صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مسجد ولیعصر بالامحله فومن، مرکز فعالیت‌های انقلابیون شهرستان

پایگاه انقلاب اسلامی در شهرستان فومن مسجد ولیعصر(عج) بالامحله بود که از همان زمان انقلابیون این مسجد را پایگاه مبارزه با رژیم پهلوی قرار و همه کارهای انقلابی را در این مسجد انجام می‌دادند. از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی ایران، حضور گسترده و تعیین کننده مردم در آن بود، به طوری که مردم شهرهای مختلف […]

کد خبر : 24745 | 2:26 ب.ظ | ۱۷ بهمن , ۱۳۹۵

پایگاه انقلاب اسلامی در شهرستان فومن مسجد ولیعصر(عج) بالامحله بود که از همان زمان انقلابیون این مسجد را پایگاه مبارزه با رژیم پهلوی قرار و همه کارهای انقلابی را در این مسجد انجام می‌دادند.

از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی ایران، حضور گسترده و تعیین کننده مردم در آن بود، به طوری که مردم شهرهای مختلف ایران در مراحل گوناگون شکل گیری انقلاب، نقش اساسی را به عهده داشتند.

در جریان انقلاب اسلامی، حضور گسترده مردم در مساجد، به ویژه در هنگام مراسم مذهبی، این فرصت را برای اندیشمندان و سخنوران فراهم می‌کرد تا افکار مردم را روشن و به مبارزه با استبداد ترغیب کنند. همچنین در این اجتماعات، مردم سازماندهی و بسیج می‌شدند تا در تظاهرات متعددی که رژیم شاه را به ستوه آورده بود، شرکت کنند .

در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد یکی از عمده‌ترین محل‌های تجمع و اعتراض مردم و شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه بود. در واقع تجمع جمعیت که عامل مهمی در شکل گیری توده هاست و نقش به سزایی در شکل گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه داشت از مساجد ریشه می گرفت.

یکی از ویژگی های مسجد که در انقلاب اسلامی نیز به طور بارزی جلوه گر شد، این بود که تمامی اقشار جامعه از هر صنف و گروه، در مسجد حضور می یافتند و از برنامه های آن استفاده می‌کردند.

در این راستا با یکی از مبارزین انقلابی فومن، حجت السلام ولی‌رضا قربانی حق در راستای فعالیت‌هایش در پیروزی انقلاب اسلامی و نقش مساجد گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که به شرح زیر است:

شروع و خاتمه همه تظاهرات و راهپیمایی‌ها از مسجد ولیعصر(عج) بالامحله

حجت‌الاسلام ولی‌رضا قربانی، یکی از مبارزین انقلابی فومن با بیان اینکه در زمان انقلاب، زمینه‌های انقلابی‌گری در جامعه وجود داشت، افزود: وقتی سید مصطفی خمینی، فرزند امام راحل در نجف به شهادت رسید، آتش زیر خاکستر کم کم خود را نشان داد و مردم در تبریز و قم و به تبع آن در شهرستان‌های دیگر اقدام به برگزاری مراسم و مجالس بزرگداشت کردند.

وی با بیان اینکه مجلس درگذشت سید مصطفی خمینی در مسجد ولیعصر(عج) بالامحله هم برگزار شد، اظهار داشت: در این راستا تظاهرات ودرگیری بین مردم و ماموران ژاندرمری پیش آمد و این مجالس بهانه‌ای شد تا از آن به بعد هر روز در شهر تظاهرات ضد رژیم شاه اتفاق بیفتد.

.

.

این مبارز انقلابی فومن با بیان اینکه در آن زمان اعلامیه‌های امام خمینی(ره) برای مبارزه با رژیم شاه صادر و در سراسر کشور پخش می‌شد، افزود: در فومن هم همیشه صبح زود به منزل شهید افتخاری می‌رفتم و اعلامیه‌هایی را که در کارتن چیده شده بود، می‌گرفتم و در بین مردم و سطح شهر توزیع می‌کردم.

حجت‌الاسلام قربانی با بیان اینکه در دی ماه حجت الاسلام افتخاری را با تیر زدند و شور و حرارت انقلابی سبب تشدید تظاهرات و به آتش کشیدن مراکز دولتی شد، گفت: از منجیل تعدادی کماندو به فومن آمدند و برخی از انقلابیون را دستگیر کردند اما من و تعدادی از دوستان شبانه از خانه فرار کردیم و در روستاهای دور مخفی شدیم.

وی با بیان اینکه این بزن و بگیرها تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، تصریح کرد: شروع و خاتمه همه تظاهرات و راهپیمایی‌ها از مسجد ولیعصر(عج) بالامحله بود.

این مبارز انقلابی، پایگاه انقلاب را مسجد ولیعصر(عج) بالامحله فومن دانست و خاطرنشان کرد: برخی از انقلابیونی که از قم و تهران به این شهرستان می‌آمدند روی پلکان این مسجد می‌ایستادند، شعار می‌دادند و مردم به شعار آنها پاسخ می‌گفتند.

مسجد بالامحله، پایگاه مبارزه با رژیم پهلوی

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه امروز هم به تاسی از آن سالها، راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس از این مسجد آغاز می شود، اظهار داشت: از همان زمان انقلابیون مسجد بالامحله را پایگاه مبارزه با رژیم پهلوی قرار و همه کارهای انقلابی را در این مسجد انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه برخی از شهرها شعارهای ضد رژیم را زودتر از شهرهایی که از مرکز انقلاب دور بودند، شروع کردند، افزود: در آن زمان دانش‌آموز مدرسه امیرکبیر فومن بودم که بارها از این دبیرستان تظاهرات خود را به سوی دبیرستان دخترانه محمدشاه پهلوی که امروزه به مدرسه سمیه نام گرفته است، برگزار کردیم.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه ماموران شهربانی بارها در این تظاهرات جلوی ما را گرفتند، گفت: اعتراض ما در آن زمان برای وضعیت بد مدرسه و تغذیه نامناسب بود.

حجت‌الاسلام قربانی با بیان اینکه چون شهرستان‌ها یک رهبر و تغذیه کننده فکری نداشتند، مخالفت‌های خود را در این سطح مطرح می‌کردند، تصریح کرد: بعد از اینکه اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر شد و اعلامیه‌های امام راحل آمد، دیگر اعتراضات معیشتی تبدیل به شعارهای انقلابی ضد رژیم تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شهرام طلوعی توسط رژیم سفاک شاه در صومعه‌سرا مورد هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد، در تشییع جنازه‌اش تظاهرات شدیدی شکل گرفت و شعارهای علیه شاه آشکار و علنی شد.

.

.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه۳۸  سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی گذشته و طبیعتا مردم آن شور و حرارت انقلابی را از دست داده‌اند، اظهار داشت: در اوایل انقلاب درد اول مردم، کمک به همنوع بود اما امروزه در درجه اول برای هر کاری منافع خود را می‌سنجیم.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه برخی از افراد که به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‌شود اول به حقوق و مزایای خود می‌اندیشد بعد به فکر لوایح و منافع دیگران است، افزود: مقام معظم رهبری خود را انقلابی می‌داند و می‌فرماید «من یک انقلابی‌ام»، انقلابی بودن برای خود شاخصه دارد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب این موضوع را بیان کردند.

راه و رسم انقلابی بودن و انقلابی‌گری بازنگری و بازخوانی شود

وی با بیان اینکه کسی که بخواهد سطح زندگیش به گونه‌ای شود که علنا یک طبقه اشرافی و طبقه دیگر پابرهنه باشند، این انقلابی بودن را نمی‌رساند، گفت: در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید راه و رسم انقلابی بودن و انقلابی‌گری بازنگری و بازخوانی شود.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه تنها برگ برنده ما در برابر ابرقدرت‌ها، پشتیبانی مردم از این انقلاب و نظام است، تصریح کرد: در جنگ هشت سال دفاع مقدس و فتنه سال ۸۸ و دیگر توطئه‌های دشمنان، مردم از این انقلاب و نظام پشتیبانی کردند و حماسه آفریدند.

حجت‌الاسلام قربانی خاطرنشان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) « مردم ولی نعمت ما هستند»، ما باید مردم را ولی نعمت خود بدانیم و در راستای رفاه حال آنها از هیچ خدمتی فروگذار نکنیم.

وی با بیان اینکه برخی از افراد می‌خواهند بین روح، بانی انقلاب و مردم دیواری ایجاد کنند و فاصله بیندازند که غیرقابل انکار است، اظهار داشت: در این مدت کارهای اشتباهی صورت گرفته و اختلافات سبب ناراحتی مردم شده است، کسانی که میهن پرست و ملی گرا هستند اگر منصفانه به تمام کشورهای جهان نگاه کنند خواهند دید هیچ انقلابی با شاخصه انقلاب اسلامی در دنیا وجود ندارد.

این مبارز انقلابی افزود: شعار انقلاب اسلامی شعار زنده باد مستضعفین، مرگ بر مستکبرین و استقلال و آزادی است و این شعارها به راحتی بدست نیامده تا به راحتی از دست برود.

در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد هر چند که به عنوان یک نهاد سنتی در جامعه قلمداد می‌شوند و دارای قدمتی ۱۴۰۰ ساله هستند اما با ارائه کارکردهای متناسب با نیاز روز جامعه توانستند گوی سبقت را از نهادهای مدرن و وارداتی بربایند و به عنوان ستون فقرات وسازمان انقلاب به ایفای نقش بپردازد و مردم با حضور در مساجد و برنامه ریزی برای تظاهرات علیه رژیم شاه موفق شدند شاه را از مملکت بیرون و حکومت پهلوی را نابود کنند./ شبستان






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد