صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» در گیلان برگزار می‌شود

همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» روز ۲۶ آذر‌ماه سال جاری همزمان با یکصدمین سالگرد آغاز نهضت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌شود. آیت‌الله مصطفی حائری فومنی، دبیر همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» روز 29 آبان‌ماه در کنفرانس خبری این همایش که در معاونت برنامه‌ریزی استانداری گیلان برگزار شد، نهضت جنگل را یک نهضت بزرگ […]

کد خبر : 13032 | 10:08 ق.ظ | ۱ آذر , ۱۳۹۳

میرزا کوچک11

همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» روز ۲۶ آذر‌ماه سال جاری همزمان با یکصدمین سالگرد آغاز نهضت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

آیت‌الله مصطفی حائری فومنی، دبیر همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» روز 29 آبان‌ماه در کنفرانس خبری این همایش که در معاونت برنامه‌ریزی استانداری گیلان برگزار شد، نهضت جنگل را یک نهضت بزرگ ملی دانست و اظهار کرد: سردار نهضت جنگل نیز به‌عنوان یک اسوه و چهره بزرگ استانی و ملی مطرح است و ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌گونه که شایسته است حق نهضت جنگل و حق سردار این نهضت را به جا بیاوریم.

وی با بیان اینکه نسل جدید نیازمند آشنایی با مفاخر بزرگ و باارزش استانی و ملی است، افزود: خیلی از کشورها برای اینکه قهرمانی و قهرمان‌پروری را در جامعه‌شان شکل دهند، نیاز به اسطوره دارند، اما از آنجایی که فاقد اسطوره هستند، به اسطوره‌سازی می‌پردازند تا قدرت حماسه، شجاعت و ارق ملی را نسل به نسل منتقل می‌کنند، جامعه ما اسوه‌های بزرگ و اسطوره‌های پرقدرت کم‌ندارد و لذا وظیفه ماست تسهیلات شناسایی آنان را در دسترس جوانان قرار دهیم.

رئیس مجمع توسعه استان گیلان میرزا کوچک‌خان جنگلی را یکی از اسطوره‌ها دانست و تصریح کرد: میرزا کوچک‌خان به‌دنبال ایرانی آزاد و آباد بود و تاخت و تاز بیگانگان در کشور را برنمی‌تابید، اگرچه رژیم‌های استعماری همواره سعی می‌کنند چهره‌های ملی را مزدور جلوه دهند و آنان را آشوبگر بنامند، اما امروز در آستانه یکصدمین سالگرد آغاز نهضت جنگل به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب می‌دانیم میرزا از چه شخصیتی برخوردار بوده است.

آیت‌الله حائری فومنی ادامه داد: نهادهای بزرگ استانی از جمله استانداری گیلان، دانشگاه گیلان و جهاددانشگاهی واحد گیلان در کنار مجمع توسعه استان برای بزرگداشت نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان پیشقدم شدند و همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» را همزمان با یکصدمین سالگرد آغاز نهضت در 26 آذرماه سال جاری در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌کنند.

وی از رونمایی یادمان نهضت جنگل در 11 آذرماه سال جاری خبر داد و اضافه کرد: میرزا کوچک‌خان به‌همراه دکتر حشمت و پنج تن از یارانش هسته اصلی مقاومت را در روستای سیاه‌درویشان شهرستان صومعه‌سرا آغاز و مبنای اولیه مبارزه با کفر و شرک و نفاق را پایه‌گذاری کرد، لذا به همراه حرکت نمادین میرزا و یارانش در این روستا، از یادمان این نهضت نیز رونمایی و تقدیم جامعه گیلانی و ملت شریف ایران می‌شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه به فراخوان مقاله همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» اشاره کرد و متذکر شد: تاکنون 30 مقاله بسیار خوب از محققان، پژوهشگران و چهره‌های فرهیخته کشوری به دبیرخانه این همایش علمی رسیده است، مقاله‌های برتر پس از داوری در 26 آذرماه سال جاری همزمان با برگزاری همایش معرفی می‌شوند.

دبیرکل همایش ملی «بازشناسی نهضت جنگل» با بیان اینکه رونمایی از یادمان میرزا در تهران با استقبال باشکوه همشهریان گیلانی مواجه شد، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم تخصیص بودجه کلان از برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک‌خان در سال 93 بازماندیم؛ لذا به برگزاری همایش در سطح ملی بسنده کردیم، زیرا شناسایی و شناساندن نهضت جنگل یک وظیفه ملی است.

وی از مطبوعات و رسانه‌های محلی خواست با ارائه خودجوش مقالات به پوشش خبری دائمی از نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان بپردازند و یادآور شد: میرزا یک چهره ماندگار است که باید در نهاد هر ایرانی به صورت عام و در نهاد هر گیلانی به‌صورت خاص جوشش داشته باشد، زیرا میرزا یک مبارز، یک روحانی و یک وطن‌دوست بود که جانش را در راه وطنش داد و امروز بیش از هر زمان به امثال میرزا نیازمندیم.

آیت‌الله حائری فومنی با اشاره به پراکندگی اسناد بجا مانده از نهضت جنگل، بیان کرد: این اسناد در داخل کشور و در کشورهای مجاور موجود است و امکان دسترسی به همه آن‌ها وجود ندارد، تاکنون 2 هزار سند منتشر شده و باقی اسناد در بایگانی‌ها خاک می‌خورد، لذا باید بنیاد میرزا در گیلان کلید بخورد و همه اسناد تجمیع و چاپ شود و در اختیار محققان و پژوهشگران و افکار عمومی قرار گیرد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد