صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مقصد مشخص حوزه و دانشگاه را از یکدیگر جدا نمی‌کند

دبیر کنگره شهدای روحانی گفت: اگر مقصد مشخص باشد نمی‌توان گفت حوزه و دانشگاه از یکدیگر جدا هستند.

کد خبر : 290 | 11:30 ق.ظ | ۲۹ آذر , ۱۳۹۱

13910811000066_PhotoAدبیر کنگره شهدای روحانی گفت: اگر مقصد مشخص باشد نمی‌توان گفت حوزه و دانشگاه از یکدیگر جدا هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور‌ در مناظره با صادق زیباکلام با موضوع «وحدت بین حوزه و دانشگاه» در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه اساس هستی بر اساس وحدت و تعامل است، اظهار کرد: اگر هدف و آرمان یکی باشد اجزا نیز در مسیری واحد حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه نباید به صورت سطحی نگاه شود، گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه ادغام این دو نهاد نیست.

این مسئول، یکی از مبانی وحدت را وحدت در نوع نگاه به هستی دانست و ابراز کرد: اگر نگاه ما به دنیا مادی باشد از وجه شرک و یا عناد به دنیا نگاه می‌کنیم و اگر نگاه دینی و الهی باشد در فیزیک و شیمی نیز خدا را می‌بینیم.

وی افزود: اگر نگاه یک محقق خدا محور باشد در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ نیز خدا را می‌بیند وگرنه هستی را بی‌هدف می‌یابد.

ذوالنوری، با بیان اینکه امام (ره) وجه نخست وحدت بین حوزه و دانشگاه را وحدت در جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی می‌دانستند، تصریح کرد: انسان در ابتدا باید منشا هستی و خداوند را بشناسد تا بتواند مسیر حرکت خود را مشخص کند.

وی، راه رسیدن به خدا را یک مسیر دانست و گفت: اگر مقصد مشخص باشد نمی‌توان گفت حوزه و دانشگاه جدا از یکدیگر هستند.

دبیر کنگره شهدای روحانی، با تصریح بر اینکه وحدت باید بر پایه خداشناسی و توحید باشد، بیان کرد: برای مثال، در یک کاروان زیارتی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارد چند اتوبوس جدا از یکدیگر وجود دارد اما چون هدف آنها یکی است با یکدیگر دعوا نمی‌گیرند و حتی همدیگر را کمک و هم‌پوشانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه در تمام مسایل به یقین نرسیده است، ابراز کرد: یک مرجع تقلید نمی‌تواند بدون شناخت درست از موضوعی حکم و فتوایی را صادر کند و به کمک و مشاوره اساتید و محققان دانشگاهی نیاز دارد.

ذوالنوری، حوزه را مانند دانشگاه دارای مجهولات و پرسش‌های بی‌جواب بسیاری دانست و گفت: حوزه از دید خدا به دنبال حل مجهولات و کشف حقایق است اما دانشگاه از دید انسانی که خود را نشناخته می‌خواهد به جواب مجهولات برسد.

وی با بیان اینکه در علوم تجربی هر روز با کشف‌های جدید، علوم گذشته نقض و نفی می‌شوند، افزود: ممکن است سخنان امروز در عرصه علوم انسانی غربی اشتباه نباشد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی تنها با توجه به دیدگاه الهی می‌توان به خیر و شر انسان رسید، ابراز کرد: مشکل علوم انسانی دانشگاه‌ها در منابع و برخی اساتید است که اگر منابع و اهداف یکی شود وحدت نیز به وجود می‌آید.

وی با اشاره به سخنان صادق زیباکلام درباره هدف از تولید علم، گفت: نوع نگاه باید یکی باشد و اگر نگاه عوض شد، جهت فعالیت علمی و اهداف نیز عوض می‌شود.

ذوالنوری رابطه حوزه و دانشگاه را ارتباط حاکم و محکوم ندانست و خاطرنشان کرد: دین مسایل علمی را کم اهمیت نمی‌داند و حتی مرجع تقلید نیز برای معالجه ممکن است به انگلستان سفر کند.

وی با اشاره به اینکه فردی که بر قرآن تسلط ندارد نمی‌تواند حکم قرآنی دهد، یادآور شد: اگر فردی می‌خواهد کسی را درمان کند باید بر آن علم و تسلط کامل داشته باشد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد