صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شناخت اندیشه شهدا مسیر رسیدن به اهداف را هموارتر می کند

رئیس کل دادگستری گیلان، احیای ارزش ها و فضیلت ها را در گرو زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا دانست و گفت: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای بزرگوار هفتم تیر گرامیداشت ارزش ها و فضیلت هاست. حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان، ۶ تیرماه در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر که در مصلی امام […]

کد خبر : 40169 | 9:43 ب.ظ | ۶ تیر , ۱۳۹۹

رئیس کل دادگستری گیلان، احیای ارزش ها و فضیلت ها را در گرو زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا دانست و گفت: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای بزرگوار هفتم تیر گرامیداشت ارزش ها و فضیلت هاست.
حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان، ۶ تیرماه در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر که در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد، با بیان اینکه شهدا قدم در راه احیای ارزش ها و فضیلت ها و کرامت انسانی گذاشتند، اظهار کرد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای بزرگوار هفتم تیر گرامیداشت ارزش ها و فضیلت هاست.

وی احیای ارزش ها و فضیلت ها را در گرو زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا دانست و افزود: اگر شهدا را گرامی نداریم، ارزش ها و فضیلت ها گرامی داشته نخواهد شد، زیرا یک ارتباط معنادار وجود دارد و جامعه اسلامی برای احیای ارزش ها و فضیلت ها باید به شهدا تاسی کند و کسانی که با ارزش ها و فضیلت ها سازگاری ندارند، با شهدا نیز سازگار نخواهد بود.

رئیس کل دادگستری گیلان، تمایل به ارزش ها را جزء لاینفک فطرت بشر دانست و عنوان کرد: بشر همواره به دنبال پاسداشت و بزرگداشت ارزش هاست و هفته قوه قضائیه که به مناسبت شهادت آیت الله  بهشتی و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان نامگذاری شده، فرصت خوبی برای احیا و بزرگداشت ارزش ها و فضیلت هاست.

حجت الاسلام خلیلی، گرامیداشت شهدا را محدود به یک روز و یک هفته و یک ماه و یک سال ندانست و اضافه کرد: ارزش ها برای ما مهم هستند و شهدا مظهر ارزش ها و احیاگر فضیلت ها محسوب می شوند. امروز بر خودمان فرض می دانیم یاد شهدا را برای نسل حاضر و آیندگان زنده نگه داریم.

وی با تاکید بر لزوم آشنایی با تفکر و اندیشه شهدا و اشتراک گذاری آن، خاطرنشان کرد: معرفت شناسی و اندیشه شناسی شهدا به ویژه شهید بهشتی موجب می شود بیش از پیش خودمان را به این بزرگان نزدیک کنیم و با راه و رسم آنان آشنا شویم، زیرا شناخت و آشنایی با تفکر و اندیشه شهدا مسیر رسیدن به اهداف را هموارتر می کند.

رئیس کل دادگستری گیلان، نسل جوان و نوجوان را نیازمند شناخت اندیشه شهدا و فهم جدید از این اندیشه ها دانست و گفت: این حق نسل جوان است که بداند شهید بهشتی چگونه می اندیشید و نسبت به مفاهیمی همچون حکومت، ولایت، جمهوریت، قدرت، ثروت، امت و امامت چه دیدگاهی داشت لذا وظیفه ماست که مفاهیم اساسی اسلام و انقلاب و نظام را با تکیه بر آرای شهید بهشتی قابل انتقال به نسل جوان کنیم.

حجت الاسلام خلیلی، با تاکید بر لزوم معرفی نظام فکری شهیدان بهشتی و مطهری برای جامعه، یادآور شد: ساده انگاری نسبت به این مهم موجب می شود فضای فکری نسل جوان به دست بیگانه ای سپرده شود که با تحریف این مفاهیم اقدام به ناکارآمد نشان دادن اسلام در عرصه حکومتداری کند. این در حالی است که کارآمدی دین مبین اسلام در حکومتداری و تمدن سازی در گرو شناخت درست و دقیق مفاهیم الهی آن است.

وی شهید بهشتی را از جمله صاحب نظران عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دانست و عنوان کرد: بهشتی در همه این عرصه ها اندیشه ها و آرای جدید و بدیع داشت و بر همین اساس به تدوین قانون اساسی پرداخت.

این مقام ارشد قضایی، با اشاره به مطالعات وسیع و عمیق شهید بهشتی در باب اقتصاد و نظام اقتصادی اسلام، گفت: پژوهش های این بزرگمرد در باب اقتصاد اسلامی در نهایت منجر به نظریه شد و بسیاری از صاحب نظران در مقابل این نظریه تمکین کردند. در واقع عملکرد نظام قضایی در حوزه اقتصاد با اندیشه شهید بهشتی توام شده است.

حجت الاسلام خلیلی، با بیان اینکه شهید بهشتی در باب اقتصاد به دو متغیر نوع نگاه به دنیا و فعالیت های اقتصادی و تولیدی قائل بود، اظهار کرد: براساس اندیشه شهید بهشتی، نوع نگاه ما به دنیا میزان تلاش و فعالیت اقتصادی و تولیدی ما را شکل می دهد، یعنی اگر نگاه ما به دنیا یک نگاه حداقلی باشد، نمی توانیم یک فعالیت توام با رفاه و ثروت و اشتغال و… برای جامعه ترسیم کنیم. اندیشمندان اسلامی غالبا قائل به نگاه حداقلی به دنیا هستند و این نگاه توان جبران عقب ماندگی های اقتصادی را ندارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دهه اخیر را تحت عناوین مختلف اقتصادی نامگذاری فرمودند، تصریح کرد: مطالبه مقام معظم رهبری رشد و توسعه و پیشرفت و عمران کشور است و لذا تاکید ایشان بر رونق و جهش تولید به تحریک فعالان اقتصادی منجر می شود. فعالان اقتصادی نیز باید بدانند دیدگاه دین نسبت به فعالیت آنان مبنی بر فراخ نعمت معیشت مردم است.

رئیس کل دادگستری گیلان، بلیه عزلت گزینی و نرفتن به سمت فعالیت اقتصادی را منحصر به جامعه امروز ندانست و خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام نیز شاهد هستیم که کج فهمان اقتصادی نسبت به زندگی در رفاه و فراخ معیشت مسلمانان مخالفت می کردند، در حالی که ملاک دین داری در رفاه و تنگ دستی نیست و آنچه که اهمیت دارد نباید حق دیگری بر گردن انسان باشد، زیرا همه ما نه تنها نسبت به همنوع خودمان، بلکه نسبت به طبیعت نیز حق داریم و این حق متقابل است.

وی با بیان اینکه روابط صحیح انسانی باید در بین دین داران حاکم باشد، متذکر شد: امروز دنیای غرب در فراخ معیشت قرار گرفته، اما از کرامت انسانی بهره ای نبرده و نسبت به حقوق بشر بی اعتنایی می کند؛ البته غرب در صحنه جهانی مدعی حقوق بشر است و خود را مالک و متولی انسان ها می داند، اما ظلمی که به بشریت و کرامت انسانی و انسانیت روا می دارد، در این عصر نشان دیگری ندارد.

حجت الاسلام خلیلی، استثمار و استعمار و برده داری را ملاک پیشرفت اقتصاد غرب دانست و اضافه کرد: این روزها که صدای اعتراض مردم آمریکا نسبت به نژادپرستی دولت این کشور برخاسته، شاهد سوکوب شدید مردم بدون توجه به کرامت آنان هستیم.

رئیس کل دادگستری گیلان، فعالیت اقتصادی توام با ارزش و کرامت انسانی را قابل قبول اسلام دانست و خاطرنشان کرد: امروز تشکیلات قضایی براساس اندیشه مقام معظم رهبری و نظریات شهید بهشتی، اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند و شعار «جهش تولید» را زمینه ای برای فراخ نعمت و معیشت مردم می داند، اما شکاف اقتصادی را بر نمی تابد، زیرا شکاف اقتصادی ماحصل فساد است و وظیفه ماست این فاصله و شکاف عظیم را از بین ببریم و توجه به فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

وی محور کار تشکیلات قضایی را حذف شکاف اجتماعی دانست و گفت: اقتصاد منشا شکاف است و لذا هر کسی که از طریق فعالیت اقتصادی به جامعه ارزش ببخشد، مورد حمایت تشکیلات قضایی قرار خواهد گرفت و برای رفع موانع بر سر راه تولید تلاش می کنیم. اعتقاد داریم اگر فعالیت اقتصادی شکل نگیرد، شاهد پرونده های قضایی بیشمار خواهیم بود، زیرا هر پرونده ناشی از بزهکاری و بزهکاری ناشی از عدم فعالیت اقتصادی است./ ایکنا

 

گزارش تصویری مراسم






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد