صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






روحانیت پیشتاز خط استکبارستیزی/ مبارزه با استکبار در هر شرایطی ادامه دارد

حجت الاسلام باقری ارومی گفت: ما باید بدانیم مبارزه با استکبار در هر شرایطی و در هر دوره ای ادامه دارد و روحانیت هم در این زمینه همواره پیشگام و پیشقدم بوده اند. امام خمینی(ره) همواره یکی از مهمترین حربه‌های استکبار جهانی را ایجاد فضای بی‌اعتمادی و بدبینی نسبت به انقلاب اسلامی ایران می دانستند. […]

کد خبر : 41052 | 9:48 ق.ظ | ۱۲ آبان , ۱۳۹۹

حجت الاسلام باقری ارومی گفت: ما باید بدانیم مبارزه با استکبار در هر شرایطی و در هر دوره ای ادامه دارد و روحانیت هم در این زمینه همواره پیشگام و پیشقدم بوده اند.

امام خمینی(ره) همواره یکی از مهمترین حربه‌های استکبار جهانی را ایجاد فضای بی‌اعتمادی و بدبینی نسبت به انقلاب اسلامی ایران می دانستند. به اعتقاد ایشان وقوع انقلاب ایران، بسیاری از معادلات سیاسی در خاورمیانه را به‌هم ریخت. به همین علت، استکبارستیزی یکی از محوری‌ترین مفاهیمی بود که در اندیشه و گفتمان امام خمینی (ره) در طول دوران حیاتشان همواره مشاهده شده است.

روز ۱۳ آبان در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده و این روز یادآور سه واقعه مهم تاریخی در سه دوره مختلف است و به همین دلیل این روز در تاریخ کشورمان به عنوان روزی به‌یادماندنی به ثبت رسیده است.

اولین واقعه در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ رخ داد. در این روز ماموران رژیم شاه، امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند.

واقعه بعدی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷به وقوع پیوست و دانش‌آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران، راهپیمایی کردند، اما دژخیمان رژیم شاه با حمله به آنان این دانش‌آموزان را به خاک و خون کشیدند.

۱۳ آبان ۱۳۵۸ همچنین یادآور حماسه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است که با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند و بدین ترتیب، مبارزه ضدآمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری به خود گرفت.

با توجه به این وقایع و با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز در تقویم ملی کشورمان به نام روز «ملی مبارزه با استکبار» نام گذاری شده است. در این راستا خبرگزاری شبستان در مصاحبه ای با حجت الاسلام «محمد جواد باقری ارومی » امام جمعه بخش اسالم اهمیت و ضرورت پرداختن به استکبار ستیزی در جامعه امروز را مورد بررسی قرار داد.

-چرا باید روز ۱۳ آبان همواره و در همه ادوار گرامی داشته شود؟

در این برهه از تاریخ و هنگامی که آمریکا در اوج جنایات خود قرار دارد و رییس جمهور این کشور می گوید ایران را با تحریم های اقتصادی تحت فشار قرار داده ایم، ضرورت مبارزه با استکبار بیش از پیش نمایان می شود. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، فقط جنایتکاران به جنایات خود افتخار می کنند لذا باید در این برهه زمانی یاد این روز گرامی داشته شود به‌ویژه در شرایطی که ویروس کرونا موجب شده هرگونه راهپیمایی و تجمع ممنوع اعلام شود.

این روز باید زنده نگه داشته شود تا نسل جوان ما روز ۱۳ آبان را فراموش نکنند و از یاد نبرند که در این روز جنایات و دخالت های آمریکا در کشورهای مختلف از جمله در کشور ما  پایان گرفت و دانشجویان سفارت آمریکا که در حقیقت لانه جاسوسی این کشور بود را تسخیر کردند.

این سفارتخانه مکانی برای ارسال اسرار و اطلاعات کشور به بیرون از کشور بود و آمریکایی ها بر طبق آن نقشه ها و طرح های شیطانی خود را برنامه ریزی می کردند. جریان کودتا باید به نسل های آینده انتقال داده شود خصوصا که اسناد خوبی هم در این رابطه موجود است، این اسناد مستند به آیندگان منتقل می شود تا همه بدانند در این روز آمریکا چه جنایت بزرگی انجام داده و ما توانستیم دست این آمریکای جنایتکار را برای همیشه از کشور خود قطع کنیم.

-روحانیت، علما و نخبگان در این زمینه چه وظایفی دارند؟

روحانیت و علما به جهت تعالیمی که در حوزه های علمیه بر اساس آیات قرآن و احادیث معصومین آموخته اند، وظیفه و مسئولیت بزرگی برعهده آنهاست که در شرایط بسیار سخت و درحالی که حق و باطل به هم پیچیده و قابل تشخیص نیست، بتوانند علم و آگاهی خود را به جامعه ارائه دهند و به مردم بگویند در کجای آیات قرآنی و روایت و دستور آمده است که ما باید باظلم و استکبار ستیزه کنیم.

 آنچه خداوند بر همه پیامبران ماموریت داده اقامه و برپا کردن عدل، قسط، انصاف و برابری است.  چیزی که ما در نظام سلطه و آمریکا آنرا نمی بینیم و از سویی خداوند بارها پیامبر اکرم (ص) را به جهاد با کفار و منافقین توصیه، دستور و امر داده است. جهاد تنها به معنای جنگ نظامی نیست بلکه هرگونه مبارزه و مقابله با کفار و کسانی است که بخواهند به اساس اسلام ضربه بزنند.

جهاد می تواند اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی و امنیتی باشد همه این ها جهاد است و ما باید بدانیم مبارزه با استکبار در هر شرایطی و در هر دوره ای ادامه دارد و روحانیت هم در این زمینه همواره پیشگام و پیش‌قدم بوده اند، امروز نیز وظیفه دارند جامعه را از اقدامات این جنایتکار بشری یعنی آمریکا آگاه سازند و نسبت به خطراتی که از آمریکا بشریت را تهدید می کند، هشدار دهند.

– در جامعه امروز چرا باید استکبار ستیزی سرلوحه کار مسئولان و افراد تاثیر گذار جامعه قرار گیرد و نخبگان در این مبارزه چه نقشی می توانند داشته باشند؟

تمایل ما به سمت استکبار و ظلم، آنها را جری ‌تر و جسورتر کرده و حقمان را پایمال می کند. در سال ۱۳۵۷ وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد در کمتر از یکسال در آبان ۵۸ توانستیم لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر و برای همیشه تعطیل کنیم. حضرت امام(ره) این واقعه را انقلاب دوم نامیدند و مسیر مبارزه با ظلم و استکبار را تکامل بخشیدند. در ۲۲ بهمن ۵۷ طاغوت داخلی و شاه، سرنگون و در ۱۳ آبان ۵۸ دست طاغوت جهانی آمریکا جنایتکار از کشور ما قطع و از ایران بیرون رانده شد.

ما با چنین روحیه و عقیده‌ای انقلاب کردیم. مسئولان نیز باید این عقیده را سرلوحه کار خود قرار دهند. انقلابی که به دست امام امت صورت گرفت اساس آن مبارزه با استکبار و ظلم و در راس آن آمریکای جنایتکار بود. خلف صالح امام (ره)، امام خامنه ای نیز این مسیر و روش را ادامه دادند و این شیوه و روش استکبار ستیزی و ظلم ستیزی موجب شد کشورمان تا این میزان پیشرفت کند.

تاریخ نشان داده هرگاه در برابر ظلم و استکبار محکم، قدرتمند و قوی ایستادیم دشمن از موضع خود عقب‌نشینی کرد و در هر برهه ای کمی تمایل از خود نشان دادیم و منفعل بودیم، دیدیم استکبار تحریم ها و فشار خود را بر ما بیشتر کرده است که نمونه آنرا در چند سال اخیر در گفتگوهای هسته ای و قرار داد موسوم به برجام می بینیم.

هر قدمی که برای نزدیک شدن به آمریکا برداشته شد، تحریم های بیشتری بر ما اعمال  و از توان هسته ای ما کاست و در عوض چیزی حاصل نشد. آنها به قول و قرار خود پایبند نیستند، لذا مسئولان ما باید این را بدانند که آزموده را آزمودن خطاست. ما یک‌بار آمریکای جنایتکار را امتحان و آزمایش کرده ایم اگر اکنون کسی دوباره بخواهد حرف از مذاکره و یا صحبت مجدد با آمریکا بزند این اشتباه محض است.

در همه ادوار روحانیت پیشگام و پیشقدم در امر مبارزه با استکبار بوده اند و لذا نخبگان، سیاستمداران، مسئولان، اساتید دانشگاه ها، چهره های ورزشی، هنری و تمام افراد تاثیر گذار جامعه باید استکبارستیزی را نهادینه و تبلیغ کنند و به همه نشان دهند که ما هرچقدر از آمریکا فاصله بگیریم وضعیت بهتر و موفق‌تری خواهیم داشت. / شبستان






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد