صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






برگزاری نشست «راویان بالندگی» در حمایت از جریان ادبی انقلاب اسلامی

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست «راویان بالندگی» را یک حرکت برای حمایت از جریان ادبی انقلاب اسلامی دانست و گفت: «راویان بالندگی» تا ۲۲ بهمن در همه استان ها برگزار خواهد شد. نشست ملی مجازی «راویان بالندگی»، ۱۸ بهمن با تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور، رضا نیکوکار، شاعر و […]

کد خبر : 42075 | 4:23 ب.ظ | ۱۹ بهمن , ۱۳۹۹

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست «راویان بالندگی» را یک حرکت برای حمایت از جریان ادبی انقلاب اسلامی دانست و گفت: «راویان بالندگی» تا ۲۲ بهمن در همه استان ها برگزار خواهد شد.

نشست ملی مجازی «راویان بالندگی»، ۱۸ بهمن با تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور، رضا نیکوکار، شاعر و فعال فرهنگی استان و بزرگداشت زنده یاد دکتر غلامرضا رحمدل و زنده نام استاد بهمن صالحی از شعرا و فعالان حوزه ادبیات انقلاب در گیلان و کشور به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم، «راویان بالندگی» را یک حرکت برای حمایت از جریان ادبی انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: به مناسبت چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست ملی «راویان بالندگی» را در ۳۱ استان کشور برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تهران، مازندران و گیلان سه استان آغازکننده این نشست ادبی هستند، اضافه کرد: «راویان بالندگی» تا ۲۲ بهمن در همه استان ها برگزار خواهد شد و از ۴۲ پیشکوست و شاعر انقلاب اسلامی تجلیل خواهیم کرد.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی، حوزه شعر انقلاب را مملو از طلایه داران، پیشکسوتان و رویش های انقلابی دانست و تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی حمایت از جریان های ادبی را آغاز کرده و به معرفی چهره هایی خواهد پرداخت که به میهن و ملت عشق می ورزند و در راه دین و انقلاب قلم می زنند.

مستشارنظامی، گیلان را استانی شعرخیز و جزو بهترین های حوزه ادبیات دانست و خاطرنشان کرد: شاعران گیلانی آثار ارزشمندی را با محوریت انقلاب و دفاع مقدس تولید و تقدیم مخاطبان کرده اند.

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز، ضمن گرامیداشت چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ویژه برنامه های بزرگداشت ایام الله دهه فجر در سال جاری با شعار «انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار» برگزار می شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت حوزه ادبیات و هنر شعر، اضافه کرد: همانگونه که رهبری فرمودند، شعر می تواند یکی از ابزارهای مهم و کارآمد برای تبلیغ ارزش های انقلابی باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه شاعران می توانند نقش بسزایی در نهادینه شدن اهداف و آرمان ها و دستاوردهای انقلاب در افکار و اندیشه مخاطبان داشته باشند، گفت: باید از شاعران و نویسندگان و اهالی قلم حمایت همه جانبه کنیم.

.

.

کرمی، با اشاره به ویژگی های شعر انقلاب و شاعر انقلابی، یادآور شد: اهداف و آرمان های یک ملت را از زبان شاعر می شنویم و لذا شاعران حوزه انقلاب و دفاع مقدس قابل تکریم هستند و مخاطبان زیادی دارند.

حمیدرضا امام پناهی، مشاور استاندار گیلان در امور ایثارگران نیز در این نشست، با اشاره به تفاوت های انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب های به وقوع پیوسته در قرن بیستم، عنوان کرد: انقلاب اسلامی هم از لحاظ ماهیت و هم از لحاظ ایدئولوژی با سایر انقلاب ها فرق داشت، زیرا این انقلاب خط بطلانی بر سیطره دو امپراتوری بزرگ غرب و شرق کشید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در اوج قدرت نمایی ابرقدرت های غربی و شرقی به پیروزی رسید، اضافه کرد: در راس انقلاب اسلامی یک عالم دینی قرار داشت و لذا کسی تصور نمی کرد که امام خمینی(ره) از چنین جاذبه ای در بین مردم ایران و تمام گروه های سیاسی و اجتماعی برخوردار است و می تواند نهضت انقلاب را به پیروزی برساند.

مشاور استاندار گیلان در امور ایثارگران، با اشاره به شکست انقلاب مشروطه با یک کودتا، گفت: آمریکا تصور می کرد با روی کار آمدن امام خمینی(ره) موج انقلابی ایران فروکش خواهد کرد و انقلاب اسلامی خیلی زود به ورطه سقوط کشیده می شود، اما امروز چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب را پاس می داریم.

امام پناهی، انقلاب در سال ۹۹ را با انقلاب در سال ۵۷ متفاوت دانست و عنوان کرد: ایران قبل از انقلاب نیز یک قدرت منطقه ای بود، اما شاه از خود اختیار نداشت و در جهت منافع غرب حرکت می کرد. امام خمینی(ره) آمد و با انقلاب اسلامی خودباوری را در ملت ایران ایجاد کرد تا مردم خودشان برای سرمایه های ملی خودشان تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه نفوذ انقلاب اسلامی تنها به داخل مرزهای ایران خلاصه نشد و کشورهای اسلامی و ملت های آزادی خواه جهان را فرا گرفت، تصریح کرد: دشمن برای مقابله با نفوذ فرامنطقه ای انقلاب قائله های زیادی را به راه انداخت و در نهایت با حمایت از صدام، جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل کرد، اما همین مردم با لبیک به ندای امامشان به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند و از انقلاب و آرمان های انقلابی دفاع کردند.

مشاور استاندار گیلان در امور ایثارگران، با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمن علیه جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: با آن خودباوری که امام در ملت ایران به ویژه جوانان ایجاد کرد، امروز در همه عرصه ها حرف برای گفتن داریم و روی پای خودمان ایستاده ایم. در حوزه دفاعی و نظامی نیز جزو هفت کشور برتر دنیا هستیم و دشمنان حتی تصور حمله به ایران را پیدا نمی کنند.

امام پناهی، ترور شهید سلیمانی به دست آمریکا را یک اقدام ناجوانمردانه و بزدلانه دانست و یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم تنها کشوری هستیم که مستقیما منافع آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار دادیم و این اقدام نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی و مقاومت ملت ایران به دست آمده است.

.

.

علی داودی، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی نیز در ادامه، گیلان را قطب برجسته شعر نو و نوآوری در شعر کهن، آیینی و انقلابی دانست و عنوان کرد: شاعران پیشکسوت و جوان گیلانی از جایگاه ویژه در شعر انقلاب برخوردار هستند.

وی با اشاره به شکل گیری محفل ادبی معین و گرد آمدن شاعران انقلابی، اضافه کرد: «راویان باندگی» سومین برنامه از سلسله برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی است که به صورت مشترک در سراسر کشور برگزار می شود.

این شاعر برجسته، استاد بهمن صالحی را آخرین بازمانده از فرزندان نیما دانست که در تراز انقلاب اسلامی شعر سراییده و اضافه کرد: مرحوم استاد غلامرضا رحمدل نیز یکی از نامداران ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است.

داودی، با بیان اینکه استاد حمیدرضا شکارسری را به عنوان یک شاعر نوگرا و منتقد می شناسند، اضافه کرد: انقلاب اسلامی آمده تا با جهان و انسان سخن بگوید و وظیفه داریم مرزهای زبان را گسترده و با ملت ها گفت وگو کنیم تا رسالت خودمان را کامل انجام دهیم.

وی با اشاره به تمرکز استاد شکارسری بر نوگرایی، تحلیل شعر و معرفی شاعران، گفت: این شاعر برجسته نقش قابل توجهی در جریان سازی شعر انقلاب و معرفی شعر نو و چهره های جدید شعر انقلابی دارد. کتاب «هفت سین در بهمن ماه» ایشان نیز به صورت اختصاصی به زوایای مختلف حادثه انقلاب در آن روزها می پردازد.

حمیدرضا شکارسری، شاعر، پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست، یکی از مستقیم ترین نتایج هر انقلاب سیاسی را یک انقلاب ادبی دانست و عنوان کرد: وقوع انقلاب اسلامی نه تنها ارکان سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داد، بلکه ادبیات ایران نیز تحت تاثیر انقلاب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیج موج و هیچ نحله ای در ادبیات بدون تکیه بر نحله ها و گونه های ادبی گذشته شکل نمی گیرد، گفت: نمی تواند ادعا کرد که ادبیات انقلاب نیز ناگهان به وجود آمده و باید ریشه های آن را در ادبیات پیش از انقلاب شناسایی کنیم.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت، شعرهای سروده شده در سال های منتهی به پیروزی انقلاب را به سه گروه تقسیم کرد و یادآور شد: نحله نخست با سرودن شعرهای فرم گرای متکی به آموزه های تئوریک ادبی در برابر ارجاعات سیاسی و اجتماعی ادبیات سکوت را در پیش می گرفتند، اما نحله دوم به شعرهای رمانتیک برخاسته از تمایلات سطحی و گاها مبتذل روی آورده بودند و با دلزدگی نسبت به جریان مبارزات سیاسی روزگار خود و بعضا عدم درک صحیح از این جریانات، رفتار می کردند.

شکارسری، نحله سوم را شاعران سیاسی و اجتماعی دانست که وام دار جریانات سیاسی و اجتماعی سال های بعد از دهه ۴۰ بودند و خاطرنشان کرد: شعرهای این شاعران جای مبارزه سیاسی و اجتماعی را گرفت و جریان سیاسی و اجتماعی را در کشور رواج داد.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم، ضمن تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور و رضا نیکوکار، شاعر و فعال فرهنگی استان گیلان، یاد و خاطره زنده یاد دکتر غلامرضا رحمدل و زنده نام استاد بهمن صالحی نیز گرامی داشته شد.

.

https://kban.ir/NewsImage/640/aHR0cHM6Ly9zdGF0aWMxLmJvcm5hLm5ld3MvdGh1bWJuYWlsL29CS1B6Zk01TVFLSi96S2xuUjJDZ0RNdHM1NEdreE1ZRWo4ZnZNTVVpQ0VUSVQzSWw3WjhRSjdZQ1pZQkw4T0diMXRrWFJtZkcwWnJPekc0ZENwTHpMU21tckt2Q2U0d1VUblcxNTVSZ3ozNEwvMjEyNTYxLmpwZw==

.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد