صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






میرزا هدف نهضت جنگل را حفظ استقلال ایران اعلام کرده بود

پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به برخی اسناد تاریخی به جا مانده از میرزا درباره استقلال ایران گفت: اینکه برخی میرزا کوچک را متهم به جدایی طلبی می‌کنند در واقع کتاب‌ها را برعکس می‌خوانند، میرزا در ابتدا و انتهای نهضت بارها بر استقلال ایران تأکید کرده و حدود دو ماه قبل از شهادت هم در […]

کد خبر : 44591 | 9:52 ق.ظ | ۱۱ آذر , ۱۴۰۰

پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به برخی اسناد تاریخی به جا مانده از میرزا درباره استقلال ایران گفت: اینکه برخی میرزا کوچک را متهم به جدایی طلبی می‌کنند در واقع کتاب‌ها را برعکس می‌خوانند، میرزا در ابتدا و انتهای نهضت بارها بر استقلال ایران تأکید کرده و حدود دو ماه قبل از شهادت هم در مرقومه ای، هدف از نهضت جنگل را حفظ استقلال ایران اعلام کرده بود.

به گزارش فارس، نشست علمی «روایتی نو از نهضت جنگل»، امروز با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی و با سخنران حجت الاسلام مرتضی عبداللهی، مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان (رنگ ایمان) در سالن جلسات سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی عبداللهی در این نشست با اشاره به اینکه این روزها، بیشتر از شناخت میرزا، شبهات در اذهان مردم وجود دارد، اظهار کرد: دشمن این روزها با تولید شبهات مینیمال متنی و تکرار آن در فضای مجازی، اذهان را درباره میرزا کوچک جنگلی منحرف کرده و متأسفانه برخی از نویسندگان، تخلیات خود را در نوشته‌های خود درباره میرزا کوچک نوشته‌اند که شناخت این نوشته‌ها نیازمند مطالعه بیشتر متون تاریخی است.

میرزا کوچک وجهه فوق‌العاده مذهبی دارد 

وی با بیان اینکه میرزا کوچک وجهه فوق‌العاده مذهبی دارد و این بر ما جوانان امروز که غرق در داده‌های متراکم دشمن هستیم بسیار مهم است، گفت: دهخدا درباره میرزا کوچک می‌گوید میرزا را دیده ام، او سربازی بی‌نهایت شجاع بود و در نهایت اعتقاد به اسلام و در همان حد وطن پرست بود، او دفاع از وطن را از این بابت که اسلامی بود واجب می‌دانست، نماز و روزه او هیچ وقت ترک نمی‌شد.

.

.

مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه این‌ها را دهخدایی می‌گوید که عقبه کمونیستی دارد، افزود: دهخدا ادامه می‌دهد که میرزا همه کارها را با استخاره قرآن انجام می‌داد، میرزا دائم الذکر بود و در بیشتر عکس‌ها تسبیح به دست به بود.

عبدالهی با بیان اینکه موافق و مخالف میرزا کوچک او را شخصیتی اسلامی و معتقد معرفی کرده اند، تصریح کرد: دوره ابتدایی زندگی میرزا در گیلان بوده و در رشت دوره طلبگی خود را شروع کرده، در این مقطع گیلان دروازه ورود ایران به اروپا بود و در گیلان کنسولگری عثمانی، فرانسه، انگلیس و روسیه وجود داشت و ناصرالدین شاه هم برای رفتن به اروپا از گیلان عبور کرده و در دوره مشروطه وقتی روس‌ها و انگلیسی‌ها وقتی به شهر رشت ریختند اینجا را غارت کردند.

وی، درباره علت نامگذاری پل عراق را عبور از حوزه شهر دانست و گفت: در واقع پل عراق به معنی کشور عراق نبوده بلکه سرحدات شهر را مشخص می‌کند، مرحوم آیت الله سید عبدالوهاب ضیابری، استاد میرزا کوچک جنگلی بوده است که روس‌های تزاری به خانه ایشان حمله کردند و کتاب‌های نفیس کتابخانه ایشان را آتش زدند، همین کارهایی که روس‌های تزاری در گیلان کردند انگلیسی‌ها هم انجام دادند، وقتی روس‌ها برای انقلاب بلشویکی فرار کردند و انگلیس‌ها برای رفتن به سمت نفت باکو در رشت دست به غارتگیری زدند و کتاب خانه‌ها را هم نابود کردند.

مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با جوانان گیلانی در سال ۸۰ بیان کرد: حضرت آقا می‌فرمایند مهم‌ترین مشکل جوانان امروز بحث هویت است، در سال ۲۵۰ هجری در شهر صنعا، جوانان گیلانی برای استقرار حکومت امیرالمومنین (ع) تلاش می‌کنند، مردم گیلان همواره قوی و مسلح بوده‌اند، حضرت آقا می‌فرمایند مرزهای البرز با زور شمشیر باز نشد، بلکه با محبت اهل بیت (ع) باز شده است.

خدمات گسترده آل بویه در جغرافیای ایران و اسلام بی‌نظیر است

عبداللهی با بیان اینکه خدمات گسترده آل بویه در جغرافیای ایران و اسلام بی‌نظیر است، افزود: شعار اشهد ان علی ولی الله و سینه زنی‌ها را همین آل بویه راه انداختند، عضدالدوله دیلمی در کشور پل‌های زیادی ساختند، این‌ها هویت مردم گیلان و ایران هستند و امروز هم شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی داریم که صدها نفر از جوانان عراقی و سوری زیر نظر او می‌جنگیدند. این شهید با یک موتور سیکلت شخصی که همان جا با پول شخصی خریده بود کار می‌کرد و اولین گروه مستقر در سامرا را برای دفاع از حرمین شریفین تشکیل داده بودند.

.

.

وی با بیان اینکه شهید حسین پور، ذهن بسیار خلاق و باهوشی داشتند و هویت ما هستند، تصریح کرد: حضرت آقا در جلسه خبرگان شهیدی را معرفی کردند که وصیت کرده بودند که دوچرخه من را برای خرج جبهه بفروشید و این شهید فرزند آیت الله امینیان گیلان بوده اند، ما صدها نمونه از الگوی کامل اسلامی داریم که هویت تاریخی ما هستند. ما چه زمانی می‌خواهیم امثال حسین قمی (حسین‌پور شلمانی) را بشناسیم، پدافندی که این شهید در سامرا متسقر کرده بی‌نظیر است، گیلانی در سامرا مورد عزت و احترام هستند و اگر چنین شخصیتی را استان‌های دیگر داشتند کل فتح‌های جبهه عراق و سوریه را به نام خودشان ثبت می‌کردند.

میرزا حدود پنج سال توسط روس‌ها تبعید شده بود

به گفته مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان، میرزا حدود پنج سال توسط روس‌ها تبعید شده بود اما در دوران تبعید هم به گیلان به صورت مخفیانه رفت و آمد داشت و در سال سوم تبعید که میرزا قدرت و نفوذ بیشتری داشت روس پیام داده بودند که میرزا شرارت نکند!

پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به برخی اسناد تاریخی به جا مانده از میرزا درباره استقلال ایران گفت: اینکه برخی میرزا کوچک را متهم به جدایی طلبی می‌کنند در واقع کتاب‌ها را برعکس می‌خوانند، میرزا در ابتدا و انتهای نهضت بارها بر استقلال ایران تأکید کرده و حدود دو ماه قبل از شهادت هم در مرقومه ای، هدف از نهضت جنگل را حفظ استقلال ایران اعلام کرده بود.

عبداللهی با بیان اینکه وقتی بلشویک‌ها به میرزا نامه می‌نویسند میرزا خودش برای بررسی میدانی به آنجا رفت و دید آن‌ها قائل به مالکیت خصوصی نبودند در حالی که اسلام قائل به این موضوع نیست، افزود: ما در شعائر می‌لنگیم و میرزا می‌خواست شعائر را تقویت کند، در دوره میرزا مراکز فسق و فجور مانند انقلاب اسلامی بسته شد، رهبری فرمودند میرزا کوچک مینیاتوری از جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود.

به گفته وی، یکی از تطبیقات نهضت جنگل و جمهوری اسلامی، قوانین آن‌ها بود، آن‌ها برای جرائم بر اساس احکام اسلامی، دادگاه‌های مستقل تشکیل داد که از این حیث هم مشابه جمهوری اسلامی بوده است.

مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به قیام سال ۱۳۰۵ شمسی آیت الله رسولی تصریح کرد: علمای زیادی قبل از انقلاب مجاهدت کردند و شهدای زیادی دادیم تا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید، نهضت جنگل میرزا با ۱۴ اسلحه در جنگل تولمات آغاز شد، انگلیسی‌ها در این زمان با توپ و تانک و هواپیما با میرزا کوچک می‌جنگید و هم روس‌ها و هم انگلیسی‌ها به میرزا پیشنهاد دادند که حکومت ایران به تو می‌دهیم و تو از نهضت جنگل دست بکش اما میرزا کوچک به دنبال سازش با بیگانه نبود بلکه استقلال را برای ایران می‌خواست.

پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه احسان الله خان بهایی، نهضت جنگل را به فضاحت کشید و بعدها علیه میرزا کوچک کودتا کرد، گفت: میرزا به انگلیسی‌ها می‌گوید اشخاصی که دارای شرافت قولی نیستند ملاقات کردن با ایشان از قائده و عقل بیرون است، بعد یک استاد دانشگاه در تلویزیون می‌گوید ما از قیام میرزا درس مذاکره گرفته ایم! همانطور که رئیس جمهور سابق از قیام عاشورا درس مذاکره گرفت! میرزا با دست خالی به دو ابرقدرت زمان خود یعنی روس‌ها و انگلیسی‌ها «نه» گفت.

عبدالهی با تأکید بر مطالعه کتاب «تاراج بزرگ» و اشاره به اینکه رضاخان با دست انگلیس در ایران به حکومت رسید، بیان کرد: یک ریال از پول نفت ایران تا ۱۳۲۰ به داخل ایران نیامد و نحس‌ترین حکومت ایران حکومت رضاخان بوده، تنها پادشاهی که انگلیسی‌ها خودشان او را آوردند و خودشان بردند رضاشاه بود.

وقتی ما نام میرزا را می‌شنیدیم انرژی می‌گرفتیم

وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمود میرزا کوچک سوخت و ساخت و وقتی ما نام میرزا را می‌شنیدیم انرژی می‌گرفتیم، افزود: در نامه‌های ابتدا و انتهای نهضت جنگل که توسط میرزا نگارش شده بر حفظ استقلال ایران تأکید شده، میرزا کوچک در سبزه میدان رشت، حکومت جمهوری اعلام می‌کند، میرزا ابتدا به مزار شهید دکتر حشمت رفت و این شباهت دیگر انقلاب اسلامی و انقلاب میرزا بوده چرا که امام خمینی هم ابتدا به مزار شهدا رفت و در آنجا سخنرانی کرد.

مدیر موسسه رنگ ایمان با بیان اینکه یکی از ضعف‌های ما در گیلان و ایران در مسائل هویتی است، گفت: گسست نسلی عمیقی در دوران ما وجود دارد و باید این گسست نسلی با شناخت هویت واقعی جبران شود.

عبدالهی با بیان اینکه جمهوری میرزا دو بار رفت و برگشت داشت، افزود: یک بار حدود ۴۵ روز طول کشید اما به دلیل بد رفتاری‌های بلشویک‌های همراه نهضت جنگل با مردم به حالت اعتراض علیه بلشویک‌ها به جنگل رفت، آش بلشویک‌ها انقدر شور شده بود که خود روس مأمور شده بودند که نیروهای احسان الله خان را از شهر بیرون کنند.

وی با تشبیه بنی صدر و بازرگان با احسان الله خان در حکومت میرزا کوچک بیان کرد: اگر حضرت امام متهم به خوشبینی است میرزا کوچک هم متهم به خوشبینی است اما طبق اسناد تاریخی، این اتهام به میرزا و امام (ره) وارد نیست چرا که میرزا در اعتراض به عملکرد بلشویک‌ها به جنگل رفت. امام هم فرمودند هیچ وقت با بازرگان و بنی صدر موافق نبودند.

مدیر موسسه رنگ ایمان با اشاره به به فتح رشت در دوران انقلاب مشروطه تصریح کرد: قبل از فتح تهران در انقلاب مشروطه، رشت فتح شد و بسیاری از علما و مبارزان در این دوره به شهادت رسیدند از جمله وکیل العلما در همین دوره اعدام شد، در مسیر فتح تهران، میرزا کوچک از قزوین می‌خواست در اعتراض به رفتار همراهان انقلاب برگردد اما بنا به دلایلی برنگشت، در تهران هم در اعتراض به برخی رفتارهای غیرمتعارف هیچ مسؤولیتی در این دوره نمی‌پذیرد، بعدها میرزا از این جریان به کلی دست کشید و به دروس دینی خود ادامه داد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد