صفحه نخست ارتباط با ما ورود اعضا






«۸ دی» رمز ماندگاری گیلان در تاریخ/ چگونه بساط «فتنه» برچیده شد؟

«۸ دی» سال ۸۸ برگ زرینی در تاریخ گیلان است که از بصیرت و ولایتمداری مردم این خطه سرچشمه گرفته و نام این استان و مردمانش را به دلیل پیشگامی در مقابله با فتنه، تا همیشه ماندگار می کند. فاصله ۲۰۰ روزه ۲۲ خرداد تا ۹ دی ماه سال ۸۸ بدون شک یکی از تلخ […]

کد خبر : 24059 | 2:02 ب.ظ | ۸ دی , ۱۳۹۵

«۸ دی» سال ۸۸ برگ زرینی در تاریخ گیلان است که از بصیرت و ولایتمداری مردم این خطه سرچشمه گرفته و نام این استان و مردمانش را به دلیل پیشگامی در مقابله با فتنه، تا همیشه ماندگار می کند. فاصله ۲۰۰ روزه ۲۲ خرداد تا ۹ دی ماه سال ۸۸ بدون شک یکی از تلخ ترین برهه های تاریخی در کشور محسوب می شود که  به «فتنه۸۸» ملقب شده و طبق فرمایشات ایشان خط قرمز نظام بوده و هیچ گاه نباید از خاطرها فراموش شود.

فتنه ۸۸ در گیلان

استان گیلان نیز همانند بسیاری از نقاط کشور در مدت زمان ۲۰۰ روز یاد شده محل آشوب هایی بود که فتنه گران با استفاده از ظرفیت دانشگاهی این استان همچون دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور که حجم زیادی از دانشجویان را در خود جای داده است، قصد در بهم زدن امنیت ملی و همراهی با فتنه گران پایتخت را داشتند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی گیلان در این باره به مهر می گوید: آشوب ها در شهر رشت نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور وجود داشت و درون دانشگاه گیلان، خیابان نامجو، منظریه و خیابان شهید مطهری رشت عده ای برای فتنه گری می آمدند که معمولا به دلیل حضور نیروهای ارزشی، برنامه های آنان خنثی می شد.

حسن کربلایی می افزاید: این اقدامات جریان فتنه معمولا با هماهنگی« بی. بی. سی» شکل می گرفت و فتنه گران استانی نیز هدایت می کردند.

وی با اشاره به هتک حرمت فتنه گران در روز عاشورای حسینی که در تاریخ ششم دی ماه ۸۸ در تهران رخ داد ادامه می دهد: روز بعد از این حرمت شکنی یعنی هفتم دی ماه بود که با ارسال پیامکی به چند تن از دوستان، قرار تجمع در مقابل بیت آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان گذاشته شد.

کربلایی می افزاید: آن روز رأس ساعت چهار عصر تعدادی از دوستان در محل حاضر شدند و تجمع به خوبی برگزار شد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی گیلان بیان می کند: در این تجمع که با سخنرانی آیت الله قربانی همراه بود، هتک حرمت های فتنه گران به ساحت مقدس ابا عبدالله محکوم شد و با سر دادن شعارهایی در محکومیت اعمال فتنه گران، این تجمع به پایان رسید.

کربلایی تصریح می کند: در ادامه این تجمع و تجمعات دیگری که قبل از آن در رشت برگزار شده بود کلید حماسه «۸ دی» توسط رضوانی معاون سیاسی- امنیتی استاندار وقت گیلان وحجت الاسلام اشجری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان زده شد.

وی ادامه می دهد: قرار بر این شد تا این بار تجمعی بزرگتر و در میدان اصلی شهر رشت برگزار شود که صبح روز هشتم دی ماه، مردم گیلان  نیز که منتظر چنین تجمعی بودند برای تجدید پیمان با آرمان های انقلاب در میدان شهدای ذهاب (شهرداری) حاضر شده و با حضور پر شور در این تجمع، حماسه هشتم دی ماه ۸۸ را خلق کردند.

لزوم ثبت وقایع «فتنه ۸۸» گیلان

به رغم آنکه استان گیلان از معدودهای استان هایی بود که یک روز زودتر از سایر نقاط کشور در محکومیت اعمال فتنه گران تجمع به راه انداخت و به همین واسطه در دیداری که سال ۸۹ رهبر معظم انقلاب با برخی از طلایه داران بصیرت استان داشتند، این حرکت مورد تقدیر قرار گرفت اما، متأسفانه نبود منبعی جامع و مستند که به ثبت وقایع ریز و درشت فتنه ۸۸ در گیلان بپردازد، معضلی است که شرایط را برای به فراموشی سپردن این مهم برای بسیاری فراهم کرده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان در این باره به خبرنگار مهر می گوید: متأسفانه به رغم اینکه در سال ۸۸ استان گیلان به ویژه شهر رشت اتفاقات مهمی را در جریان فتنه پشت سر گذاشت ولی منبعی برای ثبت تاریخی این اتفاقات وجود ندارد.

حجت الاسلام مجتبی اشجری بر لزوم حفظ و یادآوری وقایع فتنه ۸۸ تأکید کرده و می افزاید: به رغم اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده اند، فتنه ۸۸ خط قرمز نظام بوده و هیچ گاه نباید فراموش شود اما، مستند نشدن وقایعی که در سال ۸۸ در استان گیلان رخ داد، زمینه را برای فراموشی این وقایع به وجود آورده و حتی منبعی برای کسانی که دغدغه بیشتر دانستن راجع به اتفاقات آن سال را دارند نیز فراهم نشده است.

وی تصریح می کند: بدون شک گذر زمان و مستند نکردن این وقایع باعث فراموشی آن شده و این برای استانی که پیشگام در مقابله با فتنه گران بوده است، خوشایند نیست.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان بر تدوین منبعی مستند درباره ثبت وقایع سال ۸۸ در گیلان و رمز گشایی از ماجرای فتنه در این استان تأکید می کند.

هرچند مردم گیلان و کشور هیچ گاه وقایع سال ۸۸ و فتنه آن سال را فراموش نکرده و هشتم و نهم دی ماه در تاریخ کشور و گیلان تا همیشه ماندگار خواهد بود اما لزوم ثبت وقایع آن سال و حماسه آفرینی مردم ایران و گیلان ضرورتی است که بیش از پیش احساس می شود.






تمامی حقوق اين وب سايت متعلق به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان می باشد