صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






ستیز درون‌گفتمانی تهدیدی در مسیر بیداری اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تبدیل انقلاب‌ها، نیمه‌انقلاب‌ها و مبارزات ضد استبدادی به ستیزهای درون‌گفتمانی یک تهدید برای بیداری اسلامی شمرده می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش «سیره پیامبر (ص) الگوی برتر در تحقق وحدت اسلامی» در جمع علمای شیعه و سنی گیلان با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت رسول اکرم (ص) اظهار کرد: علما، روحانیون و دانشگاهیان سه دسته اصلی و تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ یک جامعه هستند و اگر این سه دسته در جهان نیز متوجه آسیب‌ها و تهدیدها باشند بزرگ‌ترین اتفاق‌های فرهنگی به‌وقوع می‌پیوندد.

کد خبر : 700 | 3:12 ب.ظ | ۳۰ دی , ۱۳۹۱

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تبدیل انقلاب‌ها، نیمه‌انقلاب‌ها و مبارزات ضد استبدادی به ستیزهای درون‌گفتمانی یک تهدید برای بیداری اسلامی شمرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش «سیره پیامبر (ص) الگوی برتر در تحقق وحدت اسلامی» در جمع علمای شیعه و سنی گیلان با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت رسول اکرم (ص) اظهار کرد: علما، روحانیون و دانشگاهیان سه دسته اصلی و تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ یک جامعه هستند و اگر این سه دسته در جهان نیز متوجه آسیب‌ها و تهدیدها باشند بزرگ‌ترین اتفاق‌های فرهنگی به‌وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه تبدیل انقلاب‌ها، نیمه انقلاب‌ها و مبارزات ضد استبدادی به ستیزهای درون دینی یک تهدید برای بیداری اسلامی و جهان عرب شمرده می‌شود، افزود: تمدن سازی، وحدت اسلامی، عزت اسلامی، گفت‌وگوی دینی و توٱم با اخلاق، منطق و برادری می‌تواند با فتنه‌های مذهبی مقابله کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خط پیامبر و اصحابش خط تکفیر نیست، اذعان کرد: خط پیامبر (ص) خط منطق و گفت‌وگو است و همگان باید در این مسیر گام بردارند.

وی، تبدیل تفاوت‌های کوچک دینی به ستیز دینی را یکی از برنامه‌های غرب دانست و گفت: دشمن در صدد ایجاد اختلاف با صرف هزینه‌های سنگین دلاری بین مسلمانان است.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: اگر مسلمانان به قطعیات فهم از قرآن و قطعیات سنت رسول و عقل مستلزم باشند هیچ اختلافی تبدیل به ستیز و جنگ نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود اختلاف بین فقها و متکلمین مذاهب مختلف اسلامی بر سر برخی جزئیات، تصریح کرد: اگر دو فقیه شافعی، حنبلی و یا شیعی با هم بحث می‌کنند تا به یک نظر مشترک برسند این دین‌ستیزی نیست بلکه باید به میزان مشترکاتی که دو مذهب با یکدیگر نیز دارند توجه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح بر اینکه اختلافات فقهی، تفسیری و کلامی نباید جنبه تکفیری پیدا کند بلکه باید با استدلال و منطق باشد و بین اهل علم حل و فصل شود، افزود: مردم کف خیابان قدرت استنباط و استدلال لازم را در این مسایل ندارند.

وی تصریح کرد: اگر مسایل دینی طبق قطعیات عقل، قرآن و سنت رسول انجام شود هرگز مجوز تکفیر از این مسایل بیرون نمی‌آید.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به نظریه‌های مختلف مستشرقان و تئوریسین‌های غربی، افزود: بسیاری از مستشرقان غربی معتقدند که پس از سقوط کمونیسم جهان اسلام دوباره به قدرت می‌رسد و انقلاب اسلامی که به بنیانگذاری امام راحل مجری این طرح جهان است، دیگر خاموش نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آثار و کتاب‌های این مستشرقان، اسلام تنها قدرت فکری تمدن‌ساز در جهان شناخته شده که توانسته است ده ها میلیون مسیحی را به اسلام جذب کند، اظهار کرد: طبق این نظریه‌ها تمام امواج تاریخی و اجتماعی به طرف اسلام است و تاکنون از اسلام کسی به ادیان دیگر به جز تعدادی پراکنده نگرویده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: با توجه به این نظریات به درستی می‌توان دریافت که تمام اتفاق‌ها در کمین اسلام است از این‌رو مقابله با این روند جزو فعالیت‌های ذهنی و فکری تئوریسین‌های غربی شده است.

وی با بیان اینکه غرب با ایجاد اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی قصد جلوگیری از پیشرفت اسلام را دارد، خاطر نشان کرد: دشمن با برنامه‌ریزی‌های خود بین شیعه و سنی قصد دارد تا اسلام را از درون ضربه بزند.

به گفته رحیم‌پور ازغدی، امروز صداهایی در جوامع شیعه و سنی شنیده می‌شود که با اخلاق، منطق، تفکر و گفت‌وگو مخالف بوده و نسبت به معضلات اصلی جهان اسلام بی‌تفاوت هستند که همین مسئله موجب سوءاستفاده دشمنان است.

وی اسلام را دین منطق، آرامش، سازش و برابری خواند و یادآور شد: راهی که دشمن بین مسلمانان تبلیغ و ترویج می‌کند، تبدیل کوچک‌ترین تفاوت‌های کلامی و حدیثی به تضاد و ستیز است که مسلمانان باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در همایش مذکور با بیان اینکه قرآن مجید، کتاب مودت و صلح دوستی و برادری است، اظهار کرد: دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان از هیچ توطئه‌ای دریغ نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمال یاری با تاکید بر بهره‌گیری از توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد وحدت و دشمن‌شناسی، افزود: این امر موجب در امان ماندن وحدت مسلمانان از دسیسه‌های دشمنان می‌شود.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد