صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






ولایتمداری؛ دغدغه مهم خانواده شهدا

فرزند سردار شهید حاج محمود قلی‌پور با بیان اینکه دغدغه مهم پدرم و سایر شهدا ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه بود، گفت: برای ما فرزندان شهدا نیز همین دغدغه وجود دارد تا بتوانیم به اهداف انقلاب برسیم. در دومین برنامه طرح هماهنگ فردای انقلاب که از سوی سازمان دانشجویان استان گیلان و با اهداف […]

کد خبر : 44219 | 10:50 ق.ظ | ۱۷ مهر , ۱۴۰۰

فرزند سردار شهید حاج محمود قلی‌پور با بیان اینکه دغدغه مهم پدرم و سایر شهدا ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه بود، گفت: برای ما فرزندان شهدا نیز همین دغدغه وجود دارد تا بتوانیم به اهداف انقلاب برسیم.

در دومین برنامه طرح هماهنگ فردای انقلاب که از سوی سازمان دانشجویان استان گیلان و با اهداف نگاه عمیق به تهدیدها و فرصت های پیش روی انقلاب اسلامی و آشنایی دانشجویان با مبانی، رویش و ریشه های انقلاب اسلامی و انتقال پیام انقلاب به نسل آینده ساز برگزار می شود، ۱۴ مهرماه مصادف با سالروز تاسیس ستاد پشتیبانی و امداد جنگ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) دیداری با جوان‌ترین مدیرکل بانوی استان گیلان و فرزند سردار شهید حاج محمود قلی پور داشتیم.

در گفتگوی صمیمانه‌ای که با فاطمه قلی‌پور، مدیرکل برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان صورت پذیرفت، وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به وابستگی دخترها به پدر، فرزند شهید بودن چه تاثیری بر زندگی آنها دارد و چه تمایزی ایجاد می کند، گفت: این موضوع رسالت سنگینی به همراه دارد. در واقع هرفردی خودش پاسخگوی اعمال و رفتار خود است اما وقتی پسوند فرزند شهید داشته باشیم، رسالت و مسئولیتمان بسیار سنگین‌تر می‌شود و باید به گونه‌ای باشیم که از اهداف پدرانمان دور نشویم و این دغدغه من و سایر فرزندان شهداست که عملکردمان طوری نباشد که اگر کوتاهی صورت گرفت به پای پدرانمان نوشته شود و زحمات آنان پایمال شود.

فرزند شهید در مورد شرایط خانواده حین شهادت پدر و نقش مادر در مدیریت خانواده اینگونه بیان کرد: ما دو فرزند دختر هستیم و من دخترِ کوچک خانواده هستم. زمان شهادت پدر، خواهرم سه ساله و من دوساله بودم.
در خانواده‌های شهدا، نقش همسران شهید بسیار پررنگ است و مسئولیت مادر پس از شهادت همسر بسیار سنگین‌تر می‌شود. اگر پدران ما راه درست را انتخاب کردند، مادران ما نیز همگام با آنها بودند و نمی‌شود این دو را جدا از هم دانست.
خداوند را شاکرم که ما را هم از نعمت پدر خوب و هم مادر خوب بهره مند کرد. اگر رفتار، مقاومت و استقامت مادر نبود شرایط برای ما اینگونه طی نمی‌شد. مادرم باوجود اینکه شاغل بودند اما توانستند شرایط را طوری مدیریت کنند که در هیچ بخشی آسیبی به ما نرسد. قطعا برای ایشان بسیار سخت بود چون هردونقش پدر و مادر را برای ما به خوبی ایفا کردند، درحالیکه خودشان نیز تک فرزند هستند و از همراهی خواهر و برادر نیز بی‌نصیب بودند. برای ایشان رسالت بسیار سختی بود اما نگذاشتند این سختی به ما منتقل شود.

وی از دغدغه خانواده شهدا گفت و تصریح کرد: فکر می‌کنم دغدغه مهم خودِ شهدا ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه بود. یکی از شاه‌بیت‌های وصیتنامه شهید قلیپور این جمله است که : «درد هر تیر و ترکشی را تحمل می‌کنم، ولی اندوه خمینی را هرگز…». برای ما نیز همین گونه است، اینکه پیرو و همراه ولایت باشیم تا بتوانیم به اهداف انقلاب برسیم. بنظر من اگر نگاه جامعه به همین دیدگاه سوق پیدا کند قطعا به معیارهای اول انقلاب نزدیک خواهیم شد.

قلی‌پور از دلتنگی فرزندان شهدا نسبت به پدرانشان یاد کرد و ادامه داد: وجه مشترک فرزندان شهدا در مواقع دلتنگی سوق به سوی مزار پدران است. در قرآن کریم آمده است که شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. در یکی از سوره‌های مبارکه قرآن یازده صفت برای مجاهدین مومن برشمرده می‌شود و پس از آن عنوان شده که خداوند تضمین می‌کند که از خانواده و اهل بیت آنان حمایت کند. همین قوت قلب بسیار بزرگی برای همه ماست.

دختر شهید به این سوال که، نگاه‌های عموم جامعه به شما که دختر شهید و یک بانوی مدیر هستید چگونه است؟ پاسخ داد: اگر واقع بینانه ببینیم، نگاه جامعه به ما تا حدودی تبعیض آمیز است. یعنی اگر خودمان هم دستاوردی داشته باشیم به آن از این دریچه نگاه می‌شود. ولی نباید به این مسائل اهمیت داد چون چنین نگاه‌هایی نسبت به همه قشرها وجود دارد و نسبت به ما هم همینطور. ما استقامت و صبوری را از پدرانمان به ارث برده و از مادرانمان یاد گرفتیم، پس باید از چنین مواردی گذر کرد.

در ادامه به شباهت‌ها و تفاوت‌های دانشجویان نسل امروز و دیروز پرداخته شد و وی اظهار کرد: قضاوت کردن کار راحتی نیست چون باید در آن شرایط قرار بگیریم تا بتوانیم ارزیابی شویم. در دانشجویان نسل کنونی نیز موارد بسیاری داریم مانند شهید بابک نوری هریس که از نسل جوانان امروزی بود اما جایی که احساس کرد که می‌تواند از اسلام و حریم اهل بیت دفاع کند، وارد میدان شد و به مقام رفیع شهادت رسید.
برای قضاوت، باید افراد در شرایط مشترک قرار داشته باشند. من فکر میکنم هنوز هم دانشجویانی هستند که همان افکار را دارند و اگر در شرایط مشابه قرار گیرند مانند نسل های گذشته می درخشند. بنظر من در همه حال باید همراه و همگام ولایت بود.

قلی‌پور به اهمیت حفظ آثار مربوط به هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از نعمات گیلانیان وجود یکی از عکاسان حوزه دفاع مقدس در این دیار است که سند تصویری انقلاب را از ابتدای انقلاب و همچنین دوران هشت سال دفاع مقدس ثبت کرده‌اند. آقای امانی برخی از این آثار را در قالب نمایشگاه عکس، در هفته ی دفاع مقدس و در حسینیه هنر رشت نمایش دادند. بنده آثار فاخر ایشان را مشاهده کردم، ما بسیار شنیدیم که گیلان هزار کامیون اقلام اهدایی کمک به جبهه جنگ داشته، در حالیکه ایشان چهار سند داشتند که نشان می‌داد گیلان در نهایت چهارهزاروپانصد کامیون به جبهه ها تقدیم کرده است. تعداد عکس هایی که توسط ایشان ثبت شده بسیار زیاد است و دغدغه ی وی ثبت منسجم همه ی این آثار در قالبی است که آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند. ما اگر بتوانیم داشته‌ها و واقعیت‌ها را به جوانان نشان دهیم، بهترین سند دلاوری‌ها و رشادت‌های دوران دفاع مقدس است.

وی در پایان یادآور شد: امیدوارم همه ما بتوانیم به گونه ای رفتار کنیم که فردای قیامت شرمنده پدرانمان نباشیم. آنها راه را بسیار درست انتخاب کردند، اینکه بگویم همراه آنان هستیم ادعای بزرگیست ولی انشالله بتوانیم در حد توان پیرو و دنباله رو آنان باشیم.

سردار شهید حاج محمود قلی‌پور از نام‌آشناترین سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس در استان گیلان و بنیانگذار سپاه استان و رئیس ستاد لشکر قدس گیلان است.
وی در جنگ با منافقین و ضدانقلاب در پوشش جنگل و نواحی صعب‌العبور کوهستان های خطه گیلان؛ سردار جنگل بود و چون از قدرت برنامه‌ریزی و تدبیر و طراحی کم نظیری برخوردار بود، جایگاه ایشان همیشه در پست‌های حساس و مسئولیت‌آفرین و پرخطر بود از جمله مسئولیت گروه ضربت عملیات جنگل و فرماندهی عملیات جنگلهای گیلان برای سرکوبی معاندین و گروهک‌ها ، فرماندهی گردان رزمی، معاونت طرح و عملیات تیپ قدس، قائم مقام ستاد لشکر قدس و ریاست ستاد لشکر قدس تعریف می‌شد.
رهبر معظم انقلاب درباره نقش آفرینی رزمندگان گیلان در عملیات کربلای ۲ فرمودند « نیروهای گیلانی در کربلای ۲ کربلای دیگری آفریدند» که نشان دهنده اهمیت و بزرگی ایثار و فداکاری شهدا به ویژه سردار شهید حاج محمود قلی پور است که سیدالشهدای عملیات کربلای ۲ نامیده می‌شوند.
ایشان متولد ۱۳۳۲ بودند که پس از سال‌ها مجاهدت در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در تپه‌های حاج عمران با اصابت خمپاره به مقام رفیع شهادت نائل شدند. آرامگاه این شهید بزرگوار در گلزار شهدای تازه آباد رشت واقع شده است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد