صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مسجد ولیعصر(عج) خطبه‌سرا، مبدا تفکرات تظاهرکنندگان انقلابی

مساجد به عنوان پایگاه مرکزی، معنوی و فکری انقلابیون بود که مبدأ تفکرات مردم روستای خطبه‌سرا در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد ولیعصر(عج) بود. انقلاب اسلامی ایران به وسیله کودتا و حرکت‌های نظامی به دست نیامد بلکه به وسیله عزم، ایمان و نیروی مردمی به دست آمده و همچنان باقی مانده و ریشه […]

کد خبر : 24421 | 12:08 ب.ظ | ۳۰ دی , ۱۳۹۵

مساجد به عنوان پایگاه مرکزی، معنوی و فکری انقلابیون بود که مبدأ تفکرات مردم روستای خطبه‌سرا در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد ولیعصر(عج) بود.

انقلاب اسلامی ایران به وسیله کودتا و حرکت‌های نظامی به دست نیامد بلکه به وسیله عزم، ایمان و نیروی مردمی به دست آمده و همچنان باقی مانده و ریشه دوانده است.

ملت ایران در برابر حکومت خودکامه شاه ایستادگی کردند و مصداق این آیه‌ی شریفه شدند: « اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعُوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالُوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل، اینها کسانی بودند که (بعضی از) مردم، به آنان گفتند: «مردم [= لشکر دشمن] برای (حمله به) شما اجتماع کرده‌اند؛ از آنها بترسید!» اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: «خدا ما را کافی است؛ و او بهترین حامی ماست».

همچنانکه هیچ انقلابی بدون حضور مردمی اتفاق نمی‌افتد، تداوم هر انقلابی نیز منوط یه حضور مردم در صحنه است و این حضور در انقلاب ایران به عینه اثبات شده است و مردم مسلمان ایران با توکل برخدا، جانفشانی، پی بردن به ارزش شهادت، حضور مستمر وحدت کلمه، حفظ ارزش‌های معنوی اسلامی، همبستگی، استقامت و حضور انتخابات و راهپیمائی ها وفاداری خود در پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای انقلاب نشان داده‌اند.

اتحاد و یکپارچگی، توکل بر خدا، تمسک مذهبی و فرهنگ شهادت از جمله عوامل پیروزی مردم در انقلاب اسلامی بود که حضرت امام (ره) اتحاد و یکپارچگی مردم را از عوامل موفقیت مردم در انقلاب دانسته و می فرمایند: اتحاد و یکپارچگی، اتفاق آراء و توجه یکپارچه مردم به شکست طاغوت و وحدت براساس اعتصام به حبل الله عامل استمرار حضور یکپارچه مردم در صحنه و دخالت آنان در سیاست است و بسیج توده ها، یکپارچگی و همبستگی اقشار به یکدیگر و حضور آنان در جریان انقلاب ومبارزه با عزم واراده ای پولادین عاملی عمده در پیروزی وتعیین مقدرات کشور به دست خود مردم به حساب می آید که در این رابطه وحدت توده ملت با نیروی نظامی وپیوند ارتش،ژاندارمری وشهربانی با ملت از مصادیق عمده وحدت کلمه وضامن پبروزی نهضت بشمار می‌آید.

خود فروختگی فرهنگی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ملموس بود

ولی نیکوکار، مبارز انقلابی ماسال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ماسال با اشاره به شرایط فرهنگی و اجتماعی قبل از بهمن ۵۷، اظهار داشت: در آن زمان شراط فرهنگی قابل دفاع نبود و فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها به طور ناقص‌ در جوامع و شهرهای کوچک به یک گونه بود و در جوامع بزرگ به گونه دیگر ظاهر می‌شد.

وی با بیان اینکه در جوامع کوچک به دلیل اینکه  افراد سنت‌گرا بیشتر بودند مانع از اثرگذاری ورود فرهنگ‌های وارداتی به شهرشان می‌شدند، افزود: در شهرهای کلان به دلیل اینکه تفکرات نظام بر مدگرایی و غرب‌گرایی بود، سبب شد تا فرهنگ وارداتی غرب در این شریط بیشتر خود را نشان دهد.

این مبارز انقلابی ماسال با بیان اینکه شرایط فرهنگی قبل از انقلاب شرایط نابسامانی بود، گفت: در کل کشور یک خود فروختگی فرهنگی ملموس بود و این انقلاب در حوزه فرهنگ سر بزنگاه ظهور کرد.

مساجد قرارگاه مرکزی، معنوی و فکری انقلابیون

نیکوکار با اشاره به اینکه اکثر انقلاب‌های دنیا به دلیل اینکه پایگاه مرکزی و معنوی نداشتند با شکست مواجه شده‌اند، تصریح کرد: مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی یک پایگاه و یک مکان معنوی بود که افکار و اندیشه‌ها را تجمیع می‌کرد.

وی، مساجد را یک قرارگاه فکری دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع سبب شد تا انقلاب بتواند استارت کار را از مساجد آغاز کند و قرارها و تظاهرات مردمی از مساجد بود.

این مبارز انقلابی ماسال با اشاره به اینکه نقش مساجد در انقلاب بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: مساجد نقطه شروع همه برنامه‌ها بود و به فرموده امام راحل؛ مساجد سنگر است و باید این سنگرها پر شود.

نیکوکار با بیان اینکه روحانیون و علما و افراد آگاه در مساجد بیشتر حضور داشتند که با امام راحل در ارتباط بودند و نسبت به بیداری و هوشیاری مردم تلاش می‌کردند، افزود: سیاسیون و حزب توده و کمونیست که با حکومت استبدادی شاه موافق بودند از مسجد دوری می‌کردند در صورتی که مبدأ کار همه روحانیون مساجد بود.

مساجد نقش اساسی و کلیدی در پیروزی انقلاب داشتند

وی با اشاره به اینکه مساجد نقش کلیدی و اساسی را در پیروزی انقلاب داشتند، گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی دانش‌آموز دوران راهنمایی بودم که دانش‌آموزان دبیرستانی مدرسه شهید پرویز دوستی اقدام به شکست شیشه‌های مدرسه کردند و معلمان می‌گفتند که با آنها همراه نشوید چون آنها غارت‌گر و شیشه شکن هستند.

این مبارز انقلابی ماسال تصریح کرد: یک روز صبح که در مدرسه بودیم دانش‌آموزان دبیرستانی در صدد بودند تا به ما ملحق شوند و تظاهراتی را برپا کنند اما چون حرف‌های معلمانمان که آنها غارتگر و شیشه شکن هستند در گوشمان بود از آنها دوری می‌کردیم، که ناگهان و فی‌البداهه آن دانش‌آموزان شعار «ما شیشه شکن نیستیم، ما بت شکنیم» را سر دادند و ترس ما ریخت و به آنها ملحق شدیم و تظاهرات خوبی را به راه انداختیم.

نیکوکار با بیان اینکه مردم عامل اصلی پیروزی انقلاب‌ها هستند، خاطرنشان کرد: مردم ایران بانی اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آرامش، آسایش و آرمان‌گرایی هستند و نقش مردم همیشه یک نقش اساسی و بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه کشور بدون مردم معنی ندارد، اظهار داشت: مردم در پویایی انقلاب قدم‌های مثبتی برمی‌دارند و در انتخابات و صحنه‌های مورد نیاز کشور همیشه به موقع حضور پرشور دارند.

این مبارز انقلابی ماسال با اشاره به اینکه قدرت‌های جنگ از شمشیر به جنگ سایبری تبدیل شده است، افزود: افکار مردم می‌تواند در شکل‌گیری و نگهداری و حفظ این انقلاب و نظام موثر باشد.

مسجد ولیعصر(عج) خطبه‌سر ماسال مبدا تفکرات تظاهرکنندگان انقلابی بود

سیدمحمدعلی عظمتی، یکی دیگر از انقلابیون مبارز ماسال به خبرنگار خبرگزاری شبستانبا بیان اینکه مردم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گوش به فرمان ولی فقیه بودند و در راستای پخش اعلامیه تلاش می‌کردند، گفت: مردم خیلی پیش‌تر از بهمن ۵۷ به صحنه آمدند و با رهبری و هدایت حضرت امام خمینی‌(ره) همراهی کردند.

وی با بیان اینکه مساجد در آن زمان برنامه‌های قرآن و احکام برگزار می‌کردند، تصریح کرد: روحانیونی که به بیان احکام می‌پرداختند سخنان امام راحل را به ما می‌رساندند و بدون اینکه نامی از امام(ره) ببرند از کلمه «آقای ما» استفاده می‌کردند.

این مبارز انقلابی ماسال با بیان اینکه مسجد ولیعصر(عج) خطبه‌سرا ماسال مبدا تفکرات تظاهرکنندگان انقلابی بود، خاطرنشان کرد: در ماه محرم حجت‌الاسلام یاری در مسجد برای مردم سخنرانی و مردم را نسبت به اتفاقات پیش‌رو هوشیار می‌کرد.

عظمتی اظهار داشت: انقلاب در حقیقت محصول فداکاری های مردم است و تداوم انقلاب هم به حضور مردم که از ابتدا در صحنه بوده اند و هستند بستگی دارد.

انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر توان مردمی به پیروزی رسید و رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی و نقش محوری مردم مهمترین عوامل اصلی شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران تا به امروز بوده است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد