صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






برای جذب کودکان به مساجد باید بهانه سازی کرد

کودک امروز وقتی به دور از مسجد رشد کند و فضای مسجد را نبیند یک بعدی رشد کرده و با انقلاب و جامعه دینی بیگانه می‌شود. وارد اینجور مسجدها که می‌شوی، همه چیزش از کفشداری تا وضوخانه‌اش تو را مجذوب می‌کند. بس که مدرن و امروزی ساخته شده‌اند. داخل مسجد چیزی از معماری روز و […]

کد خبر : 17744 | 3:42 ب.ظ | ۲۴ تیر , ۱۳۹۴

مسجد ۲۶

کودک امروز وقتی به دور از مسجد رشد کند و فضای مسجد را نبیند یک بعدی رشد کرده و با انقلاب و جامعه دینی بیگانه می‌شود.

وارد اینجور مسجدها که می‌شوی، همه چیزش از کفشداری تا وضوخانه‌اش تو را مجذوب می‌کند. بس که مدرن و امروزی ساخته شده‌اند. داخل مسجد چیزی از معماری روز و البته اسلامی کم ندارد. گچبری‌های زیبا، کاشیکاری‌های اسلیمی و فیروزه‌ای. فرش‌های با سجاده‌ای زیبا و مرتب. چند دقیقه قبل از نماز عده‌ای می‌آیند و با شنیدن صدای اذان به نماز می‌ایستند و چند دقیقه بعد از اتمام نماز مسجد تنهای تنهاست. این مسجد و مساجد مشابه این که کم هم نیستند، چیزی کم دارند. کودک، این مساجد کودک و نوجوان کم دارند.

باید کودکان و نوجوانان را جذب این مساجد کرد تا بتوان کارکردهای مساجد را احیا کرده و مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز نباشد. یک جامعه اسلامی مانند جامعه دوران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) باید محور تمام فعالیت‌ها و تصمیم گیری‌هایش مسجد باشد که طی سالیان گذشته این امر مورد غفلت واقع شد و مسجد به مکانی برای اقامه نماز و مراسم ختم تبدیل گردید.

طی چند سال اخیر کارکرد مساجد دوباره مورد توجه قرار گرفته و در حال احیا شدن است و آنچه که کارکرد مساجد را احیا می‌کند، حضور قشر کودک و نوجوان در این اماکن مقدس است تا با فضای مسجد آشنا شده و مدیرانی متعهد و مسجد محور برای نسل‌های بعد باشند.

عدم حضور کودکان در مساجد برای آینده نظام و انقلاب خطرناک است

حجت الاسلام مصطفی ربیع زاده، یک کارشناس امور تربیتی و خانواده در خصوص میزان مهم بودن حضور کودکان در مساجد برای متولیان مساجد، اعلام کرد: حضور کودکان و نوجوانان در مساجد و فعالیت‌های مذهبی باید برای متولیان مساجد بسیار مهم باشد.

وی همچنین افزود: بخشی از متولیان مساجد از اهمیت حضور کودکان در مسجد برای آینده اسلام آگاه هستند و برنامه‌های خود را به گونه‌ای تدارک می‌بینند که جامعه هدفشان کودکان و نوجوانان باشند.

امام جماعت مسجد امام رضا(علیه السلام) رشت یادآور شد: بخشی از متولیان مساجد هم سنتی عمل می‌کنند و متاسفانه برایشان حضور یا عدم حضور کودکان و نوجوانان در مساجد اهمیت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران فرهنگی و فعالان دینی باید به دنبال جذب هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان به مساجد باشند، گفت: آینده متعلق به کودکان امروز است.

حجت الاسلام ربیع زاده تاکید کرد: بزرگسالان و افراد مسنی که در مساجد حضور دارند با مساجد مانوس هستند و خطر چندانی متوجه آنان نیست و لازم است برای کودکان که متولیان فردای جامعه هستند برنامه‌ریزی کرد.

وی عدم حضور کودکان در مساجد را برای آینده نظام و انقلاب خطرناک و فاجعه توصیف کرد و گفت: کودک امروز وقتی به دور از مسجد رشد کند و فضای مسجد را نبیند با انقلاب، جمهوری اسلامی و جامعه دینی بیگانه است.

این کارشناس امور تربیتی تصریح کرد: وقتی کودکی به دور از مسجد رشد کند و تنها با محیط‌های صرفاً آموزشی و یا غیردینی مانوس باشد، یک بعدی تربیت می‌شود.

وی فعالیت در حوزه کودک و نوجوان را بسیار خطیر و با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: لازم است افرادی که آگاهی و بصیرت دارند متولیان ناآگاه مساجدی را که به حضور کودکان و نوجوانان در مساجد اهمیت نمی‌دهند، آگاه کنند.

حجت الاسلام ربیع زاده اذعان داشت: مسجد جذابیت‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد، همین که کودکی در سنین پایین برای نمازگزاران موذنی می‌کند، مسجد برایش جذابیت آفرین می‌شود.

وی در ادامه گفت: متولیان مسجد می‌توانند با واگذاری برخی مسئولیت‌های محدود و کوچک مسجد به کودکان و نوجوانان آنان را نسبت به امور مسجد حساس کرده و از این طریق آنان را نسبت به مسجد و فضای جامعه دینی مسئولیت پذیر کنند.

ارتباط متولیان مساجد با خانواده‌ها در حضور کودکان در مساجد موثر است

امام جماعت مسجد امام رضا(علیه السلام) رشت، ارتباط متولیان مساجد با خانواده‌ها را در حضور کودکان و نوجوانان در مساجد موثر ارزیابی کرد و افزود: فعالیت‌های ورزشی و کارهای گروهی برای کودکان و نوجوانان جذابیت دارد و می‌تواند عاملی برای ارتباط مستمر آنان با مساجد شد.

حجت الاسلام ربیع زاده به تجریه شخصی خود در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم تقدیر از کودکان و نوجوانان و اعطای جایزه به آنان با حضور پدران و مادرانشان حرکتی با کاربردی دو طرفه است که هم پدر و مادر را از میزان ارزش گذاری مسجد به فرزندانشان آگاه کرده و هم با شخصیت آفرینی برای کودکان برای حضور آنان در مساجد انگیزه ایجاد می‌کند.

برای جذب کودکان به مساجد باید بهانه سازی کرد

محمد حسین زاده، عضو هیئت امنای مسجد و بقعه امامزادگان ماچیان رودسر زیبا سازی محیطی را از راهکارهای جذب کودکان و و نوجوانان به مسجد دانست و گفت: باید فضای مساجد را نشاط آور کرد.

.

.

وی با بیان اینکه در زمان‌های قدیم کنار مساجد و امامزادگان، قبرستان احداث می‌شد و فضای بیرونی مسجد را در طول زمان ناخوشایند کودکان می‌کرد، گفت: بسیار از این اماکن به خاطر عدم رسیدگی و زیباسازی به مکان‌هایی تبدل شده‌اند که زیبا نیستند و در بسیار از موارد برای کودکان رعب آور هم هست.

عضو شورای اسلامی شهر رودسر افزود: برای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد باید به هر شکلی که مغایر اصول و ارزش‌های اسلامی نباشد، بهانه سازی کرد.

وی بر غنیمت شمردن ایام رمضان و محرم در جذب کودکان و نوجوانان به مساجد تاکید و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مساجد ما به سرنوشت مساجد آخرالزمانی دچار نشود و مساجدی بدون نمازگذار نداشته باشیم ناچار از جذابیت بخشی به برنامه‌های مسجد هستیم.

این فعال فرهنگی یادآور شد: باید برای بی‌نمازها هم سفره پهن کرد. فرد خیری بود که سفره افطاری تدارک می‌دید و از نوجوانان و جوانانی که پای سفره افطار می‌آمدند درخواست می کرد یکبار در نماز جماعت شرکت کنند و یا پای جلسات قرآن بنشیند.

وی اذعان کرد: این سفره‌های افطاری و حضور در مساجد و یا جلسات قرآن باعث ایجاد عادت در نوجوان می‌شود و او را به تدریج مسجدی می‌کند.

حسین زاده به نقش متولیان مساجد در جذب کودکان و نوجوانان به مساجد اشاره و اظهار کرد: کسانی که برای هیئت امنایی مساجد انتخاب می‌شوند نباید فکر تحجری داشته باشند.

کسی که در فکر تربیت نمازگذار برای آینده مسجد نباشد مناسب اداره مسجد نیست

عضو هیئت امنای مسجد و بقعه امامزادگان ماچیان رودسر تاکید کرد: هیئت امنایی که تنها به فکر برگزاری نماز جماعت است و در فکر این نیست که برای آینده مسجد نمازگزار بسازد یا فلان کودک و نوجوان مسجدی بشود یا نشود، مناسب اداره مسجد نیست.

وی اظهار کرد: چه اشکالی دارد هیئت امنای مسجدی به دنبال ساخت پارک یا مهد کودک در کنار مسجد باشد تا فضایی فراهم شود وقتی پدر و مادری همراه کودک خود آمد، کودک را به مسئول پارک کودک بسپارد و با خیال راحت نماز خود را بخواند و هم خاطره خوبی از نماز و مسجد در ذهن کودک حک شود.

اگر مادر به مسجد بیاید کودک هم مسجدی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر رودسر با بیان اینکه توجه به مادران در جذب کودکان و نوجوانان در مساجد موثر است، گفت: کودک تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر مادرش است و اگر مادر به مسجد بیاید کودک هم مسجدی می‌شود.

حسین زاده، به تجربیات خود در جذب کودکان به مساجد از طریق مادرانشان اشاره کرد و گفت: در تولد حضرت زهرا( سلام الله علیها) ۳۰۰ روسری به دخترانی هم نام حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و خانم‌هایی که با کودکانشان آمده بوده بودند هدیه دادیم و مطمئن هستم تا وقتی از روسری استفاده می‌کنند به مسجد و خاطره گرفتن هدیه از مسجد هم فکر می‌کنند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد