صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






روایت فجرآفرینان (8)/ کلاه‌سبزهایی که عکس شاه را پایین کشیدند

تکاوران نیروی دریایی قبل از پیروزی انقلاب که به اصطلاح برای سرکوب انقلاب وارد رشت شده بودند در نخستین اقدام و در مقابل چشمان حیرت‌‌زده فرماندهان رژیم ستمشاهی، عکس شاه را در پادگان پایین کشیدند. پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 ناگفته‌های بسیاری دارد و پس از 34 سال تشکیل جمهوری اسلامی ایران بازخوانی وقایع انقلاب […]

کد خبر : 5597 | 1:06 ب.ظ | ۳۰ آذر , ۱۳۹۲

جلسه11

تکاوران نیروی دریایی قبل از پیروزی انقلاب که به اصطلاح برای سرکوب انقلاب وارد رشت شده بودند در نخستین اقدام و در مقابل چشمان حیرت‌‌زده فرماندهان رژیم ستمشاهی، عکس شاه را در پادگان پایین کشیدند.

پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 ناگفته‌های بسیاری دارد و پس از 34 سال تشکیل جمهوری اسلامی ایران بازخوانی وقایع انقلاب برای نسل امروز نکته‌های جالبی را روشن می‌کند.

ارتش ایران در رژیم ستم‌شاهی ژاندارم منطقه محسوب می‌شد و از اقتدار ویژه‌ای برخوردار بود و رژیم طاغوت برای سرکوب انقلاب به این ارتش دل بسته بود اما دریغ از اینکه بدنه ارتشیان از ملت هستند و برای حفظ کشور و دین خود در ارتش خدمت می‌کنند، برای اینکه از وضعیت ارتش در قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی آشنایی بیشتری پیدا کنیم با پیشکسوت نیروهای مسلح ناخدا یکم تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جانباز 40 درصد دفاع مقدس «محمدرضا آقامحمدی» مصاحبه تفصیلی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

از چه سالی وارد ارتش شدید و چگونه آموزش دیدید؟

-سال 1351 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تکاوران نیروی دریایی تشکیل شد و گردانی در منجیل شکل گرفت، مستشارانی از کشور انگلستان برای آموزش به ایران آمدند و نخستین کلاه سبزها را در ایران آموزش دادند و جزو نخستین افراد آموزش دیده در دوره پایلوت تکاوران نیروی دریایی هستم که در مدت 36 هفته تخصص‌های لازم به ما آموزش داده شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی 46 دوره آموزش کلاه سبز را گذراندم.

هدف از آموزش‌ها چه بود؟

-هدف از آموزش‌ها تشکیل سه گردان تکاور در بوشهر، بندرعباس و چابهار با عنوان تیپ تکاوران برای حفظ و پشتیبانی گارد سلطنتی بود و این نیروها قابلیت نبرد در کوهستان، دشت و دریا را داشتند و آموزش‌ها به گونه‌ای بود که تکاور در میدان رزم بی‌نیاز از دیگران ماموریت‌ها را انجام دهد.

هنگام پیروزی انقلاب اسلامی چه ماموریتی داشتید؟

-22 بهمن سال 57 تکاوران نیروی دریایی را به عنوان گروهان رزمی در پادگان نیروی دریایی رشت مستقر کردند تا با مردمی که در حال مبارزه با رژیم بودند، مقابله کنند اما غافل از اینکه گردان گارد شاهنشاهی باید این تکاوران را ساکت ‌کند زیرا در بدو ورود در آسایشگاه پادگان رشت عکس شاه را پایین کشیدیم و تمثال امام خمینی (ره) را نصب کردیم و هنگام گشت تا آستارا و لاهیجان در کامیون‌ها علیه رژیم شعار می‌دادیم و تمام کلاه سبزها پر از شور انقلابی بودند.

فارس: واکنش رژیم با کلاه سبزها چگونه بود؟

-فرمانده وقت پادگان نیروی دریایی با مرکز تماس گرفت و گفت یک گروهان بفرستید برای سرکوب کلاه سبزها و نمی‌توان جلوی آنها را گرفت، نام تعداد 90 نفر از کلاه سبزها را ثبت کردند و اگر انقلاب نمی‌شد شاید اعدام می‌شدیم تا اینکه 22 بهمن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

کلاه سبزها چرا با رژیم همکاری نکردند؟

-نیروهای انقلابی بودند و تغییر نظام را می‌خواستند و فرمانده وقت بنده را به دفتر کارش خواست و گفت چه افرادی عکس شاه را پایین کشیدند و پاسخی به او ندادم و برای این موضوع تا آخرین لحظه با بنده کینه‌ورزی داشت و اینکه، تمام کلاه سبزها امام خمینی (ره) را دوست داشتند و حتی عکس امام (ره) را به سینه می‌زدند و زمانی که رژیم متوجه شد مثمر ثمر نیستیم نیروها را به پادگان منجیل بازگرداندند.

زمان پیروزی انقلاب اسلامی چه ماموریتی به کلاه سبزها واگذار شد؟

-انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسید و نیروهای انقلاب در پادگان ماندند و از تاسیسات سد و نیروگاه منجیل حفاظت کردند و زمانی که به پادگان نقله‌بر حمله کردند اسلحه‌ها را از این پادگان برای محافظت به پادگان نیروی زمینی منجیل منتقل کردند و نگذاشتند اسلحه به دست گروه‌های چپ‌گرا بیفتد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چه ماموریت‌هایی رفتید؟

-پس از پیروزی انقلاب اسلامی غائله کردستان پیش آمد و امام (ره) فرمان کمک به نیروهای انقلابی را داده بودند و کلاه سبزها در پادگان منجیل با فشاری که به فرمانده وقت آوردند از او خواستند به کمک چمران بشتابد و یک گروهان تشکیل دادیم و در فرودگاه رشت همراه با آیت‌الله احسانبخش «امام جمعه فقید رشت» به کرمانشاه اعزام شدیم و زیر نظر شهید چمران پاکسازی منطقه کردستان را به عهده گرفتیم و پس از تمام شدن غائله به پادگان منجیل برگشتیم.

زمانی که در پادگان حضور داشتید فعالیت نیروها چه بود؟

-زمان حضور در پادگان تجدید سازمان نیروها آغاز شد و دوره‌های آموزشی جدید را انجام دادیم که در 31 شهریور سال 59 عراق به ایران حمله کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد و هواپیماها و نیروی زمینی صدام تهاجم به کشور را آغاز کردند.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد