صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






برگزاری کنگره شهدا تجلیل از مفاخر گیلان است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: برگزاری کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان در واقع تجلیل از مفاخر استان است.  کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان رخدادی است که مسئولان دستگاه‌های مختلف در حال تدارک برگزاری این واقعه بزرگ در سال 94 در استان هستند. کنگره […]

کد خبر : 12378 | 8:27 ب.ظ | ۲۲ مهر , ۱۳۹۳

جلایی رسول

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: برگزاری کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان در واقع تجلیل از مفاخر استان است.

 کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان رخدادی است که مسئولان دستگاه‌های مختلف در حال تدارک برگزاری این واقعه بزرگ در سال 94 در استان هستند.

کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان به عنوان یک رخداد ارزشی و تجلیل از مفاخری که موجب فخر، شرف و آبروی واقعی برای جامعه شدند برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود و در این راستا مصاحبه تفصیلی با رسول جلائی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید:

آیا کنگره شهدای گیلان همراه با تجلیل از مفاخر گیلان برگزار می‌شود؟

-موضوع مفاخر که امسال در گیلان برجسته شده موضوع جدیدی نیست و نباید فکر کنیم ساختاری ندارد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن مفاخر وجود دارد و به نظر می‌رسد فعالیت بسیاری نداشته باشد و وقتی فعال نباشد افراد دیگری به این موضوع ورود کرده و ساختاری در قالب همایش و … به وجود می‌آورند و امکان دارد در ادامه راه از مسیر اصلی خود منحرف شده و با اهداف ویژه‌ای برگزار شود.

آیا پیشکسوتان جزو مفاخر هستند؟

-در تعیین مصداق مفاخر باید توجه داشته باشیم بعضی افراد بزرگی هستند اما نمی‌توان آنها را مفاخر دانست و در موضوع پیشکسوتان این گونه است زیرا هر فرد در امری سابقه داشته باشد پیشکسوت محسوب نمی‌شود و با داشتن سابقه وجه تمایزی نسبت به دیگران دارد و در تمام عرصه‌ها این امر را می‌بینیم مانند اینکه مرحوم تختی تنها در بحث قهرمانی مطرح نبوده بلکه وجود خلق و خوی مردمی او در این زمینه حائز اهمیت است.

آیا برگزاری کنگره شهدای گیلان تجلیل از مفاخر است؟

-سال 94 رخداد ارزشی خوبی با عنوان کنگره سرداران، امیران و 8 هزار شهید گیلان در استان برگزار می‌شود و می‌توان گفت بخشی از شهدا که موجب فخر، شرف و آبروی واقعی برای ما شدند از مفاخر هستند و امروز بسیاری از افراد که به مقام‌های بالای علمی و مفاخر می‌رسند در پرتو جانفشانی شهداست که این فضا در جامعه ایجاد شده و به آن پرداخته می‌شود بنابراین خیلی نیاز نداریم در این موضوع پر هیاهو وارد شویم و فکر کنیم اتفاق نادر و منحصر به‌فردی است.

آیا تجلیل از مفاخر را می‌توان در قالب کنگره شهدا برگزار کرد؟

-به موضوع مفاخر می‌توان در تمام ایام و مناسبت‌های مختلف توجه کرد و جامعه متوجه آن باشد زیرا در حوزه‌های علمی، دیانت، سیاست و … قهرمان، اسطوره، مفاخر و برجستگانی داریم و این موضوع باید در بستر و انجمن مفاخر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته شود.

برگزاری کنگره تا چه اندازه در معرفی شهدا مؤثر است؟

-به این نکته توجه شود که انتظار داریم در برگزاری کنگره سراسری شهدای استان باید اتفاق بزرگی بیفتد و سخن از هشت هزار شهیدی می‌کنیم که به هر اندازه در توان ما باشد نسبت به معرفی آنها تلاش کرده و بدانیم موضوع شهدا با توجه به داشتن تمام عنوان‌های قهرمان، اسطوره و مفاخر متفاوت با دیگر موضوع‌هاست و اگر اکنون برای برگزاری کنگره شهدای گیلان تلاش کنیم توان و زمان ما کم است.

آیا سال 94 می‌توان به دو کنگره شهدا و مفاخر گیلان پرداخت؟

-سال آینده نمی‌توان به دو موضوع کنگره شهدا و مفاخر گیلان پرداخت و باید به موضوع شهدا که اقدامی اساسی است پرداخته شود و موضوع مفاخر در روال طبیعی و مناسبتی در طول سال در قالب همایش‌های مختلف برگزار شود اما موضوع شهدا را باید برجسته و متفاوت با مفاخر برگزار کنیم.

تاکنون چه اقدام‌هایی برای برگزاری کنگره شهدای گیلان انجام شده است؟

-دو جلسه به منظور برگزاری کنگره شهدای گیلان برگزار شده و با توجه به وحدت نظری که در برگزاری کنگره شهدا وجود دارد اما از حیث فعالیت تشکیلاتی در مجموعه استان اقدام منسجمی نمی‌بینیم و وقفه‌ای ایجاد شده است البته باید توجه داشته باشیم بخشی از دوستان در ستاد کنگره شهدا به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند اما هنوز استان در موضوع کنگره سراسری شهدا با تمام توان ورود نکرده و این تأخیر می‌تواند آثار خود را در اجلاس سراسری بگذارد و در حد و قواره فعالیتی که می‌خواهیم انجام دهیم، ظاهر نشویم و نیاز است هماهنگی‌ها و پیگیری‌های بیشتری انجام شود تا هم‌افزایی بیشتری را ایجاد کنیم.

برای راه‌اندازی پارک موزه دفاع مقدس چه اقدام‌های انجام شده است؟

-یکی از موضوع‌هایی که به نوعی داریم از آن قطع امید می‌کنیم موضوع پارک موزه دفاع مقدس گیلان است و هر قدر جلوتر می‌رویم احساس می‌شود تحقق نیافتن آن بیشتر می‌شود و یکی از اشکال‌هایی اساسی است که هنوز نتوانستیم افرادی که مسئولیت این امر را دارند و عضو هیئت امنای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان هستند را کنار همدیگر بنشانیم و تکلیف خود را در اجرا بدانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

آیا عقب‌ماندگی پارک موزه گیلان مسائل مالی است؟

-یکی از عقب‌ماندگی‌ها که در بحث پارک موزه دفاع مقدس گیلان وجود دارد، اراده لازم برای این موضوع است و اگر نیازمند حمایت‌های ملی باشیم می‌توان آن را پیگیری کرد اما این اراده تا وقتی در استان حاصل نشود اتفاقی نمی‌افتد و تاکنون هنوز این اراده جزم نشده و نمی‌بینیم حتی برای هدایت و توزیع مأموریت‌ها وقت بگذارند و این موضوع نیاز به پول ندارد بلکه اراده جدی باید حاصل شود تا به آن برسیم و تاکنون هنوز آن اراده جدی را در استان ندیدیم.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد