صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






نشست ستاد بزرگداشت یوم الله 15 خرداد شهرستان رودبار

فرماندار شهرستان رودبار در نشست ستاد هماهنگی بزرگداشت شهدای قیام خونین 15خرداد سال 42 گفت: شهید سید یونس حسینی رودباری به عنوان اولین شهید انقلاب اسلامی باید بصورت ملی مورد تکریم قرار گیرد. سید محمد احمدی در این نشست اظهار کرد: برای تجلیل این شهید والامقام که در لبیک به ندای امام راحل عظیم الشأن، […]

کد خبر : 9140 | 12:45 ب.ظ | ۱۶ اردیبهشت , ۱۳۹۳

81152245-5674292

فرماندار شهرستان رودبار در نشست ستاد هماهنگی بزرگداشت شهدای قیام خونین 15خرداد سال 42 گفت: شهید سید یونس حسینی رودباری به عنوان اولین شهید انقلاب اسلامی باید بصورت ملی مورد تکریم قرار گیرد.

سید محمد احمدی در این نشست اظهار کرد: برای تجلیل این شهید والامقام که در لبیک به ندای امام راحل عظیم الشأن، در مقابل رژیم ستمشاهی ایستاد و با نثار خون خود، شعله های قیام مردم را شعله ورتر کرد؛ باید عزم ملی داشت.

وی این شهید والامقام را متعلق به نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: افکار، اندیشه ها و عقاید او در تبعیت از ولایت و تلاش درجهت اجرای احکام اسلام، باید به نسل جدید جویای حق و حقیقت به شیوه های نوین منتقل شود.

فرماندار رودبار با بیان اینکه مزار شهید سید یونس رودباری در خور این شهید والامقام نیست، خاطرنشان کرد: همه باید بکوشیم تا مزارش را بگونه ای ساماندهی کنیم که از غربت بیرون آید.

احمدی اضافه کرد: مراسم گرامیداشت شهید رودباری و شهدای والامقام قیام خونین پانزده خرداد سال 1342، نیمه خردادماه در مصلی امام خمینی(ره) رودبار با حضور مسوولان و شخصیت های استان و شهرستان برگزار می شود.

سید یونس رودباری در یازدهمین روز از مهرماه سال 1311 هجری شمسی در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد.

سید یونس، نوجوانی دوازده ساله بود که در مکتب خانه زادگاهش زیرنظر میرزا بلال طالقانی به فراگرفتن قرآن پرداخت و چون از هوش و استعدادی سرشار برخوردار بود، در فراگرفتن این کتاب الهی به سرعت پیشرفت کرد.

اگر چه تنگدستی خانواده و عدم توان پرداخت هزینه تحصیلی نزدیک بود که او را از فرصتی که برایش پیش آمده، محروم سازد ولی کمک مردم روستا و مساعدت و پافشاری سید قزوینی بر این مهم غالب آمد و بدین ترتیب ، سید یونس برای تحصیل به قزوین رفت.

دو سال در یکی از حوزه های علمیه قزوین به تحصیل علوم دینی همت گماشت و در این زمینه به پیشرفت بسیار چشمگیری دست یافت. پس از سپری شدن این سال ها با ضیاء باقری، طلبه ای که هم حجره ای او بود و از روستای کلیشم رودبار به قزوین آمده بود، عازم مشهد مقدس شد تا در حوزه های علمیه آنجا به تحصیلات خود ادامه دهد و از محضر درس استادان آن حوزه ها استفاده کند.

نزدیک به دو سال در مشهد الرضا (ع) تحصیل خود را دنبال کرد. در این فاصله با بالا گرفتن معرفت علمی و ایمان قلبی اش فعالیت سیاسی علیه نظام شاهنشاهی نیز آغاز شد.

گستردگی فعالیت سیاسی او در این راستا باعث شد توسط ساواک دستگیر شود و مورد شکنجه قرار گیرد. شدت شکنجه به اندازه ای بود که حتی از نوشتن نیز برای مدتی محروم ماند. سید هنوز کاملاً بهبودی خود را به دست نیاورده بود که دوباره ساواک به سراغ او آمد و این بار به چابهار تبعید شد.

پس از پایان اقامت اجباری او در بندر چابهار که سه ماه به طول انجامید به زادگاه خویش بازگشت و سپس برای ادامه تحصیل تصمیم گرفت به قم عزیمت کند و آنجا به مراتب علمی خویش بیفزاید.

سید یونس رودباری حدود 7 سال در مدرسه فیضیه قم زیر نظر استادان بزرگی چون حضرت امام خمینی (ره) به کسب مراتب معنوی و تحصیل علوم دینی پرداخت و با توجه به روشنگری ها و افشاگری های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، فعالانه به مبارزه علیه رژیم ستم شاهی برخاست و در این رابطه چندین بار توسط ساواک دستگیر، زندانی و شکنجه شد.

مبارزات او تا قیام خونین خرداد سال 42 و حمله کماندوهای شاه به فیضیه، ادامه یافت؛ روز حمله گارد به فیضیه با نیروهای گارد درگیر شد و بر اثر این درگیری، جراحات سختی دیده بود و نهایتاً نیز در سپیده دم 17 خردادماه سال 42 سید یونس رودباری به لقای پروردگار خویش شتافت.

مزار این روحانی مجاهد در گلزار امامزاده حسین آغوزبن (رودبار) زیارتگاه رهروان راه خداست.

پس از شهادت سید یونس، خانواده او به دیدار امام خمینی (ره) نایل می شوند. امام راحل پس از عرض تسلیت و تفقد و اظهار همدردی چون پدر شهید سید یونس را در حال گریه مشاهده می کنند به او می فرمایند «این گریه مال شما نیست! این گریه برای من است که بهترین عزیزم را از دست دادم! من، سید یونس رودباری را از فرزندانم بیشتر دوست داشتم!»






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد