صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






فریاد آزادیخواهی مردم موجب فرار شاه خائن شد

 مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: فشار مردم آزادی‌خواه ایران موجب فرار شاه خائن از کشور شد. مجید استوار در جمع دانشجویان در آستانه سالروز فرار شاه خائن از کشور و تشریح وقوع انقلاب اسلامی اظهار کرد: اتفاق‌های سال‌ 1357 غیر قابل پیش‌بینی بود و هیچ کدام از نهادهای امنیتی داخلی […]

کد خبر : 14070 | 12:09 ب.ظ | ۲۷ دی , ۱۳۹۳

شاه11
 مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: فشار مردم آزادی‌خواه ایران موجب فرار شاه خائن از کشور شد.
مجید استوار در جمع دانشجویان در آستانه سالروز فرار شاه خائن از کشور و تشریح وقوع انقلاب اسلامی اظهار کرد: اتفاق‌های سال‌ 1357 غیر قابل پیش‌بینی بود و هیچ کدام از نهادهای امنیتی داخلی و خارجی انقلاب ملت ایران را پیش‌بینی نکرده بودند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در ابتدای دهه 50 شمسی به دلیل رشد قیمت نفت در شرایط مناسبی قرار داشت، افزود: دلیل اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی در روحیه خاص ملت ایران نهفته است، روحیه‌ای که از ابعاد تاریخی و نمادین برخوردار بوده و در طول تاریخ تحول‌آفرین می‌شود.
مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، چرایی شکل‌گیری وقایع انقلاب به سال‌های پیش از سال 57 شمسی بر می‌گردد، تصریح کرد: حس حقارت عمومی احساسی فراگیر بود که جامعه ایرانیان در آن سال‌ها تجربه می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی از سال 1350 در حال تغییر بود، ادامه داد: این تغییرات در سبک زندگی و تفکر در لابه‌لای نوشته‌ها، ادبیات، سینما و آثار نخبگان و اندیشمندان و مبارزان به وضوح دیده می‌شد.
استوار با تصریح بر اینکه رفتارهای آن زمان حکومت موجب ایجاد روحیه حقارت در بین توده‌های مردم شده بود گفت: این حقارت عمومی اختصاص به توده‌ها نداشت بلکه در عرصه فکر و نظر اندیشمندان را نیز در بر می‌گرفت.
وی شکاف بین نخبگان فکری و حکومت در سال‌های قبل از انقلاب را عمیق‌تر عنوان کرد و گفت: رژیم پهلوی علاوه بر آن دچار شکاف طبقاتی، اقتصادی، سنت و تجدد شده بود که این وضعیت رژیم را با بحران مضاعف مواجه کرد.
این استاد دانشگاه علوم سیاسی اضافه کرد: با افزایش این شکاف‌ها جامعه با شرایطی مواجه شد که آن را می‌توان احساس حقارت  عمومی در بین توده‌های مردم و علما و اندیشمندان نامید.
وی درباره نشست‌های شاه خائن با مشاوران خود برای جلوگیری از وضعیت موجود آن زمان تصریح کرد: در آبان و آذر 1357 محمدرضا پهلوی با برخی از مشاوران حکومت جلساتی را برگزار می‌کند و از همه می‌پرسد که چرا ملت یک صدا مرگ بر شاه می‌گویند.
استوار اضافه کرد: برخی از مشاوران این شاه ستمگر که اسناد صحبت‌های آنها نیز موجود است، اینگونه به او پاسخ داده‌اند که شما به نماد ایجاد حقارت و مخالفت با ملت ایران تبدیل شده‌اید.
به گفته وی، مردم به لحاظ تاریخی نیز شاه خائن را به یزید زمان تشبیه می‌کردند و او را حاکمی ظالم و مغرور می‌دانستند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه شاه خائن راضی نبود که کشور را ترک کند، گفت: فشار مردم و فروپاشی روانی او در کنترل اوضاع موجب فرار شاه خائن شد.
وی خاطرنشان کرد: حکومت پهلوی به تغییرات سطوح زیرین جامعه بی‌تفاوت بود و مشروعیت خود را به مرور از دست داد و به همین دلیل دولت‌ها باید مرتب در صدد مشروعیت‌سازی باشند و با توجه به تغییرات زمانه، نمادهای مشروعیت‌آفرین بیافرینند و نوآوری کنند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد