صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






آل بویه در احیای استقلال سیاسی و فرهنگی ایران نقش مؤثر دارد

استاندار گیلان با بیان اینکه آل بویه در احیای استقلال سیاسی و فرهنگی ایران در دوره اسلامی سهم شایسته‌ای داشته است، گفت: آل بویه علاوه بر زنده کردن شعائر شیعی، خدمات ارزنده‌ای هم در حوزه‌های مختلف به جامعه اسلامی ارائه کرد. اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز، ۱۳ اسفندماه در همایش نقش آل‌بویه در فرهنگ و […]

کد خبر : 49852 | 7:40 ق.ظ | ۱۴ اسفند , ۱۴۰۱

استاندار گیلان با بیان اینکه آل بویه در احیای استقلال سیاسی و فرهنگی ایران در دوره اسلامی سهم شایسته‌ای داشته است، گفت: آل بویه علاوه بر زنده کردن شعائر شیعی، خدمات ارزنده‌ای هم در حوزه‌های مختلف به جامعه اسلامی ارائه کرد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز، ۱۳ اسفندماه در همایش نقش آل‌بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام که در شهرستان املش برگزار شد با اشاره به خدمات آل‌بویه، اظهار کرد: نهضت جنگل و قیام میرزاکوچک خان و نیز برخورداری ما از وجود علما و چهره‌های برجسته‌ای همچون حضرت آیت‌الله العظمی بهجت فومنی(ره) و شهید آیت‌الله ربانی املشی همه برگرفته از نگاه، آرمان‌ها، اعتقادات، ارزش‌های دینی و انقلابی این ملت و نگرش آل بویه است.

وی خاستگاه آل بویه را از افتخارات گیلانیان عنوان کرد و افزود: با تشکیل کارگروه پژوهشی در ارتباط با آل‌بویه در ذیل کنگره میرزا کوچک‌خان برای شناساندن آل بویه همت شود. از برگزارکنندگان همایش نقش آل‌بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام قدردانی می‌کنیم، باید یاد کسانی که به عنوان مفاخر کشور و استان ما خدمت کردند و دستاوردهای علمی، پزشکی و غیره ارزشمند برای این سرزمین و کشور و نیز جامعه انسانی داشته‌اند را از یاد نبریم و دین خود را  ادا کنیم.

عباسی با بیان اینکه آل بویه در احیای استقلال سیاسی و فرهنگی ایران در دوره اسلامی سهم شایسته‌ای داشته است، گفت: آل بویه علاوه بر زنده کردن شعائر شیعی، خدمات ارزنده‌ای هم در حوزه‌های مختلف به جامعه اسلامی ارائه کرد.

وی با اشاره به جایگاه و خاستگاه فرهنگی و هنری شهرستان املش گفت: ۱۵۲ اثر هنری مربوط به املش در فهرست آثار ملی ثبت شده که افتخاری برای ما است، چنانچه حدود ۲۷۲ اثر نیز در بخش باستان‌شناسی مربوط به املش داریم و این شهرستان زینت‌بخش محافل بین‌المللی است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به بخشی از آثار هنری و صنایع دستی شهرستان املش، تصریح کرد: نمدمالی، حصیربافی، آهنگری سنتی و چادر شب بافی از صنایع دستی این شهرستان است. سال‌های گذشته دولت‌ها مصوبه‌ای پیرو تأسیس موزه در املش دادند ولی پای کار نماندند، در این جلسه قول می‌دهم تا موزه‌ای برای آثار هنری این شهرستان راه‌اندازی شود.

استاندار گیلان با دستوری مبنی بر فراهم کردن بسترهای راه‌اندازی موزه آثار هنری شهرستان املش از فرماندار، شهردار املش و دست اندرکاران میراث فرهنگی و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های استان خواست تا برای تحقق این مهم همکاری کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به شناسایی ۷۰۰ هنرمند در شهرستان املش خاطر نشان کرد: این تعداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند. با توجه به کاوش‌های انجام شده در املش و مناطق ییلاقی این شهرستان در گذشته از جمله کاوش‌هایی سال‌های ۱۳۳۴ به بعد و نیز یکی و دو دهه اخیر نشان از تمدن، قدمت و تاریخ پرافتخار املش دارد.

عباسی، املش را خاستگاه شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار از ابتدای دین مبین اسلام تاکنون ذکر و عنوان کرد: مردم این شهرستان به دلیل غنای بالای فرهنگی و بصیرت در عرصه‌های مختلف در طول دوران انقلاب اسلامی همواره پیشرو بوده و تقدیم ۲۳۰ شهید به نظام و انقلاب نماد این ولایتمداری است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد