صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






مقاله/ معرفی سیزده فجرآفرین شهرستان رشت/ شهدای انقلاب اسلامی افتخار مردم گیلان

مردم مذهبی و مکتبی استان گیلان، تاب تحمل اجنبی پرستی، خان سالاری، تبعیض و بی‌عدالتی و… را نداشتند و به محض دریافت اطلاعیه‌ها و سخنرانی‌های امامشان آنچنان عرصه را بر طاغوتیان تنگ کردند که حتی ساواک نیز نتوانست کاری از پیش ببرد. وقوع انقلاب در گیلان آبستن حوادث مختلفی بود و تاریخچه شکل‌گیری آن نیز […]

کد خبر : 20147 | 1:01 ب.ظ | ۱۸ بهمن , ۱۳۹۸

شهید انقلاب ۰۱۸

مردم مذهبی و مکتبی استان گیلان، تاب تحمل اجنبی پرستی، خان سالاری، تبعیض و بی‌عدالتی و… را نداشتند و به محض دریافت اطلاعیه‌ها و سخنرانی‌های امامشان آنچنان عرصه را بر طاغوتیان تنگ کردند که حتی ساواک نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

وقوع انقلاب در گیلان آبستن حوادث مختلفی بود و تاریخچه شکل‌گیری آن نیز شرایط خاص خود را داشت.

 سقوط مجسمه شاه توسط مردم در مرکز شهر رشت، درگیری با نیروهای رژیم، حفاظت از مراکز نظامی، زندان‌ها و اسلحه خانه‌ها، هم چنین تصرف کلانتری‌ها، ساختمان ساواک و استانداری را می‌توان از جمله مهمترین رویدادهای تاریخ انقلاب در گیلان برشمرد.

 رژیم طاغوت و ایادی دست نشانده اش با توجه به موقعیت و ساختار طبیعی و اجتماعی استان، از ابزارهای مختلفی برای سرکوب مردم و کنترل اوضاع استفاده می‌کردند و از سوی دیگر با اعمال محدودیت‌های شدید، به دنبال اهداف پلید خود بودند ولی غافل از اینکه مردم مذهبی و مکتبی استان گیلان، دیگر تاب تحمل اجنبی پرستی، خان سالاری، تبعیض، بی‌عدالتی، فساد و بی بندوباری را نداشتند. بطوریکه کاسه صبرشان لبریز شده بود و به محض دریافت اطلاعیه‌ها و سخنرانی‌های امامشان آنچنان عرصه را بر طاغوتیان تنگ کردند که حتی ساواک نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

 در این یادداشت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یادی می کنیم از فجر آفرینان شهرستان رشت؛

شهید حمیدرضا ابراهیم‌نژاد در تاریخ دوم شهریور ۱۳۳۳۶ در شهرستان رشت چشم به جهان گشود. پدرش احمد و مادرش ملوک نام داشت. تا پایان مقطع کاردانی دررشته مکانیک تحصیل کرد. معلم بود و سال ۱۳۵۴ ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. هفتم بهمن ۱۳۵۷ هتگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی در خیابان سردار جنگل رشت بر اثر اصابت گلوله ماموران رژیم ستمشاهی به شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای رشت واقع است.

شهید سید تقی اشکیل در تاریخ دوازدهم شهریور ۱۳۲۶ در شهرستان رشت به دنیا آمد. پدرش سید علی، نجار بود و مادرش زهرا نام داشت. تحصیلات خود را تا سطح ششم ابتدایی گذراند و چس از آن به کار نجاری مشغول شد. هشتم دی ۱۳۵۷ در خیابان امام خمینی رشت هنگام درگیری با ماموران رژیم چهلوی بر اثر اصابت گلوله و پارگی ریه به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رشت قرار دارد.

شهیده رویا باقری زنده دل، بیستم مرداد ۱۳۳۶ در تهران چشم به جهان گشود. پدرش بهمن و مادرش لطیفه نام داشت. در سال ۱۳۵۳ ازدواج کرده بود و صاحب یک پسر شد. بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۵۵ در شهرستن رشت بر اثر اصابت گلوله توسط ماموران ساواک در مابل درب منزلش به شهادت رسید و مدفن وی در گلزار شهدای رشت واقع است.

 شهید بهزاد برزو، هجدهم مهرماه سال ۱۳۲۶ در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. پدرش عیسی، کفاش بود و در سال ۱۳۵۵ فوت کرد. مادرش ام البنین نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه در رشته ادبی تحصیل کرد و دیپلم گرفت. کارگر شرکت دخانیات بود. سال ۱۳۵۴، ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. او در واقعه هفدهم شهریور ۱۳۵۷، در میدان شهدای تهران(میدان ژاله سابق) هنگام درگیری با مأموران رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

شهید محمد صادق بیابانگردی، ششم خرداد ماه ۱۳۲۶، در شهرستان رشت متولد شد. پدرش غلام، در سال ۱۳۳۵ فوت نمود و مادرش رقیه نام داشت. تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند. راننده اتوبوس بود. سال ۱۳۵۱، ازدواج کرد که ثمره آن یک دختر است. در روز بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷، هنگام درگیری با مأموران رژیم پهلوی در میدان صیقلان رشت بر اثر تیر، به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهداء رشت واقع است.

شهید محمود تابان شمال، بیست و پنجم اردیبهشت۱۳۳۸ در شهرستان رشت متولد شد. پدرش یوسف و مادرش سرور نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه در رشته اقتصاد تحصیل کرد و دیپلم گرفت. بیست و سوم دی ماه۱۳۵۷ در رشت هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی به شهادت رسید. پیکر او در گلزار شهدای رشت به خاک سپرده شد.

شهید اسماعیل تعصبی شالکویی، دوم خرداد ماه ۱۳۴۰ در رشت به دنیا آمد. پدرش حسین، نانوا بود و مادرش مریم نام داشت. تا مقطع اول نطری تحصیل کرد.سرانجام در هشتم دی ماه ۱۳۵۷ در پادگان جی تهران به هنگام درگیری با ماموران رژیم ستم شاهی در زمان حکومت نظامی بر اثر اصابت  تیر به سر به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای تازه آباد شهرستان رشت واقع است.

شهید حسن جمراد، در دوم مهر ماه ۱۳۱۱ در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. پدرش محمدتقی و مادرش فاطمه نام داشت که در سال ۱۳۵۳ فوت کرد. سال ۱۳۴۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسرو یک دختر شد. برای امرار معاش خانواده در یک مغازه پلوکبابی کار می کرد. دهم بهمن ۱۳۵۷ در شهر رشت هنگام درگیری با ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسید و مدفن وی در گلزار شهدای رشت واقع است

شهید سید یوسف سیدی‌نژاد، ۱۳ تیر ۱۳۳۲ در شهرستان رشت متولد شد. پدرش سیدعلی، ارتشی بود و مادرش حاجیه نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه در رشته الکترونیک درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند کارخانه پوشش بود. دهم دی ۱۳۵۷، در خیابان پل عراق رشت هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای شهرستان رشت واقع است.

شهید عبدالله عبدالعلی خوابستانی، چهارم بهمن ۱۳۳۶ در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. پدرش ابراهیم باغبان بود و مادرش رقیه نام داشت. تا پایان مقطع راهنمایی درس خواند. هفتم دی ۱۳۵۷، در میدان پاسداران (پل عراق) رشت هنگام درگیری با مأموران رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای رشت واقع است.

شهید احمد عطا آفرین، سوم آذر ۱۳۳۴ در شهرستان رشت چشم به جهان گشود. پدرش سیف الله و مادرش سعیده نام داشت. تا پایان مقطع کاردانی تحصیل کرد. دبیر بود. سال ۱۳۵۵،ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. ششم بهمن ۱۳۵۷، در میدان شهرداری رشت هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی به شهادت رسید. مدفن وی در گلزار شهدای شهرستان آستانه اشرفیه واقع است.

شهید میرمحمدعلی ملکوتیان، نهم بهمن ماه ۱۳۲۸، در شهرستان رشت متولد شد. پدرش سیدعبدالله، شغل آزاد داشت و نام مادرش زهرا بود. دانشجوی سال دوم رشته اقتصاد بود. بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷، در پادگان جمشیدیه تهران هنگام تظاهرات علیه رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران واقع است.

شهید هادی مهرآزاد صابر، یکم اردیبهشت ماه ۱۳۳۲، در شهرستان رشت متولد شد. پدرش اسماعیل و مادرش فاطمه نام داشت. تا پایان مقطع متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. در داروخانه کار می کرد. بیست و هشتم خرداد ۱۳۵۷، زمانیکه خدمت سربازی خود را در شهر سیرجان استان کرمان می گذراند، بنا به دستور امام خمینی(ره) اقدام به فرار از سربازخانه کرد که در حین فرار مورد اصابت گلوله مزدوران ستمشاهی قرار گرفت و به شهادت رسید. مدفن وی در مزار شهدای رشت واقع است.

به گزارش شبستان؛ با توجه به اینکه بافت و تنوع جمعیتی در گیلان به صورت پراکنده و نزدیک به هم است، این امر موجب شده بود تا صدای انقلاب علی رغم کمبود وسایلی ارتباط جمعی و اطلاع رسانی و همچنین خلا سازماندهی مناسب، سینه به سینه تا دورترین نقطه برسد و استقبال مردم روستاها و شهرهای کوچک و پیشتازی آنان در شکل گیری انقلاب گیلان نمونه روشن این مدعاست.

 استان گیلان ۶۱ شهید را در انقلاب اسلامی تقدیم نظم جمهوری اسلامی کرده است.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد