صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






برگزاری همایش ادبی زبان مادری «گوله‌گوله آفتاب» در رشت

 همایش ادبی زبان مادری «گوله گوله آفتاب» ‌به‌منظور پاس‌داشت از ارزش‌های فرهنگی و هم‌چنین ترویج و تقویت زبان مادری با حضور مربیان و آینده‌سازان ایران اسلامی و هم‌چنین همراهی صمیمانه‌ی  مسوولان، شاعران و نویسندگان برجسته استان در رشت برگزار شد. علی پورحسن، مدیر‌کل کانون استان گیلان در همایش ادبی «گوله گوله آفتاب» که از نقطه‌ی آغاز […]

کد خبر : 24928 | 9:23 ق.ظ | ۲۱ بهمن , ۱۳۹۵

 همایش ادبی زبان مادری «گوله گوله آفتاب» ‌به‌منظور پاس‌داشت از ارزش‌های فرهنگی و هم‌چنین ترویج و تقویت زبان مادری با حضور مربیان و آینده‌سازان ایران اسلامی و هم‌چنین همراهی صمیمانه‌ی  مسوولان، شاعران و نویسندگان برجسته استان در رشت برگزار شد.
علی پورحسن، مدیر‌کل کانون استان گیلان در همایش ادبی «گوله گوله آفتاب» که از نقطه‌ی آغاز تا پایان به زبان گیلکی برگزار‌شد، ضمن خیر‌مقدم به حاضران، از گستردگی لهجه‌های زبان گیلکی سخن‌گفت و با اشاره به اهداف برگزاری این ویژه‌برنامه اظهار‌داشت: برگزاری این‌ آیین‌ها بهانه‌ای است تا بستر‌های مناسبی برای ارتباط کودکان و نوجوانان با بزرگان این عرصه فراهم‌شود.
مدیر‌کل کانون افزود: بهره‌گیری از آثار بزرگان ادبیات و هم‌چنین فرصت خوانش اثر فرصت ارزش‌مندی برای کودکان و نوجوانان در مسیر کسب اعتماد به‌نفس و گام برداشتن در عرصه‌ی ادبیات است و ادامه یافتن این برنامه‌ها می تواند به تاثیر‌گزاری بیشتر آن کمک‌کند.
وی در ادامه سی و هشتمین سال‌گشت پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرارداد و با بیان این‌که دهه‌ی فجر فرصت مناسبی است تا سپاس‌گزار موهبت‌های خداوند باشیم گفت: انقلاب سلامی و استقرار حکومت دینی بیان‌گر عنایت ویژه‌ی خداوند و دراین میان نقش امام خمینی(ره) به عنوان پیام آور قرن بیستم غیر قابل انکار است.
این شاعر و نویسنده گیلانی تصریح‌کرد: همان‌طور که حفظ و صیانت از انقلاب رسالت همه‌ی ایرانیان است، پاس‌داشت آداب و رسوم از رسالت‌هایی است که باید مورد توجه ویژه‌قرار‌گیرد.
پورحسن در ادامه‌ی سخنان خود از استان گیلان به عنوان تکه‌ای از بهشت خداوند یاد کرد و پاس‌داشت از فرهنگ و هم‌چنین موهبت‌های طبیعی آن را دارای اهمیت خواند.
مدیر‌کل کانون گیلان در همین زمینه به‌جشنواره‌ی آیین‌های بومی و بازی‌های محلی و هم‌چنین برگزاری جشنواره‌ی علمی که به منظور پاس‌داشت از آداب و رسوم گیلان زمین و آشنایی افزون‌تر کودکان و نوجوانان برگزار‌می شود اشاره و از تمامی دست اندرکاران برگزاری این برنامه ها قدردانی‌کرد.
علی اکبرمرادی گروسی، از پیش‌کسوتان عرصه‌ی ادبیات گیلکی نیز در این برنامه به‌پیشینه‌ی قومی و زبانی مردم گیلان پرداخت و تلاش همه‌ی گیلکی زبانان را در جاودانگی این زبان تاثیر‌گذار دانست.
وی در ادامه از  تنوع لهجه‌های گیلکی و دشواری نگارش آن سخن گفت افزود: از رسالت‌های همه‌ی گیلانیان است تا با سخن‌گفتن به گویش محلی خود در صیانت از زبان مادری خود  نقش داشته‌باشند.
این شاعر، نویسنده و منتقد برجسته‌ی گیلانی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی دست‌اندرکاران این همایش، تداوم این برنامه‌های ارزش‌مند را خواستارشد.
در ادامه‌ی این همایش جمعی از شاعران پیش‌کسوت استان گیلان هم‌چون علی اکبر مرادیان گروسی، علی پورحسن، پارسی  وهم‌چنین مربیان و اعضای برگزیده‌ی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به‌ خوانش آثارخود به زبان بومی محلی پرداختند.
و هنرنمایی گروه موسیقی سنتی و اجرای آیین‌«یاوری» که از آیین‌های کهن گیلانی است و همراهی کشاورزان را در مسیر کشت و کار به تصویر‌می کشد  از دیگر برنامه‌های این همایش بود که توسط اعضای مرکز فرهنگی هنری سیاهکل اجرا‌شد .
اهدای لوح‌تقدیر و جایزه به حاضران بخش‌پایانی این همایش در هشتمین روز از دهه ی مبارک فجر بود.
گفتنی است در مسیر برگزاری این همایش بیش از ۱۰۰ اثر در لهجه‌ها و گویش‌های مختلف استان هم‌چون گیلکی، تاتی و تالشی مورد داروی قرارگرفت و درپایان ۱۰ اثر اعضا  و هم‌چنین ۳ اثر از مربیان مراکز فرهنگی به بخش پایانی راه‌یافت.
شایان ذکر این‌که « گوله گوله آفتاب» در زبان گیلکی به معنای آفتاب زیبا‌ست.
.
.
.
.
.
.
.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد