صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شروط همراهی با امام حسین(ع) در زیارت عاشورا

یکی از دعاهایی که ائمه معصوم و پیشوایان دینی بر مداومت خواندن آن تاکید می کنند زیارت عاشوراست که تاثیرات سازنده و بسیاری برای افراد دارد. در مفاتیح الجنان قبل از متن زیارت عاشورا حدیثی از امام محمدباقر(ع) نقل شده است که می فرمایند: «این دعایی است که فرشته‌ها آن را می خوانند و پروردگار در قبال خواندن آن، […]

کد خبر : 40550 | 11:48 ق.ظ | ۸ شهریور , ۱۳۹۹

یکی از دعاهایی که ائمه معصوم و پیشوایان دینی بر مداومت خواندن آن تاکید می کنند زیارت عاشوراست که تاثیرات سازنده و بسیاری برای افراد دارد. در مفاتیح الجنان قبل از متن زیارت عاشورا حدیثی از امام محمدباقر(ع) نقل شده است که می فرمایند: «این دعایی است که فرشته‌ها آن را می خوانند و پروردگار در قبال خواندن آن، صد هزار هزار درجه می ‌نویسد و مانند کسی خواهی بود که با امام حسین(ع) شهید شده باشد».

زیارت عاشورا حدیث قدسی و از ادعیه خاص شیعه به شمار می آید. حاج سید احمد رشتی روایت می کند که وقتی ایشان به ملاقات امام عصر(عج) در سفر حج مشرف شدند، آن حضرت به او فرمودند: «چرا به زیارت عاشورا اهتمام و استمرار ندارید» و تأکید کردند «عاشورا عاشورا عاشورا بخوانید و بدان استمرار داشته باشید».

مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است و علما و بزرگان ما نیز بر خواندن زیارت عاشورا تأکید فراوان داشته اند و خود نیز این کار را انجام می داده اند. یکی از علل موفقیت اکثر علما خواندن زیارت عاشورا بوده است. در آستانه عاشورای حسینی برای بازخوانی اهداف حماسه حسینی و این زیارت حجت الاسلام والمسلمین حامد اسدالله زاده، امام جمعه خمام یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است که در ذیل آمده است:

ظلم ستیزی یکی از پیام های قیام امام حسین(ع) است؛ امام حسین(ع) از مومنین و دوستداران خویش انتظار دارد که نسبت به جبهه ظلم و باطل اعلام موضع کنند. البته که تنها اعلام موضع نسبت به جبهه ظلم و باطل کافی نیست، یکی از فلسفه های عاشورا اقدام علیه جبهه ظلم و باطل است و باید درس تقابل جبهه حق و جبهه باطل را از سیره امام حسین(ع) فراگیریم.

واقعه عاشورا نمونه کامل تقابل جبهه قق و جبهه باطل است. قیام با برکت امام حسین(ع) به جهانیان نشان داد که تنها نباید نسبت به جبهه ظلم و استکبار و باطل اعلام موضع کنیم و باید اقدام لازم را انجام دهیم.

زیارت عاشورای امام حسین(ع) یک حدیث قدسی است که از امام محمدباقر(ع) به ما رسیده است. در فراز «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَهِ اَوْلِیاَّئِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراَّئَهَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ» از این زیارت به سه شرط همراهی با جبهه حق اشاره می شود. نخستین شرط همراهی با جبهه حق شناخت و کسب معرفت نسبت به ولی زمان است.

معرفت اطلاعات ذهنی درباره سال تولد و شهادت و فرزندان و محل زندگی و… نیست و یک مقوله درونی و ایمانی است که باید نسبت به اهل بیت(ع) کسب کنیم. در واقع معرفت نسبت به ولی زمان در قلب انسان نهفته است.

در فراز «اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ» از زیارت عاشورا، ثمره معرفت همراهی با ولی زمان در دنیا و آخرت عنوان شده است. دومین ویژگی همراهی با جبهه حق شناخت و معرفت نسبت به دوستداران ولی زمان است و این شناخت و معرفت زمینه همراهی جبهه حق است.

شرط سوم همراهی با امام حسین(ع) دشمنی نسبت به دشمنان جبهه حق است. باید نسبت به کسانی که علیه امام زمان اقدام کردند، اعلام موضع کنیم و نسبت به آنان دشمنی داشته باشیم.

همچنین تقابل جبهه حق و جبهه باطل یکی از مهمترین پیام های عاشورایی است؛ کلیدی ترین و اصلی ترین شرط قرار گرفتن در کنار ولی خدا در دنیا و آخرت اعلام موضع و اقدام علیه جبهه باطل است.

مرام و مکتب امام حسین(ع) مرام و مکتب جبهه حق است. امروز کسانی که پیرو مرام و مکتب امام حسین(ع) هستند، جبهه حق را همراهی می کنند و جبهه باطل در مقابل این مرام و مکتب قرار دارند. در واقع استکبار و صهیونیسم و تکفیری ها و آل سعود و… همان جبهه باطل هستند که در مقابل جبهه حق قرار گرفته اند. دشمنی جبهه باطل با مردمی که پیرو مکتب عاشورا هستند، روشن است. امروز تقابل دنیا تقابل جبهه حق و جبهه باطل است و در زمان ظهور امام زمان(عج) این تقابل عالم گیر خواهد شد و مسلمانان و شیعیان باید زمینه این تقابل جهانی را فراهم کنند و آمادگی همراهی با جبهه حق و اعلام موضع و اقدام علیه جبهه باطل را در خود به وجود آوردند./ ایکنا






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد