صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






شوراي نگهبان در نگاه امام راحل(ره)

بازخواني سيره‌ حضرت امام (رحمت الله عليه) در برخورد با معترضين نسبت به نظارت شوراي نگهبان در انتخابات به تنهايي گوياي مردود بودن شبهه‌ انتخاباتِ آزاد و بدون نظارت است. طنز تاريخ اين است که اولين مورد اِعمال نظارت استصوابي در انتخابات رياست جمهوري سال 58 بود که در آن، موسوي خوئيني‌ها (که اکنون از […]

کد خبر : 2626 | 7:03 ق.ظ | ۳۰ اردیبهشت , ۱۳۹۲

امام خمینی

بازخواني سيره‌ حضرت امام (رحمت الله عليه) در برخورد با معترضين نسبت به نظارت شوراي نگهبان در انتخابات به تنهايي گوياي مردود بودن شبهه‌ انتخاباتِ آزاد و بدون نظارت است.

طنز تاريخ اين است که اولين مورد اِعمال نظارت استصوابي در انتخابات رياست جمهوري سال 58 بود که در آن، موسوي خوئيني‌ها (که اکنون از داعيه‌داران انتخابات آزاد است) از طرف امام (رحمت الله عليه) مسئوليت اعمال نظارت استصوابي در تأييد و رد صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري را بر عهده گرفت (در آن زمان هنوز شوراي نگهبان تشکيل نشده بود) که از اين طريق بسياري رد صلاحيت شدند.

يکي ديگر از بهترين نمونه‌هاي حمايت امام (رحمت الله عليه) از شوراي نگهبان را مي‌توان در پيام ايشان در تاريخ 25 ارديبهشت 63 (پس از جوسازي شديد عليه شوراي نگهبان و عملکرد آن در ابطال چند حوزه‌ انتخابيه) مشاهده نمود. بي‌شک اين پيام مي‌تواند بهترين دليل بر تأييد حضرت امام (رحمت الله عليه) نسبت به نظارت استصوابي باشد، زيرا جز با نظارت استصوابي نمي‌توان انتخابات را در برخي از حوزه‌ها ابطال کرد.

البته ناگفته نماند که حضرت امام (رحمت الله عليه) نصايح پدرانه ديگري نيز به خود شوراي نگهبان در پيام‌هاي خود اظهار فرموده‌اند که ارتباطي با اصل بحث نظارت استصوابي ندارد.امام (رحمت الله عليه) در اين پيام خويش، پيامدهاي ناروا و اسفبار جوسازي عليه شوراي نگهبان در انتخابات را با بيرون راندن فقها از مجلس مشروطه مقايسه کرده‌اند و تضعيف و تخريب شوراي نگهبان را خطرناک و سرآغاز انحرافات در کشور دانسته‌اند:

“من به اين آقايان هشدار مي‌دهم که تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناک براي کشور و اسلام است. هميشه انحرافات به تدريج در يک رژيم وارد مي‌شود و در آخر، رژيمي را ساقط مي‌نمايد. لازم است همه به طور اکيد به مصالح اسلام و مسلمين توجه کنيم و به قوانين، هرچند مخالف نظر و سليقه‌ي شخصي‌مان باشد، احترام بگذاريم و به اين جمهوري نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشيم.در خاتمه بايد بگويم که حضرات آقايان فقهاي شوراي نگهبان را با آشنايي و شناخت تعيين کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم مي‌دانم و اميد آن دارم که اين نحو امور تکرار نشود و به شوراي نگهبان تذکر مي‌دهم که در کار خود استوار باشيد و با قاطعيت و دقت عمل فرماييد و به خداي متعال اتکال کنيد. از خداوند تعالي عنايت و رحمت براي ملت عزيز را خواستارم.”

حضرت امام (رحمت الله عليه) در بيانات ديگري به صراحت بر ضرورت وجود نظارت دقيق از سوي شوراي نگهبان تأکيد کرده‌اند و فعاليت شورا را مورد تأييد خويش دانسته‌اند:

“شوراي محترم نگهبان، که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسي هستند، مورد تأييد اينجانب مي‌باشند و وظيفه‌ آنان بسيار مقدس و مهم است و بايد با قاطعيت به وظايف خود عمل نمايند. البته توجه به اهميت حفظ نظام جمهوري دارند که با آن هيچ حکم و امري مزاحمت نمي‌کند و براي حفظ آن، از هيچ کوششي نبايد مضايقه کرد و معلوم است آقايان با تعهدي که دارند تحت تأثير هيچ جوي واقع نمي‌شوند. اِن‌شاءالله مؤيد باشند.”






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد