صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






نشست بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در تالار گفتمان شهر رشت

نشست بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در تالار گفتمان شهر رشت برگزار شد. به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) عصر روز شنبه ۱۳ خرداد نشستی با عنوان بازخوانی اندیشه های امام در تالار گفتمان شهر با حضور دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت، دکتر رضا سیمبر، استاد علوم سیاسی، […]

کد خبر : 25732 | 10:08 ق.ظ | ۱۵ خرداد , ۱۳۹۶

نشست بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در تالار گفتمان شهر رشت برگزار شد.

به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) عصر روز شنبه ۱۳ خرداد نشستی با عنوان بازخوانی اندیشه های امام در تالار گفتمان شهر با حضور دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت، دکتر رضا سیمبر، استاد علوم سیاسی، دکتر روح الله منعم، استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه علمی کاربردی گیلان و سیدرضا موسوی روزان، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد.

 سیمبر: امام تحول جدیدی در نظام بین الملل ایجاد کرد

در ابتدای این مراسم دکتر سیمبر به مناسبت گرامیداشت سالروز ارتحال  با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: در فرصت های این چنینی سوای عادات و سنتی که در برگزاری این گونه مراسم وجود دارد خوب است که همیشه یک اندیشه متفکرانه، بازنگری و نقد و بررسی آنچه به ما گذشته وجود داشته باشد.

او گفت: با توجه به سالروز رحلت امام ما باید یک بازنگری فکری به اندیشه های ایشان داشته باشیم و ببینیم چه میراث معنوی و فقهی از ایشان برای ما به یادگار مانده است‌.

دکتر سیمبر با بیان اینکه باید دید که چه چیز جدیدی را در گفتمان فقهی حضرت امام هم در عرصه ملی و هم بین المللی یاد می گیریم، گفت: آن چیزی که ما علی رغم وجود همه مشکلات و چالش های اقتصادی ـ اجتماعی که در کشور داریم، گفتمان است.

او با تاکید براینکه که مسئله ما ارائه دهنده یک گفتمان در نظام بین الملل و همچنین کشور خودمان است، گفت: ادعا داریم که گفتمان ما یک گفتمان بدیل است. نگاه ما به انقلاب اسلامی، یک فرایند است که ممکن است در آن موفق بشویم یا نشویم که این موضوع به لیاقت، اندیشه، مدیریت و توان ما بستگی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در افکار عمومی خیلی وقتها حرفهایی می شنویم که پیش خود به آنها فکر می کنیم و خیلی وقتها افسوس می خوریم که چه گفتیم و چه شد و اکنون کجا هستیم.در اقتصاد، فرهنگ مداری، دین داری چه گفتیم و الان کجا هستیم.

او همچنین گفت: هر آدم متفکری زمانی که به زیستمان فکری و ساختار جامعه خود نگاه می کند، نباید هیجان زده شود. گفتمانی ایجاد شد اما این گفتمان یک فرایند است که الان به دست ما سپرده شده است. برای تحقق هر فرآیند لازم است که اساس بنیان های آن گفتمان را بشناسیم.

 سیمبر در ادامه با تشکر از دکتر ثابت قدم به دلیل برپایی چنین مراسمی در تالار گفتمان شهر گفت: ما نباید هیجان زده شویم و باید مرتب خودمان را نقد کنیم، داده ها را ببینیم، نظام و بازخوردهایش را ببینیم و آن را با آن چیزی که محورهای اصلی گفتمان است انطباق بدهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گفتمان ها غالبا به صورت بدیل مطرح می شوند گفت: ما درعرصه ملی نظام پهلوی را داشتیم که گفتمان حضرت امام به عنوان گفتمان بدیل در مقابل آن مطرح شد.

او با بیان اینکه نظام مردم سالار در مقابل نظام سلطنتی مطرح شد گفت: معمولا گفتمان ساز و کارهای متقابل هستند و دوگانه ای را در گفتمان ها می بینیم که گفتمان جدید می خواهد جایگزین گفتمان قدیمی شود. در گفتمان دو تکه سیاسی و اجتماعی داریم که در تکه سیاسی موفق شدیم و البته همیشه سریع تر به نتیجه می رسد اما تکه اجتماعی نیاز به زمان دارد. آیا ما توانستیم ایران جدید را ایجاد کنیم؟ تا یک تغییر اجتماعی صورت نپذیرد نباید آن قدر از بالا تصور تغییر در جامعه را داشته باشیم.

سیمبر افزود: تا ما یک ایرانی جدید نداشته باشیم و یک فرهنگ توسعه و یک فکر کیفی و خوب را نداشته باشیم و تغییر اجتماعی صورت نگیرد خیلی از مولفه های مدنظر حضرت امام (ره) قطعا روی زمین باقی خواهد ماند.

او گفت: رهاورد تفکری حضرت امام یک زیستمان جدید بین المللی است که با آن یک ادعای گفتمانی جدید را در نظام بین المللی از لحاظ فکری ایجاد کرده ایم. گفتمان فقهی حضرت امام جایگزین های جدی را در گفتمان بین المللی ایجاد کرد. گفتمان غالب در نظام بین الملل یک گفتمان لیبرالیسم همراه با سکولاریسم یعنی جدایی دین از سیاست است، لیبرالیسمی که اساس آن بر سرمایه داری شکل گرفته است. خدامحوری و دین محوری اساس تفکر امام در گفتمان فقهی انقلاب اسلامی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: راه شناخت و تفکر در اندیشه حضرت امام تحول جدیدی در نظام بین الملل ایجاد کرد که احیاگری فکری و دینی در این گفتمان ایجاد شد.

او گفت: اساس دعوای ما با دنیای غرب محورهای فقهی اندیشه های سکولار در نظام سلطه گریز است و آن ذهنیت نسبی گرایی است که در اندیشه های غرب وجود دارد.

 سیمبر همچنین گفت: در اندیشه اسلامی، در احیاگری دینی، گفتمان حضرت امام، یک گفتمان جدید را در دنیای غرب ایجاد کرد که در کتب دینی به عنوان به هدایت تشریعی مطرح  شده است.

او ادامه داد: نابسنده بودن حس، عقل و تجربه در اداره های عملی زیست مان انسان یعنی عقل لازم است، اما کافی نیست.

این استاد دنشگاه در پایان تاکید کرد: همان طور که تفکر شیعه به عقل گرایی تشویق می کند ولی عقل گرایی باید با هدایت دینی و قرآنی همراه باشد. این آن چیزی است که در دین ولایی اندیشه های حضرت امام مطرح است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد