صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






اعلام برنامه های بزرگداشت روز زن/ برگزاری همایش تجلیل از بانوی انقلاب

 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن، همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی با عنون همایش بانوی انقلاب با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری بزرگداشت مقام زن به بیان برنامه‌های این هفته پرداخت و […]

کد خبر : 16007 | 1:05 ب.ظ | ۲۰ فروردین , ۱۳۹۴

 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن، همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی با عنون همایش بانوی انقلاب با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری بزرگداشت مقام زن به بیان برنامه‌های این هفته پرداخت و با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: موفقیتی که تیم مذاکره کننده هسته‌ای با مدیریت وزیر امور خارجه کشور و با هدایت مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهور به آن دست پیدا کردیم، موفقیت بزرگی است و همه دعا می‌کنیم در مراحل بعدی و در طی 3 ماه آینده و حتی کمتر، برنامه جامع اقدام مشترک نیز به تصویب برسد و برای اجرای آن، کشور و جهان آماده شوند.
.
.

وی ادامه داد: این توافق نشان داد سیاست ایران تعامل به جای تقابل است و همینطور نشان داد که ایران کشوری بزرگ با ایده‌ها و آرزوهای بزرگ است و هرگز اهل جنگ، تقابل و خدشه‌دار کردن امنیت بین‌المللی نبوده است و همانطور که پیش‌بینی می‌شود برهه جدیدی در عرصه سیاست بین‌الملل آغاز می‌شود که تاثیرات آن را در حوزه زنان و خانواده نیز شاهد خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهارداشت: ما هم‌اکنون در نیمه راه دهه عدالت و پیشرفت هستیم و 10 سال دیگر باقی مانده است تا به تحقق صنعت چشم‌انداز 20 ساله برسیم همینطور سال 94 سال تدوین برنامه ششم توسعه است که امیدوار هستیم از این فرصت در حوزه زنان و خانواده نیز بتوانیم استفاده کنیم و بتوانیم جایگاه مناسبی را برای زنان و خانواده در این برنامه در نظر بگیریم.
.
.

مولاوردی در ادامه به برنامه‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن پرداخت و گفت: در اولین اقدام ستاد یا شورای سیاستگذاری برگزاری مقام زن تشکیل شد و با وزارتخانه‌ها مکاتبات لازم صورت گرفت تا برنامه‌های پیشنهادی خود را به معاونت ارائه دهد و از طرف وزارت کشور نیز با استان‌ها مکاتبه شد.

 .
.

*عناوین روزهای هفته بزرگداشت مقام زن

وی افزود: طبق روال هر سال، عناوین روزهای مختلف تصویب و به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا برنامه‌های خود را با اسامی روزهای هفته تطبیق دهند. بر این اساس روز جمعه که آغاز هفته بزرگداشت مقام زن و روز میلاد حضرت زهرا (س) و همینطور روز میلاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی است با عنوان «زن، سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی اسلامی» نامگذاری شده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: روز شنبه 22 فروردین با عنوان «زن، کرامت انسانی و حقوق شهروندی»، یکشنبه 23 فروردین با عنوان «زن، سرمایه اجتماعی، مدیریت و مشارکت»، دوشنبه با عنوان «زن، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی»، سه‌شنبه با عنوان «زن، سلامت، شادابی و امید»، چهارشنبه با عنوان «زن، خانواده سالم، جامعه سالم» و روز پنج‌شنبه 27 فروردین با عنوان «زن، تحقق عدالت، همدلی و همزبانی» گرفته شده است.
مولاوردی افزود: نامگذاری هرسال از سوی مقام معظم رهبری به این معنا نیست که ما تنها در آن سال به آن موضوع بپردازیم بلکه این آغاز یک راه است و ما مطمئن هستیم با همدلی و همزبانی در اقتصاد و فرهنگی با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌توانیم برنامه‌ها را پیش ببریم.
.
.
وی ادامه داد: روز شنبه در سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌ای را خواهیم داشت و مهمترین برنامه‌ای که محور برنامه‌های امسال است بزرگداشت بانوی انقلاب بانو خدیجه ثقفی است که به مناسبت ششمین سالگرد رحلت ایشان برگزار می‌شود. این همایش با عنوان بانوی انقلاب و با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: روز دوشنبه اداره کل امور زنان آموزش و پرورش برنامه‌ای را با همکاری معاونت امور زنان برگزار می‌کند که در این برنامه از زندگی‌نامه دو دانش‌آموز شهید رونمایی می‌شود همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها رونمایی از تندیس شهیده محبوبه دانش در میدان 17 شهریور است که این میدان محل شهادت این شهیده بوده است.
مولاوردی گفت: روز سه‌شنبه دومین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت با همکاری معاونت امور زنان و سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین بازدید از مؤسسات و مراکز فعال در حوزه زنان که به صورت غیردولتی مشغول فعالیت هستند نیز در برنامه‌های هفته آینده قرار دارد.
 .
.
وی ادامه داد: تاکنون 25 استان و 24 وزارتخانه و دستگاه اجرایی برنامه‌های پیشنهادی خود را ارسال کردند که در این میان بالاترین آمار مربوط به استان فارس است و در میان دستگاه‌های اجرایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. مجموعه برنامه‌های ارسال شده به معاونت امور زنان نزدیک به 100 هزار برنامه است که 89 هزار برنامه برای استان‌ها و بیش از 17 هزار برنامه برای ستاد است.
* در دهه گذشته زنان در ایران بیکارتر شده‌اند/ تلاش برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه این نشست در خصوص وضعیت اشتغال زنان در کشور، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، مسئله اشتغال زنان مسئله اصلی نیست اما به هر حال این یک فرصت است که وجود دارد و باید از سرمایه‌گذاری که بر روی نیمی از جمعیت کشور انجام شده است استفاده شود.
وی گفت: معاونت امور زنان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق بتوانیم نرخ مشارکت اقتصادی زنان را بالا ببریم چرا که در این صورت زنان مقابل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ایمن می‌شوند و حتی در دفترچه‌های آزمون استخدام دولت نیز مواردی به چشم می‌خورد که آنها را بررسی کردیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم تا فرصت‌های بیشتری در اختیار زنان قرار گیرد چرا که در دهه گذشته زنان در ایران بیکارتر شده‌اند.
.
.

* بیمه زنان خانه دار در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت

مولاوردی در خصوص آخرین وضعیت بیمه زنان خانه‌دار گفت: این لایحه در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و از سوی دیگر در قالب قانون 27 تامین اجتماعی که شامل بیمه‌های چند لایه است نیز در حال پیگیری و بررسی است و اصرار ما نیز بر این بود که سازمان تامین اجتماعی را مجاب کنیم چرا که تنها دادن لایحه برای این موضوع کافی نیست و امیدوار هستیم با تلفیق این دو بتوانیم بیمه زنان خانه‌دار را به نتیجه قطعی برسانیم.
* درخواست دادن اعتبار برای اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان از اعتبارات افزایش جمعیت
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن قانون افزایش مرخصی زایمان در دستگاه‌های اجرایی گفت: همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام ماموریت معاونت امور زنان در این دولت ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است و در حال پیگیری این موضوع هستیم و در این زمینه مکاتباتی را نیز با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام داده تا در قالب افزایش جمعیت این موضوع را لحاظ کنند و امیدواریم بتوانیم از اعتبارات بخش افزایش جمعیت برای اجرایی شدن این قانون استفاده کنیم.
مولاوردی ادامه داد: اما در کنار این موضوع از سایر سیاست‌ها غافل نیستیم و معتقدیم باید مشوق‌هایی برای کارفرمایی در نظر گرفته شود اما تمام اینها بار مالی دارد و امیدوار هستیم با اتفاقاتی که در حال وقوع است بتوانیم منابع مالی لازم را به اندازه کافی در اختیار داشته باشیم.
.
.

*حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به دغدغه نظام تبدیل نکنیم

وی ادامه داد: روزهای گذشته در خبری در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها به مصوبه شورای امنیت کشور اشاره شده بود که این خبر تکذیب شد و بنده اعلام کردم که برای ورزش والیبال ساز و کاری در نظر گرفته شده است و صورتجلساتی نیز برای آن تدوین شده است و از سوی دیگر معتقدیم حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها منجر به تلطیف فضای ورزشگاه‌ها شود اما اجازه بدهید تا به نتیجه نهایی برسیم و آن را اعلام کنیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: یکی از ایرادات اساسی که به حضور زنان در ورزشگاه‌ها وارد می‌شود این است که محیط ورزشگاه‌ها اخلاقی نیست و به اعتقاد ما حضور زنان به همراه خانواده‌ها ملاحظاتی را ایجاد می‌کند که به تلطیف فضای موجود منجر می‌شود و این به معنای نگاه ابزاری به زنان نیست.
مولاوردی خاطرنشان کرد: اینکه چند درصد از بانوان و دختران چنین مطالبه‌ای را دارند به راحتی با یک نظر سنجی قابل دسترسی است اما تا کنون این نظرسنجی انجام نشده است و از طرف دیگر پیگیری این موضوع به معنای توقف سایر کارها و برنامه‌ها نیست و نباید آن را به دغدغه نظام تبدیل کنیم و باید مطالبه جامعه متدین را نیز فراهم کنیم.
*مشارکت سیاسی زنان در ایران زیر 3 درصد است
وی افزود: یکی از موضوعاتی که هم‌اکنون در سازمان‌ ملل و کنفرانس‌های جهانی مطرح می‌شود برابر جنسیتی و توانمندسازی زنان است که در گزارش شکاف جنسیتی سازمان ملل می‌توان وضعیت کشورها را ملاحظه کرد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در شرایطی که زنان و مردان در شرایط برابر قرار ندارند نمی‌توان عدالت را اجرا کرد و باید در این زمینه اقدامات مثبت را در دستور کار خود قرار دهیم تا تبعیض مثبت به نفع زنان را داشته باشیم چرا که ما توانمند‌سازی زنان را شاخه‌ای از عدالت اجتماعی می‌دانیم و باید در تمام جنبه‌های زندگی زنان آن را مشخص کنیم.
مولاوردی گفت: باید به دنیا نشان دهیم که ما در عمل به جایگاه زنان از طریق عدالت جنسیتی توجه ویژه‌ای را نشان می‌دهیم و تنها صحبت کردن و شعار دادن در این زمینه دیگر کافی نیست و من از تمام دغدغه‌مندان دعوت می‌کنم برای تدوین شاخص‌های مورد نیاز اقدام کنند.
.
.

وی با انتقاد از وضعیت مشارکت سیاسی زنان در کشور گفت: براساس نقشه زنان در سیاست که سازمان ملل آن را در اختیار ما داده است، ایران از نظر مشارکت سیاسی زیر 3 درصد بوده است و با این وضعیت ما نمی‌توانیم برای دنیا الگو باشیم، هم‌اکنون بجز ایران کلیه کشورهای اسلامی عضو کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان هستند و زمانی حرف ما را می‌پذیرند که در عمل ارتقای جایگاه زنان را به آنها نشان دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص لایحه جامع حمایت از زنان سرپرست خانواده گفت: بخشی از آن در لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری ارائه دادیم و بخشی نیز دلایل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار لحاظ شده است. خود این لایحه هم‌اکنون در حال رسیدگی است.
وی گفت: کتاب موازین بین‌المللی حقوق زنان نیز که مجموع اسناد بین‌المللی حقوقی زنان است توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است که می‌تواند به عنوان یک مرجع در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد