صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






روزشمار انقلاب اسلامی در گیلان؛ آذرماه ۱۳۵۷

چهارشنبه ۱ آذر ۵۷ – کارکنان بیمارستان شیر و خورشید سرخ لاهیجان در استان گیلان دست به اعتصاب زدند. پنج‌شنبه ۲ آذر ۵۷ – کارکنان بیمارستان شیر و خورشید سرخ لاهیجان دست به اعتصاب زدند. شنبه ۴ آذر ۵۷ – مراکز آموزشی در شهرهای استان گیلان تعطیل بود. یک‌شنبه ۵ آذر ۵۷ – پیش از […]

کد خبر : 32917 | 1:23 ب.ظ | ۱۴ مهر , ۱۳۹۷

چهارشنبه ۱ آذر ۵۷

– کارکنان بیمارستان شیر و خورشید سرخ لاهیجان در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

پنج‌شنبه ۲ آذر ۵۷

– کارکنان بیمارستان شیر و خورشید سرخ لاهیجان دست به اعتصاب زدند.

شنبه ۴ آذر ۵۷

– مراکز آموزشی در شهرهای استان گیلان تعطیل بود.

یک‌شنبه ۵ آذر ۵۷

– پیش از ظهر روز جاری، قسمت اعظم مراکز آموزشی استان گیلان تعطیل بودند. دانش آموزان دبیرستان شاهپور رشت به علت بی‌توجهی رئیس دبیرستان درصدد اعتراض برآمده و پس از دادن شعارهای ضد ملی و شکستن شیشه‌های اداره آموزش‌وپرورش و منزل مدیرکل، با انداختن مواد آتش‌زا به داخل ساختمان تعدادی از دفاتر حسابداری اداره مزبور را آتش زدند. ضمناً تعدادی از محرکین دستگیر شدند.

– صبح امروز شماری از دانش آموزان دبیرستان مشیر سیاهکل به دلیل اختلاف‌نظر با مسئولان دبیرستان با آن‌ها درگیر شدند و تعدادی از شیشه‌های مدرسه را شکستند. در نهایت مأموران ژاندارمری این اعتراض را خاموش و تعدادی از دانش آموزان را دستگیر کردند.

– شماری از هنرجویان صنعتی رشت در محوطه هنرستان تظاهراتی برپا کردند که با حمله پلیس پراکنده و ۱۲۰ نفر از محرکان دستگیر شدند.

– تظاهرات پراکنده‌ای در تعدادی از خیابان‌های رشت با شرکت دانش آموزان برپا شد. این عده درنهایت با حمله پلیس پراکنده و چند نفر آن‌ها دستگیر شدند.

– کارمندان امور مالی شرکت مخابرات رشت و کم‌کاری گمرک بندر پهلوی (بندر انزلی) در استان گیلان دست به اعتصاب زدند.

دو‌شنبه ۶ آذر ۵۷

– کارکنان بهداری و بهزیستی و ریشه‌کنی مالاریای رشت دست به اعتصاب زدند.

سه‌شنبه ۷ آذر ۵۷

– کارکنان بهداری و بهزیستی و ریشه‌کنی مالاریای رشت دست به اعتصاب زدند.

شنبه ۱۱ آذر ۵۷

– در پی تظاهراتی که در گیلان برپا گردید، بر اثر تیراندازی مأموران یک نفر مجروح شد و یک نفر به شهادت رسید.

– سپهبد خواجه‌نوری رئیس اداره سوم ستاد بزرگ ارتش داران در گزارش توبه‌ای خود شمار کشته‌شدگان، مجروحان و دستگیرشدگان را در استان گیلان چنین اعلام کرد: «مجروح: یک نفر در لاهیجان.»

– کلیه مهندسان و تکنسین‌های استان گیلان پس از اجتماع در اتاق فرمان نیروگاه لوشان به تبعیت از کارکنان سایر نیروگاه‌های کشور دست به اعتصاب زدند.

– در ساعت ۱۷ تظاهراتی با شرکت ۶۰ الی ۷۰ نفر از جوانان در لاهیجان برپا شد که در پی مداخله پلیس ۱۰ نفر دستگیر شدند و یک نفر براثر تیراندازی مأموران مجروح شد.

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۵۷

– کارکنان قضات دادگاه و دادسرای شهرستان رشت دست به اعتصاب زدند.

دو‌شنبه ۱۳ آذر ۵۷

– سپهبد خواجه‌نوری رئیس اداره سوم ستاد بزرگ ارتش داران در گزارش نوبه‌ای خود شمار کشته‌شدگان، مجروحان و دستگیرشدگان را چنین اعلام کرد: «دستگیر: بندر پهلوی (بندر انزلی) ۱۷ نفر»

– ۶۰ نفر از دانش آموزان مدارس لشت نشاء تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند.

– شماری از اهالی روستای لیسار درحالی‌که عکس‌هایی از شاه در دست داشتند، تظاهراتی در حمایت از رژیم بر پا کردند.

– در ساعت ۱۷:۳۰ تظاهراتی در بندر پهلوی با شرکت ۱۰۰ نفر از جوانان برپا شد. در این تظاهرات ۱۵ نفر دستگیر شدند. ساواک ۴ نفر از طلاب به نام آقایان حسین حق‌شناس، رمضان مقصودی، شیخ مهدی و صداقت کیش را به‌عنوان عاملان این اغتشاشات شناسایی کرد.

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۵۷

– بازار و مغازه‌های شهر لاهیجان تعطیل بود.

– بنا بر گزارش شهربانی رودسر در پایان امروز یک شعبه بانک صادرات، یک مغازه و یک‌خانه در کومله- از توابع لنگرود- به دست عده‌ای ناشناس به آتش کشیده شد.

چهار‌شنبه ۱۵ آذر ۵۷

– کارکنان دادگستری رودسر، بهداری و بهزیستی لاهیجان دست به اعتصاب زدند.

– در ساعت ۱۹:۳۰ رستوران سهیلانو لاهیجان به آتش کشیده شد.

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۵۷

-بنا بر گزارش شهربانی گیلان در ساعت ۱۰ تظاهراتی در املش در حمایت از حکومت شاهنشاهی برپا شد. هم‌زمان با این تظاهرات گروهی از دانش آموزان و آموزگاران نیز در اعتراض به این حرکت مقابل آن‌ها ایستادگی کردند که درنتیجه درگیری میان این ۲ گروه، عده‌ای مجروح شدند.

– ۳ نفر در بخش املش از توابع رودسر به اتهام حمل یک دستگاه دوربین فیلم‌برداری و تعدادی نوار دستگیر شدند.

– در ساعت ۱۸ در پی تظاهرات گروه‌های مختلف در چند نقطه رشت یک گروه ۱۵۰ نفری از تظاهرکنندگان به ساختمان استانداری گیلان حمله کردند و تعدادی از شیشه‌های این ساختمان را شکستند. این عده قصد داشتند ساختمان را آتش بزنند که با حمله پلیس پراکنده و ۲۸ نفر دستگیر شدند. یکی از تظاهرکنندگان نیز مجروح شد.

– در ساعت ۲۰:۳۰، ۱۵۰ نفر از اهالی روستای لوکرایه از توابع شهرستان لنگرود تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. این عده درنهایت با حمله پلیس پراکنده و ۳ نفر دستگیر شدند.

جمعه ۱۷ آذر ۵۷

– در ساعت ۱۰، ۲۵۰ نفر از اهالی لاهیجان پس از اجتماع دریکی از مساجد شهر و سخنرانی یکی از وعاظ تظاهراتی برپا کردند و یکی از شعب بانک ملی را آتش زدند. پلیس ۴ نفر از تظاهرکنندگان را دستگیر کرد.

– آقایان مصطفی وهابی و منصور سلطانی در رشت و ماکو به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور» دستگیر و به تهران منتقل شدند.

– در ساعت ۱۷ گروهی از جوانان آستانه‌اشرفیه پس از اجتماع در مقابل یکی از مساجد شهر تظاهراتی برپا کردند که با مداخله مأموران ۳ نفر دستگیر شدند.

– در ساعت ۱۸:۳۰ ساختمان اداره تعاون و روستاهای لاهیجان به دست افرادی ناشناس به آتش کشیده شد.

شنبه ۱۸ آذر ۵۷

– در ساعت ۱۸، ۸۰۰ نفر از مردم لاهیجان تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند و علیه شاه شعار دادند. شماری از تظاهرکنندگان تعدادی از مؤسسات دولتی و خصوصی را آتش زدند و درنهایت با مداخله مأموران ۶۴ نفر دستگیر شدند.

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۵۷

– صبح امروز گروه‌های مختلفی از مردم در اغلب خیابان‌های شهرهای استان گیلان راهپیمایی کردند و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.

– بنا بر گزارش شهربانی بندر پهلوی (بندر انزلی) یک نفر از اهالی به اتهام نصب اعلامیه روی دیوارهای شهر توسط پلیس دستگیر شد.

دو‌شنبه ۲۰ آذر ۵۷

– در پایان امروز تظاهراتی در برخی از خیابان‌های لاهیجان با شرکت ۳۰۰ نفر بر پا گردید.

– صبح امروز در پی برپایی تظاهرات در لنگرود استان گیلان و درگیری تظاهرکنندگان با مأموران ۳۰ نفر دستگیر شدند.

– صبح امروز در پی تظاهراتی که در کوچصفهان علیه رژیم برپا شد، ۵۰۰ نفر از اهالی شاه‌دوست به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند که درنتیجه درگیری میان این ۲ گروه عده‌ای مجروح شدند.

– شماری از اهالی لاهیجان درحالی‌که عکس‌هایی از امام و ۵ نفر از اعضای «گروه فدایی خلق» در دست داشتند، تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. در این تظاهرات شخصی به نام آقای محمد فیض رودبنه‌ای سخنانی درباره حکومت اسلامی ایراد کرد. هم‌زمان با این تظاهرات حدود ۵ هزار نفر از طرف دران رژیم شعار «جاوید شاه» سر دادند. مأموران به‌منظور جلوگیری از درگیری میان این ۲ گروه، طرفداران رژیم را پراکنده ساختند.

– در ساعت ۱۶ عده‌ای از مردم آبکنار – از توابع بندر پهلوی (بندر انزلی) – با پوشیدن کفن تظاهراتی در حمایت از رژیم برپا کردند.

– در ساعت ۱۷:۱۵ حدود هزار نفر از اهالی شاه‌دوست تظاهراتی در حمایت از رژیم در روستای رحیم‌آباد- از توابع شهرستان رودسر – برپا کردند.

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۵۷

– در ساعت ۱۰ درگیری و زدوخورد شدیدی میان گروه‌های موافق و مخالف رژیم در بخش رحیم‌آباد – از توابع شهرستان رودسر – صورت گرفت.

چهار‌شنبه ۲۲ آذر ۵۷

– در ساعت ۹:۳۰ شماری از مردم بندر پهلوی (بندر انزلی) پس از اجتماع در گورستان شهر قصد داشتند در بازگشت به شهر تظاهراتی علیه رژیم برپا کنند که با هجوم پلیس روبه‌رو شدند. هم‌زمان عده‌ای نیز در حمایت از رژیم تظاهرات کردند و سپس پراکنده شدند.

– در ساعت ۱۰ تظاهراتی به‌طور هم‌زمان با شرکت ۲ گروه موافق و مخالف رژیم در بخش املش برپا شد. این ۲ گروه با یکدیگر درگیر و سرانجام با حمله مسلحانه پلیس پراکنده شدند.

– صبح امروز تظاهراتی در بخش شوئیل- از توابع شهرستان لاهیجان – با حضور جمعی حدود هزار نفر در حمایت از رژیم شاه برپا شد.

– در فومن و روستای طاهر گوراب عده‌ای از مخالفان رژیم علیه حکومت دست به تظاهرات زدند.

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۵۷

– برخی از مراکز آموزشی در شهرهای رشت، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا، فومن، کوچصفهان، لاهیجان، لنگرود و منجیل و بخش‌های تابعه تعطیل یا نیمه تعطیل بود.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد