صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






برگزاری جشنواره استانی شعر پایداری و داستان دفاع مقدس در گیلان

دبیر اجرایی جشنواره استانی ادبیات پایداری گیلان، از برگزاری دو جشنواره استانی شعر پایداری و داستان دفاع مقدس تحت عنوان «جایزه ادبی یوسف» خبر داد و گفت: علاقمندان تا ۲۴ آبان ماه فرصت ارسال آثار دارند. اسماعیل محمدپور در نشست خبری رونمایی از پوستر جشنواره استانی شعر پایداری و جشنواره استانی داستان دفاع مقدس تحت عنوان […]

کد خبر : 40700 | 2:18 ب.ظ | ۲۵ شهریور , ۱۳۹۹

دبیر اجرایی جشنواره استانی ادبیات پایداری گیلان، از برگزاری دو جشنواره استانی شعر پایداری و داستان دفاع مقدس تحت عنوان «جایزه ادبی یوسف» خبر داد و گفت: علاقمندان تا ۲۴ آبان ماه فرصت ارسال آثار دارند.

اسماعیل محمدپور در نشست خبری رونمایی از پوستر جشنواره استانی شعر پایداری و جشنواره استانی داستان دفاع مقدس تحت عنوان «جایزه ادبی یوسف» که در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره شعر پایداری، اظهار کرد: اشعار دریافتی مربوط به شش دوره قبلی در قالب دو مجلد تحت عناوین «منظومه های زخمی قبیله باران» و «هشت بهار سرخ» چاپ شده است.

وی پایداری و مادران، همسران و دختران شهدای دفاع مقدس و جبهه مقاومت، پایداری و نهضت جنگل(قیام میرزاکوچک خان جنگلی) پایداری و مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، پایداری و محور مقاومت اسلامی و پایداری و شهدای مدافع حرم را از جمله محورهای این دو جشنواره دانست.

دبیر اجرایی جشنواره های استانی شعر پایداری و داستان دفاع مقدس گیلان، از آغاز فراخوان جشنواره های مذکور از امروز به مدت دو ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: علاقمندان به شرکت در این دو جشنواره می توانند آثار خود را به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ارسال و یا با شماره ۰۹۲۱۳۹۶۴۴۹۶ تماس بگیرند. داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره یک ماه به طول می انجامد و اختتامیه در پایان فصل پاییز برگزار خواهد شد.

محمدپور، با بیان اینکه علاقمندان به شرکت در این جشنواره محدودیت سنی و محدودیت قالب اثر ندارند، عنوان کرد: برگزیدگان مرحله استانی به مرحله منطقه ای جشنواره با حضور چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی راه می یابند.

وی از راهیابی برگزیدگان مرحله منطقه ای به بیست ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس خبر داد و گفت: این کنگره یکی از مهمترین و ارزشمندترین برنامه ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس است که با حضور شاعران مطرح کشوری برگزار می شود.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، با اشاره به برگزاری سومین مرحله جایزه ادبی یوسف، اضافه کرد: آثار برگزیده در دو دوره قبلی این جشنواره نیز در قالب کتاب مجموعه داستان تحت عنوان «بی بی» گردآوری و چاپ شده است.

فرامرز محمدی پور، دبیر علمی جشنواره استانی شعر پایداری گیلان نیز، با اشاره به پیشینه ادبیات پایداری، اظهار کرد: نشانه های ادبیات پایداری در اشعار فردوسی وجود دارد، اما ادبیات پایداری در ایران به دنبال رخداد اجتماعی – سیاسی جنگ تحمیلی جلوه بیشتری پیدا کرد و وارد بدنه ادبیات ما شد.

وی با بیان اینکه هنرمندان وظیفه دارند ارزش های دفاع مقدس را برای نسل های آینده ثبت کنند، گفت: اقدامات فرهنگی و هنری از جمله شعر و داستان بهترین ابزار برای مانایی، معرفی و انتقال فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان است.

دبیر علمی جشنواره شعر پایداری گیلان، با اشاره به توجه ویژه شاعران گیلانی به ادبیات پایداری و مقوله دفاع مقدس، افزود: باید اشعار و داستان های حوزه ادبیات پایداری را از حالت شعاری خارج کنیم و با ارتقای کیفی و توجه به مفاهیم جدید، آثار ماندگاری را خلق کنیم.

محمدی پور، شهدا، جانبازان و آزادگان را نشانه های اصیل فرهنگ دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: هرچقدر از دفاع مقدس بگوییم، باز هم کم است و باید به سمت برنامه های فرهنگی برویم و بی تردید قداست این جشنواره ها شامل حال ما می شود.

افشین معشوری، دبیر علمی جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست، با بیان اینکه صحبت کردن از جنگ نباید فقط جنبه فیزیکی داشته باشد، تاکید کرد: دفاع مقدس فقط سلاح جنگی و منطقه جنگی نیست و باید به جنبه های جدیدی از دفاع مقدس مانند شعر و داستان بپردازیم.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد