صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






اگر مجاهدت حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت نبود، اثری از توحید باقی نمی ماند

همایش «گذری بر سبک زندگی فاطمی(س)» به‌مناسبت دهه مبارک فجر با سخنرانی دکتر حشمت‌الله قنبری (استاد محترم دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام) و با حضور جمعیت محدود و با رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی، غروب روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در مسجد امام رضا(ع) گلسار رشت برگزار شد. دکتر حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام […]

کد خبر : 42050 | 11:50 ق.ظ | ۱۹ بهمن , ۱۳۹۹

همایش «گذری بر سبک زندگی فاطمی(س)» به‌مناسبت دهه مبارک فجر با سخنرانی دکتر حشمت‌الله قنبری (استاد محترم دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام) و با حضور جمعیت محدود و با رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی، غروب روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در مسجد امام رضا(ع) گلسار رشت برگزار شد.

دکتر حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در این همایش انقلاب ایران را احیاگر اسلام و عزت انسانی دانست و عنوان کرد: به غیر از سبک زندگی اسلامی هیچ سبک زندگی نمی تواند روش زندگی مومنانه و پاکیزه را در اختیار ما قرار دهد.

قنبری، وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره(س) را سراسر نور دانست و اظهار کرد: زندگی فاطمه(س) از روزی که این عالم ناسوت را به نور وجود خویش حیات بخشید تا به امروز، مانند یک سِر اعظم غیر قابل کاوش است.

وی با اشاره به آیات و روایات، طلوع و غروب زندگی فاطمه زهرا(س) را استثنایی دانست و افزود: نه دوستان نسبت به وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) اطلاعات و آگاهی کامل دارند و نه دشمنان نسبت به ایشان فهم و درک دقیقی می کنند.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه هم ملکوت و هم ناسوت حضرت زهرا منحصر به فرد است، تصریح کرد: زندگی صدیقه طاهره در همان دوران کوتاه از چنان جامعیتی برای همه بشر برخوردار است که هیچ شخصیتی در تراز ایشان در عالم وجود نداشته و نخواهد داشت.

قنبری، دسترسی به قله وجودی اهل بیت(ع) را غیر ممکن دانست و عنوان کرد: خداوند از بشر توقع رسیدن به قله وجودی پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) و علی(ع) را ندارد، اما سیره زندگی اهل بیت(ع) آدرس زندگی مومنانه است که باید برای جامعه الگو قرار گیرد.

وی آیه «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» را نشان دهنده الگو بودن رسول الله(ص) در تمام عرصه های زندگی دانست و گفت: انسان ها باید در حیات ناسوتی خودشان از پیامبر الگو بگیرند و رفتارهای سیاسی و اجتماعی و فردی و خانوادگی خودشان را با اهل بیت(ع) تنظیم کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، با بیان اینکه پیامبر(ص) به عنوان مصداق اسوه حسنه نسخه عملی زندگی حیات بخش و عزت آفرین را ارائه می کند، متذکر شد: هرچقدر با صحیفه نورانی رسول الله(ص) فاصله بگیریم، خودمان دچار خسران می شویم.

وی زندگی کردن براساس ملاک و معیار اسلام را متفاوت از مسلمان بودن دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه اسلامی ما چیزی به نام سبک زندگی اسلامی وجود ندارد و همه ما مسلمان زندگی می کنیم، اما اسلامی زندگی نمی کنیم.

قنبری، سیره حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) را نمونه کامل سبک زندگی اسلامی دانست و بیان کرد: به غیر از زندگی اهل بیت(ع)، نمی توانیم سبک زندگی نورانی و حیات بخش را از جای دیگری دریافت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی در عرصه های سیاسی و اجتماعی و علمی و اقتصادی و عمرانی، اضافه کرد: اگر زندگی ما بر پایه زندگی اهل بیت(ع) باشد، همه عرصه ها آباد می شود و اگر امروز با مشکلات مواجه هستیم، به معنای فاصله زندگی ما از زندگی اسلامی است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) یک جایگاه خاص در آفرینش دارد، تصریح کرد: به غیر از حضرت علی(ع) هم کفوی برای فاطمه وجود ندارد و در کل آفرینش فقط علی و فاطمه هم کفو هم هستند.

قنبری، ماجرای تولد نورانی حضرت علی(ع) و لیله المبیت را نشان دهنده جایگاه ویژه حضرت دانست و تصریح کرد: شرایطی که برای رسول الله(ص) در لیله المبیت ایجاد شد، برای علی(ع) نیز به وجود آمد، اما فاطمه زهرا(س) نه به عنوان همسر، بلکه به عنوان سپه سالار علی وارد میدان شد و از امام حمایت کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، سیلی زدن به فاطمه(س) و آتش زدن در خانه علی(ع) را اوج بی حیایی جامعه دانست و متذکر شد: علی یک علی برای دفاع از خود می خواست و زهرا تنها همتراز علی و علی تنها همتراز زهراست لذا اگر مجاهدت فاطمه زهرا در دفاع از ولایت نبود، اثری از توحید باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم راه و روش زندگی را از اهل بیت(ع) بگیریم، خاطرنشان کرد: رفتار زن و شوهر و مادر و دختر و پدر و پسر باید در سایه سیره اهل بیت(ع) شکل بگیرد و مناسبات فکری و روابط اجتماعی ما باید منطبق با سبک زندگی اسلامی باشد.

قنبری، انقلاب ایران را احیاگر اسلام و عزت انسانی دانست و عنوان کرد: به غیر از سبک زندگی اسلامی هیچ سبک زندگی نمی تواند روش زندگی مومنانه و پاکیزه را در اختیار ما قرار دهد. در مسیر انقلاب هر کجا از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفتیم، گرفتار شدیم لذا باید خودمان همت کنیم و با علی و فاطمه عهد ببندیم تا در پرتو زندگی آنان زندگی کنیم./ ایکنا






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد