صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






نهضت جنگل از مهمترین جنبش‌های تأثیرگذار و مردمی ایران بود

مؤلف کتاب 'ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل' با اشاره به اینکه قیام میرزا کوچک از نخستین جنبش‌های استعمار ستیز بعد از مشروطیت بوده است، اظهار کرد: این نهضت همچنین از مهمترین جنبش‌های تأثیرگذار و مردمی ایران بود.

کد خبر : 305 | 11:29 ق.ظ | ۲۹ آذر , ۱۳۹۱

مؤلف کتاب ‘ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل’ با اشاره به اینکه قیام میرزا کوچک از نخستین جنبش‌های استعمار ستیز بعد از مشروطیت بوده است، اظهار کرد: این نهضت همچنین از مهمترین جنبش‌های تأثیرگذار و مردمی ایران بود.
به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مجید رحمانی، مؤلف کتاب “ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل” در مراسم رونمایی این کتاب که در خانه میرزا کوچک جنگلی در رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه تاریخ یکی از مهمترین منابع معرفتی و شناخت انسان‌هاست، گفت: اگر در ملتی نگاه به رخدادهای تاریخی و گذشته سرزمین‌شان، با علم، آگاهی و تحلیل انجام شود، آن ملت در شناخت و اقدامات حال و آینده خود نیز با بصیرت بیشتری عمل می کند.

وی تصریح کرد: باید توجه شود که بررسی دوره‌های تاریخی، بدون بررسی منابع، مدارک و اسناد معتبر به حوزه داستان‌سرایی و اسطوره‌سازی نزدیک می شود.

رحمانی با بیان اینکه قرن معاصر ایران، شاهد حوادث و رویدادهای مهم داخلی و خارجی است، تاکید کرد: حرکت و نهضت‌های ملی و اسلامی علیه استبداد و استعمار در کشور به راه افتاده است که ناگفته‌های بسیاری از آنها در تاریخ کشور ثبت شده است.

مؤلف کتاب “ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل”، خاطرنشان کرد: بررسی رخدادهای تاریخ معاصر ایران علاوه بر آگاهی از واقعی که بر این کشور گذشته است، می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای آینده سیاسی و اجتماعی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه نهضت جنگل از نخستین جنبش‌های آزادی خواهانه و استعمار ستیز بعد از انقلاب مشروطیت ایران بوده است، بیان کرد: این نهضت یک واکنش ملی و دینی نسبت به سیاست‌های استیلاجویانه قدرت‌های بین المللی آن زمان محسوب می شود.

این مؤلف گیلانی، اظهار کرد: اقدامات هفت ساله قیام میرزا کوچک جنگلی در یکی از حساس ترین برهه‌های تاریخی جهان، رخدادهای مهمی را در تاریخ معاصر در سطح ملی و بین المللی به وجود آورد و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی ملت ایران شد که در شکل گیری نهضت‌های پس از خود نیز تأثیر گذار بود.

رحمانی نهضت جنگل را یکی از مهمترین جنبش های تأثیرگذار و مردمی ایران دانست و گفت: این نهضت به دلیل محتوای اعتقادی (ارزشهای اسلامی و شیعی)، بیگانه ستیزی (مقابله با روس و انگلیس)، موقعیت تاریخی (بعد از انقلاب مشروطه)، برهه حساس بین المللی (جنگ جهانی اول)، خصوصیات و نوع مبارزات (مبارزات چریکی)، موقعیت ژئوپلیتیک (گذرگاه آسیا به اروپا) و… دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

وی با اشاره به اینکه در مقالات و همایش‌های متعدد به نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خان پرداخته شده است، بیان کرد: با گذشت نزدیک به یک قرن از این نهضت، تاکنون مطالعات تخصصی و موردی درباره این قیام به ندرت صورت گرفته است.

مؤلف کتاب “ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل”، اذعان کرد: زمینه های خارجی شکل گیری نهضت، تقابل نظامی هفت ساله این قیام با روس و انگلیس، طرح ایدئولوژی بین‌المللی اتحاد اسلام، تشکیل حکومت اتحاد اسلام، معاهدات با روس و انگلیس، مراودات با عثمانی و بلشویک‌ها، حضور افسران آلمانی، اتریشی و عثمانی، تشکیل حکومت جمهوری، مکاتبات بین‌المللی و در نهایت توافق شوروی و انگلیس در فروپاشی نهضت جنگل از مهمترین مواردی است که از دیدگاه بین‌المللی در نهضت جنگل قابل توجه است.

گفتنی است در پایان مراسم، کتاب “ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل” تألیف مجید رحمانی با تیراژ 3 هزار نسخه و با حضور مفاخر برجسته گیلان در خانه میرزا کوچک جنگلی رونمایی شد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد