صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






ثبت ملی روستای «شیخعلی کلایه» به عنوان روستای قرآنی گیلان

به پاس بیش از چهل سال تلاش جهادی و ثمربخش استاد «فرهاد فلاح پور»، روستای شیخعلی کلایه لاهیجان که همه آن را با عنوان روستای قرآنی گیلان می شناسند، ثبت ملی شد. روستای شیخعلی کلایه لاهیجان، روستایی از توابع رودبنه این شهرستان که جمعیت آن از ۵۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند اما همه، آن را به […]

کد خبر : 49584 | 10:08 ق.ظ | ۲۱ بهمن , ۱۴۰۱

به پاس بیش از چهل سال تلاش جهادی و ثمربخش استاد «فرهاد فلاح پور»، روستای شیخعلی کلایه لاهیجان که همه آن را با عنوان روستای قرآنی گیلان می شناسند، ثبت ملی شد.

روستای شیخعلی کلایه لاهیجان، روستایی از توابع رودبنه این شهرستان که جمعیت آن از ۵۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند اما همه، آن را به روستای قرآنی گیلان می‌شناسند.

شیخعلی کلایه لاهیجان امروزه روستای برتر قرآنی است، این روستا از سوی کمیته روستایی و عشایری در چهل و چهارمین طلیعه فجر انقلاب اسلامی طی مراسمی به عنوان روستای برتر قرآنی معرفی شد.

شیخعلی کلایه مهد و پرورش حفاظ و قاریانی است که از چهل سال پیش تاکنون در مسجد جامع این روستا گرد هم می‌آمدند؛ قرآن می‌خواندند، همان نحو قرآنی که خدا به رسولش گفت: بخوان؛ بدون اینکه پیامبرش بتواند بنویسد و بخواند.

وجه تمایز این روستای برتر قرآنی در کشور، تنوع قرآن‌آموزان آن است، در شیخعلی کلایه قرآن‌آموزان فراوانی از پیر و جوان، زن و مرد و کودک و بزرگسالانی وجود دارند که شب‌های جمعه هر هفته، همه با هم، همکلاس‌اند، با هم، کلمه به کلمه، خط به خط، سطر به سطر، صفحه به صفحه و جز به جز قرآن را می‌خوانند و حفظ می‌کنند.

یکی دیگر از جلوه‌های خاص روستای شیخعلی کلایه که آن را در بین روستاهای قرآنی کشور برتر کرده، تشابه این روستا با آهنربا است، شیخعلی کلایه شب‌های جمعه مغناطیس قرآنی در استان است، مغناطیسی که قطبین آن اساتید و هنرآموزان و شاگردان نیز جاذبه‌های آن‌اند. حفاظ و قاریان از راه‌های دور و دراز شب‌های جمعه در مسجد جامع این روستا گرد هم می‌آیند.

اغلب قرآنیان دهکده قرآنی شیخعلی کلایه لاهیجان، جزو رتبه‌داران بین‌المللی و کشوری کلام وحی هستند؛ حفاظ بنامی که برخی‌ها سنشان به ۶ سال هم نمی‌رسد.

شب‌های جمعه شیخعلی کلایه لاهیجان، یلدایی است که تمامی ندارد، وداع حفاظ و قاریان که شاگردان استاد هستند سخت‌ترین لحظه‌شان، دل کندن از محضر استاد و راهی شدن سوی شهرها و روستاها است؛ وداعی که به روز نمی‌کشد و فرداها باز هم در کلاس‌های حفظ حاضرند.

روستای شیخعلی کلایه لاهیجان مهد پرورش استاد «فرهاد فلاح‌پور» است، استادی که بیش از چهل سال خود را وقف قرآن کرده و با شیوه مکتبی و سبکی اصولی مفتخر به پرورش صدها حافظ بین‌المللی و جهانی است.

نذر مردم روستای شیخعلی کلایه لاهیجان، خدمت در دستگاه حفظ و قرائت قرآن است، مردم قرآن دوست شیخعلی کلایه لاهیجان با قرآن مأنوس اند؛ لحظه‌ها را برای شب جمعه‌های مسجد می‌شمارند و در کوچه پس‌کوچه‌های روستا انتظارش را می‌کشند.

در سایه تلاش‌های صحیح، موثر، شبانه‌روزی و مجدانه استاد فلاح‌پور و اساتیدی که خود پرورانده، امروزه در هر مسابقه و جشنواره قرآنی جهان و ایران، نام شاگردانی که در کلاس درس استاد تلمذ کرده‌اند، می‌درخشد.

استاد فلاح‌پور می‌گوید هرکس که قدرت تکلم دارد، قادر به حفظ قرآن است، حفظ قرآن آسانتر از آب خوردن است. او می‌گوید سبک تدریس کلاس‌هایش را از شیوه تدریس رسول اکرم صلوات الله علی‌ها گرفته است آموزش قرآن را سخت نمی‌کند.

خوشبختانه در سایه تلاش‌های این استاد بنام ایرانی و شاگردانی که پرورش داده، تمام نقاط استان، سبک و شیوه تدریس «فلاح‌پور» اشاعه یافته و چه خوب شد که جهاد کشاورزی در طلیعه چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی، روستای شیخعلی کلایه لاهیجان را به عنوان روستای برتر قرآنی ثبت ملی کرد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد