صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا







کابوس شن؛ به مناسبت سالروز شکست نظامى آمریکا در صحراى طبس‏

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹، سالروز شکست نظامى آمریکا در صحراى طبس است. در این حمله نظامى، شیطان بزرگ در عملیاتى موسوم به «دلتا» که با هدف آزادکردن گروگانهاى این کشور در لانه جاسوسى آمریکا در تهران انجام مى ‏شد، با مفتضحانه‌‏ترین صورت شکست خورد. نظامیان آمریکا در این عملیات گسترده که ماهها براى انجام آن طراحى […]

کد خبر : 20898 | 11:36 ق.ظ | ۵ اردیبهشت , ۱۳۹۵

طوفان شن ۴۳

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹، سالروز شکست نظامى آمریکا در صحراى طبس است. در این حمله نظامى، شیطان بزرگ در عملیاتى موسوم به «دلتا» که با هدف آزادکردن گروگانهاى این کشور در لانه جاسوسى آمریکا در تهران انجام مى ‏شد، با مفتضحانه‌‏ترین صورت شکست خورد.

نظامیان آمریکا در این عملیات گسترده که ماهها براى انجام آن طراحى و هماهنگى شده و صددرصد بى‏‌عیب و نقص به ‏نظر مى ‏رسید، در صحراى طبس گرفتار دانه ‏هاى ریز شن و طوفان الهى شده و دسیسه بزرگ آمریکا براى حمله نظامى‏ به ایران شکست خورد.

«مایلز کاپلند» از دست‏اندرکاران سابق دستگاه اطلاعاتى آمریکا و همکار روزولت در کودتاى ۲۸ مرداد ۳۲ در ایران، مى‏ گوید: «هدف از تهاجم طبس، تنها آزادى گروگانها نبود بلکه کودتا براى سرنگونى رژیم ایران، هدف اصلى این عملیات بوده است.» آن‏ها تصورمى کردند با این اقدام مى ‏توانند سرافکندگى وشرمندگى خودرا که ازبابت تسخیر انقلابى لانه جاسوسى آن‏ها در تهران نصیبشان شده بود، جبران نموده وبا آزادسازى جاسوسان خویش، علاوه بر دستیابى به آبروى از دست رفته، قدرت نظامى خود را نیز به رخ جهانیان بکشند، غافل از آن‏که دست غیب الهى ‏همواره پشتیبان ملت مسلمان و انقلاب اسلامى است.

کارتر «رئیس ‏جمهور وقت آمریکا» در این رابطه مى ‏گوید: «من مى‏ خواهم به محض آزادشدن افرادمان، ایرانى‏ ها را تنبیه کنم، واقعاً به آن‏ها ضربه زنم، آن‏ها باید بدانند که نمى‏ توانند ما را به بازى بگیرند.» اما پس از شکست کودتا، در این ‏باره گفت: «سال آخر ریاست جمهورى براى من یک سال جهنمى بود.» برژینسکى مشاور امنیت ملى کارتر نیز در اعترافاتى صریح اعلام نمود: «احتیاج به گفتن ندارد که شکست مأموریت نجات (حمله نظامى آمریکا به طبس) تلخترین ناامیدى من در چهار سال خدمتم در کاخ سفید بود.»

وقوع حادثه طبس و معجزات و امدادهاى الهى که در آن شکل گرفت، راوى حکایتى است که گویى بارها و بارها مشابه آن در ادوار مختلف و در عرصه ‏هاى پیکار حق علیه باطل رخ داده و مرور آن تفسیرگر یک روایت است؛ یدالله فوق ایدیهم. دستان خدا این‏بار در صحرایى برهوت و آرام بر دل دژخیمانى لرزه افکند که هرگز توان تحمل آرامش در کشورى اسلامى و توسعه بساط عدل الهى را نداشتند. حادثه طبس براى آنان که اهل تفکرند، نشان از آن دارد که خداوند هرگاه اراده کند از به ‏ظاهر کم ‏ارزش‏ترین آفریده ‏هاى خود نظیر شن، براى سرنگونى ظلم و جور استفاده مى‏ کند تا قدرت لایزال خود را براى سردمداران کفر به تصویر بکشد. روایت توفان شن در صحراى طبس همسانى هدف‏دارى با سپاه بزرگ فیل ابرهه که براى نابودى خانه خدا صف کشیده بودند دارد. در آن واقعه تاریخى نیز سپاهى‏با آن عظمت توسط گروهى پرستو سنگ‏باران شده و به هلاکت رسیدند.

بهانه ‏هاى حمله نظامى آمریکا به ایران‏

دخالت نظامى آمریکا که به شکست مفتضحانه ‏اى انجامید، کوششى براى رهاسازى گروگان‏هاى آمریکایى بود که در جریان تسخیر لانه جاسوسى، به دست دانشجویان پیرو خط امام به دام افتاده بودند.
این اقدامات آمریکا، به ‏دنبال پیروزى انقلاب اسلامى صورت مى ‏گرفت؛ انقلابى که ایران را از چنگال نفوذ آمریکاییان بیرون آورد. منابع سرشار نفت، موقعیت حساس ایران به ‏علت داشتن مرزهاى طولانى با شوروى سابق، خریدهاى سرسام ‏آور تجهیزات نظامى، داشتن نقش مثبت در مسأله اعراب و اسرائیل و دلایل فراوان دیگر، ایران را به ‏عنوان سودمندترین کشور براى آمریکاییان درآورده بود. با پیروزى انقلاب، طبیعى بود که آمریکا براى بازگرداندن آب رفته به جوى، دست به هر اقدامى بزند که انجام شبه کودتاى نظامى در طبس، یکى از آنان بود.

طرح‏ ریزى عملیات‏

آمریکا به‏ عنوان قدرتى بزرگ، از ابتداى قرن بیستم سر برآورد و کشورهاى اروپایى را که قرن‏ها به غارت مناطق گوناگون جهان پرداخته بودند، در درجه دوم قدرت قرار داد. آمریکا به ‏دنبال گسترش قدرت خود بر کشورهایى که اروپاییان سالیان متمادى آن‏ها را استثمار کرده بودند، کوشید بر آنان چیره شود. از مهم‏ترین مناطقى که اروپاییان و بعد از آن آمریکاییان به آن دست یافتند، منطقه خاورمیانه، این گنج بى ‏پایان بود. آمریکا براى دست‏یابى به منابع ایران، همواره کسانى را به رهبرى ایران مى ‏رساند که غلام حلقه به گوش او بودند. پیروزى انقلاب اسلامى و تسخیر لانه جاسوسى‏آمریکا، آن‏ها را در رسیدن به اهدافشان ناکام ساخت و بر آن داشت تا با اجراى عملیات بزرگى با نام دلتا، گروگان‏هاى خود را آزاد کنند.

تصمیم شوم‏

شیطان بزرگ در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹، با تعدادى هواپیماى نظامى و بالگرد، حمله خویش را به ایران آغاز کرد. این هواپیماها و بالگردها که حامل موتورسیکلت‏ها و جیپ ‏هاى نظامى و نارنجک و توپ و مسلسل بودند، در صحراى طبس فرود آمدند تا از آن مکان، عملیات آزادسازى گروگان‏ها را آغاز کنند. آن‏ها قصد داشتند ابتدا با سلاح‏هاى شیمیایى، پاسداران جاسوس‏خانه را از پاى درآورند و زمینه ورود بالگردها را به آنجا آماده سازند و سپس کماندوها به ‏طور ضربتى گروگان‏ها را آزاد کنند و به داخل بالگرد منتقل ساخته، بعد راهى پایگاهى شوند که هواپیماهاى حمل و نقل سى ۱۳۰ در آن مستقر بودند. کماندوهاى آمریکا براى اجراى بهتر این عملیات، از مدت‏ها قبل به منطقه آریزونا اعزام شده و در شرایط سخت آنجا که شبیه به شرایط طبس بود، تمرین‏هاى لازم را انجام داده بودند تا به محض ورود به طبس، آمادگى لازم را براى اجراى طرح داشته باشند.

آمریکایى‏ ها چند ماه قبل از عملیات طبس، گروه ویژه ۱۳۲ نفره‏اى را به نام دلتا فورس براى حمله به ایران و آزادسازى گروگان‏ها تشکیل دادند و نام عملیات را پنجه عقاب نهادند. همه امکانات دولت وقت آمریکا در این‏کار نهاده شد و هر کس اطلاعاتى در مورد ایران داشت، در اختیار گروه دلتا قرار مى ‏داد. دوازده فروند هواپیما در صحرایى در سیصد مایلى جنوب شرقى تهران به زمین نشستند. در این صحرا، هشت بالگرد براى بردن افراد به تهران در نظر گرفته شده بود. در محل پیاده ‏شدن گروه دلتا، شش کامیون، این گروه را به سفارت آمریکا در تهران مى ‏بردند. قرار بود پس از پایان عملیات، بالگردها، افراد گروه دلتا و گروگان‏هاى آزادشده را به منظریه برسانند و از آنجا با هواپیماهاى سى ۱۳۰ از ایران خارج کنند.

علت شکست عملیات دلتا

با آغاز عملیات نیروهاى آمریکایى در طبس، آن‏ها هنوز نیمى از راه را نرفته بودند که با توده ‏اى از ابر مواجه شدند که به ‏هیچ‏وجه انتظار آن‏را نداشتند و هواشناسان نظامى نیز پیش‏تر وجود آن‏را پیش ‏بینى نکرده بودند. در این میان با وسایل پرواز و هوانوردى یکى از بالگردها از کار افتاد. سپس بالگرد دیگرى با یکى از هواپیماهاى سى ۱۳۰ برخورد کرد و ناگهان دو هواپیما و نیز بالگرد در میان شعله‏ ها ناپدید شدند. گلوله‏ ها و مهمات موجود در هواپیماهاى مشتعل‏ شده سى ۱۳۰، به طرف دیگر بالگردها پرتاب شد. وقتى از وزیر دفاع وقت آمریکا درباره چگونگى شکست مفتضحانه عملیات نجات پرسیدند، گفت: «آیت ‏الله خمینى در بالکن منزل خویش ایستاده بود و با هر حرکت دست او، یک هواپیما به زمین مى‏ افتاد».

اهمیت واقعه‏

اهمیت واقعه طبس در این نبود که آمریکاییان براى نخستین ‏بار آشکارا در داخل خاک ایران نیرو پیاده کردند؛ زیرا این واقعه، نمونه کوچکى از تجاوز آمریکایى‏ها را در کشورهاى مختلف جهان نشان مى ‏دهد. اهمیت واقعه صحراى طبس، در این بود که وقتى نظامى مردمى و اسلامى مورد عنایات بارى تعالى باشد، حتى عواملى مانند ریگ‏ها و گرد و غبار بیابان هم مى‏ توانند ماشین جنگى قدرتمندترین کشور جهان را در هم بکوبد و منهدم سازد. از آن پس، تصمیمات و اقدامات خصمانه آمریکا و دشمنان انقلاب در پرتو عنایت خداوند بى‏ثمر ماند و کاروان پر خروش انقلاب، همچنان با حضور توفنده ملت سرافراز در کنار رهبر دوراندیش و شجاع خود، به حرکت سرنوشت‏ساز و امیدبخشش ادامه مى‏ دهد.

پیروزى ایمان بر سلاح‏

در پى شکست آمریکا در صحراى طبس، بار دیگر نظریه پیروزى فن‏آورى بر ایمان رد شده، بر حیثیت و اعتبار جهانى انقلاب اسلامى افزوده گردید. به ‏دنبال تجاوز نافرجام کماندوهاى آمریکا در طبس، حضرت امام خمینى؛ رهبر بزرگ‏ترین انقلاب ضدآمریکایى با صدور پیامى فرمود: «اشتباه کارتر در آن است که گمان مى ‏کند با دست‏زدن به این مانورهاى احمقانه، مى ‏تواند ملت ایران را که براى آزادى و استقلال خویش و براى اسلام عزیز از هیچ فداکارى روى‏گردان نیست، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است، منصرف کند. کارتر نفهمیده با چه ملتى روبه‏روست و با چه مکتبى بازى مى‏ کند. ملت ما، ملت خون و مکتب جهاد است. حمله به ایران، حمله به تمام بلاد مسلمین است».

مهم‏ترین تأثیر شکست آمریکا در طبس، تأثیر آن بر انتخابات ریاست جمهورى آن کشور در سال ۱۹۸۰م (۱۳۵۹ ش) به ‏شمار مى ‏آید. در آن زمان، جیمى کارتر کاندیداى حزب دموکرات و رونالد ریگان کاندیداى حزب جمهورى‏خواه بود. بهترین اهرمى که کارتر مى ‏توانست با آن، رقیب انتخاباتى خود را در معرض فشار قرار دهد، آزادسازى گروگان‏هاى آمریکا در تهران بود. سرانجام شکست در عملیات آزادسازى گروگان‏ها یا واقعه طبس، سبب شد که جامعه رأى‏ دهندگان آمریکایى، امید خود را به کارتر از دست بدهند و هنگامى که وى در واپسین روزهاى دوران ریاست جمهورى خود نتوانست مسأله گروگان‏ها را خاتمه دهد، اعتماد مردم به وى و حکومتش سلب گردید.


بازتاب شکست‏

واقعه شکست آمریکا در طبس، آن‏قدر مهم و سرنوشت‏ساز بود که حتى مشهورترین چهره ‏هاى سیاسى را در آمریکا وادار به اعتراف به شکست کرد. براى مثال، برژینسکى، مشاور امنیت ملى کارتر، احساس ناامیدى ملى را در آمریکا، از پیامدهاى مهم شکست این کشور در طبس مى ‏داند و مى ‏گوید: «ماجراى مفتضح ایران، یکى از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدى ملى را برانگیخت». ویلیام سولیوان، سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه، با عنوان دوران تحقیر ملى آمریکا یاد مى ‏کند و مى ‏نویسد: «روش سست و بى‏قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‏گیرى اعضاى سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملى که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد». یکى از خبرنگاران روزنامه آمریکایى نیویورک تایمز مى ‏نویسد: «داغ شکستى که آمریکاییان در ایران خوردند، تا مدتها آن‏ها را رها نخواهد کرد؛ به ‏ویژه بدین‏ دلیل که این شکست، ضربه دوباره ‏اى به احساس آن‏هایى بود که شدیداً به فن‏آورى معتقدند و به آن ایمان دارند. از کارافتادن سه بالگرد در میان بادهاى شنى بیابان، ضربه بسیار سنگینى بوده است».

مرورى بر شکست‏هاى تاریخى آمریکا در برابر جمهورى اسلامى ایران‏

۱ – پیروزى انقلاب اسلامى و فرار شاه و سرنگونى رژیم تحت حمایت کامل آمریکا.
۲ – شکست طرح‏هاى آمریکا با استفاده از ارتش شاهنشاهى ایران براى مقابله با پیروزى انقلاب از مهرماه تا بهمن‏ ماه ۱۳۵۷٫ (این اقدامات سرکوبگرانه علیه ملت ایران پس از آنى بود که شاه نتوانسته بود جلوى موج نهضت ملت ایران را بگیرد.)
۳ – شکست کودتاى آمریکایى نیروى زمینى شاهنشاهى شب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که تصمیم داشت با یگان‏هاى زرهى، کل مراکز انقلاب از جمله مدرسه رفاه (محل اقامت رهبران انقلاب) را منهدم نماید.
۴ – شکست کودتاى آمریکایى نوژه که قرار بود توسط افسران تسویه ‏نشده‏ى نیروى هوایى ارتش اجرا و طى آن کلیه مراکز انقلاب در تهران از جمله مدرسه رفاه (محل اقامت حضرت امام و رهبران انقلاب) بمباران شود.
۵ – شکست عملیات نظامى آمریکا در طبس.
۶ – شکست آمریکا در تحریم اقتصادى ایران از سال ۱۳۵۹٫
۷ – شکست آمریکا در جنگ غیرمستقیم علیه ایران توسط عراق پس از ۸ سال.
۸ – شکست آمریکا در جنگ مستقیم (نفتکش‏ها) علیه ایران.
۹ – شکست آمریکا در به انزوا کشاندن ایران در طول سال‏هاى پس از انقلاب.
۱۰ – شکست آمریکا در نابودکردن حزب الله لبنان در لبنان و جلوگیرى از مقابله این جوانه انقلاب اسلامى با اسراییل.
۱۱ – شکست آمریکا در طرح تهاجم فرهنگى علیه ایران در زمان کلینتون.
۱۲ – شکست آمریکا در طرح تحریم سراسرى علیه ایران (داماتو در زمان بوش پدر).
۱۳ – شکست آمریکا در طرح مهار دوجانبه در زمان کلینتون.
۱۴ – شکست آمریکا در طرح محور شرارت در زمان بوش پسر.
۱۵ – شکست آمریکا در رویارویى سیاسى با ایران در عراق و روى کار آمدن حکومت شیعى.
۱۶ – شکست آمریکا در طرح محور شرارت که ایران را در کنار صدام و کره شمالى قرار داده و به آن حمله کند.
۱۷ – شکست آمریکا در جلوگیرى از رشد تکنولوژیک و اقتصادى ایران با استفاده از باج‏دهى و فشار سیاسى به سایر کشورها.
۱۸ – شکست آمریکا در جلوگیرى از فعالیت‏هاى صلح ‏آمیز هسته ‏اى ایران.
۱۹- شکست کودتاى مخملى آمریکاییان در ایران در فتنه ۸۸٫
۲۰- شکست آمریکا در سرنگونى حکومت قانونى بشار اسد در سوریه و…






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد