی دستگاههای فرهنگی جامعه نیست ؟

–    اشاعه فرهنگ دینی و تعمیق آن در بین اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان در فهرست افق های راهبردی سازمانهای فرهنگی دولتی نیست ؟

–    تقویت و تحکیم ارزشها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق آرمانهای حضرت امام خمینی( ره )‌ و  رهبری نظام در اساسنامه کدام متولی فرهنگ جامعه و اجزای مرتبط با آن نیامده است ؟

آیا همه این وظایف که فهرست شد و بسیاری که به قلم نیامد ، بصورت منسجم و هماهنگ در کارکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به وضوح دیده نمی شود ؟

با این اوصاف می توانیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را تابلوی مواضع نظام ، نهادی صد در صد مردمی و با مخاطبین  میلیونی بدانیم .

اگر کمی درنگ کنیم و با تأمل و دقت به نقش شورای هماهنگی تبلیغات توجه شود ، در می یابیم که اقبال عمومی و اثر گذاری بر مخاطبین در طیف های مختلف سنی ، تحصیلاتی ، جنسیتی ، سیاسی ، قومی و دینی از شاهکارهای تبلیغی در مناسبت ها و مراسم این نهاد مبارک است .

شورای هماهنگی تبلیغات یک منظومه ی فرهنگی در کشور است . الگویی موفق از کسانی که با هم به همنوعان خود خدمت می کنند . روشی که اگر به فعالیت های بخش های مختلف جامعه سایه بیافکند می تواند امید به موفقیت را دو چندان کند و حلقه مفقوده بسیاری از ناکامی ها و به ثمر نشستن اهداف و آرمانها را که همان هماهنگی و انسجام در اموراست ،‌به ارمغان بیاورد .

به یقین باور دارم که نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قابل واگذاری به غیر نیست .

اگر روزی تصمیم گرفته شود که این نقش و مسئولیت به دستگاه، سازمان و یا نهادی واگذار شود ، به طور حتم نام آن “شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی”  خواهد بود .








تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد