صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






گیلانی‌ها برای مهمانی خدا آماده می‌شوند

گیلانی‌ها برای مهمانی خدا آماده می‌شوند، رمضان ماهی که در آن نفس‌ها تسبیح می‌شود. ماه مبارک رمضان در گیلان از قدیم‌الایام دارای آداب و رسوم‌هایی بود که امروزه تنها خاطره‌ای از آنها به یادگار مانده است. در گذشته‌های نه چندان دور مردم گیلان برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و تشخیص وقت دقیق […]

کد خبر : 3425 | 11:28 ق.ظ | ۱۲ تیر , ۱۳۹۲

مضان12

گیلانی‌ها برای مهمانی خدا آماده می‌شوند، رمضان ماهی که در آن نفس‌ها تسبیح می‌شود.

ماه مبارک رمضان در گیلان از قدیم‌الایام دارای آداب و رسوم‌هایی بود که امروزه تنها خاطره‌ای از آنها به یادگار مانده است.

در گذشته‌های نه چندان دور مردم گیلان برای بیدار شدن در سحرهای ماه مبارک رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال ویژه این ماه، از وسایل و روش‌های مختلف استفاده می‌کردند.

بانگ خروس، شناختن ستارگان و محل آنها در آسمان، کوبیدن دیوار همسایه، جار کشیدن در کوچه‌ها و صدای مناجات از گلدسته‌های مساجد و… از جمله روش‌هایی بود که مردم بیشتر روستاهای گیلان در سحرگاه ماه مبارک رمضان از آنها برای بیدارباش استفاده می‌کردند و امروزه بسیاری از این مراسم‌ها منسوخ شده است.

در بسیاری از مناطق گیلان به ویژه در بهار و تابستان، معمولاً جوانان پس از خوردن افطار با دوستان خود شب‌نشینی داشتند و تا سحر بیدار می‌ماندند و هنگام سحر هر کدام از آنها در مسیر رفتن به  خانه‌هایشان در کوچه و بازار با صدای بلند جار می‌زدند و مردم را برای خوردن سحری بیدار می‌کردند.

در برخی موارد نیز موذن‌های هر محل با استقرار بر بام مساجد و یا خانه‌های خود از یکی دو ساعت مانده به سحر با صدای مناجات و صلوات اطرافیان را برای انجام فرایض دینی و آماده کردن سحری بیدار می‌کردند.

امروزه دنیای ماشینی بیشتر رسوم‌های قشنگ گذشته را از بین برده و در بسیاری از خانواده‌ها فاصله افتاده است، البته در برخی مناطق دورافتاده روستایی گیلان بعضی از آیین‌های ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و هنوز نیز بانگ خروس شیپور بیدارباش مردم است.

 

*رمضان فرصتی برای رسیدن به قرب الهی است

امام جمعه موقت رشت ماه رمضان را فرصتی مناسب برای رسیدن به قرب الهی دانست و اظهار کرد: برای سحری خوردن و تحصیل معنویت باید از فرصت سحر بهره گرفت و قدری شب زنده‌داری، مناجات با خدا و تلاوت قرآن داشت.

حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده، با ذکر حدیثی از پیامبر اسلام (ص) درباره استقبال مردم از ماه رمضان، گفت: گروهی از مردم با خوشحالی و سرور به استقبال این ماه می‌روند چرا که مقدمات فراوانی برای این ماه پیش‌بینی شده و رجب و شعبان مقدمه‌ای برای ماه رمضان است و می‌توان از آنها به عنوان یک کارگاه آموزشی و محل آماده شدن ورود به ماه رمضان یاد کرد.

وی اضافه کرد: گروه نخست دو ماه رجب و شعبان را درک کرده و خود را مهیا برای ورود به ماه رمضان می‌کنند و می‌دانند که در شب‌های قدر مقدرات انسان‌ها رقم می‌خورد بنابراین بسیار مسرور و شاد هستند و این ماه را عید اولیاء‌الله می‌دانند.

امام جمعه موقت رشت در ادامه حدیث پیامبر (ص) افزود: گروه دوم مسلمانانی هستند که برای رفع تکلیف روزه می‌گیرند و تنها برای اینکه دستور خدا را انجام داده باشند این کار را می‌کنند.

وی گروه سوم را عده‌ای دانست که تمایلی به رسیدن ماه رمضان ندارند و آن را مخالف عیش و نوش خود می‌دانند و اذعان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید سعی کنید جزو گروه نخست باشید و آمدن ماه رمضان برایتان شادی و سرور به همراه داشته باشد و به استقبال آن بروید.

*غبارروبی 3 هزار مسجد در گیلان

معاون فرهنگی مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در دهه پایانی ماه شعبان مراسم عطرافشانی و غبارروبی مساجد گیلان آغاز می‌شود.

حجت‌‌الاسلام سید حسین گل‌میرزاده، با بیان اینکه حدود سه هزار مساجد استان غبارروبی می‌شوند، گفت: بیش از 10 هزار نفر به صورت خودجوش مساجد گیلان را غبارروبی می‌کنند.

وی انجام این فعالیت‌ها را به عنوان یک فرهنگ به دلیل اهمیت مکان مسجد و جذب جوانان و معرفی برنامه‌های فرهنگی ذکر کرد.

این مسئول درباره فضیلت‌های ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان به فضیلت ماه رمضان اشاره کرد و فرمود ماه خدا به شما روی می‌آورد که خوبی‌ها در آن چند برابر، درجات و مقام‌های اهل ایمان بالا، خواب و عبادت شما نزد خداوند محفوظ است.

وی روزه برای افراد بیمار که دارای شرایط ویژه هستند را واجب ندانست و تصریح کرد: انجام عمل روزه برای افراد غیر بیمار علاوه بر سلامت روح، دوری از بیماری‌ها و سلامت جسم را به همراه دارد.

گل‌میرزاده، روزه گرفتن در ماه گرم سال را بزرگ‌ترین جهاد از نظر پیامبر (ص) عنوان کرد و افزود: طبق احادیث و روایات دینی، روزه گرفتن در فصل تابستان موجب دوری از وسوسه‌ها، تقرب به خداوند و رسیدن به صبر و شکیبایی می‌شود.

وی با ذکر حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت ماه مبارک رمضان، افزود: پیامبر (ص) فرمود در این ماه نفس‌های شما تسبیح است و به زیردستان رحم کرده، اخلاق را نیکو کنید، خشم را فرو برید، صله رحم کنید.

معاون فرهنگی مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان، ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود در ماه رمضان پیرمردان را احترام و از دروغ و کار حرام اجتناب کنید، قرآن زیاد بخوانید، به فقرا و نیازمندان رسیدگی کنید، استغفار فراوان کنید و آزار خود را از دیگران باز دارید که اگر چنین شد پس از ماه رمضان مانند کسی خواهید بود که تازه از مادر متولد شده است.

وی، رمضان را ماه فکر و اندیشه، خلوت با خود، مناجات با خدا و فرصتی استثنایی برای انسان نامید و خاطرنشان کرد: نیت روزه گرفتن باید بر مبنای آگاهی و درک نتایج دنیوی و اخروی آن حاصل شود.

گل‌میرزاده، اسلام را دین استدلال و منطق روشن معرفی کرد و افزود: تمام احکام و دستورات دینی طبق منفعت و نیازهای ضروری انسان تبیین شده و انجام این دستورات هیچ سختی و خسرانی را متوجه انسان نمی‌کند.

وی نزدیک شدن به تقوای الهی را بزرگ‌ترین و بهترین اثر روزه در آیات قرآن عنوان کرد.

 

*تشدید طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در گیلان

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز درباره تمهیدات اندیشیده در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان امسال طرح نظارتی با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی آسان مردم به مایحتاج اجرا می‌شود.

به گفته علیرضا حسینیان، در طرح ضیافت مذکور بازرسان این سازمان به همراه بازرسان مجامع امور صنفی در سراسر استان بر توزیع کالا به ویژه کالای پر مصرف این ایام نظارت می‌کنند.

وی استفاده از ناظران افتخاری در ماه مبارک رمضان را نشانه جدیت در اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان دانست و یادآور شد: کالای مورد نظر در این طرح عمدتاً شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، شکر، زولبیا و بامیه، خرما، سبزیجات و … جزو نظارت‌های ویژه در ماه مبارک رمضان است.

*کالای اساسی به اندازه نیاز در گیلان ذخیره‌سازی شده و کمبودی در بازار وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اقدام‌های این نهاد در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ماه مبارک رمضان بسیار فعال می‌شوند.

علی منتظری افزود: بازرسان نمایشگاه‌های توزیع کالا در مرکز استان و شهرستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای را رصد می‌کنند.

وی، رصد برچسب قیمت کالا و اجرایی شدن آن را از جمله وظایف بازرسان عنوان کرد و گفت: سابقه نشان داده است که در ماه رمضان برخی از کالا افزایش قیمت پیدا می‌کند و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بسیج شدند که در این حوزه نظارت لازم را داشته باشند.

این مسئول، با بیان اینکه در زمینه تأمین و توزیع کالای اساسی کنترل و نظارت به طور گسترده عمل می‌شود، یادآور شد: سال‌های 91 و سه ماه 92 کمترین تنش را در بازار داشتیم.

وی به تأمین کالای اساسی برای سه ماه آینده در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: کالای اساسی به اندازه نیاز در استان ذخیره‌سازی شده و کمبودی در بازار نداریم.

منتظری با اشاره به تلاش مجامع امور صنفی و تعزیرات حکومتی در کاهش انحراف‌ها در بازار، تصریح کرد: 80 هزار واحد صنفی دارای پروانه در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 10 هزار ناظر افتخاری در استان ساماندهی شدند و امسال آموزش‌های لازم را می‌بینند و در حوزه بازار فعال هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، اجرای طرح ضیافت را هر سال به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ذکر کرد و افزود: مدت اجرای طرح مذکور از چهارم تیر تا 18 مرداد امسال است.

وی اذعان کرد: تلاش شده تا کالای مورد نیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان تأمین شود و در این‌ زمینه مشکلی نداریم.

منتظری با تصریح بر اینکه گوشت قرمز، گوشت مرغ و برنج به اندازه کافی موجود است، اظهار کرد: آمادگی توزیع اقلام مذکور به منظور تنظیم بازار وجود دارد.

وی از برپایی نمایشگاه توزیع مواد غذایی در مجتمع «وارش» شهر رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: نمایشگاه مذکور متعلق به شهرداری رشت است و در خیابان مدرس از 13 تیر جاری دایر می‌شود.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد