صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






نهضت جنگل یک جنبش ملی است

نویسنده کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» گفت: جنبش جنگل یک جنبش محلی نیست بلکه جنبش ملی است. عباس نعیمی در کارگاه نقد و بررسی کتاب مذکور، اظهار کرد: در مباحث فلسفه علم و انباشته بودن علم، زمانی که نقد بر نقد صورت می‌گیرد خصلت انباشته شدن علم را به وجود می‌آورد. وی افزود: کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» […]

کد خبر : 3478 | 7:37 ق.ظ | ۲۲ تیر , ۱۳۹۲

میرزا کوچک11

نویسنده کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» گفت: جنبش جنگل یک جنبش محلی نیست بلکه جنبش ملی است.

عباس نعیمی در کارگاه نقد و بررسی کتاب مذکور، اظهار کرد: در مباحث فلسفه علم و انباشته بودن علم، زمانی که نقد بر نقد صورت می‌گیرد خصلت انباشته شدن علم را به وجود می‌آورد.

وی افزود: کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» در فصل مشترک جامعه شناسی سیاسی و علم تاریخ قرار دارد و جامعه شناسی سیاسی بررسی عامل قدرت از پایین به بالا است و تاریخ به عنوان موضوعیت گذشته به عنوان پارامترهایی مهم در جامعه شناسی محسوب می‌شود.

این نویسنده، با اشاره به نظریه گورویچ درباره جامعه‌شناسی، گفت: طبق نظریه گورویچ جامعه‌شناسی بدون تاریخ ابتر است و بنده نیز به پیوند جامعه‌شناسی با تاریخ معتقد هستم که این کتاب زیرمجموعه یک علم بین رشته‌ای جامعه‌شناسی سیاسی و تاریخی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این کتاب به دنبال روایت جنبش جنگل نبوده است خاطرنشان کرد: در این کتاب ادعای روایت جنگل را ندارم بلکه با جریان شناسی سیاسی، مطالعه تطبیقی، شاخص ایدئولوژی و… مطالعه جامعه شناختی انجام داده‌ام.

نعیمی، اضافه کرد: به طور کلی در بین آثار جنبش‌ها و تحولات معاصر ایران جریان‌شناسی کم انجام شده است و این کتاب به دلیل مطالعه جامعه‌شناختی در بین آثار مربوط به جنبش جنگل منحصر به‌فرد است.

به گفته وی، در کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» 14 پارامتر به شکل تطبیقی در قالب سه جریان، زیر چهار بخش اصلی ایدئولوژی، چهره‌ها، پایگاه مردمی، جبهه موافقان و مخالفان بررسی شده است.

نویسنده کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل»، با بیان اینکه در فصل نخست این کتاب به دنبال تبیین جامعه شناختی بوده‌ام، متذکر شد: تبیین جامعه شناختی جنبش جنگل تاکنون در هیچ اثری وجود نداشته و تبیین آن یک تبیین بلند مدت است که جنبش جنگل را یک دغدغه ملی برای موسسان این جنبش می‌داند.

وی تصریح کرد: از نظر نویسنده جنبش جنگل یک جنبش محلی نیست بلکه یک جنبش ملی است.

نعیمی با اشاره به اینکه در بخش زیادی از تألیفات مربوط به جنبش‌ها نگاه یک نگاه پروژه‌ای است، خاطرنشان کرد: جنبش جنگل در این کتاب یک قطعه از پازل است و بنده روی جنبش جنگل تأکید ندارم بلکه برای نخستین بار سعی کرده‌ام یک نگاه پروسه‌ای داشته باشم.

وی نگاه پروسه‌ای تاریخی، تبیین جامعه‌شناختی، استخراج نمودار و مدل علمی را از مواردی ذکر کرد که در هیچ منبعی به این نحو بیان نشده است.

این نویسنده، فشرده‌سازی را از ویژگی‌های نوشتار علمی عنوان کرد و گفت: فشرده‌سازی یکی از کارها است و باید در فشرده‌سازی نوشته‌ها به طرف استانداردهای علمی حرکت کنیم.

وی متذکر شد: اگر قرار است نقدی بر اثر بنده وارد شود بر پیش فرض‌ها و انگاره‌های فکری‌ام وارد شود که نگاه دیالکتیکی و سیالیست پدیده‌های اجتماعی از انگاره‌های فکری بنده هستند.

نعیمی، با تصریح بر اینکه نمی‌توان واژه‌ها را جایگزین کرد، افزود: بنده در بخش مقدمه کتاب به تعریف هر یک از واژه‌ها پرداخته‌ام.

وی یادآور شد: کتاب‌های عصر حاضر بیشتر چیدمان اتفاق‌ها بوده در حالی که کتاب «جریان‌شناسی سیاسی جنبش جنگل» با تبیین و جریان‌شناسی نوآوری داشته است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد