صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مقاله/ معرفی فجرآفرینان شرق گیلان/ شهدای انقلاب اسلامی، افتخار ملت ایران

ملت غیور و همیشه در صحنه گیلان از گوشه و کنار شهرها و روستاهای دور و نزدیک خود برای حفظ باورهای دینی و مذهبی خود قیام کردند و به شهادت رسیدن پدر، برادر، همسر و فرزندان خود را به جان و دل پذیرفتند. مردم گیلان همپای مردم سراسر کشور از بدو قیام حضرت امام خمینی(ره) […]

کد خبر : 20218 | 3:45 ب.ظ | ۱۷ بهمن , ۱۳۹۸

17 شهریور

ملت غیور و همیشه در صحنه گیلان از گوشه و کنار شهرها و روستاهای دور و نزدیک خود برای حفظ باورهای دینی و مذهبی خود قیام کردند و به شهادت رسیدن پدر، برادر، همسر و فرزندان خود را به جان و دل پذیرفتند.

مردم گیلان همپای مردم سراسر کشور از بدو قیام حضرت امام خمینی(ره) علیه استبداد و استکبار اعتقادات به پا خواستند و هرکدام به نوعی با رویدادها و حوادث انقلاب درگیر بودند و خسارات زیادی از طرف گروه‌های سیاسی متحمل شدند.

به گزارش شبستان، ملت غیور و همیشه در صحنه گیلان از گوشه و کنار شهرها و روستاهای دور و نزدیک خود برای حفظ باورهای دینی و مذهبی خود قیام کردند و به شهادت رسیدن پدر، برادر، همسر و فرزندان خود را که یکی از خسارت‌های جبران نشده دوران ستم شاهی است به جان و دل پذیرفتند.

 به مناسبت ایام الله دهه فجر مروری می کنیم بر نام و یاد شهدای انقلاب استان گیلان تا به پاس گرامیداشت ایثار و ظلم ستیزی این ستارگان همیشه درخشان در آسمان گیلان ماندگار باشند.

شهدای انقلابی آستانه اشرفیه؛

شهید محمدرضا صابر همیشگی، یکم فروردین ۱۳۴۱ در شهرستان آستانه اشرفیه به دنیا آمد. پدرش عبد الله و مادرش هاجر نام داشت. تا اول راهنمایی تحصیل کرد. کشاورز بود. بیستم آبان ۱۳۵۷، در زادگاهش هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای شهرستان آستانه اشرفیه واقع است.

******

شهید حسین پرندک، یکم فروردین ماه ۱۳۴۶ در آستانه اشرفیه به دنیا آمد. پدرش محمدعلی، کشاورز بود و مادرش حوا نام داشت. به کار شیرینی فروشی مشغول بود. نهم دی ماه ۱۳۵۷، در آستالنه اشرفیه حین تظاهرات بر علیه نظام شاه به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهداء واقع است.

*****

کاظم جعفرپور، چهارم آذر ماه سال ۱۳۲۵ در شهرستان آستانه اشرفیه متولد شد. پدرش حسین، کشاورز بود و مادرش مریم نام داشت. راننده بود و سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد که ثمره آن یک دختر و یک پسر بود. دوازدهم دی ۱۳۵۷ در زادگاهش بر اثر اصابت گلوله هنگام درگیری با مامورن رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در آستانه اشرفیه واقع است.

*****

شهید علی رمضانپور، در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۲۹۰ در آستانه اشرفیه به دنیا آمد. پدرش رمضان، کشاوز بود. علی نیز به کشاورزی روی آورد و ازدواج کرد. نهم دی ماه ۱۳۵۷ در خیابان ابوذر آستانه اشرفیه در تظاهرات علیه رژیم طاغوت بر اثر اصابت گلوله دژخیمان پهلوی به شهادت رسید. مزار وی در شهرستان آستانه اشرفیه واقع است.

شهدای انقلابی لاهیجان؛

شهید سیدباقر حسنی دهبنه، در ششم مرداد ماه سال ۱۳۲۲ در روستای دهبنه از توابع لاهیجان به دنیا آمد. پدرش سید تقی، کشاورز بود و مادرش باجی نام داشت. تامقطع دیپلم تحصیل کرد. سپس دانشجویی دانشکده افسری شد. ازدواج کرده بود. بیت و سوم بهمن ماه ۱۳۵۷ ، در خرم آباد استاد لرستان به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهداء دهبنه لاهیجان واقع است.

*****

شهید رضا قلی خورسندی، در سال ۱۳۲۲دربازکیاگوراب از توابع لاهیجان دیده به جهان گشود. نام پدر عیسی و مادرش میمنت نام داشت. تا ششم ابتدایی تحصیل کرد. ثمره ازدواجش پنج پسر بود. جهت امرار معاش خانواده به کارگری در شرکت کشتیرانی پرداخت. او در راهپیمایی‌ها شرکت می کرد. در روز ۲۲ بهمن ۵۷ در حالی که مجروحان را به بیمارستان می‌رساند مورد هجوم مزدوران شاه قرار گرفت و در یکی از خیابان های تهران با آنان درگیر شد و تیر مستقیم ماموران رژیم او را از پای درآورد. بدن مطهر این شهید را در بهشت زهرا تهران به خاک سپردند.

*****

شهید حمید سجاسی، بیست و پنجم شهریور ۱۳۴۱ در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش قربانعلی، ماهی فروش بود و مادرش اقدس نام داشت. تا پایان مقطع راهنمایی تحصیل کرد. دانش آموز بود. ۲۲ آبان ۱۳۵۷ در تظاهرات خیابانی مردم لاهیجان، هنگام درگیری با ماموران رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به قلب، شهید شد. مدفن وی در مزار شهدای لاهیجان واقع است.

*****

شهید محمد علی شعبانی حسنعلی ده، چهاردهم آبان ۱۳۲۶، در شهرستان لاهیجان به دنیا آمد. پدرش حیدر و مادرش رقیه نام داشت. کارگر بود. در سال ۵۶ ازدواج نمود و ثمره اش ۲ دختر بود. چهاردهم دی ۱۳۵۷ ، در شهرستان لنگرود بر اثر اصابت گلوله مأموران رژیم ظالم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای لاهیجان واقع است.

*****

شهید محمد تقی کنارنگ، بیستم دیماه ۱۳۳۸، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش احمد(در سال ۱۳۴۰ فوت کرد) و مادرش ملوک نام داشت. برای امرار معاش خانواده به کار جوشکاری روی آورد. بیست و دوم مهر ۱۳۵۷، هنگام تظاهرات بر اثر اصابت گلوله مأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای لاهیجان واقع است.

*****

شهید محمد مهرزاد سلمانی، سال ۱۳۲۵، در شهرستان لاهیجان دیده به جهان گشود. پدرش امیدعلی، کشاورز بود و مادرش بمانی نام داشت. محمد آرایشگر بود. بیست و دوم آبان ۱۳۵۷، در زادگاهش هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای همان شهرستان واقع است.

شهدای انقلابی رودسر

شهید محمد رضا مهین پور، پنجم مهر ماه ۱۳۳۶، در شهرستان رودسر دیده به جهان گشود. پدرش محمدعلی، بزاز بود و مادرش اقدس نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه تحصیل کرد و دیپلم گرفت. کاسب و مغازه دار بود. سیزدهم دی ۱۳۵۷، در خیابان شهدای رودسر به همراه سایر دوستانش جهت تشییع جنازه شهید اصغر هاشم پور رفته بودند که تحت تعقیب مأموران شهربانی قرار گرفته و طی درگیری با مأموران رژیم پهلوی در اثر ضرب و شتم شدید آنان به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رودسر واقع است.

*****

شهید اصغر هاشم پور، پنجم آذر ۱۳۳۱ در شهرستان رودسر چشم به جهان گشود. پدرش اسماعیل و مادرش کوچک خانم نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه در رشته اقتصاد تحصیل کرد و دیپلم گرفت. نهم دی ۱۳۵۷،در خیابان امام خمینی رودسرهنگام درگیری با مأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رودسر واقع است.

*****

شهید محمد هدایت بازرگانی، هجدهم فروردین ۱۳۴۲ درشهرستان رودسر متولد شد. پدرش هدایت و مادرش زهرا نام داشت. تا دوم متوسطه درس خواند. پنجم دی ۱۳۵۷، هنگام درگیری با مأموران رژیم پهلوی در رودسر به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رودسر واقع است.

******

شهید مهدی قاسمی، بیستم اسفند ۱۳۳۹ در شهرستان رودسر چشم به جهان گشود. پدرش فرج الله، تره بار فروش بود و مادرش مریم نام داشت. تا چهارم متوسطه درس خواند. دانش آموز بود. پنجم دی ۱۳۵۷، در خیابان شهدای رودسر هنگام درگیری بامأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رودسر واقع است.

****

شهید الیاس سالاری، بیستم شهریور ۱۳۵۴ در شهرستان رودسر چشم به جهان گشود. پدرش مختار و مادش صدیقه نام داشت. ۲۲ آبان ۱۳۵۷ هنگامی که مردم لاهیجان مشغول تظاهرات علیه نظام فاسد شاهنشاهی بودند الیاس در آغوش دایی‌اش مورد اصابت گلوله ماموران رژیم پهلوی قرار گرفت و در سن سه سالگی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رودسر واقع است.

*****

شهید عزیزالله حسنی ثانی، دهم دی ۱۳۳۳ در روستای سرولات چابکسر از توابع شهرستان رودسر متولد شد. پدرش حسین، کشاورز بود و مادرش کوچک خانم نام داشت. تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند. راننده بود. دهم دی ماه ۱۳۵۷  در باغ شاهپور غلامرضا وقع در زادگاهش در تظاهرت علیه رژیم منحوس پهلوی به دست ماموران شاه مخلوع به شهادت رسید. مزارش در روستای سرولات واقع است.

گفتنی است، استان گیلان ۶۱ شهید را در انقلاب اسلامی تقدیم نظم جمهوری اسلامی کرده است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد