صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) شهر رشت +گزارش تصویری

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران امروز، ۱۴ خرداد در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که در مصلی رشت برگزار شد، مراسم بیست وهشتمین سالگرد ارتحال امام عظیم الشان را نماد وحدت ملی دانست و اظهار کرد: وحدت و همدلی آرمان امام و مقام معظم رهبری است و لذا مردم با حضور در این مجلس […]

کد خبر : 25713 | 3:44 ب.ظ | ۱۴ خرداد , ۱۳۹۶

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران امروز، ۱۴ خرداد در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که در مصلی رشت برگزار شد، مراسم بیست وهشتمین سالگرد ارتحال امام عظیم الشان را نماد وحدت ملی دانست و اظهار کرد: وحدت و همدلی آرمان امام و مقام معظم رهبری است و لذا مردم با حضور در این مجلس اعلام کردند پرچمی که به دست امام برافراشته شده را بر زمین نخواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه در طول بیش از هزار سال فعالیت در عصر غیبت کبری گلستان گل های معطر است، افزود: در عرصه فقاهت بزرگانی همچون علامه حلی داریم که باید به دنیا معرفی شوند. همچنین برجستگانی در عرصه کلام نظیر شیخ مفید و شیخ طوسی داریم که در دفاع از اعتقادات شیعه زبانزد هستند، اما در این میان امام خمینی(ه) همه خوبی ها را یکجا داشت. خداروشکر در عصری زندگی می کنیم که خداوند این گل معطر را به ما عنایت کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی های امام خمینی(ره)، اضافه کرد: امام جامع بود، یعنی وقتی که به کتاب های فقهی امام نگاه می کنیم، فکر می کنیم که ایشان جز کار فقهی نداشته. در علوم اصولی و عرفانی هم همینطور است لذا جامعیت امام جامعیت منحصر بفرد بود. ما سراغ نداریم یک چنین شخصیت علمی تبلور آمال یک ملت شده باشد. در واقع مردم همه آرزوهایشان را در این مرد بزرگ دیدند. امام وقتی به کشور آمد ۹ میلیون نفر به استقبال ایشان رفتند و وقتی به دیدار خدا شتافت، ۱۱ میلیون نفر ایشان را بدرقه کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام ولایت مطلقه فقیه را در عرصه تئوریک تبیین کرد، گفت: امام در اوج یکه تازی طاغوت بحث ولایت فقیه را در نجف مطرح و آن را کتاب کرد. بزرگان دیگری نیز درباره ولایت فقیه سخن گفته بودند، اما امام معمار ولایت شد و ۱۰ سال اعمال ولایت کرد.

آیت الله خاتمی تشکیل یک حکومت گسترده اسلامی در منطقه ای بسیار حساس و استراتژیک را اختصاصی امام دانست و گفت: امام(ره) آراستگی به فضائل اخلاقی داشت و نسبت به دین متعبد بود. بنا بر فرمایش آیت الله شبیری زنجانی، امام راحل تا پایان عمر در هیچ مجلسی از خودش تعریف نکرد و همواره بر انجام واجبات و ترک محرمات تاکید داشت.

وی با بیان اینکه به اعتقاد امام سیر و سلوک جز با تعبد به تمام دین امکان پذیر نیست، عنوان کرد: امام به انجام مستحبات مقید بود، اما مهمترین ویژگی امام باور کردن مردم بود. در واقع ایشان به معنای دقیق کلمه قدرت مردم را باور داشت و خط امام چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب این بود که مردم باید به صحنه بیایند. امام در جریان پیروزی انقلاب مطلقا به مبارزه مسلحانه اعتقاد نداشت. ایشان از مردم می خواست با افشاگری و روشن گری جنایان رژیم شاه را بگویند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دوران تلخ ریاست جمهورزی بنی صدر، تصریح کرد: بنی صدر فریبکار با رای ۱۱ میلیونی مردم روی کار آمد. در ۱۴ اسفند سال ۵۹ بود که بنی صدر در یک مراسم به شهید بهشتی توهین کرد لذا همه انتظار عزل بنی صدر توسط امام را داشتیم، اما دیدیم که امام واکنشی نشان نداد، زیرا از تدبیر ایشان بی خبر بودیم. با دستور امام هیئت سه نفره بررسی اقدامات بنی صدر تشکیل و رئیس جمهور مقصر شناخته شد لذا تظاهرات مردمی علیه بنی صدر اوج گرفت و مجلس شورای اسلامی بنی صدر را عزل کرد.

وی با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری در ادامه راه امام مردم را باور دارند، اضافه کرد: رهبر انقلاب در جریان انتخابات سال ۷۶ و فتنه سال ۸۸ از رای مردم و از جمهوریت نظام دفاع کردند و رای مردم را پذیرفتند. در واقع مقام معظم رهبری کشور را با تفکر امام اداره می کنند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه مردم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا…» را از زبان امام حفظ شدند، گفت: امام مدام دم از وحدت می زد و لذا کتابی با موضوع فرمایشات امام درباره وحدت چاپ شده است. در واقع همه ما سوار یک کشتی هستیم و اگر کشتی آسیب ببیند، همه آسیب خواهیم دید و این جناح و آن جناح ندارد، زیرا با دشمنانی طرف هستیم که کل ما را نمی خواهند. در انتخابات اخیر مسئله کنار رفتن سایه جنگ از سر کشور مطرح بود، اما دیدیم و شنیدیم که رئیس جمهور آمریکا در همان روز انتخابات ناتوی عربی را رقم زد و اجتماع ۵۰ کشور علیه ایران شکل گرفت. البته این اجتماع تاکنون وجود داشته و نتوانسته اند هیچ غلطی بکنند و بعد از این نیز نخواهند توانست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: برای دشمنان مطرح نیست که چه کسی روی کار می آید بلکه آنان با هویت نظام اسلامی درگیر هستند لذا در چنین شرایطی دعوا و درگیری نیروهای انقلاب جز آسیب چیزی در پی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت وحدت نکاتی را بیان کرد و یادآور شد: به صراحت اعلام می کنم بنده یک روحانی وفادار و دلداده به نظام هستم و قول می دهم در راه دفاع از نظام اسلامی جان خود را فدا کنم. خط من خط ولایت امام بود و امروز در خط ولایت رهبری هستم و لذا همه دولت های مشروع را تایید کردم، اما رسانه های بیگانه و معاند در پی معرفی من به عنوان اپوزیسیون هستند. من اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ام و نخواهم بود. دولت مورد تایید رهبری را تایید می کنم، از خوبی ها تعریف می کنم و نارسایی ها را نقد می کنم، زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف است.

وی اسلام، ارزش های اسلامی و ارزش های دینی را رکن نظام اسلامی دانست و بیان کرد: امام خمینی فرمود «تمام مقصد ما مکتب ماست» در واقع حکومت ماموریت دارد در حد توان به اجرای دین بپردازد و لذا مسئولان انتظار سکوت در برابر زیر سوال بردن دین را نداشته باشند، زیرا این با هویت روحانیت که لباس دفاع از دین بر تن دارد، سازگار نیست.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اجازه اجرای سند ۲۰۳۰ را نخواهند داد، متذکر شد: مراجع عظام تقلید نیز سند مذکور را خطرناک می دانند لذا چه از دیدگاه قانونی بنا بر فرمایش رهبری و چه از دیدگاه شرعی و حوزوی با توجه به تصریح علمای دینی، سند ۲۰۳۰ با فرهنگ اسلامی ما در تضاد است لذا اگر روحانیت در یک مورد احساس کرد که دین دارد آسیب می بیند، سکوت در این عرصه خلاف شرع محسوب می شود، اما معنای انتقاد این نیست که همه چیز زیر سوال برود بلکه خواستار تجدید نظر هستیم. حکومت باید تحمل نقد را داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران وحدت را نیازمند محور دانست و تصریح کرد: هر کسی نمی تواند خود را محور وحدت بداند و موافقان خود را عامل وحدت و مخالفان خود را عامل تفرقه معرفی کند. تنها محور وحدت مقام معظم رهبری است لذا حمایت از مواضع ایشان ولایتمداری است و نباید آن را تفرقه آمیزی بنامیم. در واقع محور وحدت در آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا…» همانا حجت شرعی می باشد. همه وحدت و کشور متحد می خواهیم اما هر کدام از ما با هویت اجتماعی و جریانی محور نیستیم.

وی با بیان اینکه در کلام رهبر انقلاب مردم پیروز واقعی انتخابات هستند، گفت: هر رای که از سوی مردم در صندوق ریخته شد در واقع رای آری به نظام بود، زیرا اگر کسی نظام را قبول نداشت، انتخابات را تحریم می کرد لذا نه برنده باید مغرور شود و نه بازنده احساس یاس کند و همه درون نظام هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری انتخابات را به معنای دقیق کلمه جشن مردم سالاری دینی دانست و عنوان کرد: ۵۷ سال سیاه بر این کشور گذشت و مردم به عنوان صاحب خانه هیچ کاره و آمریکا و انگلیس تعیین کننده سرنوشت مردم بودند لذا جشن مردم سالاری دینی یعنی در طول ۳۸ سال عمر انقلاب بیش از ۳۵ بار پای صندوق های رای رفتیم و رئیس جمهور، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر انتخاب کردیم. این در حالی است که مقوله انتخابات برای کشورهای عربی که این روزها به ساز آمریکا می چرخند، مقوله ای ناشنیدنی است لذا نباید این جشن را با بداخلاقی چه از سوی طرف برنده و چه از سوی طرف بازنده تلخ کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات در همه جای دنیا فصل الخطاب دارد، اضافه کرد: امکان ندارد یک انتخابات با حضور ۴۱ میلیون نفر شکل بگیرد و بدون حاشیه باشد. همه دنیا حاشیه دارند و ما هم داریم، اما قانون شورای نگهبان را فصل الخطاب می داند و لذا همه ما باید تمکین کنیم. تخلفات انتخاباتی به گونه ای نیست که اصل انتخابات زیر سوال برود و فاصله رای ۱۶ میلیون تا ۲۳ میلیون کم نیست. هیچ تردیدی در سلامت انتخابات و انتخاب رئیس جمهور منتخب این دوره وجود ندارد.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه انتخابات زیر سوال رفتنی نیست، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به تخلفات رسیدگی می کند، اما قرار نیست چهار سال با هم دعوا داشته باشیم. هرگز در نطق خودم مجریان انتخابات را زیر سوال نبرده ام بلکه برگزاری چنین انتخابات گسترده ای جای تشکر و قدردانی دارد لذا سعه صدر داشته باشیم، زیرا دعواها تمام شده و وقت کار و تلاش است.

امام جمعه موقت تهران قیاس مسائل بعد از انتخابات دوازدهم با فتنه ۸۸ را نادرست و تفاوت از زمین تا آسمان دانست و یادآور شد: در جریان فتنه ۸۸ نه تنها رغیب تسلیم نشد بلکه اردوکشی خیابانی به راه انداخت، اما در این انتخابات رغیب بیانیه شورای نگهبان را فصل الخطاب مطرح کرد. در واقع در انتخابات سال ۸۸ ادعای تقلب شد که رمز اختشاش بود؛ این در حالی است که تخلف غیر از تقلب است و نمی توان انتخاباتی بدین گستردگی برگزار کرد و عده ای تخلف نکرده باشند لذا رغیب به عنوان یک روحانی رفتار محترمانه ای داشت.

وی با بیان اینکه وحدت با شعار محقق نمی شود، افزود: نمی توان طرف مقابل را تندرو و افراطی دانست و دم از وحدت زد. باید اختلاق سلیقه را قبول کنیم که از اول انقلاب بوده و از این به بعد هم خواهد بود، زیرا لازمه یک نظام آزاد است. اینکه بگوییم دولتی ها دین ندارند یک حرف نامربوط است؛ چراکه دولتی ها جزو مردم و از متن جامعه هستند.

آیت الله خاتمی از هواداران رغیب انتخابات خواست رئیس جمهور را رئیس جمهور همه مردم بدانند و خاطرنشان کرد: از هواداران رئیس جمهور منتخب نیز می خواهیم ۱۶ میلیون هوادار رغیب را برادر خود بدانید و به سمت پذیرش اختلاف نظر و اختلاف سلیقه بروید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای رضای خدا و در راه احیای آرمان شهدا اختلافات انتخاباتی را تمام کنیم، گفت: برگزاری انتخابات با بیش از ۴۱ میلیون رای مایه مباهات و افتخار نظام اسلامی است لذا همه سعی در سازندگی این کشور و همراهی با مسئولان نظام کنیم و حامی ناصح باشیم، یعنی از کار خوب تقدیر کنیم و در نقاط ضعف وظیفه نهی از منکر را بجا آوریم./ ایکنا






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد